Maslow Behoeftenpiramide.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leerlingbemiddeling / mediation
Advertisements

Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
H1 wikken en wegen Paragraaf 1+2.
Welkom bij de World Vision Quiz.
Consumentengedrag & Kopersgedrag van organisaties
Ho 6: Motivatie.
Stromingen in de psychologie Humanistische psychologie
Inleiding Komende periode gaan we het hebben over kinderen die ziek-zijn: Verzorging, Het herkennen van de symptomen/de klachten Wat kun/moet je doen.
Introductie.
Consumentengedrag Hoofdstuk 4 par. 4.4 en 4.5 MK01 HEO-CE1.
Wanneer heb je een echt, levend, geloof?
Doelstellingen formuleren
Marketing College 13 Wat weten we nog?.
OFC28 mediawijsheid les 3.
De dag vóór het examen Schrijf de data en uren waarop je examen moet doen op een groot vel papier en hang het goed zichtbaar op! Leg alles wat je voor.
Fitheid en gezondheid.
Iedereen gebruikt social media.
Liefde en relaties.
Les 1. Boeven in beeld Haha ah. Doelen Na deze les: kunnen jullie uitleggen hoe, als we naar een filmpje kijken, onze indrukken wordt beïnvloed door kleur,
@ allesvoorengels.nl. 1. Pak een lijntjesblaadje van mijn bureau 2. Zet de tafels uit elkaar 3. Leg dit op je tafel: - 2 zwarte / blauwe pennen - Leesboek.
Reclame Masters | Ik en reclame!
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 1 Powerpoints staan op med.hro.nl/houmj/Klas_1BCEHI_Inductief/
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
Levenslooppsychologie werkcollege 6
Stromingen in de psychologie Werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 4
Opdrachten en eindopdracht
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Grammatica leren. Inleiding Ook de grammatica kun je leren. De grammatica zijn eigenlijk de spelregels van de taal. Regel kun je leren en toepassen. Hieronder.
Creatief schrijven. Programma -Klassengesprekje: schrijf je weleens? -Inkomopdracht: een gebeurtenis -Creatief verhaal schrijven: tijdcapsule Wat gaan.
MARKTONDERZOEK Deskresearch Field research Enquetes Diepte-interview.
Creatief schrijven. Programma -Inkomopdracht: elektriciteit -Opdracht 1: jouw ideale vakantiedag -Opdracht 2: verplaats je in een ander Wat gaan we leren?
Cliënt in zijn kracht Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 13.
ZGK PERIODE 7 LES 1 MAATSCHAPPELIJKE ONTWIKKELINGEN IN JE BRANCHE.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Ontwikkelingspsychologie
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
Deze les hoofdrekenen les 1 vervolg
In 2017 ga jij: je diploma halen;
Creatief schrijven.
Liefde en relaties.
Paragraaf 2.3 Wat willen zij dat je koopt?.
Ouderen en activiteiten
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
Module 2 : You’re beautiful
Psychologie Informatieverwerkingsproces
Vind jou beste leer manier.
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Cursus 2.1 Wat hebben mensen nodig? Klas 1 KGT Lesweek 1
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
Psychologie Informatieverwerkingsproces
JULLIE WETEN DAT IK HET HEB, MAAR WAT IS HET?
Hoofdstuk 1: Waarom werken we?
Leerling- kenmerken Motivatie
beslist geen rocket science
Communicatie 3e les.
Grensoverschrijdend gedrag
Liefde en relaties.
Persoonlijke doelen maken
ADL Les 1.
Zichtbaarheid Creëren
KAN WATER OVERAL NAARTOE STROMEN?
Eigen omgeving: Inrichting & bewoners
ADL Les 1.
Les 1. Let’s have a look Module 2 : Look at you!
Doelen Aan het einde van de les weten jullie:
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

Maslow Behoeftenpiramide

Doelen Piramide van Maslow De student kan de behoefte piramide van Maslow opschrijven uitleggen waarom de behoeftes in een piramide staan behoeftes van cliënten noemen en plaatsen uitleggen wat het nut is van de piramide voor PW-ers en MZ-ers

Abraham Maslow 1908 – 1970 New York Klinisch Psycholoog Gedragsdeskundige

Uitgangspunten van Maslow Grondlegger van de humanistische psychologie. De mens wordt gemotiveerd door basisbehoeften. De behoeften zijn meer psychisch dan lichamelijk. De behoeftes staan in een hiërarchie, ook wel de behoeftenpiramide genoemd.

Opdracht Schrijf in twee- of drietallen zoveel mogelijk behoeftes op. Heeft iedereen pen en papier? Je hebt twee minuten

Behoeftes 1 2 3 1 5 4 2 7 6 8 9 1 5 6 4 3 5 2 9 4 5 3 2 1 6 7 2 3 1 8 7 4 1 9 1 8 7 8 6 2 3 8 9 7 6 4 5 4 5 3 4 2 9 3 5 1 2 6 9 8 7 Hours Minutes Seconds

Bedenk zoveel mogelijk behoeftes 1 3 1 5 4 2 7 6 8 9 1 5 6 4 3 5 2 9 4 5 3 2 1 6 7 2 3 1 8 7 4 1 9 1 8 7 8 6 2 3 8 9 7 6 4 5 4 5 3 4 2 9 3 5 1 2 6 9 8 7 Hours Minutes Seconds

Hoeveel behoeftes? Welke komt veel voor? Welke weinig? Antwoorden delen Hoeveel behoeftes? Welke komt veel voor? Welke weinig?

Opdracht vervolg: Verdeel de behoeftes die je opgeschreven hebt over de vijf treden. Welke trede was bij jullie het best vertegenwoordigd? Hebben jullie een lege trede? Waarom staan de behoeftes in een piramide?

Voorbeelden behoeften: Trede 5: wijsheid, spontaniteit, uit jezelf kunnen halen wat er inzit. Laten zien wat je kunt. De wereld aankunnen. Geestelijk ontwikkelen. Trede 4: respect, weten dat je gezien wordt Trede 3: vriendschap, erbij horen, een positie hebben in de groep, liefde. Trede 2: huis, inkomen, structuur, stabiliteit, vertrouwen, duidelijkheid. Trede 1: eten, drinken, slapen, seks.

Kenmerken van de behoefte-piramide van Maslow: de basisbehoeften gelden voor iedereen de lagere behoefte gaat voor hoe hoger de behoefte, hoe meer manier om hem te bevredigen de behoeften zijn op elke leeftijd aan de orde behoefte = motivatie

Opdracht Vul de piramide in voor een kind of cliënt uit jouw stage. Beschrijf alle behoeftes uit de piramide en geef voorbeelden. filmpje kinderen van de hondsrug

Doelen Piramide van Maslow De student kan de behoefte piramide van Maslow opschrijven uitleggen waarom de behoeftes in een piramide staan behoeftes van cliënten noemen en plaatsen uitleggen wat het nut is van de piramide voor PW-ers en MZ-ers