Livius, vertel eens: hoe bouw je een verhaal?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene Weetjes Over Tekst verklaren en het CSE.
Advertisements

Tijd en opbouw: Verteltijd:
Vaardigheden van de coach Bijeenkomst 2
Communicatie & Presentatie
Uiterlijke structuur aanbrengen
Crisis interventie De structuur Methoden en technieken.
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
6 sleutelbegrippen lesopbouw
RALFI en begrijpend lezen
Fictieanalyse College 3.
ACADEMISCH e vaardigheden – wc2
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
In stappen naar de innerlijke structuur
Workshop opstellen adviesrapport
School-als-organisatie en schoolcultuur
PRESENTATIES IN A NUTSHELL.
Verhalend Ontwerpen Training.
Vrije Universiteit Amsterdam Vertel uw Verhaal Judith Gerritsen Vrije Universiteit.
Beschouwing – De Laatste Tips
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Vorige week Menukaart/woordweb Verzorgingsstaat
TREINVERBINDING Bram Bravenboer Nieuwe treinverbinding Breda- Oostende.
Ouderavond aanvankelijk lezen BS Het Venster Hanneke Boeijen Lia Willems 29 september 2015.
Briant College Fictie h4 Tijd. Briant College ­ Op welke manier een schrijver ‘tijd’ gebruikt in een verhaal. 2 Wat ga je deze les leren.
Les 7 Kind en omgeving Het individu in de context Kind en omgeving Het individu in de context.
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
De theorie achter de verhalen
Leespubliek. Spoorboekje Even opfrissen Oefening leespubliek Bespreken oefening Wat gaan we leren?: Je kunt vertellen wat een leespubliek is en naar welke.
Het schrijven van een betoog
Literaire bouwstenen 3.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Hoofdzaken/bijzaken/kernzinnen
STAPPENPLAN VOOR HET MAKEN VAN EEN LEESTOETS LEESRONDE 1 - ORIENTEREND: -Lees titel, tussenkopjes etc. -Lees eerste en laatste alinea -Formuleer hoofdgedachte.
H4 – Comenius College Laagland. Lezen ‘De minzame moordenaar’ Waarom lees je? Effect Leesmotivatie: plezier, ontspanning, ontsnappen aan werkelijkheid,
Lezen, schrijven en argumenteren
Scrijven 1.6 (vervolg) Een Verslag.
In 2017 ga jij: je diploma halen;
Opdracht Nederlands Je doet in een groepje van vijf personen een klein literatuuronderzoek. De uitkomsten van dit onderzoek beschrijf je in een verslag.
Overtuigende tekst/betoog
Cursus 1.3 Reis door de tijd Klas 1 KGT Lesweek 3
Effect van vertelstandpunt, tijd
Een beschouwing schrijven
Instructie geven en uitvoeren
Een strategie aanbevelen
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
Het verschil tussen werkomschrijving en bestek?
SCHM Literatuur Les 1 #havo5.
Digi(bord)boek project <titel project>
De indeling van teksten
Door Roos K, Roos V, Lianne, Yosta en Marlijne
Recensie schrijven Klas 1e , RSFN.
Poster ontwerpen Opdracht fictie klas 1.
Living lab & Storytelling
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018
Autisme in de klas Kijken naar gedrag 12/26/2018.
Posters voor in het geschiedenislokaal
Workshop door Patrick van Gurp
Een strategie aanbevelen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Communicatie & Presentatie
BOM-model PV 25/03/2014.
Project English BOL niveau 4.
Leesanalyse en schrijfopdracht
Een strategie aanbevelen
Een (informatief) Artikel schrijven
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
Graphic novel: Friend or foe?
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Literaire Begrippen.
Een strategie aanbevelen
Transcript van de presentatie:

Livius, vertel eens: hoe bouw je een verhaal? Herken de narratieve structuur van Livius’ verhalen en zie daarmee welke inhoudelijke accenten hij legt.

Herken je verschillende stappen in het verhaal?

Model Labov (1967) Narratieve structuur Narratieve functie ‘Synopsis’ ‘Oriëntatie’ ‘Ontwikkeling’ ‘Hoogtepunt’ ‘Nasleep’ ‘Afsluiting’ ‘Evaluatie’

Model Labov (1967) Narratieve structuur Narratieve functie ‘Synopsis’ aankondiging van het verhaal, waarin alvast een samenvatting van de belangrijkste gebeurtenissen gegeven wordt

Model Labov (1967) Narratieve structuur Narratieve functie ‘Synopsis’ aankondiging van het verhaal, waarin alvast een samenvatting van de belangrijkste gebeurtenissen gegeven wordt ‘Oriëntatie’ noemen van de tijd, plaats, omstandigheden en hoofdpersonen

Model Labov (1967) Narratieve structuur Narratieve functie ‘Synopsis’ aankondiging van het verhaal, waarin alvast een samenvatting van de belangrijkste gebeurtenissen gegeven wordt ‘Oriëntatie’ noemen van de tijd, plaats, omstandigheden en hoofdpersonen ‘Ontwikkeling’ begin van de gebeurtenissen, opbouwen van de spanning

Model Labov (1967) Narratieve structuur Narratieve functie ‘Synopsis’ aankondiging van het verhaal, waarin alvast een samenvatting van de belangrijkste gebeurtenissen gegeven wordt ‘Oriëntatie’ noemen van de tijd, plaats, omstandigheden en hoofdpersonen ‘Ontwikkeling’ begin van de gebeurtenissen, opbouwen van de spanning ‘Hoogtepunt’ climax, beslissende moment, ‘conflict’

Model Labov (1967) Narratieve structuur Narratieve functie ‘Synopsis’ aankondiging van het verhaal, waarin alvast een samenvatting van de belangrijkste gebeurtenissen gegeven wordt ‘Oriëntatie’ noemen van de tijd, plaats, omstandigheden en hoofdpersonen ‘Ontwikkeling’ begin van de gebeurtenissen, opbouwen van de spanning ‘Hoogtepunt’ climax, beslissende moment, ‘conflict’ ‘Nasleep’ uitkomst, resultaat

Model Labov (1967) Narratieve structuur Narratieve functie ‘Synopsis’ aankondiging van het verhaal, waarin alvast een samenvatting van de belangrijkste gebeurtenissen gegeven wordt ‘Oriëntatie’ noemen van de tijd, plaats, omstandigheden en hoofdpersonen ‘Ontwikkeling’ begin van de gebeurtenissen, opbouwen van de spanning ‘Hoogtepunt’ climax, beslissende moment, ‘conflict’ ‘Nasleep’ uitkomst, resultaat ‘Afsluiting’ brug naar het hier en nu van de verteller

Model Labov (1967) Narratieve structuur Narratieve functie ‘Synopsis’ aankondiging van het verhaal, waarin alvast een samenvatting van de belangrijkste gebeurtenissen gegeven wordt ‘Oriëntatie’ noemen van de tijd, plaats, omstandigheden en hoofdpersonen ‘Ontwikkeling’ begin van de gebeurtenissen, opbouwen van de spanning ‘Hoogtepunt’ climax, beslissende moment, ‘conflict’ ‘Nasleep’ uitkomst, resultaat ‘Afsluiting’ brug naar het hier en nu van de verteller ‘Evaluatie’ commentaar van de verteller

En nu: Livius! Probeer de narratieve structuur van Livius’ verhaal (oefening 1) te ontdekken: noteer je indeling in de rechterkolom markeer de tekstuele signalen waarop je je indeling baseert Let op: 1.) verhaal in een verhaal; 2.) niet alle stappen zijn aanwezig

Analyse Liv. 1.16.5-8 Narratieve structuur Synopsis et consilio etiam unius hominis addita [esse] rei dicitur fides. Oriëntatie namque Proculus Iulius, sollicita civitate desiderio regis et infensa patribus, Ontwikkeling gravis, ut traditur, quamvis magnae rei auctor in contionem prodit. Hoogtepunt inquit … [directe rede] … inquit … Evaluatie en Afsluiting mirum [est] quantum illi viro nuntianti haec fides fuerit, quamque desiderium Romuli apud plebem exercitumque facta fide immortalitatis lenitum sit.

… gravis … quamvis magnae rei auctor …. Oriëntatie Narratieve structuur Synopsis … gravis … quamvis magnae rei auctor …. Oriëntatie ‘Romulus, ’ [inquit] ‘Quirites, parens urbis huius , prima hodierna luce Ontwikkeling caelo repente delapsus se mihi obvium dedit. Cum perfusus horrore venerabundusque adstitissem petens precibus ut contra intueri fas esset, Hoogtepunt “abi, nuntia” inquit “Romanis, caelestes ita velle ut mea Roma caput orbis terrarum sit; proinde rem militarem colant sciantque et ita posteris tradant nullas opes humanas armis Romanis resistere posse.” Nasleep haec’ [inquit] ‘locutus sublimis abiit.

Model Labov: linguïstische & narratologische kenmerken in het Latijn (naar Kroon e.a.) Narratieve structuur Narratieve functie Linguïstische en narratologische kenmerken tijd ‘Synopsis’ aankondiging & samenvatting verhaal ‘Oriëntatie’ noemen van de tijd, plaats, omstandigheden en hoofdpersonen ‘Ontwikkeling’ opbouwen van de spanning ‘Hoogtepunt’ climax, beslissende moment, ‘conflict’ ‘Nasleep’ uitkomst, resultaat ‘Afsluiting’ brug naar hier en nu van de verteller ‘Evaluatie’ commentaar van de verteller

Model Labov: linguïstische & narratologische kenmerken in het Latijn (naar Kroon e.a.) Narratieve structuur Narratieve functie Linguïstische en narratologische kenmerken tijd ‘Synopsis’ aankondiging & samenvatting verhaal perf.; praes.; fut. ‘Oriëntatie’ noemen van de tijd, plaats, omstandigheden en hoofdpersonen impf.; plqpf. ‘Ontwikkeling’ opbouwen van de spanning praes. hist.; perf., afgewisseld met impf./plqpf. ‘Hoogtepunt’ climax, beslissende moment, ‘conflict’ praes. hist.; inf. hist. ‘Nasleep’ uitkomst, resultaat perf. ‘Afsluiting’ brug naar hier en nu van de verteller ‘Evaluatie’ commentaar van de verteller

Model Labov: linguïstische & narratologische kenmerken in het Latijn (naar Kroon e.a.) Narratieve structuur Narratieve functie Linguïstische en narratologische kenmerken narratief ritme ‘Synopsis’ aankondiging & samenvatting verhaal ‘Oriëntatie’ noemen van de tijd, plaats, omstandigheden en hoofdpersonen ‘Ontwikkeling’ opbouwen van de spanning ‘Hoogtepunt’ climax, beslissende moment, ‘conflict’ ‘Nasleep’ uitkomst, resultaat ‘Afsluiting’ brug naar hier en nu van de verteller ‘Evaluatie’ commentaar van de verteller

Model Labov: linguïstische & narratologische kenmerken in het Latijn (naar Kroon e.a.) Narratieve structuur Narratieve functie Linguïstische en narratologische kenmerken narratief ritme ‘Synopsis’ aankondiging & samenvatting verhaal ‘Oriëntatie’ noemen van de tijd, plaats, omstandigheden en hoofdpersonen vertraging & pauze ‘Ontwikkeling’ opbouwen van de spanning versnelling ‘Hoogtepunt’ climax, beslissende moment, ‘conflict’ ‘scene’ (verteltijd = vertelde tijd) ‘Nasleep’ uitkomst, resultaat ‘samenvatting’ (verteltijd < vertelde tijd) ‘Afsluiting’ brug naar hier en nu van de verteller ‘Evaluatie’ commentaar van de verteller

Narratieve structuur Narratieve functie Linguïstische en narratologische kenmerken andere linguïstische/ narratologische kenmerken ‘Synopsis’ aankondiging & samenvatting verhaal ‘Oriëntatie’ tijd, plaats, omstandigheden en hoofdpersonen ‘Ontwikkeling’ opbouwen van de spanning ‘Hoogtepunt’ climax, beslissende moment, ‘conflict’ ‘Nasleep’ uitkomst, resultaat ‘Afsluiting’ brug naar hier en nu van de verteller ‘Evaluatie’ commentaar van de verteller

Narratieve structuur Narratieve functie Linguïstische en narratologische kenmerken andere linguïstische/narratologische kenmerken ‘Synopsis’ aankondiging en samenvatting verhaal 1e pers. verwijzingen; partikels die interactie met de lezer markeren ‘Oriëntatie’ tijd, plaats, omstandigheden en hoofdpersonen is, hic en qui ‘Ontwikkeling’ opbouwen van de spanning complexe zinnen, met bijv. participium-constructies; igitur, nam ‘Hoogtepunt’ climax, beslissende moment, ‘conflict’ niet-complexe zinnen; (in)directe rede; visuele details; afwezigheid van partikels die interactie met de lezer markeren ‘Nasleep’ uitkomst, resultaat ‘Afsluiting’ brug naar hier en nu van de verteller 1e pers. verwijzingen; partikels die interactie met de lezer markeren; recapitulerende elementen ‘Evaluatie’ commentaar van de verteller woorden die waardeoordeel uitdrukken (o.a. superlativa)

En nu: de meesterproef (hoogtepunt?)! Maak een analyse van de narratieve structuur van Livius’ verhaal (oefening 2): noteer je indeling in de rechterkolom markeer de tekstuele signalen waarop je je indeling baseert probeer te verklaren waarom de verteller het hoogtepunt juist op dit punt in het verhaal gelegd heeft wissel je resultaten uit met een ander persoon/duo Let op: 1.) ‘oriëntatie ‘in tweeën’’; 2.) 2x ‘ontwikkeling’ en ‘hoogtepunt’

Afsluiting en evaluatie Herken je de narratieve structuur van (twee van) Livius’ verhalen en zie je (daarmee) welke inhoudelijke accenten hij legt? Bij ons verkrijgbaar: leerlingopdrachten voor in de klas (Adema 2015-2016)