Observeren Helpt je: scherper te kijken naar

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Observeren “what you see, is what you get”
Fasen van onderzoek Onderzoeksplan bureauwerk Dataverzameling
Observeren en rapporteren
Medialandschap Blok 2, week 4 College #3.
Observatie, focusgroepen en andere kwalitatieve
Observatie, focusgroepen en andere kwalitatieve
Hoofdstuk 8 Primaire kwalitatieve gegevens verzamelen door middel van waarnemen en interviewen Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark.
Functieprofiel en beoordeling
School-als-organisatie en schoolcultuur
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Waar moeten we ons druk om maken? Effectiviteit van het natuurkunde- onderwijs in 5 vwo als het gaat om het eindexamencijfer natuurkunde.
Effectief communiceren
Observeren en rapporteren
Observeren en rapporteren
Inhoud bijeenkomst 2 Oriёntatie op je praktijkonderzoek:
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Rotterdam, 00 januari 2007 Project 3 Vrijdag 21 november 2014 Verzamelen, analyseren en presenteren van gegevens.
Frans op het vmbo: zó kan het ook! 3 Menu du jour Qui sommes-nous? Stellingen Vmbo Frans op het CSG Jan Arentsz te Alkmaar Toen en nu De drie V’s À vous.
Kijken naar Kinderen Week 4
Bijeenkomst September 2015
Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 2
Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 3 + 4
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek7 Hafida El- Gharbaoui.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 6 Hafida El – Gharbaoui med.hro.nl/gharh.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 3 kwartaal 2.
Kijken naar Kinderen Week 4
HOOFDSTUK 3 Gespreksvaardigheden.  ature=related ature=related.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Gespreksvaardigheden
Rotterdam, 00 januari 2007 Kijken naar kinderen Bijeenkomst 3 kwartaal 3.
Thema 2 Periode 1 KOP
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 8 Onderdeel : communicatie.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
Differentiëren & klassenmanagement
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Eddie Denessen* Henny van der Meijden* Lisanne Martens*
Tiel, 17 april 2009I. Pleumekers / A. Oude Alink1 Groepsobservatie & coaching 0 – 4 jaar Themadag LOGOPEDIE VOORSCHOOLSEPERIODE (deel 2)
Pilot-studie naar Classroom Management binnen LVO en Pabo Uitkomsten Bruno Oldeboom nov
Observeren Les 3.
Zorgvragers met probleemgedrag
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Lio-praktijkonderzoek
Op het werk, in de klas en prive.
Op het werk, in de klas en prive.
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Observeren rapporteren
Gesprekstechnieken 12 mei 2017.
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Coachtraining DOEN?! Dag 3
Methodiek Observeren.
Programma van vandaag uur ABCD-opdracht (2-tallen)
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Observeren en rapporteren
Gesprekstechnieken Les 1.
Observeren Les 2.
Communicatie 7e les.
Op het werk, in de klas en prive.
Observeren rapporteren
Observeren Les 2.
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Training Observeren Kijken naar kinderen en leerkrachten
PIT September 2018 Observeren
Observeren rapporteren
Transcript van de presentatie:

Observeren Helpt je: scherper te kijken naar gedrag docenten gedrag individuele leerlingen groepsprocessen interactiepatronen de taal te leren kennen die hoort bij waarnemen zonder te interpreteren analyseren op basis van valide en ‘betrouwbare’ data scherper naar jezelf te kijken (reflecteren) 1 Instituut voor de Lerarenopleiding

Observeren is onderzoeken Een observatie-instrument is een onderzoeksinstrument. 2 Instituut voor de Lerarenopleiding

Bekijk het lesfragment en maak aantekeningen van je waarnemingen. Oefening 1 Werk individueel Bekijk het lesfragment en maak aantekeningen van je waarnemingen. 3 Instituut voor de Lerarenopleiding

Kijken versus observeren Ongestructureerd (open) Selectieve waarneming Niet doelgericht Gestructureerd (gesloten) Systematische waarneming Doelgericht Observeren ‘Doelgericht en systematisch waarnemen en beschrijven ten behoeve van analyse van gedrag en processen.’ 4 Instituut voor de Lerarenopleiding

Voorbeeld van observatiedoelen (-vragen) Hoe maakt ze contact met leerlingen? Hoe verdeelt ze aandacht in de klas? Hoe communiceert ze met de groep? (verbaal / non-verbaal / stemgebruik / lichaamstaal) Hoe zorgt ze voor een ordelijke werksfeer? Hoe stimuleert ze het zelfvertrouwen van leerlingen? Hoe gaat ze om met ordeverstoringen? Hoe is haar tempo in de les (spreken / reageren op vragen; variëren van tempo)? Welke leeractiviteiten laat ze uitvoeren? Hoe stelt ze vragen? Hoe geeft ze instructie? Hoe geeft ze uitleg? 5 Instituut voor de Lerarenopleiding

Wat is het doel van de observatie? (Wat wil ik weten?) Hoe kan ik daar systematisch gegevens over verzamelen? Doel vertalen naar Welk waarneembaar gedrag? Hoe noteren of scoren? Observatie-instrument 6 Instituut voor de Lerarenopleiding

Ontwerp een (mini-)observatie-instrument Oefening 2 Ontwerp een (mini-)observatie-instrument Werk in drietallen 1 Doel. Bespreek wat je opviel of intrigeerde aan het getoonde videofragment: wat zou je - door observatie – nader willen onderzoeken? 2 Methode. Hoe zou je daar systematisch gegevens over kunnen verzamelen? > Welk waarneembaar gedrag? 3. Instrument. Ontwerp een bescheiden observatieschema > Hoe dit te scoren/noteren? 7 Instituut voor de Lerarenopleiding

Observatietechnieken open < > gesloten Open Alleen doel is bekend, verder nog niets. Gesloten Vooraf staat vast welke categorieën van gedrag moeten worden vastgelegd. 8 Instituut voor de Lerarenopleiding

Observatietechnieken open < > gesloten kwalitatief < > kwantitatief Kwalitatief Inhoud gedrag beschrijven, inclusief alle nuances daarin Kwantitatief Vastleggen hoe frequent bepaald gedrag wordt vertoond 9 Instituut voor de Lerarenopleiding

Observatietechnieken open < > gesloten kwalitatief < > kwantitatief tijdsinterval < > gedragsinterval Tijdsinterval Met vaste tijdsinterval dezelfde waarneming vastleggen; tussenliggend gedrag negeren. Gedragsinterval Van bepaald gedrag het tijdstip noteren, elke keer wanneer het zich voordoet. 10 Instituut voor de Lerarenopleiding

Observatietechnieken waargenomen gedrag in telegramstijl noteren waargenomen gedrag per tijdsinterval in eigen woorden noteren noteren opvallende gedragingen (gevalsbeschrijving) turven categorieën in een observatieschema aankruisen op checklist wanneer bepaald gedrag is waargenomen invullen van beoordelingsschaal (máte van gedrag) 11 Instituut voor de Lerarenopleiding

Meer observatiedoelen Effectieve lestijd Time-on-task Vragen stellen docent Frequentie Type vragen (cognitief niveau) Beurtverdeling / spreiding (voor-achter, jongens-meisjes, stil-actief) Antwoordtijd Feedback docent op taakgedrag Feedback docent op niet-taakgedrag 12 Instituut voor de Lerarenopleiding

Meer observatiedoelen Vragen stellen door leerlingen Taakgericht Spontaan Interactiepatronen docent – leerlingen Interactiepatronen klassikaal Interactiepatronen bij groepswerk Lesinstap Huiswerkbespreking Leiderschapsstijl 13 Instituut voor de Lerarenopleiding

Meer observatiedoelen Congruentie verbale – nonverbale communicatie Lesopbouw / lesfasering Stemgebruik Beweegpatronen docent in de klas Beweegpatronen leerlingen in de klas (enzovoort) 14 Instituut voor de Lerarenopleiding

Observatiepatronen Observeer het gedrag van een docent bij 3 verschillende klassen. Observeer het gedrag van een klas bij 3 verschillende docenten. Observeer het gedrag van individuele leerlingen bij verschillende docenten/vakken/contexten. 15 Instituut voor de Lerarenopleiding

projecteren van eigen eigenschappen of motieven VALKUILEN OBSERVATIE projecteren van eigen eigenschappen of motieven niet onderkennen van gecamoufleerde eigenschappen invloed van verwachtingen vertekening door sympathie of antipathie (halo-effect) voorbijzien aan de situatiegebondenheid van gedrag (fundamentele attributiefout) 16 Instituut voor de Lerarenopleiding

Mogelijke observatiedoelen eerste weken (groepsdynamica; klassenmanagement) Hoe gaan de leerlingen met elkaar om: vriendelijk en rustig, laten ze elkaar uitpraten, worden er leerlingen uitgelachen? Zijn er duidelijk 'invloedrijke' leerlingen, haantje de voorste? Is de klas rumoerig of stil? Vallen er leerlingen duidelijk buiten de groep? Is het een positief of een negatief ingestelde groep? Is er sprake van 'machtsstrijd' en concurrentie (bv om aandacht, de lachers)? Is de klas echt één groep of valt ze uiteen in een paar subgroepen? 17 Instituut voor de Lerarenopleiding

Voorbeelden 18 Instituut voor de Lerarenopleiding

http://www.instructionalcoaching.com/iphone/ 19 Instituut voor de Lerarenopleiding

20 Instituut voor de Lerarenopleiding