Maximeren rendement benchmark vereist dubbele borging

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Van benchmarkgegevens naar keuze-informatie (case-study sector gehandicaptenzorg) Herman Sixma Invitational conference CKZ Utrecht, 20 maart 2008.
Advertisements

Hoe word je de beste verssupermarkt van Nederland?
Voorbeelden van innoverende toekomstige techniek bij C-Leren?
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Conditietest als basis voor samenwerking. De conditietest is een hulpmiddel voor vrijwilligersgroepen om: de huidige kwaliteit van de groep te meten en.
Het gebruik van cliëntervaringen bij kwaliteitsbevordering
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Registratie. Waarom? Registratie Registratie kan: - input voor besluitvorming zijn - basis voor coaching zijn.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Het belang van wetenschappelijk onderzoek voor de gehandicaptenzorg
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Kwaliteitszorg in het (v)so 13,14,19,20 april 2010 Cor Hoffmans
Ervaringen cliënten cruciaal voor verantwoorde zorg Marielle Rompa, 24 april, Rotterdam.
Begeleidingsplannen GGZ
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Benchmarking met landelijke gegevens
Organisatieontwikkeling NPO (1)
 Ambassadeursnetwerk 2005/2006 Ambities verzilveren * 8 november 2006 Een format voor rapporteren over diversity Klaas van den Berg Mohammed Essafi.
Informatiebijeenkomst informatiemodel AMW oktober 2007.
Dat zouden we vaker moeten doen…
Excellente Scholen Drentse excellentietraject Dorien zEVENBERGEN Inspectie van het onderwijs.
Van zorgen voor naar zorgen dat
Compliance Professional Dag 7 oktober 2010
Ruimte voor verpleeghuizen
Sinti en Roma in Nederland Maatschappelijke Uitdaging?
Opleiden in de school vanuit het perspectief van de VO-raad Bijeenkomst voorbereiding Opleidingsschool Rijnmond Bas de Wit 9 december 2014.
Tax Assurance Corporate Governance. Definitie I Corporate Governance (CG) is Engels voor ondernemingsbestuur. Daarnaast wordt wel de term Good Governance.
Krimp biedt kansen ! 3 november 2015.
MVO Qlip: Fietsstimulering
IBN de basis voor groei Presentatie Commissie Inwonerszaken gemeente Boxmeer 29 augustus 2013 Ed de Leeuw - algemeen directeur IBN.
Start/Einddia De start/einddia wordt gebruikt als openings- en sluitscherm van een presentatie. Hierop wordt Dialoque gepresenteerd. Er mogen geen teksten.
1 Medische Heroïne-Unit (MHU). 2 De MHU biedt: Gecontroleerde heroïnebehandeling onder medisch toezicht aan 20 patiënten Methadonverstrekking aan ca.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
27 september 2006Doorlopende leerlijnen in de beroepskolom Doorlopende Leerlijnen in de Beroepskolom vo-mbo-hbo-wo Introductiebijeenkomst 27 September.
Benchmark gehandicaptenzorg 2006 Financiële Bouwsteen, Gapanalyse en meer…. Marcel Dopper VGN.
KOERS voor Delft presentatie aan commissie Middelen en Economie 23 juni 2011.
NMDC Workshop Visualisatie Behoeften van IenM op gebied van Verkeer en Vervoer Willem Homan.
Benchmark gehandicaptensector PwC Bouwsteen Financiële prestaties en GAP-analyse Voorlichtingsbijeenkomsten 2007.
Great Place To Work ® © Great Place To Work ® Institute Nederland, 2009 VGN voorlichtingsbijeenkomsten 11 november november november 2009.
De compliance functie en beloningsbeleid VCO, 6 maart 2012 Janet Visbeen
Medewerkersraadpleging integraal onderdeel van benchmark Arnold Ziegelaar Research voor Beleid.
Fiscaal juridische aandachtspunten scheiden wonen en zorg Activiteiten en structuren Marc van Dijl Hans Linders
Presentatie verdiepende kwaliteitsinstrumenten LSR Bestuurdersbijeenkomsten Benchmark gehandicaptenzorg Op 30 mei, 5 en 7 juni.
Integraal benchmarkanalysemodel genereert strategische stuurinformatie en faciliteert veranderingen Robbert-Jan Poerstamper PricewaterhouseCoopers.
Cliëntenraadpleging: focus op het verbeteren van de kwaliteit van bestaan Jeroen Zomerplaag NIZW Zorg.
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen ALV 23 juni 2011.
Workshop Van prestatie-index naar (verbeter)plan Ledenbijeenkomst VGN Uitkomsten eerste ZI meting Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg 15 december 2010 Aangepaste.
 Weten voor Beter Presentatie kernbevindingen per bouwsteen Den Haag, 13 september 2007 Perscentrum Nieuwspoort.
1 Strategische benchmark GGD. Programma Welkom stuurgroep lid Toelichting op de strategische benchmark -Achtergrond Ingrid Coenen (intern PL) -Inhoud.
Het programma In voor zorg! Hannie Treffers en Carolien Koning PGM open, 7 februari 2013.
Actuele stuurinformatie over financiële positie, resultaat en relaties tussen productie en kosten Linze Dijkstra PricewaterhouseCoopers.
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen De webenquêtes.
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen Technische briefing 17 november 2011.
BIDON Bodeminformatie delen tussen overheid en netbeheerders [ ] Hergebruik van bodemdata loont! Voornaam Achternaam, 29 mei 2015.
De enige constante is verandering. Initiatief voor FESPA Nederland past in ontwikkeling van verandering Samen maken we de markt van visuele communicatie.
Cliëntervaringsonderzoek Wonen 2011 Tragel Zorg Kwaliteitsdag VGN Jos van Hooijdonk senior adviseur kwaliteit en Veiligheid.
Verandertypen en invoeringsstrategieën Omgevingswet
Landelijk Kwaliteitsprogramma Beter voorkomen Maatschappelijke Verantwoording indicatoren JGZ GGD Nederland 8 september 2008.
 Weten voor Beter Benchmark gehandicaptenzorg Den Haag, 13 september 2007 Perscentrum Nieuwspoort.
20 november 2008  Stedendag verantwoording GSBIII GSB prestatie-indicatoren 20 november 2008 drs. Neil van Engelen RA.
VGN 30 mei, 5 en 7 juni 2007 ZORG AFGEREKEND? Transparantie door Benchmarks Gebruikt u het of gebruikt het u? Dr. Matthijs Almekinders 1 Dynamiek, complexiteit.
Accelerating the Change Amsterdam, 16 september 2010 Corfides is onderdeel van de Paphos groep.
Medewerkerraadpleging VGN Voorlichtingsbijeenkomsten 11, 18 en 19 november 2009 Marjon Gerts
Het Vernieuwde Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg
Verrichtingenthesaurus
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Stand van zaken
Uitkomsten kwaliteitsonderzoek gedifferentieerd toezicht De Vlindertuin datum onderzoek 19 mei 2016.
Digitaal spreekuur ‘Werken met een kwaliteitscyclus binnen het VSV’
Effectieve handhaving door ketenintegratie Albert van Wijk
Transcript van de presentatie:

Maximeren rendement benchmark vereist dubbele borging Date Maximeren rendement benchmark vereist dubbele borging Workshop Bestuurders Robbert-Jan Poerstamper 30 mei 2007 PwC

Inhoud Lessons Learned eerdere benchmarks Date Inhoud Uitgangspunten meerdimensionale benchmark VGN 2006 Lessons Learned eerdere benchmarks Drie voorbereidende stappen tot de zomer vergen reflectie bestuurders

Benchmarkanalysemodel VGN 2006 kent drie bouwstenen Strategische positionering Input Omgeving Middelen Historische context Bouwstenen Resultaten Holding Instelling Organisatorische eenheid Cliënten- oordeel Medewerkers- oordeel Strategische thema’s Meet- gegevens Identificeren good practices Financiële prestaties Benchmark- stuurinformatie

Uitgangspunten opzet branchebenchmark gehandicaptenzorg Uitgangspunt: benchmark levert meerdimensionale stuurinformatie zorgaanbieder Verantwoordingsinformatie via Jaardocument Maatschappelijke Verantwoording

Uitgangspunten opzet branchebenchmark gehandicaptenzorg Marktgedreven strategische uitgangspunten: Benchmark gebruik ontwikkeltraject cliënteninformatie ZONmw Bij opzet anticiperen op continuous benchmarking Organisatorische uitgangspunten: Modulaire aanpak deelname bouwstenen met ruimte voor maatwerk Ruimte om verschillende organisatieniveaus te onderscheiden

Planning benchmark gehandicaptenzorg 2006 2007 Kwartaal I Jan/feb/maart Kwartaal II April/mei/juni Kwartaal III Juli/aug/sept Kwartaal IV Okt/nov/dec Kwartaal I Jan/feb/maart Kwartaal II April/mei/juni Kwartaal III Juli/aug/sept Kwartaal IV Okt/nov/dec Aanmelding en intake Logistieke voorbereiding CR Meting CR Logistieke voor- bereiding MR Minimale dataset voor Jaardocument Instellingsrapportages en landelijke presentatie Voorbereiden benchmarkonderzoek Integratie en ontwikkelen bouwstenen Partiële analyses CR en MR Integrale analyses Workshops met peer groups Meting MR Voorbereiding FP Meting FP Vandaag

Fase bereikt waarin reflectie en bestuurlijk anticiperen op eindresultaten benchmark essentieel is gebleken 2006 2007 Kwartaal I Jan/feb/maart Kwartaal II April/mei/juni Kwartaal III Juli/aug/sept Kwartaal IV Okt/nov/dec Kwartaal I Jan/feb/maart Kwartaal II April/mei/juni Kwartaal III Juli/aug/sept Kwartaal IV Okt/nov/dec Bestuurlijk anticiperen Bestuurlijk oogsten Aanmelding en intake Logistieke voorbereiding CR Meting CR Logistieke voor- bereiding MR Minimale dataset voor Jaardocument Instellingsrapportages en landelijke presentatie Voorbereiden benchmarkonderzoek Integratie en ontwikkelen bouwstenen Partiële analyses CR en MR Integrale analyses Workshops met peer groups Meting MR Voorbereiding FP Meting FP Vandaag

Benutten potentie benchmark door bestuurlijke focus op creëren van veilige ruimte om van elkaar te leren en te verbeteren Benchmark Is mislukt Benchmark Is kansrijke change katalisator

Waar komen in de thuiszorg de best practices in 2004 vandaan? Making the leap Benchmarking at work Historie van de vijf best practices in 2004: Een instelling was ook in 2000 best practice Twee instellingen zijn fusie-instellingen Twee instellingen zijn relatief sterk verbeterd: - van C C B naar A A A (Cliënt, Mdw, Fin.) - van B A B naar A A A Relatief sterk verbeterd Stabiel verslechterd Instellingen 11 12 10 8 Bron: Z-org benchmark thuiszorg 2004

Drie complementaire bestuurlijke reflecties tot de zomervakantie vergroten impact benchmark Expliciteren ambities deelname aan benchmark, helpt u bij verdere agendabepaling: Wat wil(de) ik als bestuurder met de benchmark bereiken? Vroegtijdige communicatie over verwachte en beoogde positie als instelling goed vertrekpunt voor follow up gebleken: Welke prestaties verwacht ik (AAA tot CCC)? Wacht niet tot september met interne communicatie “Medewerkers die verbeteringen hebben gemerkt naar aanleiding van vorige benchmarkmeeting ervaren duidelijk meer kwaliteit van arbeid” Onderschat noodzakelijke voorbereiding (externe) communicatie over uitkomsten benchmark niet  denk nu al in scenario’s

Benchmark gehandicaptenzorg 2006 Date © 2006 PricewaterhouseCoopers. All rights reserved. “PricewaterhouseCoopers” refers to the network of member firms of PricewaterhouseCoopers International Limited, each of which is a separate and independent legal entity. *connectedthinking is a trademark of PricewaterhouseCoopers LLP (US). PwC