Module Archiefinnovatie no mei 2017

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Structuurplannen Rienk Jonker
Advertisements

Digitaal Archief op orde in 10 stappen Alphen aan den Rijn, 15 november 2007 Willem Vanneste.
“Digitaal delen is het nieuwe hebben” 9 vragen over de toekomst van overheidsinformatie ICTU Café 11 februari 2014.
Pilot Interbestuurlijk Toezicht
De ziekenhuispsychiatrie zorgt voor kwaliteit Hoe kan je het regelen en onderhouden?
Beheer van gebruikers en groepen lancering DSH Leuven 2-feb-2009 Jan Vangrinsven.
Navigate JPhM 1april2003 ®. Navigate JPhM 2april2003 Wat doet Site Support Management. Organiseren van directe facilitaire dienstverlening (bv onderhoud,
Kwaliteitshandboek CLB Genk-Maasland.
Informatiediensten bij DNB Heterdaadsessie Papieren Tijger Netwerk 29 september 2009.
© Copyright 1998 by KPMG Management Consulting N.V. 2.2 De fasen in het leven van de IV- infrastructuur.
Informatiesystemen Het belang van informatie
RODIN Regio’s Zaanstreek en Waterland 23 november 2011
Aan de slag met de Baseline Informatiehuishouding van Gemeenten
Beleidsregel vervanging archiefbescheiden Provincie Zuid-Holland 2008
Ontwikkelen van een kwaliteitssysteem: een contingentieperspectief
WG archiveringVAC Brugge 17/01/ juli Op te volgen afspraken Aanduiden van coördinatoren per entiteit Contact opnemen met de beleidsdomeinarchivarissen.
WIE KLASSEERT, DIE VINDT
Informatiebeheer.
1.3 Kwaliteitsborging.
22 november 2011 Kwaliteit door meten Josje Everse En hoe de zelfevaluatie daarbij kan helpen…
E-Team 2004 de midoffice binnen de e-goverment architectuur Corné Dekker, informatie-architect e-government Overheid & ICT, 29 april 2004.
GASTLESSEN VOOR STUDENTEN 1 E LEERJAAR PW 3 EN 4 Kwaliteitszorg in de KO.
DIV Beleid, trends, ontwikkelingen en collega’s
Planvorming, van oud naar nieuw, van papier naar een werkende organisatie ir. Ad van Leest.
© de vries business consultancy, 2008
Introductie OHSAS
1 Conferentie Archieven In het kader van de ontmanteling Land en Eilandgebieden augustus 2007 Plaza Hotel Bonaire ARCHIVO, NOS MEMORIA Mw. M.L..
Producten & Werkprocessen
{ Workshop 1 Verantwoordelijkheden, procedures, openbaarheid Peter Horsman.
19 juni 2008 PRESERVERING Van beleid naar praktijk.
Recordkeeping - in 7 stappen naar een digitaal archief
Module I Informatica Dhr. C. Walters. Het belang van informatie Gegevens  Informatie  Besluitvorming Gegevens = Data, Raw Material Informatie = Gegevens.
Pagina 1 © VHIC Processen van recordmanagement › Wat zijn onze records? › Hoe lang moeten we ze bewaren? › Hoe vinden we ze terug ( binnen hun context)
Het decreet betreffende de bestuurlijk- administratieve archiefwerking – het ARCHIEFDECREET en de lokale besturen (B.S. 5 aug. 2010) 1.
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
Kwaliteitszorg in archieven
Recordkeeping - naar een digitaal archief
Digitaal Archief Vlaanderen Duurzame toegankelijkheid voor digitale overheidsinformatie.
Zorgen van morgen? Zorgen voor morgen!.
Beheer van ICT voorzieningen: wat is dat?
Project Architectuur en Beheer BI2-DT en Inf2-DT Module CMIPRJ25DT George Pluimakers en Jacques Wetzels Studiejaar 2010/2011 Opdracht 3.
TRACK 8-1 Baseline informatiehuishouding Henk Duits
Beheermodel van M. Looijen
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
T OTSTANDKOMING SELECTIELIJST Romana Goedendorp BECIS.
Informatiebeveiligingsbeleid gemeente Delft Presentatie: Hanneke Koenen Commissie R & A
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
Bouw en verbouw van een accommodatie Het bouwprocess.
Privacy in het sociaal domein Raadscommissie 15 januari 2015.
On(der)wijs archief Archiefpraktijk op de Haagse Hogeschool.
1 11 februari 2008 Informatiebijeenkomst jaarstukken 2007 Presentatie ICT Brede commissie 13 januari 2014.
Certificering van assetmanagement
15 september 2014 Help, ik heb geen e-depot Workshopleider: Jeroen Jonkers Begeleiding: Margriet van Gorsel.
Archiveren van ruimtelijke plannen | 20 november 2012 Archiveren van ruimtelijke plannen Jorien Weterings Adviseur recordkeeping.
20 januari 2016 – Herman Bongenaar
GSB III financiële verantwoording. Inhoud: 1.Rechtmatigheid 2.Begrip besteding per BDU 3.Eerst rijksmiddelen uitgeven.
Onderzoeksproject samenwerkende archiefdiensten 1.
Project Onderzoek e-depot: een update Koplopersoverleg 29 juni 2016.
. © BNG Consultancy Services (BCS) 16 januari 2007, gemeente Oirschot De toekomst van het gemeentelijk woningbedrijf.
VD2 Advies Afdeling 6.4 Wet ruimtelijke ordening Presentatie raad gemeente Leudal 11 september 2012 T.J.E.A. van der Heijden, directeur VD2 Advies b.v.,
Archiefwet? Informatiewet!
Openbaar Lichaam Bonaire
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Werken onder Architectuur - metagegevens
Woldwijk De Prestatievergunning Een bijzondere omgevingsvergunning Gert Blekkenhorst (Lexnova) en Peter Homan (Omgevingsteam Woldwijk) versie
VAC Brugge Opstart WG Archivering
Het E-depot van Rotterdam
Privacy en Leerplicht/RMC
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
Presentatie Open Huis Gemeenteraad Bunnik
Transcript van de presentatie:

Module Archiefinnovatie no. 5 - 30 mei 2017 Informatiebeheer en kwaliteitssystemen Module Archiefinnovatie no. 5 - 30 mei 2017

Waarom architectuur en kwaliteitssysteem? “De vraag naar open en toegankelijke informatie groeit. Archiefinstellingen werken daartoe steeds nauwer samen met archiefvormers en andere erfgoedinstellingen. Een goede aansluiting van processen, systemen en infrastructuur is dan onontbeerlijk.” Archiefvormer = organisatie of privépersoon (overheid, bedrijven, verenigingen, stichtingen, families, …) Iedere archiefvormer heeft zijn eigen processen, systemen en infrastructuur Titel van presentatie

De gemeente als archiefvormer Wat doet een gemeente eigenlijk? Paspoort uitgeven Evementenvergunning verlenen Subsidie verstrekken Groenvoorziening Aanleg en onderhoud van wegen, fietspaden, bruggen, kademuren… Bestemmingsplan maken Bouwtoezicht houden Handhaven Bijstandsuitkering verstrekken Thuis- en jeugdzorg regelen Schuldhulpverlening …. 700 werkprocessen ….. Titel van presentatie

Archiefvorming in een gemeente Wat produceert een gemeente? Papieren en digitale documenten (digitaal geboren of gescand), geordend in (zaak)dossiers of in series/reeksen (bv. vergaderverslagen) Databases (meetgegevens van sensoren, financiële gegevens, etc.) Video’s (notulen van raadsvergaderingen) CAD-tekeningen (bij bouwvergunningen) Website(s), tweets en andere social media- uitingen voor communicatie met de burger …. Titel van presentatie

Hoe slaat een gemeente dit allemaal op? Wat je ziet is een ordeningsstructuur op basis van (onderwerps)mappen op een server. Waarom zou dit wel/niet werken? Toegankelijkheid is een probleem: ordening (en autorisatie) is op basis van afdeling, niet op basis van processen; iedereen kan eigen mapje maken met voor anderen onbegrijpelijke metadata Formeel en informeel staat door elkaar heen Kan niet goed beheerd worden: medewerkers kunnen per ongeluk mappen weggooien; niemand let op leesbaarheid van bestandsformaten Titel van presentatie

Hoe slaat een gemeente dit allemaal op? (2) Na opslag moet digitale informatie actief beheerd worden Titel van presentatie

Wat is informatiebeheer? Informatiebeheer is de inrichting en uitvoering van het opslaan, het bewaren en beheren, het ontsluiten of (actief) leveren, en waar nodig, het overdragen, verplaatsen, verwijderen of vernietigen van informatie. Informatiebeheer moet op drie niveaus worden geregeld: Strategisch: beleid en planvorming Tactisch: Organisatie en operationele inrichting Operationeel: Processen, procedures en activiteiten Titel van presentatie

Waarom is informatiebeheer belangrijk? Goed informatiebeheer resulteert in een betere bedrijfsvoering doordat benodigde informatie in werkprocessen op een efficiënte manier wordt opgeslagen en sneller kan worden gevonden en gebruikt; draagt bij aan een goede (betere) dienstverlening aan burgers en bedrijven; draagt bij aan een open en transparante overheid; maakt reconstructie van overheidshandelen en historisch onderzoek mogelijk, ook op de langere termijn; zorgt dat een overheidsorganisatie voldoet aan de wettelijke verplichtingen (rechtmatigheid). Titel van presentatie

Kwaliteitssysteem informatiebeheer Archiefregeling, artikel 16 -> archiefbeheer -> kwaliteitssysteem -> toetsbare eisen De zorgdrager zorgt ervoor dat het beheer van zijn archiefbescheiden voldoet aan toetsbare eisen van een door hem toe te passen kwaliteitssysteem. Titel van presentatie

Wat is een kwaliteitssysteem? Een kwaliteitssysteem bestaat uit de organisatorische structuur, verantwoordelijkheden, procedures, processen en voorzieningen die nodig zijn voor het ten uitvoer brengen van kwaliteitszorg (ISO) anders geformuleerd: Een kwaliteitssysteem is het geheel aan maatregelen in een organisatie om de product- en proceskwaliteit gericht te beïnvloeden Titel van presentatie

Toetsbare eisen Titel van presentatie

Hoe werkt een kwaliteitssysteem? Act Plan Do Check Titel van presentatie

Metadata In het kwaliteitssysteem doe je op twee niveaus iets met metadata: 2. Tactisch niveau: - ontwerpen en vaststellen van een metagegevensschema (KIDO 5.1.3) 3. Operationeel niveau: Registreren van beschrijvende metagegevens (KIDO 6.3) Registreren van technische en administratieve metagegevens (KIDO 6.4) Metagegevensbeheer – beschrijvend (KIDO 7.1) Metagegevensbeheer – technisch (KIDO 7.2) Titel van presentatie