Hoofdstuk 1 Jagers en Boeren.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leven in de prehistorie
Advertisements

Gouden Eeuw Kunst en wetenschap Door de Renaissance, een kunststroming uit de 16e eeuw, was er opnieuw interesse voor de kunst en kennis uit de Oudheid.
Hoofdstuk 2 de tijd van jagers en boeren
Paragraaf 1.3 Jagers worden boeren.
Toets Leer: Lees: Maak: Doe: Samenvatting Woordenlijst Leerstofkernen
Andere uitingen Cultuur middeleeuwen.
Van oerwoudbewoner tot boer
Paragraaf 1.4 Bouwen en graven..
Pharos, deel 1, overleven in de natuur
Samen leven langs de Nijl
De kerk in de Middeleeuwen
H7:§ 1:p160-2 Eerste Expansie De Portugezen vestigden factorijen op verschillende plaatsen in Azië en Afrika Vanuit zo’n handelspost werd(en) Handel gedreven.
De tijd van Tijd van jagers en boeren – – 3000 VC
Paragraaf 2.2 Een nieuwe manier van leven
Geschiedenis = het doen en denken van mensen in het verleden.
Tijd van jagers en boeren
Bronnen Wat is een bron? Een bron vertelt ons iets over het verleden.
Het ontstaan van de mens:
De tijd van Tijd van jagers en boeren – – 3000 VC
Tijd van burgers en stoommachines,
Paragraaf 1.3 Geen vaste woonplaats.
Paragraaf 1.4 Leven van de landbouw.
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Leerdoel: je kunt herkennen wat bij geschiedenis hoort.
Terugkoppeling vorige les. Uitleg met opdracht. Filmpje met opdracht.
Goed voorbereid naar de Pabo!
H1 De tijd van jagers en boeren
VOGGP- opdracht bespreken. Uitleg. Opdrachten. Filmpje Crash Course.
startopdracht Laat je boeken in je tas, pak alleen een pen
Vragen vorige les. Uitleg. Opdracht. Quiz. Afsluiting.
Voorstellen docent + opstellen plattegrond. De regels doornemen.
Woordweb en huiswerk bespreken. Uitleg. Opdrachten.
Sedentair leven Leven van de landbouw.
H1.1 De agrarische revolutie
De eerste mens 6 miljoen jaar geleden
Prehistorie.
(Pre-) Historie Wat is wat? Een gelijktijdig begin?
Geschiedenis Thema 1 Les 4 Je leert over hunebedden.
Paragraaf 1 De agrarische revolutie. Kenmerkende aspecten bij deze paragraaf: De levenswijze van jagers-verzamelaars Het ontstaan van landbouw en landbouwsamenlevingen.
Hoofdstuk 1 Jagers en Boeren. Wat gaan we doen vandaag? Samen lezen 1.1 B Aantekeningen 1.1 B.
De stad verandert Blok 3.
Hoofdstuk 5 ‘veranderend wereldbeeld’
Prehistorie.
Tijdvak 1 Jagers en boeren de levenswijze van jagers-verzamelaars
Ontdekkers en Hervormers 1.3 De Nederlandse Opstand
Steentijd, Bronstijd en IJzertijd
Voedsel verbouwen Thema 2 – blok 2.
Monniken en ridders 5.4 De opkomst van de Islam
Regenten en vorsten 2.5 Wetenschap en techniek
Monniken en ridders 5.2 De kerstening van Europa
Fictie 2.1 tijd.
Tijd van jagers en boeren
Renaissance en Opstand
Paragraaf 3: Ontstaan van de landbouw(-samenleving)
Pre-historie: tot 3000 v. Chr.
Fictie 2.1 tijd.
Jager-verzamelaars.
Cursus 2.2 Het Leven van de Eerste Mensen Klas 1 KGT Lesweek 2
Cursus 2.3 Het Leven van de Eerste Boeren Klas 1 BK Lesweek 4
Cursus 2.2 Het Leven van de Eerste Mensen Klas 2 BK Lesweek 2
Ontdekkers en Hervormers
Tijd van jagers en boeren
Ontdekkingen in de tijd van pruiken en revoluties
§1.3 Bouwen en graven In deze paragraaf leer je over: Hunebedden
§1.4 Het indelen van de tijd
§1.2 Jagers worden boeren In deze paragraaf leer je over:
TIJD VAN JAGERS EN BOEREN. FILM: BC BC is een film over het leven van een jager verzamelaar, hij is zeer onrealistisch maar dat neemt niet.
1 In deze paragraaf leer je over: Uitvinding van de landbouw Landbouwsamenlevingen Ingrijpende verandering §1.2 Jagers worden boeren © Noordhoff Uitgevers.
Wie houdt er van zichzelf?
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 1 Jagers en Boeren

Wat gaan we doen vandaag? Uittreksel 1.4 A bespreken Bespreken huiswerk: vragen van 1.4 A

Uittreksel maken: de regels 1. Kort maar krachtig: hou het kort! 2. Wees objectief: zorg dat je neutraal blijft. Vertel alleen de feiten, niks daaromheen. 3. Formuleer vragen: Stel jezelf dan vragen. Voor een samenvatting van een roman kun je de vier W’s goed gebruiken: Wie is de hoofdpersoon? Waar speelt het verhaal zich af? Wanneer speelt het verhaal zich af? Wat zijn de belangrijkste gebeurtenissen? Welke personen worden in de stof genoemd, welke plaatsen zijn belangrijk, welke data moet je onthouden, welke ontwikkeling vindt plaats? 4. Maak het niet te ingewikkeld: Als je je samenvatting aan je moeder/beste vriend/cavia voorleest, moeten zij gewoon snappen hoe het verhaal verloopt. 5. Begin en einde: Niet onbelangrijk: zorg in het geval van een leesboek ervoor dat je samenvatting een duidelijk begin en een einde heeft. 6. Check! Last but not least: de controle. Een samenvatting is een typische opdracht die je moet blijven nalezen en bijwerken. Kijk goed of je informatie kunt weglaten, zeker als je samenvatting voor je gevoel te lang is. Samenvatten is een kunst, maar als je kritisch blijft, je tekst blijft nalezen, schrappen, bijwerken, controleren en je aan deze regels houdt, komt alles goed. Succes!

Uittreksel 1.4 A Leven van de landbouw Akkerbouw = Verbouwen van gewassen op het veld. Akkerbouw en veeteelt  rond 10.000 v.Chr. nieuw middel van bestaan  Midden Oosten Het ontstaan van de landbouw was een revolutie (ingrijpende verandering)  het leven werd anders door het ontstaan van de landbouw: Mensen gingen leven in een landbouwsamenleving Landbouwsamenleving = samenleving waarin mensen van landbouw leven in een zelfvoorzienend dorp. 2 Kenmerken van een landbouwsamenleving: Economie  door akkerbouw en veeteelt gingen mensen hun eigen voedsel produceren Wonen  mensen gaan op een vaste plaats wonen  ontstaan van dorpen.

Hunebed D27 ligt in het Drentse Borger, naast het Hunebedcentrum Hunebed D27 ligt in het Drentse Borger, naast het Hunebedcentrum. Dit hunebed is gebouwd van 42 stenen, waarvan 10 dekstenen. Met ruim 21 meter is het het grootste hunebed van Nederland.

Wat gaan we doen vandaag? Lezen 1.4 B Bespreken huiswerk: vragen van 1.4 A Samenvatting 1.4 B bespreken

Niet alleen in Nederland staan hunebedden, ook in andere delen van Europa is er in de prehistorie met grote stenen gesjouwd. Deze 'dolmen' - zoals hunebedden ook wel worden genoemd - staat in Bretagne in Frankrijk.  

In 1847 werden in Rolde twee hunebedden te koop aangeboden In 1847 werden in Rolde twee hunebedden te koop aangeboden. De stenen werden bij opbod verkocht. Ze werden vaak gebruikt voor dijkverzwaring. Op deze manier zijn in de afgelopen eeuwen veel hunebedden verdwenen.

Trechterbekers zijn trechtervormige voorraadpotten Trechterbekers zijn trechtervormige voorraadpotten. Ze werden waarschijnlijk gebruikt om voedsel in op te slaan. De boeren hadden goede potten nodig om al hun moeizaam verbouwde graan in op te slaan, zonder dat muizen erbij konden komen.

Het Mannetje van Willemstad is een bijna 6500 jaar oud eikenhoutenbeeldje. We weten niet welk doel het had. Was het een ritueel voorwerp van een sjamaan of speelgoed? Natuurgodsdienst = mensen geloven dat alle dingen in de natuur een ziel of soort god hebben. Het Mannetje van Willemstad is te bezichtigen in het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden.

Schooltv Beeldbankclip De bouw van een hunebed

http://entoen.nu/hunebedden/beeld-en-geluid/vroeger--zo-hunebedden#beeld