Anton Sabbe, programma manager 28/06/2016

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Project Tewerkstelling Projet Ervaringsdeskundigen Médiateurs de terrain binnen federale au sein de ladministration overheidsdiensten fédérale
Advertisements

gewest, 19 gemeenten 2 gemeenschappen 3 gemeenschappelijke commissies 1 federale regering 0 instantie voor metropole samenwerking.
2 ème journée de la Philanthropie - 10 mai 2011 Tweede dag van de Filantropie - 10 mei 2011.
De Federale Commissie Rechten van de Patiënt stelt zich voor La Commission Fédérale Droits du Patient se présente Colloquium patiëntenrechten 26 oktober.
23/03/06 “Creating impact in a globalised world” Luc Tayart de Borms, afgevaardigd beheerder van de Koning Boudewijnstichting administrateur délégué de.
La part des Femmes reste trop faible dans l’action syndicale.   Affiliées : 42 %  Militantes : 28 %  Permanentes : 20 % chiffres au niveau de la Confédération.
STATUTO ACLI – STATUT(EN) VZW – ASBL ACLI Michele OTTATI Beverlo
LA CONTRIBUTION DU PROJET EXPERTS DU VÉCU AU SEIN DES SERVICES PUBLICS FÉDÉRAUX Project Ervaringsdeskundigen binnen de federale overheid Middagatelier.
Middelen voor je buurt, je dorp je streek? Over oproepen, fondsen en projectrekeningen in de schoot van de Koning Boudewijnstichting Ludwig Forrest 23/03/10.
Het. Het syndicale landschap in België België heeft één van de hoogste syndicalisatiegraden ter wereld. Vakbonden in België zijn democratische organisaties.
1 Front Office Tewerkstelling 2 Pakket aan tewerkstellingsbevorderende maatregelen afkomstig van tal van verschillende overheden Te.
Het regeerakkoord van 1 dec Werkgroep activering 20 januari 2012.
OCMW’s en activering, een discussie van binnenuit OCMW Leuven.
Partnerschapsovereenkomst - Nieuws. De omzendbrief Op 7 december verstuurd naar de Beleidscel Aanvraag om praktische informatie Teruggestuurd op 18 december:
As 1: Maatschappelijke integratie Jocelyne Julémont, Diensthoofd Activering-ESF Programmatorische Federale Overheidsdienst Maatschappelijke Integratie,
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
1 De wereld aan je voeten ! Kiezen voor wetenschap, technologie en ondernemen in “a global world”
A16 Aanmaken en communiceren van glossarium Composer un glossaire et le communiquer Comité consultatif : BPR van het Federaal Agentschap voor.
Business Route 2018 For more business and jobs in Metropolitan Brussels.
Netwerk voor sociale inclusie European Anti-Poverty Network EAPN Europees Netwerk Armoedebestrijding.
Belgisch Netwerk Armoedebestrijding Réseau Belge de Lutte contre la Pauvreté Actieve Inclusie Oktober 2008 Inclusion Active Octobre 2008.
Belang, rol en voordelen van een Europese koepel 11/02/
Waarom loopt het fout?. les dirigeants de leiders.
1 HOPITAL SANS FRONTIERE (H.S.F. - a.s.b.l - ONG) Ziekenhuis Zonder Grenzen Hospital Without Borders.
Werkgroep activering 27 juni Agenda -Beste praktijk : KB 500€ door OCMW Jette (uitstel van vergadering van 21 maart) -Uitvoering van de omzendbrief.
De Participatieve tuinen van Etterbeek Agenda 21-project (actiefiche nr. 5) Coördinatie: milieudienst.
REUNION DES MEMBRES EDUCAID.BE LEDENVERGADERING 03/02/2015.
28 th CONCRETE DAY vakmanschap / savoir-faire : ontwerpen in beton / concevoir en béton maken van beton / fabriquer du béton bouwen met.
INFODAY URBACT BELGIUM 9/12/2014. INFODAY URBACT BELGIUM 9/12/2014 Inleiding / Introduction Rik Baeten Diensthoofd Grootstedenbeleid Chef de service Politique.
Plan d’action IEC Actieplan IAB Benoît Vanderstichelen Vice-président - Ondervoorzitter.
Enquête lokale fiscaliteit 2004 Enquête fiscalité locale 2004 Persconferentie van 7 februari 2005 Conférence de presse du 7 février 2005 Baudouin Velge.
Ronde tafel ADR-C Ronde tafel ADR-C Impartial Consumer Mediation Ivan Verougstraete en Hans De Coninck, experten justitie en mediatie Brussel, 24 april.
Klantentevredenheidsenquête 2015 Resultaten en actievoorstellen
La plateforme de coordination Het coördinatie- platform Valérie STOOP Sous-division Eau et Grandes Entreprises Bruxelles-Environnement.
QUESTION / STELLING #YTIA ENVOYEZ Y OU N AU NUMÉRO GRATUIT STUUR Y OF N NAAR HET GRATIS NUMMER 8682 SMS -VOTING.
ESF Vlaanderen OP Sociale Economie Karel Vanderpoorten
Informatiebijeenkomst ZAVENTEM 11/01/2016. Fedasil Federaal agentschap voor de opvang van asielzoekers Onze opdracht Fedasil is verantwoordelijk voor.
Wij ondersteunen, stimuleren en begeleiden het Vlaamse integratie- en inburgeringsbeleid Ook ikv verhoogde asielinstroom VVOS Vlaams-Brabant 2 februari.
Infosessie: Welkom! Artikel 60 OCMW-wet Nele Goffin & Abdullah Ciçek Beveiliging aan OCL-tarief Erwin Rousseau.
Comparaison Bruxelles 19 communes avec les villes et les arrondissements de Liège et Anvers Vergelijking Brussel 19 gemeenten met Antwerpen en Luik QUELQUES.
Etude activation sociale/Studie sociale activering Groupe de travail activation 11/10/11 Werkgroep activering 11/10/11.
Infosessie Oproep Armoede (360) 7 maart Voorstelling ESF.
VOORSTELLING MINDERHEDENFORUM Voorstelling Minderhedenforum.
Werknemers van uw onderaannemers uit Europa: stand van zaken Hilde Thys Manager ISIS-Consult.
Serge Jaumain & Joost Vaesen Oprichting, missie & doelstellingen van het BSI 1) Het BSI: opgericht door de ULB, VUB & FUSL, maar open voor.
VERHOOGDE STAATSTOELAGE Focus op sociale activering.
R. Engelen Ir. Directeur. 2 Potentiel de recherche en RBC : 3 universités, 15 hautes écoles, 3 hôpitaux universitaires Depuis 2001, prise de conscience.
MAATSCHAPPELIJKE STAGE SAMENLEVEN KUN JE LEREN Les stages sociaux Informations générales Les stages sociaux, vivre ensemble, ça s’apprend.
Rabad Le Réseau des acteurs bruxellois pour l'alimentation durable (RABAD) est un réseau bilingue de ± 50 organisations (agriculteurs, distributeurs, restaurateurs.
Anton Sabbe, programma manager 28/06/2016
AMIF 09/08/
Traduction de eDiv vers la langue des signes
Une approche en chaîne de la violence intrafamiliale
1. Housing First Belgium: Oorsprong
jaarlijkse bijeenkomst verenigingen aangesloten bij het lokaal fonds
SPF Intérieur et PLP FOD Binnenlandse zaken en BIN
Co-create Subside pour la recherche et le développement en Région de Bruxelles-Capitale.
Mesurer l’empowerment – résultats Meten van empowerment – resultaten
KICK OFF AMIF 31 2 juli juillet 2018.
De krachten gebundeld HR-synergieën bij de OISZ.
VBO Taskforce Vluchtelingen - FEB Task Force Réfugiés
Analyse du Semestre européen Analyse van het Europees Semester 2018
Analyse du Semestre européen Analyse van het Europees Semester 2018
Expeditie Doppio – Expédition Doppio
Europese verkiezingen 2019: Campagne van EAPN en BAPN
Europese verkiezingen 2019: Campagne van EAPN en BAPN
Stuyflab transfrontalier grensoverschrijdend Stuyflab
Expeditie Doppio – Expédition Doppio
EGOV SELECT.
Infosessie AMIF 42 Séance d’information FAMI 42
Transcript van de presentatie:

Anton Sabbe, programma manager 28/06/2016 FEB Task Force Crise des Réfugiés VBO Taskforce Vluchtelingencrisis - POD Maatschappelijke Integratie Werkgroep Activering Anton Sabbe, programma manager 28/06/2016

Agenda FEB Task Force État des lieux Integratie en inburgering Contexte Mission Statement Historique des procédures Organisation interne et clusters État des lieux Projets/réalisations concrètes L’accent sur l’emploi: consultations VDAB / Forem / Actiris L’accent sur l’emploi: FSE appel "Réfugiés et Travail«  Integratie en inburgering Het inburgeringstraject in Vlaanderen Le Parcours d’intégration wallon Tewerkstelling op basis van artikel 60§7 Samenwerkingsmogelijkheden OCMW - VBO Étapes suivantes L'avancement des clusters Prochaines réunions Het VBO is de grootste werkgeversorganisatie van België en lobbyt voor een gezonde economie. Als enige interprofessionele werkgeversorganisatie vertegenwoordigt het VBO meer dan 50.000 ondernemingen uit de drie gewesten van ons land. Goed voor ruim 75% van de tewerkstelling in de privésector. Samen met de belangrijkste sectorfederaties – de leden – verdedigt het VBO de belangen van al die bedrijven in zowat 150 federale, Europese en internationale organen. Met als primaire doelstelling: unaniem streven naar een gezond ondernemings- en investeringsklimaat, gestoeld op waarden als sociale markteconomie, duurzame ontwikkeling, bedrijfsethiek, behoorlijk ondernemingsbestuur, overleg en zelfregulering.

FEB/VBO Task Force Contexte Mission Statement Historique des procédures Organisation interne et clusters

1. FEB/VBO Task Force Contexte La crise des réfugiés à laquelle toute l'Europe est confrontée depuis l’année passée représente un défi important pour les autorités de notre pays, et pour tous ceux qui ont un rôle actif dans notre société. La FEB en partenariat avec ses fédérations sectorielles a décidé de coordonner une TASK FORCE CRISE DES RÉFUGIÉS réunissant fédérations sectorielles membres, organisations d'employeurs et experts venant du monde associatif et des institutions publiques pour parvenir à un ensemble de mesures. Ces mesures seront orientées en fonction des besoins directes des organisations publiques, associations et ONG actives sur le terrain et seront déployées sur plusieurs axes. De vluchtelingencrisis waar heel Europa en ook ons land sinds vorig jaar mee te maken heeft, vormt een uitdaging van formaat, niet alleen voor de overheden in ons land, maar ook voor al wie een actieve rol in onze samenleving speelt. Het VBO heeft in partnerschap met zijn sectorfederaties besloten een TASKFORCE VLUCHTELINGENCRISIS van zijn leden-sectorfederaties, werkgeversorganisaties en experten uit het verenigingsleven en uit de openbare instellingen te coördineren om tot een concreet plan van aanpak te komen. De maatregelen daarvan worden gericht op de directe behoeften van de overheidsorganisaties, verenigingen en ngo’s die actief zijn op het terrein en worden langs verschillende hoofdlijnen uitgerold.

1. FEB/VBO Task Force Mission statement La task force a opté pour une contribution du monde des entreprises qui soit ‘faisable’, ‘utile’ et ‘légale’ en vue de résoudre cette situation de crise. Quelques objectifs: Faciliter l’intégration des individus arrivant sur notre territoire dans notre société et dans le monde économique. Contribuer à des solutions pour les défis tels que l’enseignement et la formation, l’emploi, le besoin d’espace et de matériel, le financement, l’accompagnement, et la coordination. Efforts coordonnés sur une perspective de longue durée. Om deze crisissituatie aan te pakken heeft de Taskforce geopteerd voor een bijdrage van de bedrijfswereld die ‘doenbaar’, ‘nuttig’ en ‘legaal’ moet zijn. Enkele doelstellingen: De integratie van nieuwkomers vergemakkelijken in onze maatschappij en in de economie. Bijdragen aan oplossing voor uitdagingen zoals onderwijs en vorming, tewerkstelling, huisvesting en materiële behoeften, financiering, begeleiding, en coördinatie. Structurele inspanningen met een impact op lange termijn.

Historiek Historique 1. FEB/VBO Task Force 11 september 2015 Kick-off Kennismaking en ronde tafel VBO 14-puntenplan 20 oktober 2015 Mission Statement Organisatie: stuur- & coördinatiegroep Presentatie veldonderzoek Voorstel clusterwerking Januari - Februari 2016 Eerste clusterwerkgroepvergaderingen Contactnames met politieke overheden 11 septembre 2015 Kick-off Prise de contact et table ronde Plan FEB en 14 points 20 octobre 2015 Mission Statement Organisation: Groupe de coordination et de direction Présentation enquête de terrain Proposition des clusters Janvier - Février 2016 Premières réunions en clusters Prise de contact avec les autorités politiques

Clusters 1. FEB/VBO Task Force Vision, consultation et coordination, et sensibilisation Beleidsvisie, overleg en coördinatie, en sensibilisering Tewerkstelling Emploi Enseignement, formation et éducation Onderwijs, opleiding en vorming Financiële en materiële steun Soutien financier et matériel Services, conseils et orientation Diensten, advies en begeleiding

Organisatie Organisation 1. FEB/VBO Task Force Organisatie Organisation Plenair Michel Vermaerke (Febelfin) Voorzitter/Président Pieter Timmermans (VBO) Ondervoorzitter VBO-Sectorfederaties Middenveldorganisaties Overheidsinstanties Clusters Soutien financier et matériel Enseignement, formation, éducation et emploi Services, conseils et orientation Momenteel weinig concrete belangstelling van NGO’s Vision et sensibilisation

Interne sturing en opvolging Controle et surveillance interne 1. FEB/VBO Task Force Interne sturing en opvolging Controle et surveillance interne Coördinatiegroep Groupe de coordination Daniël Mareels & Jan Herremans High-level liaison en ambassadeur naar externen Back-up voor voorzitter of ondervoorzitter in externe relaties Sophie Sine & Bart Croes Retour aux membres FEB Communication Organisation pratique et mise en place Anton Sabbe Dagelijkse inhoudelijke opvolging Relaties met het middenveld Opvolging procesmatig verloop Tom Van den Berghe Soutien au président Sectorale stuurgroep Comité de pilotage sectoriel Michel Vermaerke (Febelfin) Voorzitter Pieter Timmermans (VBO) Ondervoorzitter Federaties / Fédérations Marc Lambotte (Agoria) Herwig Muyldermans (suppl. Ann Cattelain) (Federgon) Chris Moris (Fevia) Dominique Michel (suppl. Jan Delfosse) (Comeos) Robert de Mûelenaere (suppl. Véronique Vanderbruggen) (Confederatie Bouw)

État des lieux Projets/réalisations concrètes L’accent sur l’emploi: consultations VDAB / Forem / Actiris / Arbeitsamt L’accent sur l’emploi: FSE appel "Réfugiés et Travail"

Projets/réalisations concrètes 2. État des lieux Projets/réalisations concrètes Soutien financier et matériel Entretiens avec la Fondation Roi Baudouin et des organisations sur la création d'un fonds de soutien et la création d'une garantie locative La collecte ciblée de marchandises spécifiques auprès du personnel des entreprises, organisée en collaboration avec Goods to Give La fourniture de médicaments de base à des fins sociales, en consultation avec Médecins du Monde et le secteur pharmaceutique Une procédure sectorielle et une fiche d’information uniformes pour les agences eu égard au cadre légal et aux obligations en matière de services bancaires de base et de lutte contre le blanchiment … Financiële en materiële steun Besprekingen met de Koning Boudewijnstichting over de creatie van een steunfonds en een huurwaarborgfonds De doelgerichte inzameling van specifieke goederen bij het personeel van bedrijven, georganiseerd in samenwerking met Goods to Give De doelgerichte inzameling van essentiële basismedicatie en de creatie van een humanitaire apotheek in overleg met Dokters van de Wereld, de overheid en de betrokken sectorfederaties Een sectorprocedure en een uniforme informatiefiche voor bankkantoren met betrekking tot het wettelijk kader en de verplichtingen van basisbankdiensten, en de strijd tegen het witwassen van geld Aanbod van bedrijfsgebouwen voor collectieve opvang van asielzoekers (bijv. ING)

Projets/réalisations concrètes 2. État des lieux Projets/réalisations concrètes Enseignement, formation et éducation, et emploi Inventariseren van de begeleidingsmaatregelen van de openbare diensten voor arbeidsbemiddeling, voor nieuwkomers op de arbeidsmarkt – zie volgende slide Deelname ESF oproep “Vluchtelingen en werk” – zie volgende slide La création des synergies entre les principaux fournisseurs de services de mentorat et coaching, en collaboration avec Accenture Permettre le personnel des entreprises de participer à des programmes de formation et de bénévolat pour les réfugiés La recherche des possibilités d'emploi dans l’agriculture et l'économie sociale … Opleiding, vorming en tewerkstelling Inventariseren van de begeleidingsmaatregelen van de openbare diensten voor arbeidsbemiddeling, voor nieuwkomers op de arbeidsmarkt. Deelname ESF oproep “Vluchtelingen en werk” – zie volgende slide De creatie van een platform en het realiseren van synergievoordelen tussen de voornaamste aanbieders van dienstverlening voor mentoring en coaching, in samenwerking met Accenture De realisatie van tewerkstellingsmogelijkheden in de landbouw en de sociale economie Medewerkers van bedrijven toelaten om deel te nemen aan opleidingsprogramma’s en vrijwilligerswerk voor asielzoekers en vluchtelingen

2. État des lieux L’accent sur l’emploi: consultations VDAB / Forem / Actiris / Arbeitsamt Coopération intensive avec les services publics de l'emploi, de sorte que des liens peuvent être établis entre les demandeurs d'emploi et les possibilités d'emploi Centres d’intérêt: Critères pour l'emploi (p.e. permis de travail) Formation linguistique et coaching linguistique Projets d'expérience de travail Job coaching Apprentissage sur le tas Métiers en pénurie But: un guide VBO/FEB pour les employeurs Pour info: à la demande de la FEB, VDAB a créé une page Web pour les employeurs, en ce qui concerne le recrutement de réfugiés Intensieve samenwerking met de openbare diensten voor arbeidsbemiddeling, zodat er linken kunnen worden gelegd tussen werkzoekenden en vacatures Interessegebieden: Criteria voor tewerkstelling (bijv. arbeidskaarten) Taaltraining en taalcoaching Werkervaringsprojecten Jobcoaching Leren op de werkplek Tekort aan gekwalificeerde arbeidskrachten Doel: een gids VBO/FEB voor werkgevers

L’accent sur l’emploi: FSE appel "Réfugiés et Travail" 2. État des lieux L’accent sur l’emploi: FSE appel "Réfugiés et Travail" Fonds Social Européen (FSE) appel "Réfugiés et Travail" - Anvers et Gand Le FSE est le principal dispositif européen de soutien à l’emploi. Le FSE finance des projets aux niveaux local, régional et national. L'appel "Réfugiés et Travail" efforce une meilleure intégration et le renforcement de ses initiatives pour l'insertion professionnelle des réfugiés dans les villes d'Anvers et de Gand. Il y a un budget disponible de € 2.000.000, avec 40% des fonds du FSE et 60% des ressources VDAB. Cet appel est adressé à un partenariat obligatoire de la ville, OCMW, VDAB et Agentschap voor Integratie en Inburgering. Outre les partenaires institutionnels, les entreprises et les industries sont également impliqués dans le projet  pour cette raison, la FEB est engagée comme partenaire, et consulte les autorités compétentes pour des initiatives similaires en Wallonie et à Bruxelles. Europees Sociaal Fonds (ESF) oproep Vluchtelingen en Werk – Antwerpen & Gent Het ESF is verantwoordelijk voor de uitvoering en goed beheer van de programma's van het Europees Sociaal Fonds in Vlaanderen. € 66 miljoen wordt jaarlijks ingezet om de werkzaamheid te verhogen en de Vlaamse arbeidsmarkt te stimuleren en te versterken. De oproep Vluchtelingen en werk streeft een betere integratie en versterking na van de initiatieven voor de professionele inschakeling van vluchtelingen in de steden Antwerpen en Gent. Er is een oproepbudget voorzien van € 2.000.000 bestaande uit 40% ESF middelen en 60% VDAB middelen. Deze oproep richt zich tot een verplicht partnerschap van minimaal de stad, het OCMW, de VDAB en het Agentschap Integratie en Inburgering. Naast de institutionele partners worden ook de bedrijven en sectoren betrokken in het project  daarom heeft het VBO zich geëngageerd als partner, en voert het tevens overleg met de bevoegde autoriteiten voor gelijkaardige initiatieven in Wallonië en Brussel.

Integratie en inburgering Het inburgeringstraject in Vlaanderen Le Parcours d’intégration wallon Tewerkstelling op basis van artikel 60§7 Samenwerkingsmogelijkheden OCMW - VBO

Het inburgeringstraject in Vlaanderen 3. Integratie en inburgering Het inburgeringstraject in Vlaanderen Nederlands als tweede taal (NT2) Maatschappelijke oriëntatie (MO) Loopbaanoriëntatie (LO) Trajectbegeleiding Inburgeringscontract Attest van inburgering en EVC (eerder verworven competenties) Secundair inburgeringstraject (opleidingen)

Le Parcours d’intégration wallon 3. Integratie en inburgering Le Parcours d’intégration wallon Concrètement, le Parcours d’intégration comprend 4 axes : Un module d’accueil qui se compose d’une information sur les droits et devoirs de toute personne résidant en Belgique, ainsi que d’un bilan social qui permet un premier accompagnement en fonction des besoins exprimés ; 120 h minimum de formation en langue française (si nécessaire) ; 20 h minimum de formation en citoyenneté; Et une orientation vers le dispositif d’insertion socio- professionnelle adapté en fonction des besoins.

Hoe kan het VBO inspelen op acties van OCMW’s? 3. Integratie en inburgering Hoe kan het VBO inspelen op acties van OCMW’s? Probleemstelling: Op welke wijze kan een volledig afgewerkte intake met competentieprofiel, zo snel als mogelijk gematcht kan worden met een bestaande vacature bij een werkgever? Hoe kunnen werkzoekenden en werkgevers met elkaar in contact gebracht worden voor een test, stage, tewerkstelling volgens artikel 60, § 7 van de OCMW-wet, …? Het VBO wil toegevoegde waarde leveren door bij te dragen aan een oplossing voor de uitwisseling van vraag naar en aanbod van tewerkstelling door en voor nieuwkomers.

Tewerkstelling op basis van artikel 60§7 3. Integratie en inburgering Tewerkstelling op basis van artikel 60§7 Engagement als OCMW OCMW is de juridische werkgever van de werkervaringsklant. Arbeidsreglementering van het bedrijf is wel van toepassing. Afhankelijk van de leeftijd van de klant, zal hij gedurende een tot twee jaar de afgesproken taken in de organisatie uitvoeren. Elke werkervaringsplaats krijgt een ‘deskundige werkervaring’ van het OCMW toegewezen. Engagement als werkgever Begeleidt en ondersteunt de klant bij zijn taken. Na een positieve eindevaluatie, kan de klant bij de werkgever aan de slag kan blijven. De werkgever betaalt (als tussenkomst in de loonkost) slechts het verschil tussen de feitelijke brutoloonkost en de subsidies. Een privébedrijf kan bovendien gebruikmaken van een omkaderingspremie.

Hoe kan het VBO inspelen op acties van OCMW’s? 3. Integratie en inburgering Hoe kan het VBO inspelen op acties van OCMW’s? Mogelijke pistes: Aanleveren door OCMW / VDAB van karakteristieken en eigenschappen van werkzoekenden, zodat werkgevers tewerkstellingsmogelijkheden kunnen onderzoeken. De creatie van een platform waarlangs vraag naar en aanbod van tewerkstelling door en voor nieuwkomers kan uitgewisseld worden: Een vacature wordt op het platform geplaatst. De actoren kunnen op basis van de vacature kandidaten prospecteren. Een dienstaanbieding van een werkzoekende nieuwkomer wordt op het platform geplaatst. De actoren kunnen op basis van de profielbeschrijving van de kandidaat vacatures voorstellen.

L'avancement des clusters Prochaines réunions Étapes suivantes L'avancement des clusters Prochaines réunions

L'avancement des clusters 4. Étapes suivantes L'avancement des clusters Soutien financier et matériel Les membres du groupe de travail ont discuté le 27 Janvier un inventaire des six besoins détectés et leurs possibilités associées: Soutien financier Soutien matériel Logement Partenariats Services Sur la base de la discussion, 13 actions ont été définies, et sont en cours d'élaboration Financiële en materiële steun De leden van de werkgroep hebben op 27 januari een inventaris besproken van 5 gedetecteerde thema’s, en mogelijke oplossingen: Financiële steun Materiële steun Huisvesting Partnerschap Dienstverlening Op basis van de bespreking werden 13 deelprojecten gedefinieerd die momenteel uitgewerkt worden

L'avancement des clusters 4. Étapes suivantes L'avancement des clusters Enseignement, formation et éducation, et emploi Les membres du groupe de travail ont discuté le 17 février un inventaire des sept besoins détectés et leurs possibilités associées: Secteurs en collaboration avec des partenaires Sensibilisation des demandeurs d'asile et des réfugiés pour le travail Accompagnement vers l’emploi, coaching, stage Formation & screening Accompagnement dans l’emploi Projets spécifiques Les gouvernementaux et des tiers L'enseignement, la formation et l'éducation L’emploi Sur la base de la discussion, 28 actions ont été définies, et sont en cours d'élaboration Opleiding, vorming en tewerkstelling De leden van de werkgroep hebben op 17 februari een inventaris besproken van 7 gedetecteerde thema’s, en mogelijke oplossingen: Sectoren in samenwerking met partners Sensibilisering van asielzoekers en vluchtelingen voor tewerkstelling Toeleiding naar werk, coaching, stage Opleiding & screening Begeleiding tijdens tewerkstelling Specifieke projecten Overheden en derden Onderwijs en vorming Arbeidsbemiddeling en tewerkstelling Op basis van de bespreking werden 28 deelprojecten gedefinieerd die momenteel uitgewerkt worden

Prochaines réunions Réunions avec les gouvernements 4. Étapes suivantes Prochaines réunions Réunions avec les gouvernements Gouvernement fédéral: 10 mai Gouvernement wallon: 15 avril Gouvernement flamand: en attendant la date de rendez-vous Région de Bruxelles-Capitale: en attendant la date de rendez-vous Réunions avec les services publics de placement: VDAB: 12 avril FOREM: 4 mai Actiris: 15 juin Arbeitsamt: à planifier Prochaine réunion de la Taskforce: 12 juillet Clusters Prochaine réunion cluster Soutien financier et matériel: à planifier Prochaine réunion cluster Formation et Emploi: à planifier Besprekingen met de overheden Federale overheid: 10 mei Vlaamse overheid: in afwachting van datum overleg Waalse overheid: 15 april Brussel Hoofdstedelijk Gewest: in afwachting van datum overleg Besprekingen met de openbare diensten voor arbeidsbemiddeling VDAB: 12 april FOREM: 4 mei ACTIRIS: 15 juni ARBEITSAMT: in afwachting van datum overleg Volgende plenaire taskforcevergadering: 12 juli Clusters Volgende vergadering cluster financiële en materiële steun: te bepalen Volgende vergadering cluster opleiding en tewerkstelling: te bepalen