Dialoog ondernemer-samenleving-overheid Aan de slag met de menukaart Foodvalley
De omgeving verandert; de overheid verandert
3
Nieuwe verhoudingen
Regels en de rek https://kinderombudsman.gemeentelijkeombudsman.nl/Ga-je-voor-regels/
Verschillende sporen Initiatief Idee Probleem Gemeente Initiëren Bewoner, bedrijf of organisatie Ondersteunen Samen doen Reguleren en regisseren Loslaten Stimuleren en faciliteren
Als we bewoners betrekken (uit we gooien het in de inspraak, rapport Nationale Ombudsman 2012) Verwachtingen van inwoners bij betrokkenheid: Heldere keuzes vooraf Werkelijk geïnteresseerd Goed geïnformeerd Betrekken: alleen als er echt ruimte is voor anderen! 7
Factor-C: Gereedschap (geen afvinklijst!) voor organisatie en bestuur Concrete werkwijze met instrumenten en stappen Maakt vooraf rollen en spelregels bij communicatie helder Geeft houvast om het een keer op een andere manier aan te pakken dan ‘gebruikelijk’
Oorsprong: Wallage “Communicatie moet in het hart van beleid(smakers) worden gebracht” Methode ontwikkeld binnen rijksoverheid Doorontwikkeld naar andere overheden Proeftuin voor gemeenten (VNG), nu ook implementatie bij provincies, uitvoeringsorganisatie, universiteiten en waterschappen #factorc LinkedIn groep Factor-C Artikelen over Factor-C
Doelstelling en fase helder Stappen: Doelstelling en fase helder krachtenveld kernboodschap kalender Omgeving in kaart Welke belangen zijn er Nadenken over rollen, kennis en posities Ontwerpen van communicatieproces Signalen betekenis geven Beleid verbinden Keuze voor passende taal en woorden (frame) Momenten en vormen in kaart Maak het anderen makkelijk Varieer met vormen, passend bij leefstijlen
Impact bepalen
Krachtenveld in beeld; op basis van belangen… Beïnvloeders (belangengroepen) Beslissers (met bevoegdheden) Meebepalen Meewerken Meedenken Meeweten (kennis)Leveranciers/ uitvoerders Gebruikers (die effecten merken)
Gerichte boodschap
Passende vorm & moment
Hoe kies je juiste vorm? Bron: Brand Strategy Research (BSR) model, Smart Agent
Verwachting participatie Ideeën genereren, Toetsen & samenwerking & meedenken gelijkwaardigheid Inspraak & Voorleggen, deskundigheid informeren & inspraak (gehoord worden) Bron: Brand Strategy Research (BSR) model, Smart Agent & Buhrs