Beeldcommunicatie in de GGZ

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Achtergronden bij De eerste hapjes
Advertisements

Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
All Media are SOCIAL Eenleven zonder media, is dat mogelijk? Media spelen een belangrijke rol in ons sociale leven en zijn een primaire levensbehoefte.
Welkom Tweede openbare casuïstiekbespreking 2012

Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Welkom Workshop Arbeidstoeleiding – Hoe pak ik het methodisch aan ?
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Structuur presentatie
Agenda workshop e-mentoring Vraag Inleiding e-mentoring in internationaal perspectief. Karin Vaessen, Kennispunt mentoring Introductie Skolarz, Nederlands.
ICT in een dynamische context
Welkom Vierde en laatste openbare casuïstiekbespreking 2013 Netwerk Palliatieve Zorg Waardenland.
Casuïstiekbespreking Dementie en palliatieve zorg
Verkenning Strategische personeelsplanning voor [uw organisatie]
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
Kritische dialoog: Digitalisering in het aanbod bewegingsonderwijs
Effectief communiceren
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Windesheim zet kennis in werking Update Beeldcommunicatie in de GGZ Nieuwe verpleegkundige zorg. Opduikende interventies in telezorgpraktijken.
De tablet speciaal ontwikkeld voor ouderen Laat ouderen weer delen in onze digitale wereld: foto’s & video’s, berichten, beeldbellen, lokaal nieuws, online.
Ervaringen met implementatie van beeldschermzorg "Een deur naar de rest van de wereld" Irene van Duijvendijk Adviseur Zorg ICT & Innovatie 15 oktober 2015.
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Social work Week 2.
© NSvG Soms moet zuurstof toediening anders!
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Project ‘Oog Voor Elkaar’. Oog voor elkaar, verbindt elkaar 6 projecten ‘oog voor elkaar’ in Vlaanderen Ons Centrum werkt mee aan één van deze projecten.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
De nieuwe studente krijgen in hun opleiding te maken met keuzedelen. Hoe ziet het keuzeproces van de student eruit? Wat zijn belangrijke momenten in het.
Welkom Ouderbijeenkomst De Moespot 28 mei 2015 Bedoeling en programma 1. Ouders zijn geïnformeerd over: De activiteiten die team en directie hebben ondernomen.
Onderwijs in herstelondersteunende zorg ‘Herstel in beweging’ 8 september 2011 GGZ Breburg Jos Dröes.
(potentiële) belangenverstrengelingGeen Voor bijeenkomst mogelijk relevante relaties met bedrijven Geen  Sponsoring of onderzoeksgeld  Honorarium of.
Welkom! Workshop AIT en samenwerking opleidingen voor toekomstige professionals Gontien Wetselaar Marjan Hoogland Margaret van Ruitenbeek.
Vormgeving Expertpool in 2016 Procesbeschrijving.
Zicht op Samenspel! Meander & Bas Schepers. Programma EERSTE HELFT –Inleiding –Verwachtingen & Vragen –Project of Traject ? –Volgen RUST TWEEDE HELFT.
Natuurlijk, een netwerkcoach! Hanny van der Meer & Francien Bekius Steunpunt Mantelzorg Dokkumer-Wâlden.
Kenmerken van de vrijgevestigde praktijken die bij PsyDirect zijn aangesloten: Lokaal verankerd Laagdrempelig Snel (korte wachttijd) Klantvriendelijk Persoonlijk.
MAAK HET ONDERNEMERS MAKKELIJK! MET EEN REGELHULP IN 7 STAPPEN.
Tips en tricks bij cultuursensitieve zorgverlening aan ouderen Ann Claeys, Arzu Yentür, Bart Claes.
Windesheim zet kennis in werking Beeldcommunicatie in de GGZ Terugkoppeling onderzoeksresultaten en start hulpmiddelen ontwikkeling Onderzoekers: Marijke.
Help mensen hun eigen leven te leiden Zelf- en samenredzaamheid.
Workshop: Zorgnet, marketing in beeld
Onlinehulptoepassingen in OCMW’s
Auteur: Marieke van Schie, huisarts te Leiden
Introductie Zorg & Technologie
Kansen voor nu en in de toekomst Den Bosch, 17 maart 2016
De gemiddelde leerling…
Zorg & technologie Fieldlab.
TOON DEZE SLIDE: INLEIDING
Beeldcommunicatie in de GGZ stand-van-zaken april 2017
Studiedag FEBE Weldoen bij persoonlijke dilemma’s…
Beeldcommunicatie in de GGZ
Wat zijn de effecten van (intersectorale) samenwerking?
P I T S T O P Tijdelijke woonvoorziening voor mensen die vastlopen
PALS: een speciale PaTz-groep
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Na 25 jaar Samenwerken: 1 gezin 1 plan
Direct Uitwerken concept DEM
Welkom.
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
VO – HBO aansluiting reflecteren 15 maart 2018
E-learning, E-health & Domotica
Ondersteuning implementatie Triagewijzer acute ggz
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
De TCM is geen apparaat om mensen te leren klok kijken!
Multiple sclerose en toch niet alleen!!!
Ange Nyiramahirwe Kathy Barresi Katrien Renders Kimberly Pé
Interventies kiezen is even puzzelen! Muriel Smink Britt Meuter
Leergang LOB: verdiepingsmodule
Transcript van de presentatie:

Beeldcommunicatie in de GGZ Feedbacksessie hulpmiddelen eHealth-netwerk, 19-01-2017 Judith Kaptein, Annemarie van Hout

Doelstelling project Beeldcommunicatie in de GGZ Zorgverleners in de GGZ ondersteunen bij het effectief inpassen van beeldbellen in de eigen zorgverlening Hoe? kwalitatief onderzoek naar de gevolgen van beeldbellen voor de inhoud van de zorg omzetten van kennis en inzichten naar praktisch toepasbare hulpmiddelen voor de zorgverlener ontwikkelen van onderwijsmateriaal voor studenten verpleegkunde en SPH aan de deelnemende hogescholen

Hulpmiddelen: rationale Bedoeld om rijkheid aan ervaringen (positief én negatief) van beeldbellende zorgverleners beschikbaar te maken voor zorgverleners die niet of nauwelijks beeldbellen Hulpmiddelen bouwen op elkaar voort: inspiratie  reflectie  verdieping Het geheel wordt gebundeld op één website (www.beeldbellenindeggz.nl) incl. toelichting en achtergrondinformatie Drie hulpmiddelen: inspiratie: inleidende animatie reflectie: samenspel verdieping: praktijkverhalen

Hulpmiddelen: inspiratie-animatie voedt zorgverleners met ideeën maakt ze bewust wat beeldbellen in een bepaalde situatie of voor een bepaalde cliënt kan betekenen reikt mogelijkheden aan en biedt inspiratie vorm is kort en krachtig: whiteboard animatie

Hulpmiddelen: Samenspel bedoeld om zorgverleners aan te zetten tot reflectie i.s.m. de cliënt wanneer en waarom zet je beeldbellen (of andere media) wel of niet in? wat betekent het als je beeldbellen (of andere media) gaat inzetten? vorm is laagdrempelig en interactief: app in ontwikkeltraject aantal malen voorgelegd aan drie teams met beeldbelervaring en aan focusgroep docenten.

Hulpmiddelen: praktijkverhalen verhalen die aanleiding geven tot vragen gebaseerd op praktijksituaties uit het onderzoek articuleert dilemma’s die ontstaan door beeldbellen vorm is verhalend: visual novel in ontwikkeltraject aantal malen voorgelegd aan twee teams met beeldbelervaring, aan twee verpleegkundigen met beeldbelervaring, aan adviserend expert projectgroep en aan focusgroep docenten.

Voor nu Bespreken twee hulpmiddelen: Samenspel Praktijkverhalen Vragen: Wat vinden jullie van de vorm? Wat vinden jullie van de inhoud? Wat moet er aangepast worden en waarom? Wat zouden jullie nog willen toevoegen? Overige reflecties of advies?

Samenspel Een hulpmiddel voor cliënt en professional om communicatiemiddelen te bespreken Veeg horizontaal voor de vier blauwe kaartjes met vragen Veeg verticaal voor de zes grijze kaartjes met communicatiemiddelen Tik om een kaartje om te draaien

Wat is het doel van jullie contact? Hebben jullie hetzelfde doel voor ogen? Wat betekent het doel voor de manier waarop jullie contact willen hebben?

Welke communicatiemiddelen passen het beste bij dat doel? Hebben jullie alle mogelijkheden voor contact met elkaar besproken? Wat zijn de voor- en nadelen en wat weegt het zwaarst?

Wat kunnen nieuwe communicatiemiddelen zoals beeldbellen en whatsapp betekenen voor jullie contact? Kunnen ze ondersteunend zijn bij een praktisch of een inhoudelijk doel? Hoe kunnen jullie meer vertrouwd raken met deze communicatiemiddelen? Welke mogelijke meerwaarde heeft beeldbellen in de huidige situatie?

Voor welke communicatiemiddelen hebben jullie gekozen? Wat zijn jullie individuele voorkeuren en waarom? Hoe zijn jullie tot overeenstemming gekomen?

Telefoon + Snel en gemakkelijk + Bekend ! Kort en zakelijk ! Gedeeltelijke informatie Bijvoorbeeld intensiveren contact of juist omgekeerd? Maakt snel en kort contact mogelijk maar geeft beperkte non-verbale informatie over en weer.

Huisbezoek + Cliënt in eigen omgeving + Gerichte aandacht voor de ander ! Tijdsintensief ! Reistijd voor professional Professional komt als gast bij cliënt in diens eigen (veilige) omgeving maar vraagt veel (reis)tijd.

Kantoorbezoek + Professional in eigen omgeving + Gerichte aandacht voor de ander ! Reistijd voor cliënt ! Stigmatiserend?! Biedt hulpverlener een veilige omgeving maar geen zicht op de omgeving van de cliënt.

Beeldbellen + Makkelijk intensiveren contact + Cliënt in eigen omgeving ! Vereist gewenning ! Afhankelijkheid van technologie Biedt face-to-face contact en veiligheid voor cliënt maar een afspraak is vaak nodig om beeldbelcontact te starten.

WhatsApp + Kort en snel contact + Laagdrempelig ! Te laagdrempelig? ! Risico op misverstanden Biedt mogelijkheid voor korte en snelle contactmomenten maar laat privé en werk door elkaar lopen.

E-mail + Contact op zelf gekozen moment + Zorgvuldig kiezen van formulering ! Risico op misverstanden ! Informeren ≠ communiceren Maakt contact op eigen voorkeursmoment mogelijk maar is afstandelijk en onpersoonlijk..