Centrale vraag van vandaag:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het Nederlandse Rode Kruis
Advertisements

VIOM Vrijwilligers Inzet Op Maat
Transitie Jeugdzorg.
Verantwoordelijke Leni.
Samenwerking school - voorziening. Vaststellingen Beiden pedagogische opdracht Veel misverstanden en wrijvingen (naast positieve ervaringen) Onduidelijkheid.
VZW ARKTOS Vier provinciale vormingscentra
Workshop Matching Uit het hoofd op papier 12 juni 2012.
TitelWorkshop: Mijn patient heeft stressklachten! Wat nu
Van visie naar actie.
MBO passend onderwijs
Dossier Empowerment Roos Delahaij
Workshop Relationele en seksuele vorming
Interculturele communicatie
MAATZORG IN DE THUISLOZENZORG Tine Van Regenmortel
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Veiligheid in het onderwijs Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014 Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014.
Milieurehabilitatie Hoofdstuk 8.
Regionale samenwerking rondom jongeren Ton EimersMichiel van der Grinten.
Dementievriendelijke gemeenten
Begeleiding van experimenterende alcohol- en druggebruikende jongeren Werkgroep onderwijs, werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening.
Dominique Van Hespen Psychotherapeut Seso
Kennisatelier Stage 23 april 2009
De PiëzoMethodiek Een bottom-up methode.
Aanleiding en doel project Verzuim 18+ We missen je Elly Pastoor
Individueel roosteren
CGG Suïcidepreventiewerking Nike Baeten & Jente Vandeburie
18 maart sessie Decanenbijeenkomst 8 januari 2015 Aanmelding en terugkoppeling plaatsing via Intergrip 1 Frans Bergmans
Wij ondersteunen en begeleiden kerken bij het gemeente-zijn in deze wereld.
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
Moderne zorg. Successen tot nu toe… Meer kennis pathophysiologie Meer mogelijkheden therapie Dat betekent dat meer kinderen: Langer leven Opgroeien.
Regels kun je omzeilen, principes niet.
Kwetsbare groepen jeugdigen en (problematisch) middelengebruik: visie en interventiematrix Dike van de Mheen, Anke Snoek, Elske Wits, Jaap van der Stel.
Geestelijk gezond(heidsbeleid) in het onderwijs: uitgangspunten en handvatten. Mohsen Zagheden.
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Periode 2 Les 1: Faalangst Doelen:doe de test en check of jij misschien last hebt van faalangst.
Hanteren van ziektebeeldgerelateerde agressie
Gezondheidszorg Patiëntveiligheid bezien vanuit de psycholoog Resultaten van een onderzoek onder leden van het NIP Dr. Udo Nabitz, bestuur NIP 24 september.
Belang van etnische achtergrond in de geestelijke gezondheiszorg Flor Pyfferoen.
Onderzoek naar de veiligheidsbeleving van de bewoners in de wijken van de gemeente Maastricht Polina Putrik & Suhreta Mujakovic 21 Januari 2016 Buurtplatform.
‘Kennis delen = Kennis vergroten’. Programma Kennis delen, hoe doen wij dat Werken met trainingsacteur Kennis vergroten: toekomst plannen.
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Jeugdhulp K ip met de gouden eieren door slimme en betere samenwerking tussen 1e en 2e lijn in de lokale jeugdzorg Henny Luppes Manager Welstad Stadskanaal.
Homeparty. Betekenis * Ouders van jongeren (10-16 jaar) weten soms te weinig over (groeps)gedrag rond alcohol, drugs, roken en gokken. * Ouders voelen.
3100 Jeugdbescherming 800 Jeugdreclassering > specifieke doelgroep > vraag om specifieke kennis en vaardigheden.
Workshop Girls’ Talk+ Annelies Kuyper. Girls’ Talk+: een groepsprogramma voor meiden met een licht verstandelijke beperking (LVB) ter voorkoming van onbedoelde.
3100 Jeugdbescherming 800 Jeugdreclassering > specifieke doelgroep > vraag om specifieke kennis en vaardigheden.
BB - Theorie Donderdag 22 september. Vandaa g Aanwezigheid Terugblik vorige week Theorie les Begeleidingsmethoden in de gehandicaptenzorg Afsluiting.
ViaVia Info-presentatie
Introductie Specialist: Exchange vzw
24 uurs diagnostiek, een specialisme! 16 juni 2016 Sandra Baggen,
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Overleg Psychiatrische PatiëntEN (OPP)
Vluchtelingen en asielzoekers
De PiëzoMethodiek Een bottom-up methode.
Is de economische recessie een zegen voor de relatie ouders en school?
KINGS Kind IN Gezond Systeem
Agenda: Vragen over het Wraparound Care Model Korte herhaling 10 principes, 5 vragen 2. Intake – GIZ Ondersteuningsplan.
Ontwikkeling van de adolescent Identiteitsontwikkeling
Hoe houden / krijgen we jongeren met forse problematiek op school?
Criminaliteit in het buitengebied
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Kledingadvies, kleur en stijl
Polarisatie en preventie: Integratie van vluchtelingen in de gemeente Zwolle, 26 mei 2016 dr. Linda Bakker Linda Bakker 13 april 2019.
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Los van het vaste aanbod. samen optrekken met de hulpverlening
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
Juni juni 2018 najaar 2018 december 2018 Subsidie beschikbaar gesteld door minister Slob voor dekkend aanbod ondersteuning aan leerlingen.
Programma Veilige zorg, ieders zorg
Klinische psychologie
Transcript van de presentatie:

Centrale vraag van vandaag: Wat is er nodig voor jonge vluchtelingen tussen 16-27 jaar om hun participatie in de Nederlandse samenleving optimaal te laten verlopen? 29 mei 2017

De Jongeren van MAAT Yvonne Montfoort, klinisch psycholoog / psychotherapeut K&J Staflid MAAT / Kompaan en de Bocht hoofdbehandelaar GGZ Breburg, Tilburg

De Jongeren van MAAT 200 jongeren met status in de leeftijd Wonend op Kinderwoongroepen (KWG, 24/7); Of Kleine wooneenheid (KWE) + (xx/5); of KWE (xx/5). Volgens NIDOS methodiek. Bed Brood Bad en Begeleiding

Niet genoeg door: Complexiteit van begeleidingsvraag (traumatisering / ontworteling) Regelmatig handelingsverlegenheid (afbakening in taken/ informatie / afstemming) Stagnerende begeleidingstrajecten (uitval op alle levensterreinen) Signalen van gevoelens van onveiligheid (agressie) Weinig tijd voor 18e

Wat hebben we gedaan? Subsidie aangevraagd bij Adessium Samenwerking gezocht met GGZ Breburg Samenwerking gezocht met gemeente Tilburg Op basis van interview bij jongeren en mentoren Projectplan geschreven die nu loopt

ERKENNING, CONTACT, CONTROLE EN COMPASSIE Speerpunten Mentoren voelen zich veilig en uitgerust met kennis én vaardigheden om jongeren te begeleiden. Jongeren voelen zich veilig binnen Kompaan en de Bocht en komen (weer) aan ontwikkelingstaken toe. Kernwoorden zijn : ERKENNING, CONTACT, CONTROLE EN COMPASSIE

Mentoren Vergroten van mentale weerbaarheid Vergroten van kennis / vaardigheden culturele factoren Vergroten van kennis / vaardigheden over psychopathologie, over Stress en PTSS.

Jongeren Ontwikkelen van intake protocol -info verkrijgen van en over de jongeren t.a.v. (on)mogelijkheden en eigen stem / visie op toekomstperspectief -van hieruit begeleidingsplan opzetten mét de jongere / zijn systeem

Samenwerking School Intakeprotocol Alternatieven als jongere niet aan leren toe komt

Maggie MacDonnell : Global Teacher Prize 2017