De toekomst van internationalisering: een afstemming tussen visies

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Advertisements

Het inzetten van social media voor het vak Duits in de tweedeklassen havo/vwo op het Candea College. M.T Roggenthien.
Mediërend leren op bs. Theresia
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Vapro -D Month Year Givaudan.
Gebruikersdag Gelukskunde 6 oktober 2009 VAN HARTE WELKOM! Gebruikersdag Gelukskunde.
De overstap naar het voorgezet onderwijs!
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Gepersonaliseerd leren
Inhoud - Waarom afstemming en wanneer kansrijk - Ontstaan en opbouw van de Handreiking - Gebruik van de Handreiking, ook voor wiD - Discussie Samenhang.
1 Netwerksessie Samenwerking rond taal op vmbo - mbo Lies Alons / ITTA Mbo Taalcoach Academie 25 september 2009.
Informatiemiddag 14 februari 2012 uitgevoerd door: in opdracht van:
Ouderavond (datum) uitgevoerd door: in opdracht van: (logo school)
Openbare Jenaplanschool de Buizerd
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Kankerspoken Drs. C.M. Kleverlaan psycholoog, programmamaker, auteur
Interculturele communicatie
Stellingen en Panel Testpanel (n=122) Vraag 1 Mijn organisatie leert voldoende van ervaringen van andere organisaties in binnen en buitenland 1 maart 2012.
Communicatie met ouders
Workshop ‘visieversneller’
Visie & Strategie.
Zelfevaluatie en collegiale visitatie Arie Olthof Symposium Kwaliteit in Beeld 24 september 2007.
Wereldoriënterende vakken in de onderbouw.. Aanleiding tot ons onderzoek Er is vraag naar lesmateriaal voor wereldoriënterende vakken in de groepen 1.
TUSSEN EVALUATIE Nieuwe werkwijze OPDC
7 Kernwaarden van Delta Lloyd Groep
X-stream les 4 WELKOM. Wat gaan we deze les doen?  Korte terugblik vorige les  Doelen van deze les  Digitale identiteit  Online samenwerken  Eindopdracht.
Hoe verantwoord je je Financiële positie ?
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Muziek maken doe je Zelf! Samenwerking Tegelse Basisscholen en Harmonie Sempre Avanti.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Bijeenkomst 16 april 2015 Transferverpleegkundigen.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Toelichting en uitleg bij deze tool  Hoe is deze tool tot stand gekomen? Tijdens het MT van verschillen (V)SO scholen in het midden van het land. Naast.
Van segregatie naar inclusie … Tom Vermeulen directeur BuBaO KOCA vzw.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Internationalisering 2-talig onderwijs Inleiding 4 e leerjaar thavo
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
VAN HRM NAAR PERSONEELSZORG 7 JUNI 2016SECTORDAG FNV OVERHEID.
Het onderwijs in Haïti kent veel problemen -Meer dan de helft van de kinderen gaat niet naar school. -Veel kinderen gaan naar scholen waar leraren niet.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
Onderdelen presentatie NVBU > Positie Fundeon > Kerntaken Fundeon > Inhoud erkenningsregeling > Achtergrond > Implementatie > Reacties > Bevindingen bestuur.
Ouderavond Passend onderwijs en arrangeren op de dr. P.C.M. Bosschool
PWS = de eindscriptie van de havo
Cursus vrijwilligers werven
Aansluiting vmbo - mbo Opzet van het project
3. Dus geen van beide heeft gelijk?
Hoe maken wij het onderwijs aantrekkelijker voor doubleurs in havo 4?
Werkplan/onderhoudsplan/beheersplan
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
Diepteverwerking Vragenlijst Modern Leerlinggestuurd Onderwijs
Peer Buddy Nieuwkomer Metameer
Is de economische recessie een zegen voor de relatie ouders en school?
Contact maken en contact houden
Duurzame inzetbaarheid
Spreken en gesprekken 4.1 en 4.2 Formuleren en stijl 3.3
Waarde(n)vol werk in uitvoering
Duurzame inzetbaarheid
Beleid en regelgeving Les 1.
De praktijk: kinderen van 0 tot 4 jaar
5 valkuilen & Tips.
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Wij komen centraal te staan !
Los van het vaste aanbod. samen optrekken met de hulpverlening
Klantgericht werken StudyEvent Mobiliteit in Beweging
Procesevaluatie zomerscholen 2015
Transcript van de presentatie:

De toekomst van internationalisering: een afstemming tussen visies Reisbureau Broekhin? De toekomst van internationalisering: een afstemming tussen visies

Wat is de bedoeling? Ik presenteer kort mijn onderzoek en de bevindingen. Daarna is er ruimte voor gesprek tussen management en docenten.

Broekhin en internationalisering Broekhin beschreven in drie woorden: sociaal, betrokken, in ontwikkeling Internationalisering sluit hier uitstekend bij aan. Broekhin als een van de eerste met tto. In de tussentijd is internationalisering uitgebouwd tot een grote afdeling.

Maar internationalisering… Kost veel Zorgt voor onrust Leidt af van de basis: de lessen Levert niet alleen goed ervaringen op

Er moet dus worden aangepast… Er moet meer budget-neutraal gebeuren De excursies zijn nu in vaste weken gepland Er is meer aandacht voor lessen en leerstof Er wordt kritisch gekeken naar contacten Er wordt in het algemeen kritisch gekeken naar internationalisering.

Aanleiding voor het onderzoek Nieuw beleidsrapport Minder fondsen beschikbaar Nieuwe trends Onduidelijkheid bij betrokkenen

Het onderzoek Wat is de toekomst van internationalisering op het Broekhin? Hoe kun je die toekomst rendabel maken? Wat is de visie van management? Wat is de visie van betrokken docenten? Hoe kunnen visies en samenwerking beter op elkaar afgestemd worden?

Is er een toekomst voor internationalisering? Jazeker, “Het hoort gewoon bij Broekhin” Misschien dat het zo verankerd is in het reguliere onderwijs dat het niet meer zo zal opvallen. Wel in een afgeslankte versie Ook inhoudelijk met veel verschil Maar internationalisering blijft belangrijk!

Hoe kun je internationalisering rendabel maken? Meer gebruik maken van technologie, bv. skype Meer werken op basis van opdrachten/behoeften Gebruik maken van Broekhin leerlingen die ook een andere achtergrond hebben Flexibiliteit, bv. bij het boeken van vliegtuigtickets

Wat zijn de doelstellingen? 1. Aansluiten bij lessen en leerstof 2. De (sociale) ontwikkeling van leerlingen 3. Vertrouwd raken met buitenland/culturen 4. Leerlingen een buitenland-ervaring bieden die ze vanuit de thuissituatie niet kunnen krijgen

Hoe wordt er al meer op deze doelstellingen ingesprongen? Meer aansluiting bij les: profielwerkstukken meer excursies gebaseerd op thema/vraag Meer soc.-emo. ontwikkeling: meer verantwoordelijkheid bij leerlingen Vertrouwd raken met buitenland/culturen: kritisch kijken naar ontvangen culturen/scholen

Visie Management Internationalisering blijft een belangrijk onderdeel van de school, maar in een afgebouwde versie. Het management is platter. De docent heeft meer te zeggen. Behoeftes van de leerlingen staan centraal

Visie docenten Internationalisering moet belangrijk blijven op het Broekhin, maar het is noodzakelijk om het beleid te veranderen. Meer integratie in lesprogramma Meer reizen op basis van thema/opdracht De leerling niet langer als consument

Afstemming visies De visies komen dus grotendeels overeen. Maar waarom is dit dan niet duidelijk bij beide partijen? M: “Men weet wel welke richting het uit gaat.” D: “Ik zou graag willen weten waar we aan toe zijn.”

Communicatie Enerzijds: we komen te weinig samen. Anderzijds: elkaar aanspreken in docentenkamer is ook goed. We willen geen vergadercultuur. Maar als er behoefte is naar een vast vergadermoment, kan daar wel naar worden gekeken.

Afsluiting Bedankt dat jullie wilden meewerken aan mijn onderzoek. Ik hoop dat mijn bevindingen bruikbaar zijn. Dan is er nu ruimte voor het uiteindelijke doel van mijn presentatie, het gesprek met elkaar aangaan.

Ruimte voor gesprek of discussie: Wie wilt hier reageren of heeft iets toe te voegen?

Stelling 1: We moeten vaker bij elkaar komen. Wie, hoe vaak, met welk doel?

Stelling 2: De doelstellingen komen niet genoeg tot uitdrukking in de uitvoering. Doelstellingen: 1. Aansluiten bij lessen en leerstof 2. De (sociale) ontwikkeling van leerlingen 3. Vertrouwd raken met buitenland/culturen 4. Leerlingen een buitenland-ervaring bieden die ze vanuit de thuissituatie niet kunnen krijgen

Stelling 3: Internationalisering zoals het nu is op het Broekhin, is verouderd.