MEDIAWIJSHEID IS MEER DAN MEDIAGEBRUIK
Wereldwijd samenwerken aan grote vraagstukken…. 21st century skills Wereldwijd samenwerken aan grote vraagstukken…. Iris is opgegroeid in een tijd dat er nog niet gesproken werd over 21st century skills. Nu wel, kinderen van nu worden begeleid om “nieuwe burgers”te worden. De wereld verandert snel en we hebben nieuwe werknemers nodig.. Nieuwe banen….
Mediawijsheid is….. De verzameling competenties die je nodig hebt om actief en bewust deel te kunnen nemen aan de media – samenleving. Om de kinderen deze skills aan te leren moeten zij Mediawijs worden. Maar… een verzameling competenties is een ruim begrip……. Iris was hier zo van geschrokken dat ze cursussen is gaan volgen om mediawijs te worden…
Competentiemodel mediawijsheid
B1: Bewust zijn van media in de samenleving
B1. Inzicht hebben in de medialisering van de samenleving Begrip B1. Inzicht hebben in de medialisering van de samenleving
B2. Begrijpen hoe media gemaakt worden Begrip B2. Begrijpen hoe media gemaakt worden Kijkcijfers, doelgroepen. Films, documentaires, kranten, talentenshows……… Krant maken/ digitaal “nieuws”boek maken
B3. Zien hoe media de werkelijkheid kleuren Begrip B3. Zien hoe media de werkelijkheid kleuren Schooltv: Mr. Right - Hoe werkt reclame? Filmen met de Ipad/ reclame filmpje maken.
Gebruik G1. Apparaten, software en toepassingen gebruiken Programmeren/ SCRATCH
G2. Oriënteren binnen mediaomgevingen Gebruik G2. Oriënteren binnen mediaomgevingen yurls
C1. Informatie vinden en verwerken Prezi Communicatie C1. Informatie vinden en verwerken Prezi Vinden wat je zoekt Selecteren wat je nodig hebt Betrouwbaar? Opslaan en delen
Communicatie C2. Content creëren Prowise Presenter
C3. participeren in sociale netwerken Communicatie C3. participeren in sociale netwerken Normen en waarden van online gemeenschap Verbinding en samenwerking Mis- en wangebruik/ pesten KAHOOT/ quiz maken over pesten.
S1. Reflecteren op het eigen mediagebruik Strategie S1. Reflecteren op het eigen mediagebruik Wat kijk, lees en luister je? Waar laat je je door beïnvloeden? Hoe mediavaardig ben je? Wat doe je met media? Waar, hoe, met wie communiceer je via media? CANVA/ POSTER MAKEN
S2. Doelen realiseren met media Strategie S2. Doelen realiseren met media Huis, baan, vakantie, gezondheid, vakgenoten, whatsappen, acties op touw zetten…. Een les maken! Verleidingen weerstaan, hypes laten gaan, de uitknop vinden… Respect tonen; je mobiel weg leggen………. Eindopdracht: maak een les.
Meer over Mediawijsheid Meer over Mediawijsheid https://www.mediawijsheid.nl/lesmateriaal/ www.schooltv.nl www.leraar24.nl
www.fotobabble.com http://www.ontdekmedia.nl/fotoverhaal-maken/ Met Fotobabble kun je een foto laten spreken. Je kiest een foto van internet of van je eigen computer of van je telefoon ( mail het naar je eigen emailadres ) en uploadt de foto in Fotobabble. Vervolgens spreek je met behulp van een opnameknop je eigen tekst in bij de foto. Zo ontstaat een gesproken fotoverhaal. Omdat de opnameduur per foto beperkt is (maximaal 60 seconden), kun je geen lange verhalen vertellen, maar word je gedwongen om goed samen te vatten. http://www.ontdekmedia.nl/fotoverhaal-maken/
http://www.ontdekmedia.nl/ http://www.ontdekmedia.nl/bewust-zijn-van-media-in-de-samenleving/ www.medialabcuracao.com/nascholingfo/
Wat wil jij hier leren?