Mediation door leerlingen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Visie op sociaal - emotionele ontwikkeling in de praktijk
Advertisements

Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
Leerlingenenquête •91% van de uitgedeelde enquêtes zijn terug binnengekomen. •Het 1 ste leerjaar heeft niet deelgenomen aan de enquête.
GOMARUS COLLEGE ASSEN. 2 DE DEELNAME  We wilden vanuit de oude situatie als school een nieuwe start maken t.a.v. ons kantine aanbod en beleid. We hebben.
hoe gaan we om met verschillen in leercapaciteit
Welkom bij Leefstijl.
De Vreedzame School Een school met een hart. De Vreedzame School Een school met een hart.
“Jongens, vandaag krijgen we les van een professional!” Wetenschappelijk onderzoek op een middelbare school Amber Walraven.
Van idee tot digitaal materiaal
WSNS Passend Onderwijs Stappenplan
Een veilige school Niet voor 8.30 uur en uur op school. Dan is er geen toezicht.
First ID project College de Meer Uitleg van het project aan de hand van de volgende vragen: Waarom, Wie, Wat, Hoe, Waar, Wanneer.
LEEFSTIJL vanuit Amerika 1986 voortgezet onderwijs
Flexibele onderwijstijden
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
MEDIATiON (obs De Sleutel) Leerlingen uit groep 8 worden ingezet als mediator. Elke leerling is een viertal keren per jaar aan de beurt. In tweetallen.
First ID project Bindelmeer College
MAATSCHAPPELIJKE STAGES VOOR JONGEREN
De beste hypotheek tegen de laagste kosten! Door de kredietcrisis, eurocrisis, etc wordt het steeds lastiger om exact te berekenen hoeveel hypotheek u.
Gedragsproblemen bij kinderen samen te lijf
In het centrum van de gemeente Meulebeke is de St.-Amandusschool gelegen.
Voorlichtingsavond groep 3
De gezonde school en genotmiddelen
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Stagecoördinatie op De Rank
CanDo Coaching.
Informatie-avond groep 1-2 September 2014
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
LET’S CLIL TOGETHER WANT TALEN TELLEN! DVMHTB organiseert CLIL Content and Language Integrated Learning Schooljaar
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Stage: Basisschool de Klingerberg
Mediation & Coaching ____________________
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
Leesbevordering in het VMBO, dat werkt! Samen sterk met.
Welkom ik maak me sterk.
GLOBELINK ? Jeugddienst (erkend landelijk jeugdwerk) Duurzame ontwikkeling Participatie en uitspraak Hoofdzetel in Brussel – lokale projecten in Vlaanderen.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Opleiding van gespreksleiders. Betekenis Bij informele gespreksbijeenkomsten zonder professional kunnen onveilige of ongewenste gespreksmomenten ontstaan.
MEDIATOR INHOUD Wat is een mediator? Hoe kan je mediator worden? Wat moet een mediator kunnen? Wat doet een mediator? Gesprek met de kinderen die een.
Informatieavond september WELKOM VERBETEREN VAN ONS ONDERWIJS ICT Digitaal Leerlinggegevens verwerken REKENEN Wereld in Getallen SPELLING Spelling.
Mediation informatie Toegestuurde informatie Praktische zaken
Informatiemiddag groep 5
LET’S CLIL TOGETHER WANT TALEN TELLEN!.
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
ZESC – Situationeel leiderschap
Derde training Verloop traject Systematisch werken
De Vreedzame school Ouderavond 17 maart 2009 Het Klinket Welkom!
De veranderende rol van de IB
Hoe kunnen wij ict stumileren in het onderwijs
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 2e ouderbijeenkomst PP1
Bemiddelen binnen katholiek onderwijs
Bedrijvigheid in de lessen economie!
Bemiddeling bij klachtenbehandeling
Opstart leernetwerk vaardigheidsontwikkeling
1. Kan je alleen aan wetenschap doen of heb je anderen nodig?
Zwart wit denken in de klas
Oefening Ik vermijd liever een conflict dan de confrontatie aan te gaan. Als iemand niet denkt zoals mij, zal ik ervoor zorgen dat hij doet zoals ik vind.
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Living lab & Storytelling
JUIST GYM.
Activernde didactiek & passende werkvormen
Bemiddelingscommissie
JUIST GYM.
Kwaliteits- onderzoek
De Vreedzame School Ouderavond Nova Montessori Venlo.
Welkom in groep 4.
De Vreedzame School Bovenbouw.
Transcript van de presentatie:

Mediation door leerlingen OBS De Riemsloot

Doel van Mediation: Leerlingen krijgen vaardigheden om met conflicten om te kunnen gaan en ze op te kunnen lossen.

Hoe zijn wij tot Mediation gekomen? Leefstijl Tweedaagse cursus Mediation voor de leerkrachten Iedereen enthousiast Belangrijk dat leerlingen hun eigen conflicten oplossen

Traject binnen de school Tweedaagse cursus voor de leerkrachten Acht lessen binnen de groepen (voor alle leerlingen van groep 6 tot en met 8) Nominatie van leerlingen die mogelijk bemiddelaar worden Training van zes dagdelen voor de genomineerde leerlingen De leerlingen die zijn opgeleid tot bemiddelaar worden ingezet bij conflicten

Doelen van de lessenserie binnen de groepen Leerlingen leren wat je nodig hebt om goed met conflicten om te kunnen gaan Leerlingen leren wat je kunt doen om een ruzie minder erg te maken (deëscalatie) Leerlingen veranderen hun denken over conflicten (kans en uitdaging in plaats van gevaar) Leerlingen breiden hun woordenschat met betrekking tot conflicthantering uit

Thema’s van de lessenserie Thema 1: ruzie Thema 2: afkoelen Thema 3: afspraken vooraf Thema 4: verhaal Thema 5: gevoel Thema 6: belang Thema 7: oplossingen en afspraken maken Thema 8: bemiddelen

De opleiding tot leerlingmediator De training wordt gegeven door de coördinatoren van de school. Op de Riemsloot zijn dat: Ina Felder en Yvonne Zijlstra

De opleiding tot leerlingmediator Er worden veel verschillende werkvormen gebruikt: Kringgesprekken Oefeningen in tweetallen Spelletjes (energizers)

De opleiding tot leerlingmediator De leerlingen oefenen met bemiddelen door regelmatig een conflict na te spelen. Zij hebben daarbij telkens verschillende rollen: Ruziemaker Mediator Observator

Na de opleiding tot leerlingmediator Na de opleiding kunnen de leerlingen aan het werk als bemiddelaar. Deelname aan een bemiddeling is altijd vrijwillig. Dit geldt zowel voor de ruziemakers als voor de bemiddelaars.

i n he t k o r t Med i a t i o n afkoelen afspraken vooraf oplossingen afspraken maken

Praktische zaken Deelname aan een bemiddeling is altijd vrijwillig De bemiddelaars zijn altijd met zijn tweeën De bemiddelaars zijn onpartijdig (dus niet bemiddelen bij vriendjes of vriendinnetjes) De bemiddeling gebeurt op een moment dat voor iedereen geschikt is Bemiddelingen worden niet in de pauzes of na schooltijd gedaan De bemiddelaars kunnen een bemiddeling stoppen als ze het gevoel hebben dat ze er niet uitkomen of het niet aankunnen Ina en Yvonne zijn het ‘vangnet’ van de bemiddelaars

Meer informatie www.obsderiemsloot.nl www.mediationdoorleerlingen.nl http://ruziewijzer.kennisnet.nl www.leerlingbemiddeling.nu www.leefstijl.nl