Stappenplan modulebeschrijvingen schrijven
Stap 1: bepaal achtergrond Centrale thema en case Welke combinatie wordt er gemaakt? Welke case cq. onderzoeksvraag ligt er? Bijvoorbeeld: Research & Development en Visitors Attractions. Stage Entertainment wil een nieuwe Broadway musical naar NL halen, zoek uit of dit kansrijk is. Plaats in curriculum 1e jaar, hoofdfase of expertfase Om te bepalen welke vakken/thema’s (voorkennis) hebben studenten dan al gehad Voorkennis van studenten Als je weet welke voorkennis studenten hebben, voorkom je (overbodige) overlap. Beschikbare tijd Indeling in contacturen, etc. Voor elk thema staat 6 weken x 12 contacturen per week. Subthema’s Welke “inhouden/vakken” hangen aan dit thema? Bijv: deskresearch, benchmarks, kwantitatief onderzoek, enquêtes, SPSS, recht, theater, beeldende kunst, etc.
Stap 2: bepaal niveau en onderwijs/leerstijlen Competenties Zie competentieprofiel Niveau taxonomie van Bloom We zeggen leren = creeren. Dus alle niveaus van de Taxonomie worden behandeld. Je kan nog wel per subthema bekijken wanneer je alleen op kennis zit en waar je verder gaat op toepassing, analyseren en evalueren. Onderwijsopvatting Sociaal constructivisme Overheersende leerstijl van Kolb Denker/doener/dromer of beslisser Uitleggen taxonomie
Stap 3: Leerdoelen Leerdoelen Obv Taxonomie van Bloom, competenties en niveau 1 2 3
Stap 4: Stel toetsmatrijs op Leerdoel Kennis Inzicht Toepassing Analyseren Evalueren Creëren 1. X 2. X 3. Welk leerdoel ga je op welk niveau aftoetsen? Bijv leerdoel: wat is de definitie van Big Data is af te toetsen met een kennisvraag.
Stap 5: bepaal toetsvorm(en) Keuze voor soort toets Bijv: tentamen, beroepsproduct, presentatie, paper, essay, portfolio, etc. Aantal toetsen 1 toets of kies je voor tussentijdse toetsing? 1 toets voor het hele thema of ook per subthema? Moment van toets Vastgestelde tijdstippen of eigen keus student? Keuze voor middel Digitaal of analoog. Hulpmiddelen toegestaan en zo ja, welke? Herkansing Moment(en), vorm (anders dan 1e poging? Dit alles op basis van de toetsmatrijs! Zo wordt de juiste inhoud op de juiste manier getoetst!
Stap 6: bepaal reflectie Keuze voor soort reflectie Bijv: peer2peer, spinnenweb, etc. . Aantal reflectiemomenten 1 reflectiemoment of kies je meerdere momenten? Op aanvraag van student of verplicht cq. gestuurd door docent? 1 reflectieproces voor het hele thema of ook per subthema? Moment van reflectie Vastgestelde tijdstippen of eigen keus student? Onderdeel van toets? Is het zelfkritisch vermogen en het leerproces op basis daarvan ook onderdeel van het leerdoel en dan ook de toets?
Stap 7: bepaal overige voorwaarden Welke ontwikkelingen / trends en/of actualiteit is van belangrijk voor dit thema? In welke mate is de case internationaal georiënteerd? In welke mate toetst thema interculturele competenties? In welke mate wordt de relatie met het werkveld zichtbaar?
Stap 8: bepaal benodigde literatuur en (outside) info Boeken Wetenschappelijke artikelen Artikelen uit vakbladen Online platforms Evt. reader Evt. andere interessante literatuur (optioneel) Gastsprekers
Stap 9: bedenk inhoud obv basisgedachte L = CxR C = K x I x E x A Dus in 1 formule: L=(KxIxExA)xR K = Knowledge = Kennis (uitzoeken) I = Imaginative = Verbeeldingskracht (uitvinden) E = Evaluate = Kritisch of analytisch denken (uitwerken) A = Action = Actie (uitvinden) R = Reflection = Reflectie (uitdenken)
Stap 10: (globale) inrichting onderwijs Les Soort les Lesdoelen Werkvormen Formatieve toetsing of reflectie Situationele factoren 1 2 3
Stap 11: schrijven Modulebeschrijving! Zie https://iemese.wordpress.com/ of vul de modulebeschrijving die op tafel ligt in obv het stappenplan