De waarde van Zorgkaart Nederland

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Werkbijeenkomst Resultaatafspraken Vroegschools
Advertisements

SW-uitvoeringsorganisaties over Wsw-indicatiestelling door CWI
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Studenttevredenheid en accreditatie
HAVISTEN COMPETENT
Omgang met kwaliteitscriteria en beoordelen
Amsterdam- Amersfoort
Medico-legale status van richtlijnen
Keuzehulp pijn; wat valt er te kiezen?
Social media als kwaliteitsinstrument voor de eerstelijn: ‘Verbeterjezorg’ November 2012 Olof-Jan Smits Voorzitter Stichting XS2CARE.
Presentatie introductie BGL
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
Titel van de presentatie
Wat kun je er (niet) mee binnen het onderwijs?
WDH en EMD een ZEGEN voor de zorgprofessional?
Jan Talmon Medische Informatica Universiteit Maastricht
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst - Brugge.
5 Werving en selectie.
De fysiotherapeutische behandeling bij patiënten met een CVA, opgenomen in de Nederlandse ziekenhuizen; Een beschrijvende studie van de huidige zorg.
Realisatie Kwaliteitsbeleid 2008 – 2012
De kracht van de ervaring
Zorgbrede transparantie en keuze-informatie
Afdeling Revalidatiegeneeskunde
Klinische psychologen in het algemeen ziekenhuis
Interpretatie van statistiek bij toetsen en toetsvragen
Validiteit.
Regiobijeenkomst - Utrecht 'In Dialoog over de VMSD’
Operationaliseren Definiëren Operationaliseren
CAT Critical Appraisal of a Topic
Meetup Toptaken-website 29 januari 2015, Deventer – Michiel van Straalen, Adviseur nieuwe media.
Governance en systeemtoezicht Rian Vos Coördinerend/specialist senior inspecteur IGZ.
Presentatie meerjaren-OTO-beleidsplan
Kwaliteitsinstrumenten
Informatiebijeenkomst Zichtbare Zorg Ziekenhuizen Femke Vlems Deelprojectleider Zichtbare Zorg Ziekenhuizen VIKC, 12 februari 2009.
Bias in onderwijsevaluaties: Hoe gaan we er mee om? Dr. Benjamin Boerebach Strategie & Informatie, Bestuursstaf,
Kijken naar Kinderen Week 4
Pascal van Schajik Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
De oplossing De aannemelijke oplossing van het dilemma, wat ga je testen?
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 5.
Plan voor uitvoering. Gebruik je boek Begin bij 8.4 de innovatiecyclus Stap 1 is eigenlijk het onderzoek wat je al gedaan hebt Je begint je ontwerp met.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Presentatie stand van zaken werkgroep ‘Inhoud’
Criteria voor een goed “onderzoek”
Door: Lucas Veugelaers en Kimberley van der Linde Patiënt tevredenheidonderzoek.
EVC en Kenniscentrum Handel NVE 29 mei 2008 John Dekker Teamleider Examinering en beoordeling.
Fasciitis plantaris Het effect van shock wave therapy bij fasciitis plantaris Marjolein Kloet aios huisartsgeneeskunde groep (Jan Peter en Simone)
AOS docentonderzoek bijeenkomst 8 Dataverzameling: Eigen instrumenten, ontwerp.
De maatschappelijke legitimatie van visitatie Prof mr Johan Legemaate, AMC/UvA 29 januari 2015.
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
PP-ONC-NLD-0130.
De patiënt als regisseur van de zorg
ZorgkaartNederland En toezicht op de zorg
Zorgpad Stervensfase Zorg en Kwaliteit van leven in de stervensfase
Decubitusvoorlichting tijdens revalidatiebehandeling.
Disclosure belangen NHG spreker
College 2 Hoofdstuk 3 Hoofdstuk 4.
ZorgkaartNederland.
Drs Loes Meijer, huisarts, Medisch Coördinator MCCE
HOGE RAAD VOOR DE JUSTITIE | CONSEIL SUPERIEUR DE LA JUSTICE
Nivel Zorg rondom het levenseinde van mensen met een verstandelijke beperking.
Els Enhus 25/12/2018 | pag. 1.
Wat moet je ermee?! Michael Ling Karien Zuidam
Toetsing Vakdidactiek 2.
De betogende voordracht
Open zeker ambitie Oktober 2017.
3.1 Fokdoel: wat wil ik en wat kan ik bereiken
Nadere Effect Analyse Methode voor effectbepaling Imagine the result.
Boeien en binden van goede medewerkers
De toolkit zingeving als scholingsinstrument
Transcript van de presentatie:

De waarde van Zorgkaart Nederland Tijn Kool 25 oktober 2016

Zorgkaart Nederland, een van de paradepaardjes van de openheid over de kwaliteit van zorg, heeft eigenlijk geen enkel nut. Dat blijkt uit een onderzoek dat vandaag gepresenteerd is op de website van het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde. 

’ZorgkaartNederland. nl toont cijfers over 56,6% van alle specialisten ’ZorgkaartNederland.nl toont cijfers over 56,6% van alle specialisten. Wanneer de door ZorgkaartNederland.nl ingevoerde ondergrens voor validiteit van minstens 9 waarderingen per specialist gehanteerd wordt, zijn de cijfers van slechts 7,6% van alle specialisten valide. ZorgkaartNederland.nl voldoet in haar huidige vorm niet als valide kwaliteitsinstrument voor de beoordeling van de kwaliteit van zorg van een medisch specialist.’

Wat zegt Wiki (en alle basisboeken statistiek)? Betrouwbaarheid geeft de mate aan waarin metingen vrij zijn van de invloed van toevallige factoren De validiteit of geldigheid van een test is de mate waarin de test meet wat hij zou moeten meten. Bij het onderzoeken van de validiteit wordt gekeken naar de mate waarin de resultaten van een test en het te meten verschijnsel met elkaar overeenkomen. Aantal waarnemingen: betrouwbaarheid van Zorgkaart Nederland. individueel niveau (minimaal 9): momenteel beperkt organisatieniveau (minimaal 30): goed voor ziekenhuizen, beperkt voor bijvoorbeeld huisartsenpraktijken

Patiëntwaarderingswebsites en kwaliteit Beperkte hoeveelheid literatuur Er is een relatie tussen informatie op patiëntwaarderingswebsites en kwaliteit van zorg, op organisatieniveau en op individueel niveau. Patiëntwaarderingswebsites kunnen een snelle manier zijn om informatie te verzamelen over kwaliteit van zorg Er zijn enkele nadelen waarvan het beperkt aantal waarderingen een belangrijke is.

Waarde in de praktijk: Duits onderzoek naar Jameda René Dijkgraaf in de Volkskrant: ‘Het is voor zorgverleners volstrekt onbelangrijk of hun ziekenhuis een 7,8 scoort of een 8,1; van dat soort cijfertjes raken alleen raden van bestuur en managers opgewonden.’ 87% van de artsen leest eigen reviews 28% becommentarieert reviews over henzelf 49% leest reviews over anderen uit interesse 12% leest reviews over anderen voor verwijzen 33% gebruikt Jameda voor marketing 55% gebruikt de ratings om kwaliteitsverbeteringen door te voeren. Vooral communcatieverbetering en aanpassingen in het maken van afspraken. Ook aannemen en ontslaan staf, hygiënemaatregelen, beter topassen van richtlijnen.

Kortom: het valt wel mee met de waarde van Zorgkaart Nederland Voldoende aanwijzingen als valide instrument voor kwaliteit van zorg Vaak onvoldoende betrouwbaar om op individueel niveau uitspraken te doen Het volume groeit nog steeds; Nederland is later begonnen Voor ziekenhuizen voldoende betrouwbaar om op instellingsniveau als kwaliteitsinformatie te gebruiken. Zie IGZ Er valt uiteraard van alles te verbeteren Meer reviews op individueel niveau Meer interactie Consultgebonden uitnodiging voor review? Tijd voor een interessant onderzoek: Hoe gebruikt de Nederlandse zorg Zorgkaart Nederland?