Landelijke raad 10 december 2016

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leiderschap bij verandering
Advertisements

Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
Een moodboard?.
SOCIAL RETURN ROTTERDAM Hoe communiceer je social return?
workshop Veranderen: een noodzaak!? Verandering en vernieuwing leveren winst op.
Kern van de workshop Hoe kunnen we ervoor zorgen dat U met de komt werken en met de terug naar huis gaat?
Startbijeenkomst Dorpsplan … ‘Een dorpsplan maken; leefbaarheid in perspectief’
MedMec01-2 Les schema per week
Workshop. Weet je het nog? Gemotiveerd? Geïnformeerd? Geïnspireerd? ACTIE!
Seksueel grensoverschrijdend gedrag
N T E R C I E F D E K N A CREATIEF DENKEN.
OPTIMAAL ONDERWIJS VOOR ÉLKE STUDENT!
LES 1 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
2: Het Oude Egypte Par 4B: Een hoogontwikkelde cultuur
Meten en Vergelijken Hoe staat jouw instelling er voor? Cultuur in Beeld Meten en vergelijken Hoe staat jouw instelling er voor? 1 december 2014 Wietske.
OFC28 mediawijsheid les 4.
met studievaardigheden
Samenwerken: Jong en oud in een dorpsbelangen- organisatie.
Waarom? Je hebt de afgelopen lessen je interesses, vaardigheden en persoonlijkheid in kaart gebracht. Waar dat samenkomt, daar ligt je passie. Dat.
Landelijke raad 10 december 2011 Toelichting op de belangrijkste onderwerpen van de agenda.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Burgerinitiatieven en lokaal draagvlak Energienetwerk Zuid-Holland bruist Adviesbureau Windhart draagvlak en burgerparticipatie Lex Arkesteijn – Lex Arkesteijn.
Aandacht voor vakmanschap en ondernemerschap in het beroepsonderwijs mw. Prof. Dr. C.M. van Praag.
Landelijke raad – 15 juni 2013 Toelichting op de belangrijkste onderwerpen van de agenda.
Landelijke raad 12 december 2015 Toelichting op de belangrijkste onderwerpen van de agenda.
Evaluatie voortgang Scouting Academy. Resultaten en wat gaan we ermee doen? a.Eerste inkijk in belangrijkste uitkomsten b.Discussie in subgroepen c.Aanbevelingen.
Rob Goossens De Werkomschrijving.
Workshop Sociaal netwerk in beeld Door Conny Hekker, RIBW Nijmegen en Rivierenland (GGz) Saskia van Grinsven en Gery Lammersen, Movisie.
SCENARIO DENKEN OR PLATFORMS 2016
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Platform Opleider2025 Samenwerking tussen BVMBO en Katapult (voorheen Platform Betatechniek – publiekprivaatsamenwerken). De cursief gedrukte woorden doen.
Welkom! Neem plaats in de kring.
Creativiteits- sessie
4 Richtlijnen ter inspiratie
Lichaampje prik 1 Korintiërs 12:18-20 "God heeft elk deel van het lichaam een eigen taak gegeven. Precies zoals hij dat wilde. Een lichaam bestaat dus.
Toelichting op de belangrijkste onderwerpen van de agenda
Projectopzet #Scouting2025
Onderhouden bestratingen
Reuzen & stenen Opdracht:
Rob Goossens Wat weten we nog?.
‘Ontwikkelen doen we samen’
Het verschil tussen werkomschrijving en bestek?
Rob Goossens Wat weten we nog?.
Groepsdynamica Introductie
Werktuigen voor grondbewerking en grondverzet
Creatief Denken maar eerst:.
Werktuigen voor grondbewerking en grondverzet
Landelijke raad 9 december 2017
Creatief Denken maar eerst:.
W8 NIBI 2018 Ecologie moet je doen!
Mijn visie op onderwijs
Een speurtocht door een middeleeuwse stad
Creativiteits- sessie
Hoe leren zichtbaar maken? Toolbox formatieve evaluatie
Uitleg bij de vragenlijst ZIEN. Leerling 5-8 Leer- en leefklimaat ZIEN
Jeugdparticipatie regio Rivierenland
Welkom Op de 91e landelijke raad.
Scoutinglandgoed Zeewolde 9 juni 2018
Meningsvormend deel Hoe sluit de huidige landelijke raad (en de rol van het LR-lid) aan bij de veranderingen in de verenigingsdemocratie?
Agendapunt 7: Uitkomsten 0-meting toekomstvisie
Toelichting op de belangrijkste onderwerpen van de agenda
Landelijke raad 8 December 2018
BOM-model PV 25/03/2014.
Financiën en beheer 9 december 2017
Presentatie landelijke raad 13 juni 2015
Zitobject.
Workshop creativiteit
Les 3: regels en afspraken met de klas
LAAT MIJ ZELF SPELEN.
OVERTUIGEN.
Transcript van de presentatie:

Landelijke raad 10 december 2016 Floor Belterman Philip Komen Wouter Zilverberg

Programma meningsvormend deel Waarom is jongerenparticipatie belangrijk? Jongerenparticipatie in de praktijk Zelf aan de slag met jongerenparticipatie

Waarom is jongerenparticipatie belangrijk? Doorbreken oude patronen Waardering Draagvlak creëren Spiegel voorhouden / kloppen de ideeën? Praten over de dingen die je aangaan Verbindingen leggen en onderhouden Drempel-verlagend Uitdagende ideeën realiseren

Jongerenparticipatie in de praktijk

Scouts & Gidsen Vlaanderen: Jo Deman

Nationale Jeugdraad: Peter van Doorn

Scouting Tarcisius: Arwen van der Leeuw

Roverway 2018: Joost van Daele

Waarom is jongerenparticipatie belangrijk? ... ... <in te vullen na de presentaties> ... Vragen: Herken je dit? Ben je het ermee eens? Wat spreekt je aan?

Waarom is jongerenparticipatie belangrijk? Herken je de samenvatting? Ben je het er mee eens? Wat spreekt je aan?

Opdracht 1: Reis in de tijd Het is december 2019 en tijdens de landelijke raad kijken we terug op het onderdeel ‘jongerenparticipatie’. Het is helaas niet gelukt om jongeren meer te betrekken bij de besluitvorming in de vereniging. Maar hoe komt dat, waarom is het niet gelukt? Schrijf per persoon op post-its de oorzaak waarom het niet gelukt is. Wees hierin creatief, niets is te gek. Neem hiervoor 5 minuten de tijd.

Opdracht 2: Inzoomen op oorzaken We hebben nu veel verschillende oorzaken voor ons liggen waarom jongerenparticipatie niet van de grond gekomen is. Bespreek per tafel de oorzaken, plak ze op het grote vel en probeer ze meteen te clusteren. Bepaal wat de belangrijkste oorzaak/oorzaken zijn geweest voor het mislukken van jongerenparticipatie. Neem hiervoor 15 minuten de tijd.

Opdracht 3: Terug naar het nu Het is weer december 2016. Op tafel liggen de belangrijkste oorzaken waarom ‘jongerenparticipatie’ niet van de grond zou kunnen komen. Schrijf per persoon op post-its wat JIJ zou kunnen doen om ervoor te zorgen dat dit niet gaat gebeuren. Bespreek dit per tafel. Neem hiervoor 10 minuten de tijd.

Welke actie neem jij mee naar huis? Tot slot Welke actie neem jij mee naar huis?