Internaliseren Expliciteren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Feb 2014 Leiderschap & Professionele Ruimte Joost van der Stoep Organisatiewetenschappen (VU Amsterdam) Organisatie en Personeelsbeleid Rijk (BZK)
Advertisements

Nieuwe leerbenaderingen voor professionele organisaties
Welkom bij. Wat doen wij? Eén volledig geïntegreerde totaaloplossing.
Leren in en door organisaties
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
STRATEGISCHE PLANNING
Outcome monitoring van gedragsproblemen via een leerlingvolgsysteem Jan Willem Veerman Intervisiedag Leerlijnen, Utrecht, 4 maart 2009.
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
Orde en structuur in de schooladministratie
Lomoz, 14 maart 2012 Strategisch denken en handelen Nettie van Heezik.
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
Veranderen in de praktijk
Organisatiecultuur = het feitelijk gedrag van de medewerkers van een organisatie dat voortkomt uit een stelsel van impliciete en expliciete veronderstellingen,
Een continue verbeterende dienstverlening
Het ontwikkelen van modulaire ouderenzorg
Leren in en door organisaties
Monitoring en Benchmarking Maarten Zemann & Arie Uyttenbroek 1 april 2009.
Les 1 M&O.
Inleiding tot management en organisaties
5 Werving en selectie.
Masterclass ‘gedoe komt er toch’ ‘echte innovatiekracht ligt bij professionals, niet bij managers’ ‘de meerwaarde van innovatie kan zich alleen tonen in.
CONCEPT OPERATIE X.
Masterjaar Startbijeenkomst dr. Harry Daemen prof.dr. Paul Frissen
Human Dynamics.
Wat is een communicatieplan?
III Procesdenken in de praktijk
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Missie, visie & jaarplan
Missie, visie, strategie & jaarplan
John P. Kotter Harvard Business School
Opleidingskunde: Leren in teams en Kennisproductiviteit
15 juni 2011  1-Ontwerpaanpak  Betreft 84% van de veranderingen  Daarvan loopt ¾ vast  Voorbeeld:  tussen had 90% van de  Fortune 500.
© de vries business consultancy, 2008
Ondernemen(d) in het onderwijs
Van zorgstructuur naar begeleidingscultuur
School als loopbaancentrum
Competentiegericht leren vmbo
EFP Bottom up oktober Deze training was niet OK Te kort/te lang/te druk/te sloom Trainer kent ons werk niet Was leuk, maar in praktijk gaat.
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
Lectoraat Jeugd. Samen Aanleiding: coöperatie Uitgangspunt: delen, samenwerken, ontwikkelen.
C. Molmans SOD-Opleidingen
Leren van lastige kwesties
Innoveren. Wat is innovatief organiseren Innovatief organiseren is leren het vertrouwde los te laten.
Evenwicht in sturing.
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
TEKST STRUCTURE IN FIVE’S
Bijeenkomst 4 Rotterdam, 00 januari 2007 Lesopbouw 7 i.p.v. 9 lessen! Les 1 & 2: Context Les 3 & 4: karakterschets team Les 5, 6 & 7: Organisatorisch.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Competentieprofiel Nina, Jacqueline, Aysun & Aruna.
Stage presentatie Dierenambulance Groningen Jeremy Corcoran 2015/2016
Kom verder. Saxion. Professioneel management PHBO Jobcoaching Welkom! Webcollege.
Certificering van assetmanagement
De programmavriendelijke organisatie Provincie Gelderland Ervaringen Liesbet Hoek PGMopen 2015.
Invoering Examenprofielen Rini Romme november 2011.
In de rol van opleider 13 december Inhoud Taken en competenties rol opleider Leerstijlen Ontwikkelen naar zelfstandig leren Structureren en doceren.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Interim Communicatie Opdrachten. Meesters in Management helpt klanten om Interim communicatie opdrachten te vinden. We hebben regelmatig interim opdrachten.
Professionalisering en intervisie
Waarom het platform Energiezorg
Welkom! Nieuwe vormen van medezeggenschap
Visieontwikkeling Les
Gaandeweg kiezen Rob Duijker en Martha Haverkamp
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Waarde(n)vol werk in uitvoering
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Examen SPL kerntaak 1 Periode 7 Marketing.
Ondersteuning implementatie Triagewijzer acute ggz
Van Eiland naar wijland
Een kijkje in de keuken bij KleurrijkWonen
Transcript van de presentatie:

Internaliseren Expliciteren De ‘lerende projectleider’ Professional Internaliseren Expliciteren Observatie “Dit is de vraag van de klant” Indicatie: “Daar past dit aanbod bij” Best practice: “Zo voer je het aanbod uit” Effect: “Dit bereik je ermee” Rationale: “Zo kun je het effect verklaren” Met als doel: verbeteren, vernieuwen, ontwikkelen: enkelslag, dubbelslag, drieslag leren innovleren Onderzoek

leren organiseren onderzoeken kenmerken leren organiseren onderzoeken 1. uitgangspunt lerende is object subject Organisatie wordt door het Management Gemaakt wordt door alle leden gemaakt kennis is objectief kennis is subjectief 2. sturing wie stuurt het: - leren - organiseren - onderzoeken extern intern top-down, Hiërarchische bevel structuur bottom-up, verleiden tot kenniscreatie en Professionele Ontwikkeling onderzochte is object onderzochte is subject/mede Belanghebbend 3. inhoud wat wordt: - geleerd - georganiseerd -onderzocht Gecodificeer de kennis Context Gebonden kennis Massa Productie Maatwerk Universele waarheid/kennis intersubjectieve en contextgebonden Kennis 4. Typerende processen Verwerken van aangeboden creëren van opdrachten en richtlijnen en ruilrelaties Onderhandeling overleg en Overeenkom sten statistische bewerken en/of analyseren en objectieve conclusies Trekken (samen) interpreteren en analyseren en daarop acties plannen 5. doel van het: - Onderzoeken kennis om kennis voor het leven om te overleven om te ontwikkelen om kennis te vermeerderen kennis om te handelen