Maximeren rendement benchmark vereist dubbele borging Date Maximeren rendement benchmark vereist dubbele borging Workshop Bestuurders Robbert-Jan Poerstamper 30 mei 2007 PwC
Inhoud Lessons Learned eerdere benchmarks Date Inhoud Uitgangspunten meerdimensionale benchmark VGN 2006 Lessons Learned eerdere benchmarks Drie voorbereidende stappen tot de zomer vergen reflectie bestuurders
Benchmarkanalysemodel VGN 2006 kent drie bouwstenen Strategische positionering Input Omgeving Middelen Historische context Bouwstenen Resultaten Holding Instelling Organisatorische eenheid Cliënten- oordeel Medewerkers- oordeel Strategische thema’s Meet- gegevens Identificeren good practices Financiële prestaties Benchmark- stuurinformatie
Uitgangspunten opzet branchebenchmark gehandicaptenzorg Uitgangspunt: benchmark levert meerdimensionale stuurinformatie zorgaanbieder Verantwoordingsinformatie via Jaardocument Maatschappelijke Verantwoording
Uitgangspunten opzet branchebenchmark gehandicaptenzorg Marktgedreven strategische uitgangspunten: Benchmark gebruik ontwikkeltraject cliënteninformatie ZONmw Bij opzet anticiperen op continuous benchmarking Organisatorische uitgangspunten: Modulaire aanpak deelname bouwstenen met ruimte voor maatwerk Ruimte om verschillende organisatieniveaus te onderscheiden
Planning benchmark gehandicaptenzorg 2006 2007 Kwartaal I Jan/feb/maart Kwartaal II April/mei/juni Kwartaal III Juli/aug/sept Kwartaal IV Okt/nov/dec Kwartaal I Jan/feb/maart Kwartaal II April/mei/juni Kwartaal III Juli/aug/sept Kwartaal IV Okt/nov/dec Aanmelding en intake Logistieke voorbereiding CR Meting CR Logistieke voor- bereiding MR Minimale dataset voor Jaardocument Instellingsrapportages en landelijke presentatie Voorbereiden benchmarkonderzoek Integratie en ontwikkelen bouwstenen Partiële analyses CR en MR Integrale analyses Workshops met peer groups Meting MR Voorbereiding FP Meting FP Vandaag
Fase bereikt waarin reflectie en bestuurlijk anticiperen op eindresultaten benchmark essentieel is gebleken 2006 2007 Kwartaal I Jan/feb/maart Kwartaal II April/mei/juni Kwartaal III Juli/aug/sept Kwartaal IV Okt/nov/dec Kwartaal I Jan/feb/maart Kwartaal II April/mei/juni Kwartaal III Juli/aug/sept Kwartaal IV Okt/nov/dec Bestuurlijk anticiperen Bestuurlijk oogsten Aanmelding en intake Logistieke voorbereiding CR Meting CR Logistieke voor- bereiding MR Minimale dataset voor Jaardocument Instellingsrapportages en landelijke presentatie Voorbereiden benchmarkonderzoek Integratie en ontwikkelen bouwstenen Partiële analyses CR en MR Integrale analyses Workshops met peer groups Meting MR Voorbereiding FP Meting FP Vandaag
Benutten potentie benchmark door bestuurlijke focus op creëren van veilige ruimte om van elkaar te leren en te verbeteren Benchmark Is mislukt Benchmark Is kansrijke change katalisator
Waar komen in de thuiszorg de best practices in 2004 vandaan? Making the leap Benchmarking at work Historie van de vijf best practices in 2004: Een instelling was ook in 2000 best practice Twee instellingen zijn fusie-instellingen Twee instellingen zijn relatief sterk verbeterd: - van C C B naar A A A (Cliënt, Mdw, Fin.) - van B A B naar A A A Relatief sterk verbeterd Stabiel verslechterd Instellingen 11 12 10 8 Bron: Z-org benchmark thuiszorg 2004
Drie complementaire bestuurlijke reflecties tot de zomervakantie vergroten impact benchmark Expliciteren ambities deelname aan benchmark, helpt u bij verdere agendabepaling: Wat wil(de) ik als bestuurder met de benchmark bereiken? Vroegtijdige communicatie over verwachte en beoogde positie als instelling goed vertrekpunt voor follow up gebleken: Welke prestaties verwacht ik (AAA tot CCC)? Wacht niet tot september met interne communicatie “Medewerkers die verbeteringen hebben gemerkt naar aanleiding van vorige benchmarkmeeting ervaren duidelijk meer kwaliteit van arbeid” Onderschat noodzakelijke voorbereiding (externe) communicatie over uitkomsten benchmark niet denk nu al in scenario’s
Benchmark gehandicaptenzorg 2006 Date © 2006 PricewaterhouseCoopers. All rights reserved. “PricewaterhouseCoopers” refers to the network of member firms of PricewaterhouseCoopers International Limited, each of which is a separate and independent legal entity. *connectedthinking is a trademark of PricewaterhouseCoopers LLP (US). PwC