Theorie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Onze kernwaarden.
situationeel leiderschap
een didactiek voor opleiden op school
Reflectievaardigheden en instrumenten
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Situationeel begeleiden
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
31 oktober. Programma  360˚ feedback en competentieontwikkeling  toepassing 360˚ feedback in stage.  ervaringen vanuit de praktijk.  afronding.
Ontwikkeling onderlinge verhoudingen
Werken met Didiclass Een oefeninstrument voor opleiders en coaches.
Geletterdheid….. Wat is dat?
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Kennis-maken door self-study onderzoek
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Perl Kohen1BaOAOICT en bronnen. Er is vaak onderkenning van dyslexie bij volwassenen →ontstaan en signaleren in de basisschoolleeftijd Sociaal-emotionele.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Aanpak problematisch gedrag
Lerend Netwerk LOB Eem vmbo-mbo 29 januari 2015 Workshop 9: ‘Teamtraining Gespreksvaardigheden’ door Gideon Hertog Lerend Netwerk Bijeenkomst 29 januari.
Het coachende functioneringsgesprek
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Bijeenkomst September 2015
Praktijkervaring en reflectie
Dorien `t Hart Med.hro.nl/hardo
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Werkplekleren in lerarenopleiding
Van receptuur naar referentie Nieuwe kwalificatiedossiers bieden houvast en ruimte Peter Cras, procesmanager kwalificatiestructuur, mei 2006.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Tekstcontact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief.
Hoe ontwikkel ik mezelf als leraar?
Mijn conceptmap Door: Yasmin Abdallah Blok 3: ‘De conceptuele denker’ Datum:
Training Papegaaien. Inhoud Verwachtingen t.a.v. de training Inzicht + handelen Beelden bekijken Oefenen en ervaren Aansluiten WVTTK Vragen?
SPORTCENTRUM HELSDINGEN: OOG VOOR JOUW KIND! Oog voor jouw kind. Dat is wat wij belangrijk vinden. Onze bevlogen zwemonderwijzers kijken waar jouw kind.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Sociaal-emotionele begeleiding.
Vakinhoudelijk leiderschap, in een tijd van verandering
Met een uniek en onderscheidend verhaal jezelf verkopen!
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Aan de slag Vervolg: vanmiddag Inventarisatie: Groepjes (heterogeen)
Coachen Bewust worden van wie je bent, op weg naar wie je wilt zijn
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Communicatie 7e les.
Bepaal jouw SuperPowers!
Prof. dr. Maas Jan Heineman
Leerteam Flow.
LOB Waar ben je trots op?.
Themagroep ICT en de lerarenopleider
Loopbaan en burgerschap les 2
Samenwerken en communicatie
Begeleiden Les 5.
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
De kunst van het luisteren Communiceren met kinderen op school en thuis Anke den Hertog, P2E.
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Loopbaan en burgerschap les 3
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Reflecteren op ambities en kwaliteiten
We doen het samen Co-teaching.
Eigenaarschap.
Denken en doen.
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

Theorie

Hattie, J. & Timperley, H. (2007). The Power of feedback Hattie, J. & Timperley, H. (2007). The Power of feedback. Review of Educational Research (2007 77-1) 81-112

Situationeel begeleiden Gedrag van de opleider: Taakgericht gedrag: sturing geven Activiteiten die leiden tot concrete resultaten Relatiegericht gedrag: ondersteuning bieden Activiteiten die de relatie met de studenten onderhouden en steunen

Situationeel begeleiden

Situationeel begeleiden

Situationeel begeleiden

Hoe leren leraren in opleiding? Overlevingsgericht / inactief Gesloten reproductiegericht Gesloten betekenisgericht Open betekenisgericht Onderzoek van: Oosterheert en Vermunt (2002). Hoe leraren in opleiding leren. In: VELON Tijdschrift voor Lerarenopleiders. Jrg 23(3). Artikel van Oosterheert en Vermunt (2012)

Overlevingsgericht / inactief Als je veel lesgeeft, leer je het vak vanzelf stuurloos, automatisme, ad hoc oplossingen Aanbevelingen: kleine opdrachten directe feedback prikkelen van opvattingen over leren onderwijzen

Gesloten reproductiegericht Lesgeven verbeteren vanuit bestaande kennis lage zelfwaardering, emotionele stabiliteit Aanbevelingen: hulp bij kritischer en twijfelachtiger te kijken naar eigen waarneming meer aandacht voor affectief dan voor cognitief functioneren positieve bekrachtiging

Gesloten betekenisgericht Verbeteren lesgeven stap voor stap in afhankelijkheid van anderen lage zelfwaardering, emotionele stabiliteit, wil externe sturing Aanbevelingen: Verhelderen van problemen en situaties tijdens intervisie Leren op hun eigen denken te vertrouwen positieve bekrachtiging expliciete aanvaarding van gevoelens van onzekerheid en controleverlies

Open betekenisgericht Ontwikkelen kennisbasis en maken gebruik van bronnen in en buiten de opleiding onafhankelijk, positief zelfbeeld, emotioneel stabiel Aanbevelingen: flexibele leeromgeving waar veel gecommuniceerd wordt en waarin veel les gegeven kan worden. ruimte ontplooiing van het leren vanuit hun interesses.

Conclusie Leraren in opleiding leren op verschillende manieren. Daarbij horen ook verschillende manieren van coachen bij. Wat betekent dit voor jouw manier van coachen? Hoe maak je WB’s en SO’s deelgenoot van deze kennis?

De Ui van Korthagen In het model van prof. dr. L. van der Sluis ligt de nadruk op talentontwikkeling voortkomend uit passie en een bepaalde persoonlijkheid. Talent is iets dat zich ontwikkelt in gedrag, vaardigheden, kennis en ervaring en bepaald wordt door wat je kunt, wat je wilt en door welke kansen je krijgt en durft te nemen. k’s: karakter, kennis en kunde „Kijk, de binnenste schil is je karakter. Dit zegt iets over je drijfveren, je persoonlijkheid en je ego”, legt ze uit. „De tweede k staat voor kunde; je vaardigheden. Hoe gedraag je je? Hoe oefen jij je beroep uit? Hoe ben je als collega of als leidinggevende? En hoe integer en respectvol ben je in je handelen? En kennis, de buitenste cirkel, dat is je expertise. Als je jezelf kent op deze punten, dan weet je ook waar je ontwikkelpotentieel zit.”