De docent als veranderaar in de context van de school Femke Geijsel & Meta Krüger
Waarom de onderzoekende docent? En wat is een onderzoekende docent?
PAL beschrijvingsmodel van effectief docentschap macro meso micro Strategieën achtergrondfactoren acties instrumenten resultaten Omgeving van de onderwijs- instelling Pedagogisch onderwijskundig klimaat De onderwijs- instelling Handelingen van de docent Leer-resultaten Visie en ervaring van de docent De invloed die docenten ervaren. Macro en mesokrachten op het microniveau. Alle 3 de M’s zijn veranderd. Hoe zit dat in elkaar? Onderwijs- organisatie Wettelijke kaders en regelgeving
Relaties tussen Macro, Meso en Micro ander onderwijs (het nieuwe leren) veranderde jeugd kennismaatschappij en digitalisering Macro data-rijke scholen learning professional in a learning organization schoolontwikkeling Meso onderzoekende cultuur onderzoekende docent
Lorna M. Earl & Steven Katz (2006): Leading schools in a data-rich world Data leren gebruiken voor schoolontwikkeling; waarom? geen tijd meer voor veranderingen door trial en error data ondersteunen het nemen van consequente beslissingen synthetiseren en organiseren van data op verschillende manieren stimuleert reflectie over de aard van het aan te pakken probleem Ad hoc beslissingen in scholen leiden tot weerstand tegen verandering controle over onderwijs moet worden teruggegeven aan onderwijsmensen met de eis: geïnformeerde professional
Onderzoekende docent = docent als onderzoeker Docenten moeten van onbewuste impliciete kennis naar expliciete kennis: tacit knowledge (weerstand) evidence-based (verandering) Onderzoekende docent = docent als onderzoeker
Grondhouding van de onderzoeker empirisch (vertrouwt op de zintuigen) werkwijze is methodisch en systematisch kritische instelling (is het wel zo?, hoe komt dat?) verifieert (checkt gegevens, zijn ze deugdelijk?) leidt conclusies zorgvuldig uit gegevens af gaat zorgvuldig om met alle betrokkenen Hebben jullie al door wetenschappelijke studie. Meegenomen (kunnen we jullie nooit leren in zo korte tijd). Nu toewerken naar de docent als onderzoeker van de eigen praktijk: leren doen van veranderingsgericht praktijkonderzoek. Frits Harinck
Hoe verhouden deze rollen zich tot elkaar in de schoolorganisatie? Onderzoekende docent vanuit drie docentrollen: Ontwikkelaar Organisator Begeleider Hoe verhouden deze rollen zich tot elkaar in de schoolorganisatie?
Organisatiemodellen van Ernst Marx: Org ontw Owk ontw De organisator moet dus draagvlak hebben op de owk lijn om niet te ver vooruit te gaan lopen; De ontwikkelaar moet draagvlak hebben op de org. Lijn De begeleider moet ervoor zorgen dat beide lijnen zich stapsgewijs ontwikkelen Organisator: met name organisatieontwikkelingslijn Ontwikkelaar: met name onderwijskundige ontwikkelingslijn Begeleider: switcht van de owk naar de org ontwikkelingslijn Draagvlak! Samenwerken!