13 oktober Hoofdstuk 2 Meer over logistiek en groothandel Teamleiders.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De marketingmixstrategie
Advertisements

Business Systems 2 Inleiding Logistiek
TLV - Logistiek Wat is logistiek?.
Management en logistiek
Management en logistiek
Distributiefuncties Producent (goederen) Eindgebruiker
INFORMATIE PROMOTIE CONTACT AANPASSING ONDERHANDELEN
Distributiestrategie
H8: Distributie.
Logistiek management: begrippen en principes
Management en logistiek
Drie strategische hoofdgebieden ('werelden')
ken de detailhandel paragraaf 1.3 de bedrijfskolom
Risico’s bij internationale handel
Internationale verkopen en de Incoterms
Fase 1 Ken de (detail)handel
Marketing H3 Marketingmix Commercieel medewerker.
Hoofdstuk 19 Distributiebeleid
Aansturen logistieke werkzaamheden
Projectwijzer 1 H2. Acquisitie en Verkoop Middenkader Engineering.
Verkoop en marketingplan
Logistiek proces H2 Logistieke prestaties Logistiek teamleider.
Commercieel beleid 2 H2 Inkoopbeleid Filiaalmanager.
Bosch Rexroth AG. Variant van R/3 ‘Customised’ Implementatie 2001 als pilot voor de ganse groep. Remote installatie via Duitsland Implementatie en Complexiteit.
Commercieel beleid 2 H2 Inkoopbeleid Ondernemer detailhandel.
Goederenstroom H1 Logistiek proces Logistiek supervisor.
Detailhandel algemeen
Basisboek Marketing Hoofdstuk 13 Plaats.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 5 De bedrijfskolom.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 5
Presentatie titel Logistiek College 3 Rotterdam, 00 januari 2007.
Fedor bij de Wehkamp OPTIMAAL KETENBEHEER Wehkamp homeshopping.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 8 Thema 14 – Proeftentamen 2 Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Proeftentamen November 2015.
Supply Chain Management
Hoofdstuk 4 Distributie (plaats)
Hoofdstuk 12 Distributiebeleid 12.1 Distributie en marketingstrategie 12.2 Distributieanalyse 12.4 Groothandel 12.4 Detailhandel 12.5 E-commerce 12.6.
Voor het besturen van organisaties Bedrijfseconomie Bedrijfseconomie voor besturen ORG (Heezen) Hoofdstuk 1 Betekenis van de bedrijfseconomie Vijfde druk.
Voor het besturen van organisaties Bedrijfseconomie Voorstellen: Maurice Straatmans 2e graads Economie (AE/BE), Nijmegen (1993) 1e graads Bedrijfseconomie,
Voor het besturen van organisaties Bedrijfseconomie College 2 Bedrijfsfoto H3 BE voor besturen ORG t/m 3.4 Opgave. Heezen, H.3: 1 H2 en 3 Wat is een bedrijf?
Plaats- en Promotiemix Alleen zitten op neergeklapte stoelen Ron Weijens.
De productiestructuur
Fase 3 Controleren van de voorraad en bestellen Kerntaak: verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Controleren van de voorraad en bestellen.
Inkoop. Inkoopplanning: Voorraadbeheer Hoe en wat en waar inkopen Voor een bepaalde tijd Bestellingen.
Ontvangst en opslag Hoofdstuk 1 De logistieke sector.
Distributiebeleid.
Hoofdstuk 11 (12) Distributiebeleid
Samenvatting Lesbrief Vraag en aanbod
Hoofdstuk 5 - Distributie naar klanten
Goederenstroombeheersing
Hoofdstuk 6 – Servicelogistiek en retourlogistiek
Coördineren logistiek proces
Orderverzamelen, verzenden en inventariseren
Hoofdstuk 2 Inkoopbeleid
Hoofdstuk 1 De logistieke sector
Logistieke bedrijfsprocessen
Goederenstroom en voorraadbeheer
Werken in een arbeidsorganisatie
Hoofdstuk 5 Strategieën voor leveringen en
Wat doet de groothandel?
Goederenstroom en voorraadbeheer
Ontvangt en verwerkt goederen
Verzamelen en verzenden
Hoofdstuk 5 Strategieën voor leveringen en
Het logistieke proces B
Logistieke werkzaamheden coördineren
Het logistieke proces B
Het logistieke proces B
Hoofdstuk 1 De logistieke sector
Transcript van de presentatie:

13 oktober Hoofdstuk 2 Meer over logistiek en groothandel Teamleiders

13 oktober Beweging in de Bedrijfskolom Door marktwerking kunnen er in de bedrijfskolom schakels bijkomen of verdwijnen. – differentiatie – integratie – parallellisatie – specialisatie – service merchandising

13 oktober Groothandel nader bekeken Distributie-intensiteit – intensieve distributie – selectieve distributie – exclusieve distributie

13 oktober Verschillen in groothandelsbedrijven – grootte van het bedrijf – branche – assortiment – plaats van verkoop en inkoop – importeurs – exporteurs – handelshuizen – binnenlandse groothandels – al dan niet produceren en verwerken van goederen – producent met groothandelsfunctie – assemblerende groothandel

13 oktober Logistiek management – Het logistiek management houdt zich bezig met de beheersing van de totale goederenstroom. – twee deeltrajecten: – materialmanagement – fysieke distributiemanagement

13 oktober Materialmanagement Het materialmanagement neemt beslissingen over: – planning – inkoop – material handling.

13 oktober Fysieke distributiemanagement Het fysieke distributiemanagement heeft een aantal deelfuncties: – voorraadbeheer – magazijn en material handling – extern transport.

13 oktober Koop Goederenstroom Onafhankelijk van de vraagAfhankelijk van de vraag KOOP

13 oktober oktober Klantorder ontkoppelpunt (KOOP) De plaatsing van het KOOP hangt af van het productieproces: 1.produceren voor voorraad 2.produceren voor centrale voorraad 3.assembleren op order 4.produceren op order 5.inkopen en produceren op order.

13 oktober oktober KOOP 1 KOOP 3 KOOP 4 KOOP 2 KOOP 5 goederenstroom invloed klantorder produceren voor voorraad produceren voor centrale voorraad assembleren op order produceren op order inkopen en produceren op order

Fender Stratocaster

13 oktober oktober Tussenpersonen bij (internationaal) vervoer verladerontvanger tussenpersoon expediteur cargadoor stuwadoor verpakker transportbedrijf warehouse

13 oktober oktober Exporteren – directe export Het bedrijf verkoopt zelf goederen aan een buitenlandse afnemer. – indirecte export Het bedrijf verkoopt aan buitenlandse afnemers via derden: – handelsagent – handelshuis – importeur – exportcombinatie. Bijzondere manieren van indirecte export zijn: – piggy back of kangoeroesysteem – joint selling – franchising – licentiecontract