Michiel van Oudheusden Université de Liège

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Persoonlijke Toekomstplanning
Advertisements

De nieuwe ICT-diamant Sociaal-ethische competenties
Michiel van Oudheusden Université de Liège
EDO in de lerarenopleiding
Bijeenkomst directeuren Primair Onderwijs
Lezing n.a.v podiaproject 9 februari 2013 over een participatieve gemeente Over het hoe en waarom van lokale participatie: iedereen mee?
Wat is goed medezeggenschapsoverleg?
Sjiera de Vries Sociale Innovatie en het benutten van verscheidenheid.
DE GROENE KWESTIE tussen politieke actie en pedagogische actie
Ouders en Kinderen Centraal
Zo doen we dat in Dordrecht: Bewoners aan Zet
Risico’s en gevaren van techniek
Parlementaire democratie
Samenwerken in burgerschap
Over co-creatie en participatie in onderzoek? 13 december 2012
Derde partij: tussen droom en daad
Niet meer maar beter Over zelfbeperking in de risicomaatschappij Algemene module 3° Bachelor.
De beste krachten, zoeken, vinden en… ook inzetten
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
16 oktober 2008 PARTICIPATIE VAN KINDEREN EN JONGEREN Reflectiegroep Vlaams Jeugd- en Kinderrechtenbeleid.
Omzetten van input naar beslissing
Workshop: actieplan netwerking Netwerk je sterk Nicolas De Baere (BBL)
De bevolking betrekken bij het ( lokale ) veiligheidsbeleid :
Samen werken aan een gezonde regio!
Baudewijn Franssen en Michiel Verbeek
 Drs. Onderwijskundige Rijksuniversiteit Groningen Loopbaan:  2008: RMO (Raad Voor Maatschappelijke Ontwikkeling) in Den Haag  2009: ECBO (Landelijk.
BLIK OP DE SAMENLEVING.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Een manifest als start en overbrugging
Belangrijkste resultaten van de transversale benadering Prof. em. J.-J.Detraux Onderzoeks- en opleidingscentrum rond het buitengewoon onderwijs Université.
Dossier Empowerment.
Doe je zeg! Via de ouderenraad? 21 november 2014 Veerle Baert.
Doel en taak van de hulpverlening
Integratiebeleid in Vlaanderen 7 mei 2015 Voor Mozaiko Kobe Debosscher Secretaris Commissie Integratiebeleid be 0484/88.
Jeugdhuis Creatuur, Bredene, een praktijkvoorbeeld Congres Uit De Marge, 19 november 2015.
Onderwijsvernieuwingen: onderwijskunde, innovatietheorie en maatschappelijke context LA
Visie Praktijk Regiobijeenkomst Regiobijeenkomst: Begeleiding.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 7 Onderdeel : conflicten
Lastige situaties bij het coachen van groepen
Responsible Research and Innovation Verantwoord onderzoek en innovatie.
Transitiecommunicatie Dichterbij Belangrijk kenmerk: Onduidelijkheden en uitstel, veel vragen en onzekerheden. Uitdaging: Aansluiten bij de diverse doelgroepen.
HNW Workshop Ambtenaar 2.0, 19/10/ HET NIEUWE WERKEN BIJ DUO.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 3 Onderdeel : LEIDING GEVEN.
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
Arjen Edzes Rijksuniversiteit Groningen, Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen, Economische Geografie, Postbus 800, 9700 AV Groningen 30 juni 2011 Armoedepact.
Visie van Eigen Kracht Eigen Kracht Centrale. Werkt aan een samenleving waarin participatie en samenredzaamheid van burgers centraal staan Waarin burgers.
Participatie Nieuwe Stijl Schakdeldag 21 juni 2016 Annemieke van Brunschot, VNG Heleen Smit, ministerie IenM Even voorstellen: wie zijn wij? Directie.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
CONFLICT HANTERING MET STIJL
De praktijkgerichte leer- en ontwikkelgemeenschap voor het
Party-cipatie. Hoe participatie Omgevingswet nuttig én leuk wordt
Hoe gaan we hier vandaag mee verder?
A+O project Co-creatie in de praktijk
Bemiddelen binnen katholiek onderwijs
Diversiteit en integratie
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
PAR-dag, , De Sensatie van een Goed Leven Workshop ‘Zonder gelijkwaardigheid geen communicatie’
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Werken aan werkvermogen
De Sensatie van een Goed Leven Prikkelverwerking bij mensen met autisme en een verstandelijke beperking Samen ontwikkelen van een ‘zorgtraject’ voor begrip.
Burgerschap binnen VM2: op weg naar een doorlopende leerlijn
Waarom leerlingenparticipatie?
Participatie en sturen op outcome
voor een samenleving met veerkracht
Team charter Instrument.
De volgende stap op weg naar burgerparticipatie in Roermond
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Herstellend handelen – hergo introductie
Experiment Zelf aan het stuur en op maat
De Politieke Rol van het Vlaams Middenveld
Transcript van de presentatie:

Participeren (z)onder spanning over conflicten, macht en impasses in participatieprocessen Michiel van Oudheusden Université de Liège Inspiratiedagen wetenschapswinkel 13 december 2012

nanotechnologie

BAN: Body Area Network nano as enabling technology

Nanotechnologieën voor de maatschappij van morgen (NanoSoc) pTA = participatieve technology assessment Nanotechnologieën voor de maatschappij van morgen (NanoSoc) Vlaams pTA project (2006-2010), met steun van de Vlaamse overheid Sociale wetenschappers (leidende rol) + ethici + nano-wetenschappers / technologen = onderzoeksconsortium

Maar hoe gaat dit in zijn werk? Waarom? NanoSoc doelen: met alle betrokkenen (nanowetenschappers, sociologen, burgers, middenveldorganisaties) een interactieve methode ontwikkelen die toelaat om sociale wensen en verwachtingen tav ‘nano’ in nano-onderzoek in te brengen; nano-wetenschappers bewustmaken van ethische en sociale implicaties van nano-onderzoek. Maar hoe gaat dit in zijn werk? Waarom? Wanneer? Met wie?

Collaboratief participatiemodel Nanotechnologen Burgers Middenveld Inputs en outputs samen bespreken + bepalen Sociologen initiëren + faciliteren proces Doel: wegen op onderzoeksagenda’s (en op beleid)

Fragment uit conversatie Wat hebben wij eigenlijk gedaan? Wat, wel ik ben geen socioloog. Jullie zijn… in dat domein werkzaam! Ik weet niet wat iedereen zijn plaats is ((lacht)). Nanowetenschapper in discussie met sociologen in pTA-project

‘participatie’, ‘technologie’ en ‘assessment’ inzet van betekenisonderhandeling Nanotechnoloog: “Ik ben geen socioloog” ik begrijp het project / de taakverdeling niet ik heb de competenties niet om… ik delegeer mijn taken / verantwoordelijkheden liever aan anderen ik vind dit project niet relevant voor mij ik vraag me af wat ik hier doe ik vind het de taak van de sociologen om… … implicaties voor proces + uitkomsten Nadruk op overleg tussen nanowetenschappers en sociologen in onderzoeksconsortium + tussen sociologen onderling; in mindere mate tss. derden (burgers, middenveldorganisaties, politici).

Openen van ‘participatie’ in een pTA project: Observatie: impasses, irritaties, ongemakkelijke stiltes, dubbelzinnigheid, ‘decision deadlock’ Hoe participeren betrokkenen in een pTA? Hoe onderhandelen ze betekenissen? Betekenisgeving: vaak bron van conflict Welke plaats heeft conflict in een pTA? Hoe participatie dan opvatten? Vb. def. ‘nanotechnologie’. Black box: vragen veelal niet gesteld.

Antwoorden hangen samen met opvattingen over ‘participatie’ Waarom participeren? “Om angsten over technologie bij burgers weg te nemen” = instrumentele logica (overtuigingslogica) “Om tot inhoudelijk betere besluitvorming te komen” = substantieve logica (nadruk op sociaal leren) “Omdat burgerparticipatie democratisch is” = normatieve logica Eerste logica dominant. RM: ‘Samen het draagvlak voor W&T en innovatie vergroten’

Betekenisonderhandeling (strijd) de burger nano-techno-logie impact politiek socio-logie

Logica’s botsen! En toch: Uitgangspunt NanoSoc: samen zoeken naar sociaal gedragen technologie(trajecten) = samen tot oplossingen komen door uitwisseling ideeën, kennis, middelen Open debat, gevolgd door sluiting Maar wat als deelnemers niet participeren? Of niet op de voorgeschreven manier? Waar is de spanning (fun)? Macht en conflict?

Hoeveel spanning? Spanningen tussen deelnemers, maar ook tussen discoursen, idealen, wereldbeelden, ‘materialiteiten’.

Participatie in wetenschap? Geen pleidooi tegen participatie (pTA) Geen pleidooi tegen sluiten, beslissen, sturen Wel voor aanvaarding ambiguïteit, spanningen, onzekerheden + het expliciet maken van uiteenlopende noden = herdefiniëring van ‘participatie’ Nadruk op leren over leren + macht en conflict als leerkansen

Participatie en co-creatie? De kloof tussen wetenschap en maatschappij dichten

michiel.vanoudheusden@ulg.ac.be www.spiral.ulg.ac.be