Dag van het SO – workshop CLIL

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
ZUURSTOF VOOR NEDERLANDS Taalscreenings en taalontwikkeling
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Taal voor burgers en buitenlui Regionaal taalbeleidsplan
donderdag 27 mei 2010 Els Vanhoudt
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerkrachten 2 de graad.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
School of Education Associatie K.U.Leuven donderdag 13 november
Taalbeleid op school: in de leer bij Brussel?
Cécile De Fré - Departement Onderwijs en Opvoeding Stad Gent
Het nieuwe schooljaar in de tienkamp Frank Vandenbroucke 29 augustus 2008.
Workshop: Sociale Mix in het SO. Sociale Mix: Definitie.
Uitwisseling Ieper - Gliwice. Index Hoe het begon Bilateraal? Multilateraal? Ons project Help!
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
Leren ondernemen en ondernemend leren
GO!2020 Workshop Hervorming SO. Eerste graad Eerste niveau  Tweede niveau  Derde niveau  Vierde niveau –Viveau.
Taalontwikkelend lesgeven? Taalgericht vakonderwijs?
Audiovisuele middelen (en andere media) in BRICKS Biology
Werken met BRICKS 11maart 2011 Onno Rook
CLIL : EEN PRAKTISCH KADER TER IMPLEMENTATIE 19 juni 2014: E.Plancke
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
LET’S CLIL TOGETHER WANT TALEN TELLEN! DVMHTB organiseert CLIL Content and Language Integrated Learning Schooljaar
Gedeeld, verbeeld Eindrapport van de commissie onderwijs cultuur.
Vreemdetalenonderwijs in CLIL 27 mei 2010 CLIL in Europa.
ACTIEGROEP DUITS: MACH MIT
Waarom is talenkennis zo belangrijk? Daarom!. Resultaten en bevindingen permanente vakvergaderingen: denktanks (taal)lessen in niveaugroepen verplichte.
Lancering Traject
Taalarmoede = Kansarmoede Een inspiratiegids om taalgericht en taalontwikkelend aan de slag te gaan binnen tutoring 12 mei 2015.
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
KA 1 project: BE02-KA Het ontwikkelen van een e-safe e-learning leeromgeving.(platform) Groeien naar een tabletschool Gebruik van tablet.
Hoe in de CLIL-klaspraktijk omgaan met woordenschat (vakterminologie) en functionele taalhandelingen? Jurgen Stevens -Leerkracht Sint-Aloysiuscollege Ninove.
Taalbeleid: van theorie naar praktijk K. Van den Branden.
Keuzeworkshop 3 “ouders betrekken bij taalbeleid, hoe doe je dat?” Robertjan de Wilde Docent/Trainer C-lion.
Taalscreening fase 2: opvolging
‘The world is your oyster’ Shakespeare Welcome ! tto at the Jan van Brabant JAN VAN BRABANT COLLEGE TWEETALIG HAVO en VWO.
CLIL, yes you can! Gent, 21 oktober Doelstellingen Het verhaal van de geboorte van CLIL in Vlaanderen kunnen vertellen. Poperinge kunnen situeren.
Informatieavond leerlingen en ouders mavo scholen Dunamare Overstap 4 mavo naar 4 havo per
Early English: nutritious and delicious! 1 Menukaarten voor Engels po, vo en toekomst 2 Hoe stel je een goed vvto-menu samen? 3 De methode als deegrol.
1 van 10 Hoofdstuk 10 Taalbeleid. 2 van 10 Taalbeleid is schoolbeleid Interne en externe kwaliteitsimpulsen Verankering van het taalbeleid in het algemene.
Rondleiding met tablets - Bibliotheek Gent Ism Mediaraven - Met steun van provincie Oost- Vlaanderen Doelgroep: 1 ste graad secundair B-stroom Doelstelling:
Jo Tondeur, Jasmine Hacquaert (UGent) Jeroen Thys (Groep T) Luc Vandeput (KHLeuven) Wouter Hustinx (PHLimburg) Velov/A’pen, februari 2012 iTeacher Education:
Experten in de derde graad Proefproject
PV 11/01/2016 TAALBELEID Even een voorsmaakje…:
CLIL-didactiek voor Duits
ACTIEGROEP DUITS: MACH MIT! Dag van de Duitse taal
Broederschool Roeselare
LET’S CLIL TOGETHER WANT TALEN TELLEN!.
Twee jaar clil in het vlaams secundair onderwijs: een evaluatie
GO! Campus Mercurius Lommel
Hoe de onderwijspraktijk aansluit op schoolse taalleerbehoeften
KA2 – "The Future Teachter 3
Hoe maken wij het onderwijs aantrekkelijker voor doubleurs in havo 4?
Wat verwachten scholen van het middenveld en parochies?
Ze durven de taal die ik geef niet meer te gebruiken
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Politiek van de wiskunde Wiskundeonderwijs - Etnowiskunde
taal speelt een rol in alle vakken
Moderne vreemde talen in het basisonderwijs
Welkom op de voorlichtingsavond voor TTO en Gymnasium
nieuwe leerplannen DKO
In iedere klas zou een klasmeter en/of -peter kunnen aangeduid worden
Working in Europe to Connect Talent Development in Higher Education
Nadine Janssens (KS Leuven) & Karen Lahousse (KU Leuven)
Thuis in taal Voorlezen stimuleren
ACTIEGROEP DUITS: MACH MIT! Dag van de Duitse taal
De crisisstemming rond migratie, asiel en anderstalige nieuwkomers zijn een beetje uit de aandacht verdwenen. Dit neemt niet weg dat de instroom van anderstalige.
Transcript van de presentatie:

Dag van het SO – workshop CLIL Ann Sofie Viaene en Dilys Vyncke PBD GO! SO

Innovation means changing the status quo

CLIL-scholen in Vlaanderen: 1/9/16 60 scholen van de 960 = 6,5% van alle secundaire scholen in Vlaanderen bieden CLIL aan 13 GO!-scholen  25% van alle CLIL-scholen = ondervertegenwoordigde speler GO! = 33% van het aantal scholen SO  eigenlijk zouden we 16 CLIL-scholen moeten gehad hebben op 1/9/16 1 september 2017?

GO!-CLIL scholen vanaf 1/9/17 = 17 scholen

We also have a dream … 100 GO!-CLIL scholen in 2030

Frans, Engels of Duits op 1/9/16?

ASO, TSO, KSO, BSO op 1/9/16?

Verdeling vakken op 1/9/16?

CLIL en talenbeleid

Wetgeving CLIL – BVR 9 mei 2014 “… het succes van een CLIL-traject ook afhangt van zijn inbedding in het globale pedagogisch project van de school en in het talenbeleid, zowel voor onderwijstaal als voor vreemde talen” “… visie en doelen sluiten coherent aan bij de BSA” “… realisatie CLIL ingebed in talenbeleid” Belangrijke vraag in het aanvraagdossier Vraag die we ons moeten stellen: Hoe kan CLIL op onze school ons talenbeleid versterken en onze doelstellingen dus mee helpen bereiken? Dat CLIL en talenbeleid onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn, wordt in de eerste plaats in het besluit van de Vlaamse Regering duidelijk. Deze aandacht heeft geleid tot een belangrijke vraag in het aanvraagdossier voor de adviescommissie. Als u als school overweegt om een aanvraag in te dienen, is het volgens ons van belang om over deze vraag grondig na te denken: Hoe kan CLIL op onze school ons talenbeleid versterken en onze doelstellingen dus mee helpen bereiken? Belangrijk daarbij is om nog eens terug te keren naar de definitie van talenbeleid van Kris Vanden Branden. We splitsen ze hier op om de verbanden met volledige school en met talenbeleid duidelijker te kunnen maken.

Een stukje van de schoolpuzzel “Structurele en strategische poging van hele schoolteam…” Hele schoolteam: samenwerking tussen leraren zaak/praktijkvakken en mvt

Talenbeleid “… onderwijspraktijk aan te passen aan de taalleerbehoeften van de leerlingen met het oog op het bevorderen van hun algehele ontwikkeling en het verbeteren van hun onderwijsresultaten” Nederlands als communicatiemiddel Nederlands als instructietaal Vakken Frans, Engels, Duits CLIL Een talenbeleid heeft als doel alle leerlingen taalvaardiger te maken om op die manier betere studieresultaten te behalen. CLIL geeft dit een extra boost. Onderzoek heeft uitgemaakt dat leerlingen die CLIL aangeboden kregen, niet enkel beter worden in de doeltaal, maar ook in het Nederlands en in abstract denken.

“A two way street to enhance language learning” Sterk talenbeleid faciliteert CLIL CLIL faciliteert ook sterker talenbeleid Vb. verhoogd bewustzijn bij vakleraren van complexiteit vakjargon en instructietaal  aanpassen didactiek in “normale lessen”? Verplichte samenwerking vak en doeltaal  vak en Ndl? goed uitgewerkt taalbeleid een positief effect hebben bij de implementatie van CLIL. Scholen die hun lerarenteam en leerlingen al hebben weten te motiveren om steeds aandacht te hebben voor een goede taalvaardigheid, zowel in het Nederlands als in vreemde talen, zullen meteen ook een breder draagvlak voor CLIL kunnen creëren. Een sterk uitgewerkt taalbeleid faciliteert dus de implementatie van CLIL, maar is hier geen noodzakelijke vereiste voor: Een tweetal proeftuinscholen hadden bij aanvang van het project nog geen sterke visie op talen, maar hebben deze ontwikkeld naar aanleiding van het project.

Nil novi sub sole? CLIL > Do Coyle language learning in context and in interactive classrooms combined with focussing on creating meaning and form Teachers need awareness of linguistic demands of the subject or content Het consequent toepassen van deze principes in een CLIL-les zorgt ervoor dat het leren verder gaat dan enkel vak en doeltaal.

“Education in a language which is not the first language” ex-OKAN-leerlingen in reguliere klassen  altijd “CLIL”? Twee mogelijke antwoorden: Als leraren hun didactiek niet aanpassen: submersie Als leraren hun didactiek aanpassen met context, interactie en taalsteun  “CLIL” Raakpunt met TVO  TVO = bevordert realiseren van talenbeleid  cirkel is rond

Virtuele ruimte talenbeleid SO – wiki CLIL