De docent als veranderaar in de context van de school

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Praktijkonderzoek in zorg en welzijn: over afstand nemen en groeien
Advertisements

Jeanine Spierings & Luca Lopes de Leao Laguna HvA Onderwijsconferentie
Beslissen over beschermen Vrije Universiteit Amsterdam 31 mei 2005.
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
'Evidence': recepten voor de onderwijsprofessional?
Titel, Onderwijsraad, februari Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen, Onderwijsraad, juni 2012 Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen Toelichting.
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Samenwerken in kennen en kunnen Onderwijs ontmoet zorg, 4 oktober 2013.
Drieslag functioneel rekenen
Freire en Montessori Educatie en Emancipatie
Health literacy =wicked problem Wat is een wicked problem? Een probleem met economische, sociaal maatschappelijke, juridische en technologische aspecten.
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
Professionaliteitsontwikkeling
17 & 18 november '08 Bouwen aan een opleiding CConceptueel kader en onderwijskundig referentiekader.
Wanneer is praktijkonderzoek in de school succesvol?
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
Begeleiden van Praktijkonderzoek
WERKPLEKLEREN in contexten van lerarenopleiding Onderzoeksproject.
Begeleidingsplannen GGZ
Aandacht voor taal raakt de hele school
Dr. Willy De Haes GGD Rotterdam
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
17 september 2014 Workshop Visie en doelen.
Wat je zelf vindt, weet je beter
Concretisering Leraar Plus en Onderwijskundig Meesterschap
Risicojongeren in Rotterdam Aanleiding Wetenschappelijke input integrale benadering Input voor conferentie Gemeente Rotterdam/Rijk Opzet studie Literatuurstudie.
moderniseren van het curriculum.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
ICT in het onderwijs 1. Hoe past het thema van de vernieuwing in een breder kader van onderwijsontwikkelingen? 2. Welke maatschappelijke en politieke ontwikkelingen.
WAT IK VAN JULLIE VRAAG… 10 minuten aandacht Als een stakeholder: Ja of Nee? Als een ‘critical friend’ Evaluatie achteraf invullen WAT je krijgt Inspiratie.
BMC 4/18/2017 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 4/18/2017.
Inhoud bijeenkomst 2 Oriёntatie op je praktijkonderzoek:
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 1 med.hr.nl/gharh.
Kind en omgeving Het individu in de context
Geïntegreerde schoolverbetering
Onderzoekateliers Een eerste stap naar partnership?
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
De drie niveaus van onderwijs
Veranderend toezicht of hoe het toezicht verandert. LECSO 2015.
Vergroten inzet mantelzorgers en vrijwilligers 19 april 2016, Zorgcentra Meerlanden Marcel Kruger, Anne-Mieke den Ouden Hoe werf en bind je deze doelgroepen.
Welkom! NVMW, BVjong, MOgroep, Vereniging Hogescholen, Mbo-Raad, ABVAKABO/FNV, CNV Publieke Zaak. Ondersteuning door Movisie Vakmanschap.
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Handelingsonderzoek onderzoek als wederzijds leerproces 24 januari 2014 Dr. Leni Beukema.
7 de specialisatiejaar kinderzorg Toelichting bij AD5.
Bron: Baarda, B. (2014) Dit is onderzoek!. Inhoud bijeenkomst 2 Onderzoeksdoel formuleren Onderzoeksvragen (hoofdvraag met deelvragen) formuleren.
Handelingsgerichte Diagnostiek (HGD) Informatiebijeenkomst Leernetwerk HGD Utrecht, 29 maart 2011 Elske van Laar ´s Heeren Loo Informatiebijeenkomst Leernetwerk.
Wat is jeugdwelzijnswerk?
Integraal sociaal werk
Co-Teaching: Hype of blijvertje?
Begeleiding bij Werkplekleren
Klik om te starten Visie op toekomstige professional 2017
… werken … … onderzoek doen … … leren … hoe zit dat?
Isabelle Sprengers Profiel: Organisatie
Leren reflecteren op binnen- en buitenschoolse burgerschapservaringen
BMC 5/9/2018 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 5/9/2018.
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Na 25 jaar Samenwerken: 1 gezin 1 plan
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Het ontwikkelen van een toetsbaar kwaliteitskader voor gezinshuizen
Leiding geven aan school ontwikkeling
Zonder context geen bewijs
Kwaliteitszorg les 3.
“Lighting a fire” in het onderwijs
Titel, Onderwijsraad, februari 2009
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Programma Introductie van jezelf Samen voor een nieuw curriculum
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
Transcript van de presentatie:

De docent als veranderaar in de context van de school Femke Geijsel & Meta Krüger

Waarom de onderzoekende docent? En wat is een onderzoekende docent?

PAL beschrijvingsmodel van effectief docentschap macro meso micro Strategieën achtergrondfactoren acties instrumenten resultaten Omgeving van de onderwijs- instelling Pedagogisch onderwijskundig klimaat De onderwijs- instelling Handelingen van de docent Leer-resultaten Visie en ervaring van de docent De invloed die docenten ervaren. Macro en mesokrachten op het microniveau. Alle 3 de M’s zijn veranderd. Hoe zit dat in elkaar? Onderwijs- organisatie Wettelijke kaders en regelgeving

Relaties tussen Macro, Meso en Micro ander onderwijs (het nieuwe leren) veranderde jeugd kennismaatschappij en digitalisering Macro data-rijke scholen learning professional in a learning organization schoolontwikkeling Meso onderzoekende cultuur onderzoekende docent

Lorna M. Earl & Steven Katz (2006): Leading schools in a data-rich world Data leren gebruiken voor schoolontwikkeling; waarom? geen tijd meer voor veranderingen door trial en error data ondersteunen het nemen van consequente beslissingen synthetiseren en organiseren van data op verschillende manieren stimuleert reflectie over de aard van het aan te pakken probleem Ad hoc beslissingen in scholen leiden tot weerstand tegen verandering controle over onderwijs moet worden teruggegeven aan onderwijsmensen met de eis: geïnformeerde professional

Onderzoekende docent = docent als onderzoeker Docenten moeten van onbewuste impliciete kennis naar expliciete kennis: tacit knowledge (weerstand) evidence-based (verandering) Onderzoekende docent = docent als onderzoeker

Grondhouding van de onderzoeker empirisch (vertrouwt op de zintuigen) werkwijze is methodisch en systematisch kritische instelling (is het wel zo?, hoe komt dat?) verifieert (checkt gegevens, zijn ze deugdelijk?) leidt conclusies zorgvuldig uit gegevens af gaat zorgvuldig om met alle betrokkenen Hebben jullie al door wetenschappelijke studie. Meegenomen (kunnen we jullie nooit leren in zo korte tijd). Nu toewerken naar de docent als onderzoeker van de eigen praktijk: leren doen van veranderingsgericht praktijkonderzoek. Frits Harinck

Hoe verhouden deze rollen zich tot elkaar in de schoolorganisatie? Onderzoekende docent vanuit drie docentrollen: Ontwikkelaar Organisator Begeleider Hoe verhouden deze rollen zich tot elkaar in de schoolorganisatie?

Organisatiemodellen van Ernst Marx: Org ontw Owk ontw De organisator moet dus draagvlak hebben op de owk lijn om niet te ver vooruit te gaan lopen; De ontwikkelaar moet draagvlak hebben op de org. Lijn De begeleider moet ervoor zorgen dat beide lijnen zich stapsgewijs ontwikkelen Organisator: met name organisatieontwikkelingslijn Ontwikkelaar: met name onderwijskundige ontwikkelingslijn Begeleider: switcht van de owk naar de org ontwikkelingslijn Draagvlak! Samenwerken!