Hoe de onderwijspraktijk aansluit op schoolse taalleerbehoeften

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lezen.. en wat daar mee samen hangt
Advertisements

Aanvang eerste leerjaar
Marktonderzoek Wat is een marktonderzoek? Waarom een marktonderzoek?
Hulpmiddelen.
Taal- en rekenbeleid Wie gaat wat doen? NL, wiskunde of schoolbreed
Van idee tot digitaal materiaal
RBVO, rekenbewust vakonderwijs rekenen in andere vakken
Opbrengstgericht werken
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Onderzoek Vaardigheden 4V-ers ‘Mind the gap!’
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
24 januari 2012 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2011 Reitdiep College locatie Kamerlingh Onnes Tien jaar werken.
Een onderzoekende leraar Hanneke Issing (Fontys Pabo Tilburg)
Taalbeleid.
Afstudeerpresentatie Richard Lekkerkerk,13 september 2011
2 Onderzoeksluik 3: Survey-studie Belangrijke factoren binnen het bio-psycho-sociaal redeneren in de gezondheids- en welzijnszorg in Vlaanderen. Presentatie:
Onderzoek doen een methodische aanpak
Workshop ‘visieversneller’
Kinderbibliotheek Oosterwei Gouda
Taalarmoede = Kansarmoede Een inspiratiegids om taalgericht en taalontwikkelend aan de slag te gaan binnen tutoring 12 mei 2015.
Wetenschappelijke artikelen en de onderwijspraktijk Hartger Wassink, CPS Rosanne Zwart, Expertisecentrum LvD.
Toetsbeleid aan de faculteit Architectuur
Welkom op de informatie avond voor groep 7
Het belang van de ketenverbinding Laura Punt. Wat komt er aan bod? Een stukje geschiedenis De beheersing van de basisvaardigheden Nut en noodzaak van.
PRIMO Opleiding Taalexpert
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Rotterdam, 00 januari 2007 Project 3 Vrijdag 21 november 2014 Verzamelen, analyseren en presenteren van gegevens.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 8 Hafida El- Gharbaoui.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
 De leerkrachten van groep 6,7,8 en intern begeleider  Het leerlingvolgsysteem van alle jaren hier op school (2x per jaar)  Werkhouding en taakaanpak.
Opdrachten en eindopdracht
Keuzeworkshop 3 “ouders betrekken bij taalbeleid, hoe doe je dat?” Robertjan de Wilde Docent/Trainer C-lion.
Ambulante Begeleiding Tine Bruijne september 2015.
Taalscreening fase 2: opvolging
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Leeruitkomsten, LOT en flexibilisering
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
1 van 10 Hoofdstuk 10 Taalbeleid. 2 van 10 Taalbeleid is schoolbeleid Interne en externe kwaliteitsimpulsen Verankering van het taalbeleid in het algemene.
‘De waardering en behoefte van PABO-studenten t.a.v. de begeleiding in het afstudeeronderzoek’ HAN Pabo Harry Stokhof, Marc Zegers.
Basiscursus Onderzoekend en Ontwerpend Leren De rol van taal Carmen Damhuis & Heleen van Ravenswaaij.
Kenniskringen in De HHS Marinka Kuijpers Lector Pedagogiek van de Beroepsvorming.
Discussie les 5 Bron afbeelding:
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Moderne vreemde talen.
Bron: Baarda, B. (2014) Dit is onderzoek!. Inhoud bijeenkomst 2 Onderzoeksdoel formuleren Onderzoeksvragen (hoofdvraag met deelvragen) formuleren.
Het onderzoeksverslag
Profielproduct Naam auteur(s) Erwin Udo MSc. Vakgebied
Evaluatie onderwijskundig beleid
Taalvaardig naar de Eindexamens
Het i-coachuur op het Helen Parkhurst in Almere
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Isabelle Sprengers Profiel: Organisatie
Dag van het SO – workshop CLIL
De Geleide samenvatting
De toekomst van internationalisering: een afstemming tussen visies
Hoe maken wij het onderwijs aantrekkelijker voor doubleurs in havo 4?
Wat is de uitstroom in 4Havo
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1)
Vwo 6 – week
Voortgezet technisch lezen
Opstart leernetwerk vaardigheidsontwikkeling
taal speelt een rol in alle vakken
Elke les is een taalles Welke taalsteun hebben mbo-studenten nodig?
TIJDSPLANNING Dinsdag Uitleg vragen, PWS en groepen maken
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Inclusief en taalontwikkelend lesgeven
Verbeteren aansluiting vo – wo
Engels Compenseren strategieën Compenserende strategieën
Nederlands 1.1h. Je kunt informatie opzoeken
Transcript van de presentatie:

Hoe de onderwijspraktijk aansluit op schoolse taalleerbehoeften Tijd voor taal? Hoe de onderwijspraktijk aansluit op schoolse taalleerbehoeften Profielproduct – organisatie Iris Hoogendoorn – 5617596 Begeleider: Femke Boesenkool Beoordelaar: Louise van de Venne

Aanleiding Taalbeleid Draagvlak?! Structurele en strategische poging om onderwijspraktijk aan te passen aan taalleerbehoeften t.b.v. onderwijsresultaten Draagvlak?!

Onderzoek In hoeverre sluit de onderwijspraktijk op S.G. Huizermaat aan op de schoolse taalleerbehoeften van leerlingen? 1) Welke sterke/zwakke punten in schoolse taalvaardigheid van leerlingen herkennen docenten van het Huizermaat in hun les? 2) Wat doen docenten in de les om aan schoolse taalleerbehoeften van leerlingen tegemoet te komen?
3) Wat hebben docenten nodig om leerlingen nog meer in hun schoolse taalleerbehoeften te ondersteunen?

Onderzoeksmethode Vragenlijst Alle docenten (respons 42/80) Semi-gestructureerd interview Alle docenten (respons 42/80) 37 stellingen: opties aanvinken, Likertschalen van 4 Vraag 12: Nieuwe begrippen bied ik op meerdere manieren aan leerlingen aan Helemaal mee oneens/enigszins mee oneens/enigszins mee eens/helemaal mee eens Drie docenten (alfa, bèta en gamma) Praktijkvoorbeelden vergaren

Vragenlijst Deelvraag 1: benodigde taalvaardigheid, gesignaleerde taalvaardigheid Deelvraag 2: docenthandelen, samenwerking Deelvraag 3: deskundigheid, attitude, behoefte Analyse mbv SPSS betrouwbaarheid en correlaties schalen, docenten op vak vergeleken Schoolse taalvaardigheden Begrijpend lezen Spelling Schrijven van tekst Formuleren van antwoorden (schriftelijk) Formuleren van antwoorden (mondeling) Studerend lezen Overleggen Algemene woordenschat Vakwoordenschat Mondelinge presentaties

Resultaat en advies Resultaat Advies - Begrijpend lezen, formuleren en woordenschat problematisch - Positieve attitude t.a.v. schoolbreed werken aan taal, maar geen behoefte hieraan (zie ook interviews) Docenten: praktijk sluit voldoende aan op taalleerbehoeften. Advies Houd klein in inhoud+bereik Beperken tot leesvaardigheid, formuleren en woordenschat Talensecties ruimte geven Vervolgonderzoek (LIO?) naar prestaties leerlingen Niet opvallend: talensecties sterker, zelfde problemen als in literatuur beschreven. Wel opvallend: positieve attitude maar geen behoefte. Why?

Product en implementatie Beknopt verslag voor SL en docententeam Presentatie en discussie met SL en schoolopleider Bericht weekkrant Belangrijkste actie SL: wijzigen sectieoverleg

Volgend onderzoek Methode Grotere groep Dekken vragen de inhoud? Specifiek: docenthandelen Toegevoegde waarde interview (handelen, behoefte) Analyse Groepering docenten Toegevoegde waarde interview

Cronbach’s alpha

Pearson correlatie

Middelgrote clusters

Grote clusters

Frequenties