De Kracht van Communicatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Effectieve communicatie met de oudere, oncologische patiënt
Advertisements

Een menswaardig levenseinde
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Inleiding Na het bestuderen van dit hoofdstuk kun je:
Veiligheid en communicatie in de gezondheidszorg
Effectieve verpleegkundige zorg bij de klinische behandeling van anorexia nervosa Joyce van Ommen René Bakker Laura Beukers.
Keuzehulp pijn; wat valt er te kiezen?
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Beroepsgeheim in de Bijzondere Jeugdbijstand Antwerpen, 14 oktober 2008 Beroepsgeheim: we zwijgen erover?! Axel Liégeois K.U.Leuven – Broeders van Liefde.
Ontwikkelingstraject kinderen
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Motiveren Leidinggeven Blz. 143.
Goal Attainment Scaling (GAS)
Opzet presentatie Overzicht (promotie)onderzoek Onderzoeksresultaten
Cliënt Wil zo lang mogelijk onafhankelijk / zelfstandig blijven
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
Competentie 04 Het slecht nieuws gesprek
Vraag 1) juist/onjuist. De plichten van de patiënt:
Arts-patiënt communicatie in de palliatieve fase
Annerie Moers 11 augustus 2006
SIGEB: Signaleringsinstrument voor de thuissituatie
Beslishulp beroerte thuis
Screening in de thuissituatie: evaluatie gebruik ACAS
The relevance of recall and precision in user evaluation Louise T. Su Journal of the American Society of Information Science 1994.
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Welke minimale winst streven we na bij adjuvante behandeling en
En begrijpen we elkaar dan? Hoe benaderen we elkaar ? Ellen Witteveen 6 november 2010 ‘Roeien met de riemen die je hebt’
Kansarmoede Lien Anseele 1BaOC.
DE GOMA; VAN 0 NAAR BETER EEN ANALYSE BIJ DE 0-METING BETREFFENDE DE BEKENDHEID, TOEPASSING EN NALEVING VAN DE GOMA, MEDE IN RELATIE TOT BEVINDINGEN UIT.
coördinator gezondheidsrecht KNMG
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Communicatie met de (oudere) patiënt It takes two to tango
(Digitale) voorlichting aan ouderen
PATIËNTGERICHT COMMUNICEREN
IMAGO ZORG CONSUMENTEN 2013
Therapietrouw & Medicatieveiligheid
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Patiënten kunnen artsen beter
Weerstand kan je opvatten als feedback
Effectief communiceren
Denise Goessens-Nix, ketencoördinator CVA keten Parkstad Utrecht, 7 oktober 2015.
Verpleegkundig redeneren
Relatie en donatie Een onderzoek naar de behoeften van echtparen bij een relatiedonatie Ans Berkhout Presentatie werkstuk Opleiding Kempler Instituut,
Lastige situaties bij het coachen van groepen
Omgaan met agressie Klinische les 6 mei 2003
Psychosociale begeleiding bij niertransplantatie
Communicatie bij kanker. Waarom dit boek? hulp nodig bij communiceren boeken ervaringsdeskundigen boeken deskundigen praktisch, toegankelijk juist over.
THERAPIETROUW, JIJ MAAKT HET VERSCHIL!. Inhoud 1. Therapie-ontrouw: definitie 2. Drie fases in therapie-ontrouw 3. Gevolgen therapie-ontrouw 4. Bevorderen.
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
Vroegtijdige zorgplanning in de thuissituatie Yolanda Hustings Kim Haesen.
Psychologische gevolgen van ICD-therapie - Dr. Krista van den Broek Center of Research on Psychology in Somatic diseases.
GGZ RIBW. GGZ Psy-Portaal Psy-Portaal is gespecialiseerd in de diagnostiek en behandeling van psychische en psychiatrische klachten voor cliënten vanaf.
Bespreken van prognose en einde van het leven op hartfalenpoli’s in Nederland en Zweden Martje van der Wal
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Wat weten we over discriminatie op de stagemarkt?
Hoe stel je de diagnose dementie?
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Project Interculturele Palliatieve Zorg
Palliatieve zorg: jouw zorg?! Passende zorg!
Wat is DRAMA??.
Wat weten we over discriminatie op de stagemarkt?
Pilot computers in examenzalen Eerste resultaten
Specifieke topics in communicatie
Waarde(n)vol werk in uitvoering
Aanpakken! CGT behandelmodule voor volwassenen
Functioneren FOT en DOT Ontwikkelagenda Verwachtingen over en weer
Doubleren.
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Doubleren.
Transcript van de presentatie:

De Kracht van Communicatie Julia van Weert Kennisnetwerk CVA, 25 November 2016

Belang van communicatie Begrip Vertrouwen Participatie Kwaliteit van Leven Onzekerheid Tevredenheid Angst Leefgewoonten Herstel Therapietrouw

6-functie model communicatie Relatie opbouwen Samen beslissen Emoties hanteren Informatie verzamelen Gedrag bevorderen Informatie geven

6-functie model communicatie Relatie opbouwen Samen beslissen Emoties hanteren Informatie verzamelen Gedrag bevorderen Informatie geven

Quiz Gemiddeld kost het tonen van empathie tijdens een consult 2 minuten Juist Onjuist Een van de redenen die verpleegkundigen zelf geven als verklaring voor een weinig betrokken of gehaaste houding tegenover de patiënt is dat er in de zorg te weinig tijd is voor een geruststellend gesprek met de patiënt. Echter, uit eerder onderzoek blijkt dat het uiten van 40 seconds of compassion al voldoende kan zijn om angsten bij de patiënt weg te nemen16. En hoe eerder die zorgen bekend zijn, hoe effectiever de patiënt gerustgesteld kan worden en hoe sneller er bij de patiënt ruimte komt om nieuwe informatie te verwerken. Adequate reacties van verpleegkundigen kunnen daarom een belangrijke therapeutische waarde hebben.

6-functie model communicatie Relatie opbouwen Samen beslissen Emoties hanteren Informatie verzamelen Gedrag bevorderen Informatie geven

Quiz De klinische inschatting van de vitaliteit dan wel kwetsbaarheid van de patiënt wordt onnauwkeuriger naarmate de patiënt ouder is. 30-50% therapieontrouw bij bloedverdunners 35% bij statines Juist Onjuist

6-functie model communicatie Relatie opbouwen Samen beslissen Emoties hanteren Informatie verzamelen Gedrag bevorderen Informatie geven

Ouder worden en cognitie Z-scores Park e.a., 2003

Recall (correct herinneren van informatie) https://www.youtube.com/watch?v=zG2DVoRP86g -

Literatuur: recall van informatie (onthouden en reproduceren) Positief effect op recall: Duidelijke informatie Actief participerende patiënt Gespreksonderwerpenlijst + aandacht

22,3% recall Wat wordt er onthouden? 30,5 6,8 (Jansen et al, Gerontologist, 2008)

Verschillende behoeftes

Ouderen Co-morbiditeit Functionele problemen Cognitieve en sensorische functies Persoonlijke relevantie van informatie Geven van informatie Afstemmen op behoeften van ouderen Recall van informatie Patiëntenuitkomsten (tevredenheid, therapietrouw, coping, angst, zelgmanagement, herstel) 14

Onvervulde informatie- en communicatiebehoeften patiënten (n=960) Meest onvervuld: Informatie over de gevolgen voor dagelijks leven Aandacht voor naasten Realistische verwachtingen Ouderen (> 65) Affectieve communicatie (nog) belangrijker dan jongeren Ontevredener over Affectieve communicatie dan jongeren (Bolle et al., 2012)

(Bolle e.a., 2015)

Tools Question Prompt List (gespreksonderwerpenlijst) Keuzehulp Opnemen consult

Question Prompt List Effecten o.a.: Meer participatie van patiënten Minder angst Beter onthouden van informatie (‘recall’) (Brandes e.a., 2015)

6-functie model communicatie Relatie opbouwen Samen beslissen Emoties hanteren Informatie verzamelen Gedrag bevorderen Informatie geven

Quiz De meeste oudere patiënten (> 70 jaar) willen het liefst dat de arts de beslissing over de behandeling neemt (> 40% wil dat) Slechts 10% van de ouderen wil dat de arts de beslissing neemt. De overigen willen er over meedenken. Juist Onjuist

Stappen bij samen beslissen Informeren dat er een beslissing genomen moet worden & mening patiënt belangrijk is 2. Opties uitleggen (voor- en nadelen van elke optie) 3. Voorkeuren van de patiënt bespreken 4. Rol die de patiënt in de beslissing wil hebben bespreken, beslissing nemen of uitstellen, bespreken follow-up mogelijkheden Stiggelbout e.a., 2015

6-functie model communicatie Relatie opbouwen Samen beslissen Emoties hanteren Informatie verzamelen Gedrag bevorderen Informatie geven

Quiz Gemiddeld is 35% van de CVA patiënten therapieontrouw bij het innemen van statines Juist Onjuist 30-50% therapieontrouw bij bloedverdunners 35% bij statines

Vier typen barrières voor therapietrouw

6-functie model communicatie Relatie opbouwen Samen beslissen Emoties hanteren Informatie verzamelen Gedrag bevorderen Informatie geven

Quiz Gemiddeld kost het tonen van empathie tijdens een gesprek 2 minuten Juist Onjuist Een van de redenen die verpleegkundigen zelf geven als verklaring voor een weinig betrokken of gehaaste houding tegenover de patiënt is dat er in de zorg te weinig tijd is voor een geruststellend gesprek met de patiënt. Echter, uit eerder onderzoek blijkt dat het uiten van 40 seconds of compassion al voldoende kan zijn om angsten bij de patiënt weg te nemen16. En hoe eerder die zorgen bekend zijn, hoe effectiever de patiënt gerustgesteld kan worden en hoe sneller er bij de patiënt ruimte komt om nieuwe informatie te verwerken. Adequate reacties van verpleegkundigen kunnen daarom een belangrijke therapeutische waarde hebben.

Reacties op emoties minimale aanmoediging erkennen exploreren negeren (Jansen e.a., 2010)

Effect van reactie zorgverlener Hoe meer ‘negeren’ of ‘afstand nemen van de cue, hoe lager de recall Hoe meer ‘minimale’ aanmoedigingen, hoe hoger de recall ! (Jansen e.a., 2010)

www.gezondheidscommunicatie.amsterdam Meer informatie: j.c.m.vanweert@uva.nl