Theorie
Hattie, J. & Timperley, H. (2007). The Power of feedback Hattie, J. & Timperley, H. (2007). The Power of feedback. Review of Educational Research (2007 77-1) 81-112
Situationeel begeleiden Gedrag van de opleider: Taakgericht gedrag: sturing geven Activiteiten die leiden tot concrete resultaten Relatiegericht gedrag: ondersteuning bieden Activiteiten die de relatie met de studenten onderhouden en steunen
Situationeel begeleiden
Situationeel begeleiden
Situationeel begeleiden
Hoe leren leraren in opleiding? Overlevingsgericht / inactief Gesloten reproductiegericht Gesloten betekenisgericht Open betekenisgericht Onderzoek van: Oosterheert en Vermunt (2002). Hoe leraren in opleiding leren. In: VELON Tijdschrift voor Lerarenopleiders. Jrg 23(3). Artikel van Oosterheert en Vermunt (2012)
Overlevingsgericht / inactief Als je veel lesgeeft, leer je het vak vanzelf stuurloos, automatisme, ad hoc oplossingen Aanbevelingen: kleine opdrachten directe feedback prikkelen van opvattingen over leren onderwijzen
Gesloten reproductiegericht Lesgeven verbeteren vanuit bestaande kennis lage zelfwaardering, emotionele stabiliteit Aanbevelingen: hulp bij kritischer en twijfelachtiger te kijken naar eigen waarneming meer aandacht voor affectief dan voor cognitief functioneren positieve bekrachtiging
Gesloten betekenisgericht Verbeteren lesgeven stap voor stap in afhankelijkheid van anderen lage zelfwaardering, emotionele stabiliteit, wil externe sturing Aanbevelingen: Verhelderen van problemen en situaties tijdens intervisie Leren op hun eigen denken te vertrouwen positieve bekrachtiging expliciete aanvaarding van gevoelens van onzekerheid en controleverlies
Open betekenisgericht Ontwikkelen kennisbasis en maken gebruik van bronnen in en buiten de opleiding onafhankelijk, positief zelfbeeld, emotioneel stabiel Aanbevelingen: flexibele leeromgeving waar veel gecommuniceerd wordt en waarin veel les gegeven kan worden. ruimte ontplooiing van het leren vanuit hun interesses.
Conclusie Leraren in opleiding leren op verschillende manieren. Daarbij horen ook verschillende manieren van coachen bij. Wat betekent dit voor jouw manier van coachen? Hoe maak je WB’s en SO’s deelgenoot van deze kennis?
De Ui van Korthagen In het model van prof. dr. L. van der Sluis ligt de nadruk op talentontwikkeling voortkomend uit passie en een bepaalde persoonlijkheid. Talent is iets dat zich ontwikkelt in gedrag, vaardigheden, kennis en ervaring en bepaald wordt door wat je kunt, wat je wilt en door welke kansen je krijgt en durft te nemen. k’s: karakter, kennis en kunde „Kijk, de binnenste schil is je karakter. Dit zegt iets over je drijfveren, je persoonlijkheid en je ego”, legt ze uit. „De tweede k staat voor kunde; je vaardigheden. Hoe gedraag je je? Hoe oefen jij je beroep uit? Hoe ben je als collega of als leidinggevende? En hoe integer en respectvol ben je in je handelen? En kennis, de buitenste cirkel, dat is je expertise. Als je jezelf kent op deze punten, dan weet je ook waar je ontwikkelpotentieel zit.”