Observeren en rapporteren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Redactioneel schrijven Les 3
Advertisements

Opwarmer : zoek de 5 verschillen
GOn = Geïntegreerd onderwijs. Geïntegreerd O Betekent “Samenvoegen” O Geïntegreerd onderwijs = buitengewoon onderwijs en gewoon onderwijs samenvoegen.
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 1.
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
R EDACTIONEEL SCHRIJVEN L ES 4. Globale indeling les 4 5 minutenKlassikale terugkoppeling naar vorige les + lesindeling komende les bespreken 15 minutenRedactievergadering:
29 mei voor uur Jaarverslag in tweevoud op papier Oh ja1, zet je naam en klas op de kaft. Oh ja2, zorg dat duidelijk is welke specialisatie je kiest.
Observeren en rapporteren
Observeren en rapporteren
Les 5: orde en klassenmanagement
MEDMEC01 Elske Revelman de Vries Mail:
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools
Geïntegreerd onderwijs
Stagebegeleiding Bijeenkomst 3 Blok 2.
Workshop “Beoordelen”
OFC28 mediawijsheid les 4.
Presentatie Bijeenkomst 3
Stagebegeleiding Bijeenkomst 10 en 11 Blok 3.
Hogeschool Rotterdam Communication & Multimedia Design ABV Mondeling Presenteren / jaar 1 lente ABV zomer Samenwerken Les 3: Teamspirit / Teambelang /
Onze doelen en visie in beeld
CMAS/NOB brevetopleiding
Les 1: Armoedeval D2G, D2F.
Een schot voor open doel?!
Observeren en rapporteren
Module Waarnemen, observeren en rapporteren les 6. week 7
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 1 Werkcollege week 2.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
LEERJAAR 1 SAW.  Introductie bijeenkomst Periode W3S1AR en W3S1BR van 8 Februari t/m 22 April  Minimaal 250 uur werken  Begeleiding door een MWB docent.
Thema 2 Periode 1 KOP
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Leespubliek. Spoorboekje Even opfrissen Oefening leespubliek Bespreken oefening Wat gaan we leren?: Je kunt vertellen wat een leespubliek is en naar welke.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Inkopen van voeding Ranjana de Vries Wat gaan we doen deze les? Lesdoelen Inleiding op het onderwerp Opdracht Pauze Poster presentatie Kahoot.
Hoofdstuk 2: Organiseren van het werk Werken in een arbeidsorganisatie.
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
Creatief schrijven. Programma -Inkomopdracht: elektriciteit -Opdracht 1: jouw ideale vakantiedag -Opdracht 2: verplaats je in een ander Wat gaan we leren?
S/K/L 4.6 DIALOOG/OVERTUIGEN/OVERHALEN. WAT GAAN WE DEZE LES LEREN? 1.Wat een dialoog is. 2.Het verschil tussen overtuigen en overhalen 3.Strategie om.
Significante cijfers Wetenschappelijke notatie
Observeren en begeleiden van kleine groepen
– examentraining schrijven & taalportfolio
Verzorg jezelf: Do´s & Don´ts
Communicatie Les1.
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Opdracht Nederlands Je doet in een groepje van vijf personen een klein literatuuronderzoek. De uitkomsten van dit onderzoek beschrijf je in een verslag.
Possessive forms of nouns
Professionele ontwikkeling
Aantekeningen maken en navertellen
Voorbereiding dierentuin: bespreking van de ingeleverde verslagen
Eerste bijeenkomst (!) Jaar november 2016.
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Observeren rapporteren
Welkom instructeurs!.
Beste havo 4..
EEN PLAATJE VAN Het wat, hoe en waarom van je les als startpunt voor het onderzoeken van je eigen lespraktijk 31 jan ROSA Conferentie Hanna Westbroek.
Possessive forms of nouns
Wat zie je?.
Programma van vandaag uur Opening (aandachtspunten) uur De taken/rol van een teamleider: Dick Mol(teamleider, Entree.
Vergelijkingen oplossen
Observeren en rapporteren
Les 4: Observeren Les 4:
Werken in een arbeidsorganisatie
Inspelen op Innovaties
Les 3: regels en afspraken met de klas
Observeren rapporteren
Een gesprek voeren Boek Begeleiden H14 en H15 (t/m par. 15.2)
Observeren, rapporteren
ADL Les 1.
Observeren Les 7.
Tijd Expert domein A Expert domein B
Transcript van de presentatie:

Observeren en rapporteren Onderdeel van BP 2.4 begeleiden van kleine groepen

Inhoud Welkom Uitleg wiki Theorie observeren Opdracht Theorie rapporteren Afronding

Wiki http://maken.wikiwijs.nl/93589/Beroepsprestatie_2_4 Hier vind je alles over BP 2.4.

Datum Inhoud Inleveren 24-01-17 Uitleg B.P 2.4 Informatie observeren en rapporteren Start maken O&P 31-01-17 informatie open observatie informatie begeleiden van kleine groepen afmaken O&P Eerste kans O&P 07-02-17 Informatie zelfredzaamheid Eventueel aanpassen O&P Tweede kans O&P 04-04-17 Eerste kans B.P 2.4 18-04-17 Tweede kans B.P. 2.4

Lesdoelen De student kan uitleggen welke vormen van observeren er zijn De student kan een observatie uitvoeren   De student kan benoemen wat belangrijk is bij een rapportage   De student kan een rapportage maken naar aanleiding van een observatie  

Observeren Wat valt je op bij het volgende filmpje? Wat is het doel van dit filmpje? https://www.youtube.com/watch?v=vJG698U2Mvo

Observeren Wat weten jullie nog van dit vak? Wat is een observatie? Wanneer ga je observeren? Waar moet je op letten?

Theorie Gedrag bestaat uit alle bewuste of onbewuste handelingen, die al dan niet waarneembaar zijn. Kwalitatief/kwantitatief observeren

Vormen van observatie Continu observatie Interval observatie Gebeurtenis observeren Participerend en niet-participerend observeren

Opdracht Wat: observeren na aanleiding van de gestelde doelen. Hoe: zoek een plek (niet verder dan het parkeerterrein) waar je je observatie kan uitvoeren en turf hoe vaak het gedrag wat je op moet letten voor komt. Hulpmiddel: een observatieschema Tijd: 10 minuten observeren buiten (hoe ga je dit timen?) Uitkomst: een ingevuld observatieschema die we gaan nabespreken. Klaar: na 10 minuten loop je terug richting de klas.

Nabespreken Hoe is de opdracht gegaan? Wat is het eerste wat je opvalt aan je observatieschema? Welke conclusie kan je trekken?

Theorie: rapporteren Wat is rapporteren? Wat zou je kunnen rapporteren van je eigen observatie?

Rapporteren Mondeling- en schriftelijk rapporteren Opbouw van een rapportagerapport verschilt per instelling Do’s & Dont’s

Opdracht Wat: maak een rapportage van je eerder gedane observatie Hoe: dit maak je door rekening te houden met de regels van het rapporteren en op je computer. Hulp: wanneer je er niet uitkomt mag je hulp van de docent vragen Tijd: 10 minuten Uitkomst: een gemaakte rapportage die we eventueel gaan bespreken tijdens de nabespreking Klaar: wanneer je op tijd klaar bent kan je een begin maken met O&P van BP 2.4.

Nabespreken en afronding Welke conclusie heb je beschreven in je rapportage? Wat vonden jullie van deze les? Wat heb je geleerd?