Beeldcommunicatie in de GGZ Feedbacksessie hulpmiddelen eHealth-netwerk, 19-01-2017 Judith Kaptein, Annemarie van Hout
Doelstelling project Beeldcommunicatie in de GGZ Zorgverleners in de GGZ ondersteunen bij het effectief inpassen van beeldbellen in de eigen zorgverlening Hoe? kwalitatief onderzoek naar de gevolgen van beeldbellen voor de inhoud van de zorg omzetten van kennis en inzichten naar praktisch toepasbare hulpmiddelen voor de zorgverlener ontwikkelen van onderwijsmateriaal voor studenten verpleegkunde en SPH aan de deelnemende hogescholen
Hulpmiddelen: rationale Bedoeld om rijkheid aan ervaringen (positief én negatief) van beeldbellende zorgverleners beschikbaar te maken voor zorgverleners die niet of nauwelijks beeldbellen Hulpmiddelen bouwen op elkaar voort: inspiratie reflectie verdieping Het geheel wordt gebundeld op één website (www.beeldbellenindeggz.nl) incl. toelichting en achtergrondinformatie Drie hulpmiddelen: inspiratie: inleidende animatie reflectie: samenspel verdieping: praktijkverhalen
Hulpmiddelen: inspiratie-animatie voedt zorgverleners met ideeën maakt ze bewust wat beeldbellen in een bepaalde situatie of voor een bepaalde cliënt kan betekenen reikt mogelijkheden aan en biedt inspiratie vorm is kort en krachtig: whiteboard animatie
Hulpmiddelen: Samenspel bedoeld om zorgverleners aan te zetten tot reflectie i.s.m. de cliënt wanneer en waarom zet je beeldbellen (of andere media) wel of niet in? wat betekent het als je beeldbellen (of andere media) gaat inzetten? vorm is laagdrempelig en interactief: app in ontwikkeltraject aantal malen voorgelegd aan drie teams met beeldbelervaring en aan focusgroep docenten.
Hulpmiddelen: praktijkverhalen verhalen die aanleiding geven tot vragen gebaseerd op praktijksituaties uit het onderzoek articuleert dilemma’s die ontstaan door beeldbellen vorm is verhalend: visual novel in ontwikkeltraject aantal malen voorgelegd aan twee teams met beeldbelervaring, aan twee verpleegkundigen met beeldbelervaring, aan adviserend expert projectgroep en aan focusgroep docenten.
Voor nu Bespreken twee hulpmiddelen: Samenspel Praktijkverhalen Vragen: Wat vinden jullie van de vorm? Wat vinden jullie van de inhoud? Wat moet er aangepast worden en waarom? Wat zouden jullie nog willen toevoegen? Overige reflecties of advies?
Samenspel Een hulpmiddel voor cliënt en professional om communicatiemiddelen te bespreken Veeg horizontaal voor de vier blauwe kaartjes met vragen Veeg verticaal voor de zes grijze kaartjes met communicatiemiddelen Tik om een kaartje om te draaien
Wat is het doel van jullie contact? Hebben jullie hetzelfde doel voor ogen? Wat betekent het doel voor de manier waarop jullie contact willen hebben?
Welke communicatiemiddelen passen het beste bij dat doel? Hebben jullie alle mogelijkheden voor contact met elkaar besproken? Wat zijn de voor- en nadelen en wat weegt het zwaarst?
Wat kunnen nieuwe communicatiemiddelen zoals beeldbellen en whatsapp betekenen voor jullie contact? Kunnen ze ondersteunend zijn bij een praktisch of een inhoudelijk doel? Hoe kunnen jullie meer vertrouwd raken met deze communicatiemiddelen? Welke mogelijke meerwaarde heeft beeldbellen in de huidige situatie?
Voor welke communicatiemiddelen hebben jullie gekozen? Wat zijn jullie individuele voorkeuren en waarom? Hoe zijn jullie tot overeenstemming gekomen?
Telefoon + Snel en gemakkelijk + Bekend ! Kort en zakelijk ! Gedeeltelijke informatie Bijvoorbeeld intensiveren contact of juist omgekeerd? Maakt snel en kort contact mogelijk maar geeft beperkte non-verbale informatie over en weer.
Huisbezoek + Cliënt in eigen omgeving + Gerichte aandacht voor de ander ! Tijdsintensief ! Reistijd voor professional Professional komt als gast bij cliënt in diens eigen (veilige) omgeving maar vraagt veel (reis)tijd.
Kantoorbezoek + Professional in eigen omgeving + Gerichte aandacht voor de ander ! Reistijd voor cliënt ! Stigmatiserend?! Biedt hulpverlener een veilige omgeving maar geen zicht op de omgeving van de cliënt.
Beeldbellen + Makkelijk intensiveren contact + Cliënt in eigen omgeving ! Vereist gewenning ! Afhankelijkheid van technologie Biedt face-to-face contact en veiligheid voor cliënt maar een afspraak is vaak nodig om beeldbelcontact te starten.
WhatsApp + Kort en snel contact + Laagdrempelig ! Te laagdrempelig? ! Risico op misverstanden Biedt mogelijkheid voor korte en snelle contactmomenten maar laat privé en werk door elkaar lopen.
E-mail + Contact op zelf gekozen moment + Zorgvuldig kiezen van formulering ! Risico op misverstanden ! Informeren ≠ communiceren Maakt contact op eigen voorkeursmoment mogelijk maar is afstandelijk en onpersoonlijk..