morele weerbaarheid lerend onderzoeken 31 oktober 2013 Dr. Leni Beukema
Werknemers zijn idealiter zelfstandig en onafhankelijk, om van daaruit op te komen voor zichzelf en bij te dragen aan het grotere geheel’ (Hilda Verwey-Jonker)
Opzet 1. Vertrekpunten 2. Zoeken naar kern en mogelijkheden 3. Handelingsonderzoek: onderzoeken en leren gecombineerd
Vertrekpunten Zonder mensen geen organisaties Doelstelling organisatie wordt gecreëerd in sociaal proces Verantwoordelijkheid en vertrouwen als sleutelbegrippen
Vertrekpunten Individu als actor Individu verbindt zich aan kerntaak organisatie Uitgaan van iemands kracht en mogelijkheden Balans persoonlijke ontwikkeling en ontwikkeling organisatie
Duurzaam HRM: pijlers
Op zoek naar de kern
Balans medewerker en werkplek
Handelingsonderzoek Brede kennisbasis Onderzoek als wederzijds onderzoeksleerproces Gericht op verandering van een situatie in gewenste richting
Mogelijke opzet onderzoek naar vergroten morele weerbaarheid Stap 1. probleemanalyse individueel Verhaal agent met behulp van vliegwiel basis van gesprek met langdurig zieke agenten (opgenomen)
Mogelijke opzet onderzoek naar vergroten morele weerbaarheid Stap 2. probleemanalyse collectief Resultaten gesprek in intervisie: thema’s agent + relatie thema’s andere agenten
Mogelijke opzet onderzoek naar vergroten morele weerbaarheid Stap 3. Opstellen plan van aanpak Terug naar agent: Adequaat? Wat zijn morele drijfveren? Plan van aanpak
Mogelijke opzet onderzoek naar vergroten morele weerbaarheid Stap 4. Aan de slag Welke stappen ook daadwerkelijk gezet? Weerbaarder geworden? Wat helpt? Wat helpt juist niet? (Opgenomen)
Mogelijke opzet onderzoek naar vergroten morele weerbaarheid Stap 5. gezamenlijke thema’s opgespoord Individuele trajecten met elkaar vergeleken op overeenkomstige en verschillende thema’s
Mogelijke opzet onderzoek naar vergroten morele weerbaarheid Beoogd resultaat Relevante thema’s rond morele weerbaarheid + idee over geborgde aanpak vergroting daarvan (cirkel 1 gedaan, overleg over cirkel 2 tzt)