Wetenschappelijk denken Oudheid Filosofisch denken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tijdvak 6 Tijd van van regenten en vorsten
Advertisements

Overleven in de prehistorie
Filosofie Op HAVO en VWO.
De theoretische cultuur (4) De moderne tijd: van betekenis naar structuur, van ethisch naar wetenschappelijk.
Gouden Eeuw Kunst en wetenschap Door de Renaissance, een kunststroming uit de 16e eeuw, was er opnieuw interesse voor de kunst en kennis uit de Oudheid.
De quiz bestaat uit 13 vragen.
De wetenschappelijke revolutie
1 De tijd van jagers en boeren 2 De tijd van Grieken en Romeinen
Een nieuwe tijd begint (ongeveer van ).
Renaissance & Humanisme
De renaissance 1.2.
John Locke: tabula rasa. Door ervaring leven vullen…
Kenmerk 19 19a Het veranderende mens- en wereldbeeld van de Renaissance 19b en het begin van een nieuwe wetenschappelijke belangstelling Les 1: Renaissance.
Wetenschappelijke revolutie; De verlichting
Paragraaf 6.4 Vorige les: Absolute monarchie
Contact met de Islamitische wereld Interesse voor de oudheid
Verlichting: Stroming uit de 18de eeuw waarin geloof en absolute macht plaats moest maken voor verstand, vrijheid en gelijkheid.
1.1 Over de Nieuwe en de Nieuwste tijd
Over verwondering in de Natuur
Over verlichte denkers en hun ideeën
Tijd van Pruiken en Revoluties
Wetenschappelijke revolutie
Hoofdstuk 4: Herfsttij of nieuwe lente
Neem het onderstaande schema over en vul het in aan de hand van 6.3
ANW - inductie & deductie
September 2013 – 5 vwo – van der Capellen
Bij welk kenmerkend aspect hoort de bron?
Quest op het Sancta Maria Lyceum
Prehistorie (tot 3000 v. Chr) Oudheid (3000 v. Chr-500 n. Chr.)
3 manieren Onderzoeken hoe iets werkt Experimenten Anthonie van Leeuwenhoek.
Renaissance Geïnspireerd door de Oudheid Invloed op: - Kunst
Wetenschap-pelijke methode Empi- risme Experimenten Kritisch
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Veranderend wereldbeeld, 1300 – 1600
La Renaissance Martine Brevé.
Tijdvak 5: De 16e eeuw De eeuw van de Europese overzeese expansie
Renaissance en Opstand
Tijd van de ontdekkers en hervormers ( ) -H-Het ontstaan van de Renaissance -D-De ontdekking van Amerika en andere ontdekkingsreizen -D-De hervorming.
Wetenschappelijke Revolutie, Verlichting en Franse Revolutie
Renaissance en Opstand
H6 Regenten en vorsten§6.4 De wetenschappelijke Revolutie Wat moet je weten aan het einde van de les? -Wanneer er voor de eerste keer aan wetenschappelijk.
Context 4 Verlichtingsideeën en de democratische revoluties
Wetenschap-pelijke methode Kritisch Empirisme
Tijd van jagers en boeren
Tijdvak 7- Tijd van pruiken en revoluties ( ) Achttiende Eeuw
H6 Ontdekkers en hervormers§6.1 Op naar de moderne tijd Wat moet ik weten aan het einde van de les? -Wat de Renaissance is en wanneer deze begon -Wat Humanisten.
Wat moet je weten aan het eind van de les? Wat de Gouden Eeuw is (met jaartallen) Waarom het een economische bloeiperiode was Waarom het een wetenschappelijke.
Ontdekkers en hervormers
Ook bloei in de republiek op gebied van:
Regenten en vorsten H7.3 DE WETENSCHAPPELIJKE REVOLUTIE.
Ook bloei in de republiek op gebied van: Wetenschap Kunst Filosofie.
Verlichting: Filosofische stroming uit de 18de eeuw waarin geloof en absolute macht plaats moest maken voor verstand, vrijheid en gelijkheid.
Beeld van het heelal in de oudheid. Dit beeld paste ook bij het Christendom.
Filosoferen met Kinderen Marieke Hopman PhD Kinderrechten Tilburg University (
Renaissance De wedergeboorte.
Hoofdstuk 5 ‘veranderend wereldbeeld’
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Regenten en vorsten 2.5 Wetenschap en techniek
Regenten en vorsten 3.6 De wereld van Pocahontas
Regenten en vorsten 3.5 Wetenschap en techniek
VROEG MODERNE TIJD HET RATIONEEL OPTIMISME EN HET VERLICHT DENKEN IN GODSDIENST, POLITIEK, ECONOMIE EN SOCIALE VERHOUDINGEN.
De WEtenscHappelijke revolutie
Bestemming 1 De lange 16de eeuw UITVOEREN cultureel domein
Renaissance en Opstand
Tijdscharnier 1500    1 Middeleeuwse christenen geloofden dat je na je dood op je daden werd beoordeeld en dat God je eeuwig strafte (in de hel) of eeuwig.
Wat moet je weten aan het einde van de les?
Hier begint de nieuwe tijd
Geschiedenis 3.4 De verhouding tussen heer en vazal
Tijd van jagers en boeren Jagers-verzamelaars -Jagen / verzamelen -Taakverdeling -Nomaden -geloof Boeren -Akkerbouw / veeteelt -Ontstaan verschillen in.
Transcript van de presentatie:

Wetenschappelijk denken Oudheid Filosofisch denken Middeleeuwen Kerk heeft het monopolie op kennis Kritisch Renaissance Terug naar de bron Nieuwsgierig Geloof in de denkers uit de Oudheid is te groot Kerk vervolgt wetenschappers met afwijkende mening Galilei 1633 H6 Regenten en vorsten §6.4 De wetenschappelijke Revolutie

wetenschappelijke academisch Uitvindingen Uitwisseling van kennis Gestimuleerd door Francis Bacon 1561-1621 Wetenschappelijke revolutie Kritische en nieuwsgierige houding van de humanisten Observatie Doel: ontrafelen van het “goddelijk mysterie” Wetenschappelijke methode Experimenten Logisch denken H6 Regenten en vorsten §6.4 De wetenschappelijke Revolutie