Hoe de onderwijspraktijk aansluit op schoolse taalleerbehoeften Tijd voor taal? Hoe de onderwijspraktijk aansluit op schoolse taalleerbehoeften Profielproduct – organisatie Iris Hoogendoorn – 5617596 Begeleider: Femke Boesenkool Beoordelaar: Louise van de Venne
Aanleiding Taalbeleid Draagvlak?! Structurele en strategische poging om onderwijspraktijk aan te passen aan taalleerbehoeften t.b.v. onderwijsresultaten Draagvlak?!
Onderzoek In hoeverre sluit de onderwijspraktijk op S.G. Huizermaat aan op de schoolse taalleerbehoeften van leerlingen? 1) Welke sterke/zwakke punten in schoolse taalvaardigheid van leerlingen herkennen docenten van het Huizermaat in hun les? 2) Wat doen docenten in de les om aan schoolse taalleerbehoeften van leerlingen tegemoet te komen? 3) Wat hebben docenten nodig om leerlingen nog meer in hun schoolse taalleerbehoeften te ondersteunen?
Onderzoeksmethode Vragenlijst Alle docenten (respons 42/80) Semi-gestructureerd interview Alle docenten (respons 42/80) 37 stellingen: opties aanvinken, Likertschalen van 4 Vraag 12: Nieuwe begrippen bied ik op meerdere manieren aan leerlingen aan Helemaal mee oneens/enigszins mee oneens/enigszins mee eens/helemaal mee eens Drie docenten (alfa, bèta en gamma) Praktijkvoorbeelden vergaren
Vragenlijst Deelvraag 1: benodigde taalvaardigheid, gesignaleerde taalvaardigheid Deelvraag 2: docenthandelen, samenwerking Deelvraag 3: deskundigheid, attitude, behoefte Analyse mbv SPSS betrouwbaarheid en correlaties schalen, docenten op vak vergeleken Schoolse taalvaardigheden Begrijpend lezen Spelling Schrijven van tekst Formuleren van antwoorden (schriftelijk) Formuleren van antwoorden (mondeling) Studerend lezen Overleggen Algemene woordenschat Vakwoordenschat Mondelinge presentaties
Resultaat en advies Resultaat Advies - Begrijpend lezen, formuleren en woordenschat problematisch - Positieve attitude t.a.v. schoolbreed werken aan taal, maar geen behoefte hieraan (zie ook interviews) Docenten: praktijk sluit voldoende aan op taalleerbehoeften. Advies Houd klein in inhoud+bereik Beperken tot leesvaardigheid, formuleren en woordenschat Talensecties ruimte geven Vervolgonderzoek (LIO?) naar prestaties leerlingen Niet opvallend: talensecties sterker, zelfde problemen als in literatuur beschreven. Wel opvallend: positieve attitude maar geen behoefte. Why?
Product en implementatie Beknopt verslag voor SL en docententeam Presentatie en discussie met SL en schoolopleider Bericht weekkrant Belangrijkste actie SL: wijzigen sectieoverleg
Volgend onderzoek Methode Grotere groep Dekken vragen de inhoud? Specifiek: docenthandelen Toegevoegde waarde interview (handelen, behoefte) Analyse Groepering docenten Toegevoegde waarde interview
Cronbach’s alpha
Pearson correlatie
Middelgrote clusters
Grote clusters
Frequenties