Stappenplan modulebeschrijvingen schrijven

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Advertisements

Workshop Informatievaardigheden
BattleBots The school battle.
Hoe ga je te werk bij aardrijkskunde?
Begeleiden van het B-leerproces
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Werkbijeenkomst Leerdoelen & Toetsing Bijeenkomst in het kader van de accreditatie / zelfevaluatie IO en IDE 23 mei 2013.
Workshop rekenen 6 december
zelfsturend portfolio-onderwijs:
Toetsen & Toetsen 16 november Toetsen & Beoordelen Na deze ochtend 1- Weet je wat een effectieve en gefundeerde toetsconstructie is 2- Weet je.
Voorbereid op Stage Les 4.
Studiecoach Bijeenkomst
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Opzetten itembank Voeding en Diëtetiek HHS
De basis van ADSL: het constructivisme
Portfolio Presentatie
GSTPGO1 Onderzoek in Onderwijs
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
TRENDS 2015 Kwartaal 3, week 1. Even voorstellen  Naam: Madeleine Meurs  Site: med.hr.nl/meurm   Kamer: MP L
Praktijkervaring en reflectie
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
TRENDS 2014 Hafida
SOCIAL WORK naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Keuzethema: differentiatie
Bijeenkomst September 2015
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Pilot Cursus Vakverbreding Toetsing 2008 Les 1 A.Materialen: A.Materialen: Reader is te vinden op Reader is te vinden op
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
Digitale Hulpmiddelen Organiserende hulpmiddelen (bv. wiki, blog, portfolio, stageverslag) neerslag en reflectie van activiteiten in de praktijksituatie.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv College 2 Hoofdstuk 3 Hoofdstuk 4.
Platform economie 14 juni 2016 Naar een schoolexamen voor een keuzevak in tien stappen Tom Erkens.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
Portfolio voor eerstejaars geneeskunde studenten
Onderzoek In Onderwijs – groep bèta
Paspoort griekse goden
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Vragen, wat voor vragen?.
VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
De eerste les Goedgekeurd door CKO
De juiste route naar het juiste doel
Differentiatie in de klas
Informatie voor de scholingsgroepen Hogeschool Inholland
Handelsvormen Werkvorm: woordwiel.
IEMESe 23 februari 2016: Update en het vervolg.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Toetsing Vakdidactiek 2.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Begeleiden Les 9.
De eerste les Goedgekeurd door CKO
Cijferloos lesgeven bij talen
Kunst zonder grenzen Les 2C en 2D Non-conformisme.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Hoe kan ik het rendement van mijn leerprestaties verhogen?
Taallab 3.0 Online geletterdheid
This presentation uses a free template provided by FPPT.com Lesvoorbereiding MOA Aardrijkskunde College 4 Docenten:
FORMULEREN VAN LEERDOELEN
Transcript van de presentatie:

Stappenplan modulebeschrijvingen schrijven

Stap 1: bepaal achtergrond Centrale thema en case Welke combinatie wordt er gemaakt? Welke case cq. onderzoeksvraag ligt er? Bijvoorbeeld: Research & Development en Visitors Attractions. Stage Entertainment wil een nieuwe Broadway musical naar NL halen, zoek uit of dit kansrijk is. Plaats in curriculum 1e jaar, hoofdfase of expertfase Om te bepalen welke vakken/thema’s (voorkennis) hebben studenten dan al gehad Voorkennis van studenten Als je weet welke voorkennis studenten hebben, voorkom je (overbodige) overlap. Beschikbare tijd Indeling in contacturen, etc. Voor elk thema staat 6 weken x 12 contacturen per week. Subthema’s Welke “inhouden/vakken” hangen aan dit thema? Bijv: deskresearch, benchmarks, kwantitatief onderzoek, enquêtes, SPSS, recht, theater, beeldende kunst, etc.

Stap 2: bepaal niveau en onderwijs/leerstijlen Competenties Zie competentieprofiel Niveau taxonomie van Bloom We zeggen leren = creeren. Dus alle niveaus van de Taxonomie worden behandeld. Je kan nog wel per subthema bekijken wanneer je alleen op kennis zit en waar je verder gaat op toepassing, analyseren en evalueren. Onderwijsopvatting Sociaal constructivisme Overheersende leerstijl van Kolb Denker/doener/dromer of beslisser   Uitleggen taxonomie

Stap 3: Leerdoelen Leerdoelen Obv Taxonomie van Bloom, competenties en niveau 1 2 3   

Stap 4: Stel toetsmatrijs op Leerdoel Kennis Inzicht Toepassing Analyseren Evalueren Creëren 1. X    2.  X  3. Welk leerdoel ga je op welk niveau aftoetsen? Bijv leerdoel: wat is de definitie van Big Data is af te toetsen met een kennisvraag.

Stap 5: bepaal toetsvorm(en) Keuze voor soort toets Bijv: tentamen, beroepsproduct, presentatie, paper, essay, portfolio, etc. Aantal toetsen 1 toets of kies je voor tussentijdse toetsing? 1 toets voor het hele thema of ook per subthema? Moment van toets Vastgestelde tijdstippen of eigen keus student? Keuze voor middel Digitaal of analoog. Hulpmiddelen toegestaan en zo ja, welke? Herkansing Moment(en), vorm (anders dan 1e poging?   Dit alles op basis van de toetsmatrijs! Zo wordt de juiste inhoud op de juiste manier getoetst!

Stap 6: bepaal reflectie Keuze voor soort reflectie Bijv: peer2peer, spinnenweb, etc. . Aantal reflectiemomenten 1 reflectiemoment of kies je meerdere momenten? Op aanvraag van student of verplicht cq. gestuurd door docent? 1 reflectieproces voor het hele thema of ook per subthema? Moment van reflectie Vastgestelde tijdstippen of eigen keus student? Onderdeel van toets? Is het zelfkritisch vermogen en het leerproces op basis daarvan ook onderdeel van het leerdoel en dan ook de toets?   

Stap 7: bepaal overige voorwaarden Welke ontwikkelingen / trends en/of actualiteit is van belangrijk voor dit thema? In welke mate is de case internationaal georiënteerd? In welke mate toetst thema interculturele competenties? In welke mate wordt de relatie met het werkveld zichtbaar?   

Stap 8: bepaal benodigde literatuur en (outside) info Boeken Wetenschappelijke artikelen Artikelen uit vakbladen Online platforms Evt. reader Evt. andere interessante literatuur (optioneel) Gastsprekers

Stap 9: bedenk inhoud obv basisgedachte L = CxR C = K x I x E x A Dus in 1 formule: L=(KxIxExA)xR K = Knowledge = Kennis (uitzoeken) I = Imaginative = Verbeeldingskracht (uitvinden) E = Evaluate = Kritisch of analytisch denken (uitwerken) A = Action = Actie (uitvinden) R = Reflection = Reflectie (uitdenken)

Stap 10: (globale) inrichting onderwijs Les Soort les Lesdoelen Werkvormen Formatieve toetsing of reflectie Situationele factoren 1   2 3

Stap 11: schrijven Modulebeschrijving! Zie https://iemese.wordpress.com/ of vul de modulebeschrijving die op tafel ligt in obv het stappenplan