Onderzoek evaluatie i-coaching

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het LWOO op de HJZ Doelstelling Inrichting onderwijs
Advertisements

Tevredenheidonderzoek Maatjesproject
HANDELINGSPLAN IN SCHOOL Margie van de Kerkhof, begeleider passend onderwijs
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Wie is aan zet ? - 1 jaar BYOD op het Liemers. Stand van zaken: – Devices mógen: iedereen weet dat – Regels hanteren ? – Neemt het aantal devices toe.
Sportiviteit & Respect HC Twente 26 maart 2014
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
Resultaten BPV-evaluatie
Informatie avond 4e klas
Studiekeuzes van uw kind
Het LWOO op de HJZ De kinderen Doelstelling Inrichting onderwijs
Studiebegeleidingen huisvestingdentenfinanciën en
Rebound Rivierenland Agenda: Voorstellen Dag op de Rebound
Handelingsplannen.
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Presenteren en communiceren
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Voorlichtingsavond 5 havo
Studieadviesregeling
Naar het voortgezet onderwijs
Ouderavond Havo 4 14 september 2015 Welkom in de bovenbouw HAVO.
Kennismakingsavond ( uur)
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Denise Goessens-Nix, ketencoördinator CVA keten Parkstad Utrecht, 7 oktober 2015.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Welkom! Ouderavond TK2+ project Donderdag 26 november 2015.
praktijk project ouderbetrokkenheid
Niets is wat het lijkt.
Talentgerichte en betekenisvolle gespreksvoering met leerlingen
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Studiekeuzes van uw kind Voorlichting voor ouders van leerlingen uit klas 2 VMBO-TL/Havo.
Jenaplanschool Cleophas 2014 Van basisschool naar middelbare school 2013/2014.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
27 september 2006Doorlopende leerlijnen in de beroepskolom Doorlopende Leerlijnen in de Beroepskolom vo-mbo-hbo-wo Introductiebijeenkomst 27 September.
Begeleiding en Professionalisering van invallers De leraar van de toekomst Tiny Rompen
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Oudertevredenheidsonderzoek:
Onderwijsproces en Examinering en diplomering
Studiekeuzes van uw kind
Profielproduct Naam auteur(s) Erwin Udo MSc. Vakgebied
Weet u het nog? Stevig voorbereid de klas in en dan… Leerlingen doen niet wat ik wil … Leerlingen snappen er niets van … Leerlingen reageren heel.
Het i-coachuur op het Helen Parkhurst in Almere
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Analyse van het studiekeuzeadvies binnen het Ichthus Lyceum
Hoe maken wij het onderwijs aantrekkelijker voor doubleurs in havo 4?
2de nationale toetscongres Rene Hoep & Hans van Beekum 4 november 2016
I-coach volgens de leerlingen van 5vwo
Ouderavond 3 Havo 3 oktober 2017
Mijn visie op onderwijs
Gepersonaliseerd leren
Duurzame inzetbaarheid
Welkom B. Koster Mentor 1Ha_O. Welkom B. Koster Mentor 1Ha_O.
Studiekeuzes van uw kind
Duurzame inzetbaarheid
Ouderavond 3 havo 18 september 2018
Het tweede LOS-gesprek
Zelfevaluatie.
We gaan vernieuwen! KWT en VO verdwijnen
Welkom Y. van Zon Mentor 1Vb. Welkom Y. van Zon Mentor 1Vb.
TTT 2018 / 2019.
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Hoe volgen wij onze kinderen?
Opdracht 2 bij EX16/20: Ondersteuningsplan vaststellen en onderbouwen
Welkom.
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Profielwerkstuk Drs. L.N.J. (Rens) Kleverlaan MSc (MEd)
Transcript van de presentatie:

Onderzoek evaluatie i-coaching Mei 2013 P-J. Kremer, ILO student en stagiair M&O op HP

Onderzoeksvragen Opdrachtgever / begeleider: Simone de Kruijk Voelen en zijn docenten voldoende in staat/toegerust om de gesprekken te voeren? Ervaren de leerlingen de gesprekken als zinvol en zo ja op welk gebied hebben ze er wat aan?

Scoping Centrale vraag: Voelen en zijn docenten voldoende in staat/toegerust om de gesprekken te voeren? Twee deelvragen: In hoeverre voelen docenten zich voldoende in staat om i-coaching gesprekken te voeren? In hoeverre zijn docenten voldoende toegerust om i-coaching gesprekken te voeren? Vragen te stellen aan: Vraag 1 aan mentoren Havo 4 / VWO 4 (10 mentoren) Vraag 2 aan facilitatoren (houden zich bezig met de organisatie rondom i-coaching)(5 facilitatoren)

Thema’s te bevragen: Tijdsindeling en planning (in staat zijn) Hulpmiddelen (toegerust) Regels en procedures (toegerust) Competenties en opleiding (in staat zijn) i-coach gespreksonderwerpen: Studievaardigheden (bijv. plannen, rekenen, taal) Keuzes maken (bijv. schoolloopbaan) Sociaal emotioneel (bijv. rol van de leerling in de klas, leermoeilijkheden door thuissituatie, faalangst, dyslexie, ADHD)

Middelen en resultaten Vragenlijst voor docenten met deels gesloten vragen met open vraag aan het eind (suggestie voor verbeteringen) Interviews met facilitatoren (zelfde vragenlijst als docenten maar met vraag hoe zij denken dat de docenten antwoorden) Resultaten: 5 interviews gehouden en 8 respondenten op vragenlijsten Resultaat door hoogste score (procentueel) te nemen Resultaten van docenten en facilitatoren naast elkaar gezet Samenvatting van suggesties op open vragen gemaakt

Tijdsindeling van i-coach uur en planning:   Voorkeur (hoogst gescoord) Docenten Facilitatoren Aan 70 minuten heb ik voldoende tijd om invulling te geven aan het i-coach uur 75% Mee eens 40% Ik besteed meer tijd aan i-coachen dan de tijd die hiervoor ingeroosterd staat 63% Mee oneens 60% Enigszins mee oneens Ik vind het aantal i-coach uren genoeg om zinvol met de leerlingen aan de slag te zijn Enigszins mee eens

Tijdsindeling van i-coach uur en planning:   Vul bij de volgende vragen graag in de volgorde, die jezelf het belangrijkst vind, één of meerdere letters in corresponderend met de onderstaande gesprekken:   A = studievaardigheden (bijvoorbeeld plannen, rekenen, taal) B = keuzes maken (bijvoorbeeld schoolloopbaan) C = sociaal emotioneel (bijvoorbeeld rol van de leerling in de klas, leermoeilijkheden door thuissituatie, faalangst, dyslexie, ADHD) Voorkeur (hoogste score) Docenten Facilitatoren Welke categorie gesprekken heeft jouw voorkeur tijdens het i-coach uur? 75% C 50% BC Welke categorie gesprekken denk je dat jouw leerlingen de voorkeur aan geven? 100% Tijdens het i-coach uur voer ik met het merendeel van de leerlingen gesprekken over 63% A 60% Qua administratie (voorbereiden, afspraken maken, verslaglegging en follow up) heb ik de meeste tijd nodig voor de categorie ..… gesprekken 33% ABC

Tijdsindeling van i-coach en planning Open vraag: Als suggestie voor het verbeteren van de tijdsverdeling van het i-coach uur, stellen de docenten voor: de uren meer te verspreiden i.p.v. vast uur in de week anders te verdelen over het schooljaar meer begeleiding zowel meer als ook minder i-coach uren  

Hulpmiddelen   Vul bij de volgende vragen graag in de volgorde, die jezelf het belangrijkst vindt, één of meerdere letters in corresponderend met de onderstaande gesprekken: A = studievaardigheden (bijvoorbeeld plannen, rekenen, taal) B = keuzes maken (bijvoorbeeld schoolloopbaan) C = sociaal emotioneel (bijvoorbeeld rol van de leerling in de klas, leermoeilijkheden door thuissituatie, faalangst, dyslexie, ADHD) Voorkeur (hoogste score) Docenten Facilitatoren De methode Tumult en Optie voldoen om mij voor te bereiden op het voeren van ..…, ..…, ..… gesprekken 63% geen 50% A/geen Voor de voorbereiding van de ..…, ..…, ..… gesprekken maak ik gebruik van de informatie in SOM 88% A 100% Voor de voorbereiding van de ..…, ..…, ..… gesprekken maak ik gebruik van andere bronnen, nl. : andere collega’s internet bronnen eigen materiaal dedecaan.net, studiekeuze123 contacten ouders

Hulpmiddelen Voor de voorbereiding van de ..…, ..…, ..… gesprekken roep ik de hulp in van meer ervaren collega’s   38% A/geen 67% C Voor de voorbereiding van mijn ..…, ..…, ..… gesprekken kan ik gebruik maken van door de school beschikbaar gestelde standaard formulieren (zoals persoonlijke planning bij leerlingen, voorbereiding kennismakingsgesprek, standaardformulieren voor ouderspreekavonden) 71% geen 50% Voor de verslaglegging van mijn ..…, ..…, ..… gesprekken kan ik gebruik maken van standaard formulieren in ……………. 75% Op vragen, die in mij opkomen tijdens de voorbereiding van de ..…, ..…, ..… gesprekken, heb ik snel een antwoord (door zelf het antwoord te kunnen opzoeken of beschikbaarheid van iemand, die het antwoord kan geven) A/C

Hulpmiddelen De regels en procedures rondom i-coaching staan op een makkelijk toegankelijke plaats opgeslagen   100% nee 75% Open vragen: Op de volgende wijze worden de i-coach gesprekken vastgelegd : Schriftelijke persoonlijke administratie, waarvan soms ook een kopie naar het leerlingendossier   Als suggestie voor het verbeteren van de hulpmiddelen voor i-coaching uur, stellen de docenten voor: centraal informatiepunt creëren voor docenten en deels toegankelijk voor leerlingen formulieren voor verslaglegging centraal opslaan duidelijke communicatie over beschikbare hulpmiddelen meer standaardisatie in formulieren meer gebruik maken van uitgewerkte ICT hulpmiddelen (bijv. voor studievaardigheden)

Regels en procedures Voorkeur (hoogste score) Docenten Facilitatoren   Voorkeur (hoogste score) Docenten Facilitatoren Zodra ik een diagnose bij een leerling stel waarbij hulp nodig is die buiten mijn competenties vallen, is het mij duidelijk aan wie (tweede, derde lijn) ik deze vraag kan doorspelen 100% ja Als ik een leerling heb aangemeld bij het BAT, word ik actief geïnformeerd (minimaal 1x per maand) over de voortgang van de leerling 83% 60% Ik voel mij ondersteund door de organisatie om aan mijn i-coach uren een invulling te geven 57% nee 75% Met de leerlingbegeleider van de afdeling hebben we regelmatig vergaderingen om over de ervaringen uit het i-coach uur te spreken Met de afdelingsleider heb ik overleg over wat er zich in het i-coach uur voordoet. Door de regels en procedures rondom i-coaching weet ik wat er van me wordt verwacht als i-coach 63% Ik ben op de hoogte wat de rollen zijn van de leerling begeleider / de afdelingsbegeleider / de schoolbegeleider inzake i-coaching 50% Ja/nee 67%

Regels en procedures Open vraag: Als suggestie voor het verbeteren van de rollen en procedures voor i-coaching uur, stellen de docenten voor: document met regels en procedures op centrale plaats duidelijk richtlijnen voor invulling i-coach uur beschikbaar stellen meer delen van kennis en ervaring studiemiddag voor (aankomende) mentoren waarbij richtlijnen en te bereiken doel van i-coach uur worden besproken overzicht van wie doet wat en wanneer  

Competenties en opleiding   Open vragen: De docenten zijn al ……… jaren i-coach: 88% 1 jaar 12% 3 jaar De docenten hebben al opleidingen / trainingen / cursussen gevolgd op het gebied van mentoraat (i-coach), nl. : 63 % geen 37% coachingsgesprekken, LOB, ervaring, studiedag HP

Competenties en opleiding Voorkeur (hoogste score) Docenten Facilitatoren Ik voel mij het meest ervaren in het voeren van gesprekken over ..…, ..… 63% C 40% BC Ik voel mij het minst ervaren in het voeren van gesprekken over ..…, ..… 75% B AB Ik zou graag om ..…, ..…, ….. gesprekken te voeren aanvullende opleidingen /trainingen / cursussen willen volgen 57% A 60% Na uitleg over de doelstelling van het i-coach uur komen de leerlingen zelf met ideeën om invulling te geven aan het i-coach uur Soms Vaak/soms De leerlingen vinden het lastig om een individueel plan op te stellen voor hun activiteiten tijdens het i-coach uur 50% Vaak 80% De leerlingen hebben weinig intrinsieke motivatie voor i-coach onderwerpen De leerlingen werken tijdens het i-coach uur in groepjes aan hun individuele vaardigheden

Competenties en opleiding Open vraag: Als suggestie voor het verbeteren van competenties en opleiding voor i-coaching uur, stellen de docenten: de verschillende categorieën aan het begin van het jaar in een mentorbijeenkomst plus afdelingsbegeleider per jaarlaag bespreken samen voorbereiden van meer uitgewerkte programma’s uitwisseling van de ruime kennis en ervaring binnen de school aanwezig evalueren en opnieuw behoefte vaststellen  

Discussiepunten de invulling van het i-coach uur hangt teveel af van de individuele docent (“local hero”) geen normering bekend voor gespreksonderwerpen er wordt te weinig gebruik gemaakt van het delen van expertise en hulpmiddelen Geen gedeelde verslaglegging waardoor (afspraken met) leerling niet gevolgd kan worden er wordt nauwelijks gebruik gemaakt van ICT mogelijkheden om bijvoorbeeld ondersteunende hulpmiddelen voor i-coaching centraal beschikbaar te stellen of van de communicatie mogelijkheden

Vrijblijvend advies Doe het complete onderzoek (met ook VWO 5 / 6 en Havo 5 mentoren en de leerlingenvraag) Zet een project op om i-coaching naar een kwalitatief hoger niveau te brengen Maak meer gebruik van de mogelijkheden van ICT om i-coaching te ondersteunen.

Veel succes om i-coaching weer samen te verbeteren! Vragen? Hartelijk dank aan al diegenen die aan het onderzoek hebben meegewerkt. Veel succes om i-coaching weer samen te verbeteren!