De toekomst van internationalisering: een afstemming tussen visies Reisbureau Broekhin? De toekomst van internationalisering: een afstemming tussen visies
Wat is de bedoeling? Ik presenteer kort mijn onderzoek en de bevindingen. Daarna is er ruimte voor gesprek tussen management en docenten.
Broekhin en internationalisering Broekhin beschreven in drie woorden: sociaal, betrokken, in ontwikkeling Internationalisering sluit hier uitstekend bij aan. Broekhin als een van de eerste met tto. In de tussentijd is internationalisering uitgebouwd tot een grote afdeling.
Maar internationalisering… Kost veel Zorgt voor onrust Leidt af van de basis: de lessen Levert niet alleen goed ervaringen op
Er moet dus worden aangepast… Er moet meer budget-neutraal gebeuren De excursies zijn nu in vaste weken gepland Er is meer aandacht voor lessen en leerstof Er wordt kritisch gekeken naar contacten Er wordt in het algemeen kritisch gekeken naar internationalisering.
Aanleiding voor het onderzoek Nieuw beleidsrapport Minder fondsen beschikbaar Nieuwe trends Onduidelijkheid bij betrokkenen
Het onderzoek Wat is de toekomst van internationalisering op het Broekhin? Hoe kun je die toekomst rendabel maken? Wat is de visie van management? Wat is de visie van betrokken docenten? Hoe kunnen visies en samenwerking beter op elkaar afgestemd worden?
Is er een toekomst voor internationalisering? Jazeker, “Het hoort gewoon bij Broekhin” Misschien dat het zo verankerd is in het reguliere onderwijs dat het niet meer zo zal opvallen. Wel in een afgeslankte versie Ook inhoudelijk met veel verschil Maar internationalisering blijft belangrijk!
Hoe kun je internationalisering rendabel maken? Meer gebruik maken van technologie, bv. skype Meer werken op basis van opdrachten/behoeften Gebruik maken van Broekhin leerlingen die ook een andere achtergrond hebben Flexibiliteit, bv. bij het boeken van vliegtuigtickets
Wat zijn de doelstellingen? 1. Aansluiten bij lessen en leerstof 2. De (sociale) ontwikkeling van leerlingen 3. Vertrouwd raken met buitenland/culturen 4. Leerlingen een buitenland-ervaring bieden die ze vanuit de thuissituatie niet kunnen krijgen
Hoe wordt er al meer op deze doelstellingen ingesprongen? Meer aansluiting bij les: profielwerkstukken meer excursies gebaseerd op thema/vraag Meer soc.-emo. ontwikkeling: meer verantwoordelijkheid bij leerlingen Vertrouwd raken met buitenland/culturen: kritisch kijken naar ontvangen culturen/scholen
Visie Management Internationalisering blijft een belangrijk onderdeel van de school, maar in een afgebouwde versie. Het management is platter. De docent heeft meer te zeggen. Behoeftes van de leerlingen staan centraal
Visie docenten Internationalisering moet belangrijk blijven op het Broekhin, maar het is noodzakelijk om het beleid te veranderen. Meer integratie in lesprogramma Meer reizen op basis van thema/opdracht De leerling niet langer als consument
Afstemming visies De visies komen dus grotendeels overeen. Maar waarom is dit dan niet duidelijk bij beide partijen? M: “Men weet wel welke richting het uit gaat.” D: “Ik zou graag willen weten waar we aan toe zijn.”
Communicatie Enerzijds: we komen te weinig samen. Anderzijds: elkaar aanspreken in docentenkamer is ook goed. We willen geen vergadercultuur. Maar als er behoefte is naar een vast vergadermoment, kan daar wel naar worden gekeken.
Afsluiting Bedankt dat jullie wilden meewerken aan mijn onderzoek. Ik hoop dat mijn bevindingen bruikbaar zijn. Dan is er nu ruimte voor het uiteindelijke doel van mijn presentatie, het gesprek met elkaar aangaan.
Ruimte voor gesprek of discussie: Wie wilt hier reageren of heeft iets toe te voegen?
Stelling 1: We moeten vaker bij elkaar komen. Wie, hoe vaak, met welk doel?
Stelling 2: De doelstellingen komen niet genoeg tot uitdrukking in de uitvoering. Doelstellingen: 1. Aansluiten bij lessen en leerstof 2. De (sociale) ontwikkeling van leerlingen 3. Vertrouwd raken met buitenland/culturen 4. Leerlingen een buitenland-ervaring bieden die ze vanuit de thuissituatie niet kunnen krijgen
Stelling 3: Internationalisering zoals het nu is op het Broekhin, is verouderd.