Key-factors voor succesvol OV in het landelijk gebied

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Zelf waarde maken in de wijk Jan Brouwer Ede, 18 mei 2011.
Advertisements

Samenvatting: Stedelijke gebieden
Welkom bij de informatiebijeenkomst HOV Noordoost Brabant 29 januari 2014 ‘t Spectrum, Schijndel.
Marco Oving Projectleider
OV-chipkaart stand van zaken
Presentatie voor de themabijeenkomst openbaar vervoer en buurtbussen 8 november 2013 Ludolf Maat Secretaris Rocov-NH.
(Gebieds)kenmerken Regio Groningen en Assen
Concept programma: naar een toekomstvast OV
H10: Prijsmanagement.
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
Workshop Wonen en Zorg Maatschappelijk Kosten Baten Analyse
Buurtbussen en de rol van de provincie. Presentatie SBO, 8 november 2013.
Onderzoek verdeelmodel inkomensdeel Participatiewet 2015
De patiënt aan zet Lynn Rulkens Programmamanager zorginnovatie, CZ
Nijmegen - Kleve Decision time! Martijn Post – 5 december 2013.
30 januari 2013 Leegstand en regionale samenwerking Henk Ovink wnd. DG Ruimte en Water Ministerie van Infrastructuur en Milieu.
Presentatie OPC Utrecht 17 september 2009 Rol Buurtbus in SRE gebied -Beleid -Uitvoering.
Boer zoekt bus Openbaar vervoer in landelijke gebieden Gerard van Kesteren Hendrik Bouwknegt 18 september 2009.
Verkenning rollen en taken EduStandaard tbv:
Rover-symposium 'Krimp' 21 maart 2014 – Den Haag ‘Krimp’ probleem of kans? Manu Lageirse.
De kracht van de samenwerking in de regio
REGIONAAL OPENBAAR VERVOER presentatie hoorzitting commissie VVI Amsterdam 10 maart 2006 Douwe Tiemersma Regionaal Orgaan Amsterdam.
Presentatie ledenbijeenkomst Viteria d.d dagen decentralisaties, Een zegen of een vloek? Tonny van Hensbergen, Federatie Opvang “Ieder mens.
INHOUD 1. Ons idee 1.1 Waar kan het worden toegepast? 1.2 Hoe werkt het? 1.3 Welke materialen worden er gebruikt? 2.Berekeningen 2.1 Hoeveel kost het?
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Wie bepaalt de toekomst van het OV? Marieke Kassenberg Liesbeth Couwenberg.
Tafel dagbesteding gemeenten
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Experiment 2: Museumbezoek in schoolverband. Vooraf Dit receptenboek is bedoeld voor musea die de resultaten van de experimenten willen toepassen in de.
ARRIVA.NL Pilot Touch&Travel Arriva Nederland Bas van Weele | 26 september 2014.
Presentatie Raadscommissie Verkeer en Vervoer – gemeente Dordrecht
Collectief vervoer: samenwerken Guy Hermans Kennisplatform Verkeer en Vervoer.
CULTUURKAART SCHOOLJAAR Walter Groenen, directeur CJP BIJEENKOMST CULTUURKAART Dinsdag 20 november
Symposium ROCOV Utrecht “OV zonder oogkleppen” Utrecht, 15 november Marktwerking en aanbesteding in het OV: naar een nieuwe fase met meer reizigersparticipatie.
OV café ROCOV Gelderland Sociale functie in het OV Jan van Selm OV-bureau Groningen – Drenthe 14/12/12.
Openbaar Vervoer in de gemeente Leudal. Taken en verantwoordelijkheden van de gemeente Presentatie Commissie Ruimte 22 januari 2013 Dhr. P. Stevens Ing.
Toekomst visie afvalinzameling. Waarom deze bijeenkomst? Opdracht programmaraad: Doelstelling hergebruik wordt niet gehaald. -> Inventariseer mogelijkheden.
Seminar asset management provincie Noord-Holland Grip op beheer en MEER Asset management in de gemeente Houten 4 maart 2015.
Samenvatting voorstellen Metropoolregio Rotterdam Den Haag Commissie Bestuur, Leefomgeving en Duurzaamheid Gemeente Delft 25 juni 2013.
Campagne en coalitievorming Contact met politieke partijen 30 januari 2014.
Praktijkervaring vernieuwende mobiliteitsconcepten landelijk gebied Bijeenkomst leerplatform MIRT Vernieuwing Amersfoort, 22 september
BRABANT IN DEMOGRAFISCH PERSPECTIEF
Doelgroepenvervoer en Openbaar Vervoer: naar een nieuwe balans
SYMPOSIUM Vervoer in de buurt
Martin Quispel Zwijndrecht 24 februari 2017
Welke leerpunten nemen we mee van de eerste twee jaar?
GROTE LIJN HUURPLANNEN DEKKER
GROTE LIJN HUURPLANNEN DEKKER
MaaS pilot: Rotterdam The Hague Airport
Markconsultatiedag 29 november
Marktconsultatiedag 29 november 2017
Reintegratie binnen SOS Kinderdorpen Internationaal
Fiets/snelfietsroutes in provinciale akkoorden
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
Markconsultatiedag 29 november
Samenwerking in de regio voor betere mobiliteit voor iedereen
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Marktconsultatiedag 29 november 2017
Reflector Big Five Personality
Elvie Pepper 29 maart 2019.
Human Resources Accounting
Vakgroep rioleringen en bestratingen
Lessons learned Naar regionale oncologienetwerken.
Nieuw OV-netwerk in regio DAV Drechtraad
Leegstand en regionale samenwerking
Ferd Schelleman Energiek Alphen aan den Rijn
#ehealthbeilen. #ehealthbeilen Inleiding Introductie Sterk Midden-Drenthe door Peter de Vries.
Lange-Afstand-Wandelen Feiten & cijfers over LAW-wandelingen (+15 km)
Programma Werksessie wachtlijsten in de contractering Introductie
Transcript van de presentatie:

Key-factors voor succesvol OV in het landelijk gebied Wouter de Jong – 25 oktober 2011

Voorstellen

Welke belangrijke factoren maken het succes van OV op het platteland? Succes voor reizigers, opdrachtgever en vervoerder Het verloop van het vraagafhankelijk vervoer vanaf 1994, introductie Wvg, tot nu leert ons dat er 7 belangrijke factoren zijn die maken het succes of juist ondergang van het systeem op het platteland.

Zeven factoren Aanwezigheid van financiële middelen het delen van de financiële last Het verdelen van verantwoordelijkheden en de samenwerking tussen stakeholders Vraagafhankelijk vervoer Bundeling van passagiersgroepen Toegankelijkheid en veiligheid van het systeem Service (aan de klant) Meest succesvolle combinatie in de afgelopen jaren was de Regiotaxi. Een efficiënt en gecombineerde doelgroepen vraagafhankelijk vervoer. Maar Nederland kent een vergrijzing en dat een druk legt op het systeem; hoge marginale kosten per rit; bezuinigingen vanuit rijksoverheid. Zonder politieke veranderingen wordt de Regiotaxi slachtoffer van eigen succes. Het verloop van het vraagafhankelijk vervoer vanaf 1994, introductie Wvg, tot nu leert ons dat er 7 belangrijke factoren zijn die maken het succes of juist ondergang van het systeem op het platteland. 1. Geen financiële middelen geen OV in het platteland; reizigersbetalingen maken deel uit van de financiering; wat is de juiste reizigersprijs en wat legt de opdrachtgever bij?! 2. Verschillende financieringsbronnen; prijselasticiteit bepaalt de (markt)reizigersprijs. Uit pilot in Noord-Brabant bleek goedkoper OV minimaal effect te hebben op het gebruik. 3. Opbrengstverantwoordelijkheid bij de opdrachtgever of bij de vervoerder? En verwachte samenwerking tussen opdrachtgever en vervoerder. 4. Vraagafhankelijk vervoer is goedkoper in operationele kosten en speelt flexibel in op de vraag dan lijn gebonden OV op het platteland. 5. Economische schaalvoordelen van bundelen zijn er; lagere kosten voor opdrachtgevers; hogere efficiënte voor vervoerders; reizigers behouden gelijkblijvende kwaliteit. 6. Belangrijke voorwaarden om als reiziger überhaupt gebruik te maken van het OV-systeem 7. Terugkomende reiziger; goede dienstverlening van de reis, informatie, etc.

Ontstaanswijze Regiotaxi In jaren ‘80 werd door de nationale overheid veel bezuinigd in het OV. Lijnen op het platteland werden geschrapt. Met de introductie van Wvg in 1994 deed zich een nieuwe kans voor met vervoer voor minder validen. Hoge kwaliteit werd geboden in Wvg-taxi en later Regiotaxi. Het gecombineerde systeem (later Regiotaxi) bood ook de kans om gebieden met lage dichtheden efficiënter met OV te ontsluiten. Twee problemen: Volledige uitrol van OV zou de kwaliteit van deur-tot-deur service van Wvg’ers kunnen schaden en daarnaast moest er een scheiding tussen verantwoordelijkheden en financiën gemaakt worden. Een eerste experiment werd opgezet in Harderwijk met twee minibusjes. Als OV reiziger tot aan de deur gebracht werden werd extra in rekening gebracht. En in Voorst werd een eerste systeem met intensieve samenwerking gerealiseerd. 1995 werd het door het ministerie mogelijk gemaakt om Regiotaxi als OV open te stellen. Hiermee werden kosten bespaard door dat de ‘lege’ 12m bussen geschrapt konden worden en Regiotaxi ingezet kon worden. In 1997 werd het helemaal interessant doordat de OV-suppletie (op iedere euro die aan OV werd uitgegeven werd tot wel 50% extra vergoed door het ministerie) ook voor de gecombineerde systemen (Regiotaxi) gold. Gepaard met de decentralisatie zagen we in de periode tot 2003 het aantal gecombineerde systemen in Nederland stijgen tot wel 32 Regiotaxigebieden in 2003. Dat is ongeveer 80% van Nederland. Gemiddeld gezien reist 25% als OV-reiziger en 75% Wvg/Wmo-reiziger in de Regiotaxi. Dan zien we ook nog een verschil in het gebruik van de Regiotaxi in stedelijk gebied (10% door OV-reizigers) en landelijk gebied (40% door OV-reizigers). Het aantal gereisde kilometers nam ook flink toe; met 12 miljoen km in 2000 tot 65 miljoen in 2004. In 2004 werd de OV-suppletie vervangen door de Brede Doeluitkering (BDU). Praktisch kwam dit bedrag neer op het bevroren gegenereerde bedrag dat de regio’s in 2003 hadden verworven. Deze financieringsvorm had invloed op het groeiende gebruik van de regiotaxi (=meer kosten) en afnemende vergoeding (=minder middelen).

Uniform logo in heel Nederland?! In 2003 waren er 32 gecombineerde systemen en met verschillende naamgeving. Denk aan Deeltaxi, Regiotaxi, Wvg-taxi, etc. In 2006 nam het ministerie initiatief om 1 naam en 1 uniform logo voor de gecombineerde systemen op te zetten: de Regiotaxi. Je ziet dat een aantal regio’s er wel mee volgden, maar het uiteindelijk niet de standaard is geworden.

Hoe hebben deze regio de 7 key factors toegepast Hoe hebben deze regio de 7 key factors toegepast? En hoe kampen zij met vergrijzing, hoge marginale kosten per rit en bezuinigingen?

Groningen - Drenthe Groningen en Drenthe kampen met vergrijzing en leegloop. Het beleid van OV-bureau Groningen Drenthe is daarom gericht op 3 doelgroepen: 1 – woon-werkers en studenten (kenmerken: reizen met regelmaat; willen snel en hoog frequent vervoer) 2 – Ouderen en minder validen (kenmerken: hebben extra service nodig om met OV te reizen) 3 – Overig Daarbij onderscheiden zij 5 soorten van OV: 1 – snelle bus 2 – regionale bussen en lijngebonden kleinschalig vervoer/minibussen (denk aan buurtbus) 3 – Belbus 4 – Servicebus 5 – Regiotaxi OV-bureau heeft bewust gekozen de opbrengstverantwoordelijkheid en ontwikkelfunctie in eigen organisatie te hebben. Pilot lijn 65: wij onderzochtte hoeveel Wmo’ers er switchten. Veel marketing en aandacht leidde voor 45% switch en waardeerde de bus met 8.1. OV-bureau geeft aan dat het voortdurend zoeken naar de juiste aanbod op de vraag (daarom de verschillende vervoerssystemen) zeker wat oplevert. 15% meer aanbod leidde tot 25% meer vraag en 20% meer opbrengsten (2010). Geleerde lessen OV-bureau: zoektocht naar juist aanbod op vraag; investeren in de regio levert nieuwe opbrengsten op

Overijssel Beleid gericht op ‘Hurries’ en de ‘No-Hurries’. Basisnetwerk bestaande uit (regionale) trein en 12m bussen EN additionele netwerk, denk aan buurtbussen en regiotaxi. Vorige concessie slechte ervaringen met ontwikkeling van OV. Daar verandering in gebracht door de opbrengstverantwoordelijkheid bij overheid te hebben en ontwikkelfunctie in ontwikkelteams met incentive voor vervoerder. Lijngebonden vervoer tussen hoofdplaatsen. Regiotaxi gebruik wordt gestuurd, als parallel lijngebondenvervoer beschikbaar is dan hogere tarief voor Regiotaxi. Gebruik Regiotaxi 33% OV-reiziger en 66% Wmo’er. Dit blijft ook het streven van de provincie, moet aandeel verschuiven dan correctieve maatregelen. De herkenbaarheid van Regiotaxi als onderdeel van OV was slecht. Daarom heeft Overijssel gekozen voor alle modaliteiten met een uitstraling vorm te geven. Geleerde lessen uit Overijssel: prijs en tijd differentiatie; invloed op de vraag uitoefenen; samenwerking tussen partijen noodzakelijk; een uitstraling voor al het OV.

Gelderland Beleid focust op woon-werkers/studenten en reizigers met speciale behoefte. Dat resulteerde in een drie-gelaagdheid: 1 – snelnet 2 – regionaal net 3 – ‘vangnet’ waar 1 en 2 niet komen Gelderland de bakermat van Regiotaxi. Regiotaxi biedt uitkomst aan 12% van de bevolking op het landelijk gebied. Gelderland heeft een aparte organisatie voor Regiotaxi opgezet in projectbureau. Dit is een samenwerking van 38 gemeenten en provincie. In 2010 realiseerde de Regiotaxi Gelderland 1.7 miljoen ritten per jaar. De kosten stijgen des te meer. Gelderland is zoekende naar alternatieven om dit in te perken. Een van de gestarte projecten in 2010 is de toegankelijke lagevloerminibus. Verandering in het systeem is noodzakelijk. Gijs gaat in de volgende presentatie hier dieper op in! Geleerde lessen Gelderland: substantiele groei in de vraag kan leiden tot niet duurzame kostenniveau’s, wat het systeem onder druk zet. Selectiviteit wordt nu meer dan anders van belang. Hierbij moet gedacht worden aan veranderingen in vraag, aanbod, vervoersbeleid en wetgeving. En ook politiek!

Onderzoek is gepubliceerd in Elsevier RTBM De Jong, W., Vogels, J., et al., “The key factors for providing successful public tranport in low-density areas in The Netherlands”, Research in Transportation Business & Management; Elsevier 2011 Het succes ligt in de optimale balans tussen de 7 factoren, waarbij 3 factoren substantieel bijdragen: 1- Aanwezigheid financiële middelen 2- het delen van de financiële last 3- Het verdelen van verantwoordelijkheden en de samenwerking tussen stakeholders