in de gemeente Dordrecht Precario op kabels en leidingen in de gemeente Dordrecht
Opbouw presentatie Aanleiding Geschiedenis van precario en de concessie in Dordrecht Huidige landelijke politieke dynamiek Sporen naar het “best case-scenario” Oplossingsrichtingen bij “worst case-scenario”
Aanleiding M.i.v. begroting 2016 € 6 miljoen precariobelasting op kabels en leidingen structureel als inkomsten opgenomen Overgangsregeling voor deze precarioheffing tussentijds aangescherpt Nu onvoldoende zekerheid dat precario daadwerkelijk opgelegd kan worden
Kernbegrippen Precario Concessie Verleggingskosten Leges op kabels & leidingen
Geschiedenis van precario en de concessie in Dordrecht Tot en met 2015 concessieovereenkomsten gas, water en elektra met Stedin en Evides € 1,4 miljoen inkomsten structureel op stadsniveau Ter compensatie vrijstelling Stedin en Evides voor verleggingskosten bij gedwongen verlegging projecten (€ 7 ton) Concessies juridisch achterhaald door openstellen energiemarkt Concessieovereenkomsten per 31-12-2015 opgezegd
Begroting 2016: € 6 mln verwerkt
Analyse van de bespaarde verleggingskosten € 7 ton verleggingskosten van kabels en leidingen bij projecten worden betaald door Stedin / Evides en niet meer door gemeente
Huidige landelijke politieke dynamiek November 2015: Vaststelling precarioverordening Februari 2016: Geruststellende brief BIZA Overgangsregeling 10 jaar Voorwaarde: beschikken over verordening voor precariobelasting in 2016 √ Juni 2016: Aanvullende voorwaarde dat gemeenten in 2015 ook al daadwerkelijk inkomsten moeten hebben genoten uit precariobelasting X
Huidige landelijke politieke dynamiek Ook voor 2016 geen harde garanties Inschatting dat de heffing 2016 wél doorgang kan vinden
Spoor 1 naar “best case-scenario” Lobby i.s.m. Gemeentebelastingen (GBD) 30 gelijkgestemde gemeenten Doel om voorgenomen wetgeving zodanig te veranderen dat de overgangsregeling gunstig zal uitvallen
Spoor 2 naar “best case-scenario” Met terugwerkende kracht alsnog voldoen aan de beslissende voorwaarde Juridisch mogelijk om over afgelopen drie jaar nog precario heffen over de bovengrondse leidingen Op dit moment onderzoek op haalbaarheid en bestuurlijk draagvlak
Oplossingsrichtingen bij “worst case-scenario” Herprioriteren beleid: Afwegen van beleid op stadsniveau Beperken van het groot wegenonderhoud i.c.m. assetmanagement Zoeken naar alternatieve manieren van het genereren van inkomsten Blijven heffen tot rechter dat daadwerkelijk verbiedt Activeren groot wegenonderhoud
Activeren groot wegenonderhoud – Hoe werkt dat vanaf 2017?
Activeren groot wegenonderhoud - Effecten bij “worst case-scenario”
Activeren groot wegenonderhoud – knelpunt € 6 mln Jaar Ongedekte indicatieve kapitaallasten 2017 2018 126.000 2019 480.000 2020 860.000 2021 1.239.000 .. 2026 3.175.000 vanaf 2051 8.400.000
Activeren groot wegenonderhoud – resume Nieuwe BBV-regelgeving: Budget groot onderhoud met maatschappelijk nut moet worden geactiveerd vanaf 2017 De kapitaallasten van deze en toekomende wegen-investeringen zijn niet voorzien van dekking We schrijven -door uitvoeringsperiode- het groot wegenonderhoud 2017 voor het eerst af in 2019 “Tijd kopen”: rente en afschrijving zijn relatief laag in beginjaren CONCLUSIE: Financieel perspectief verslechtert bij ongewijzigd beleid zonder maatregelen
Gedragslijn Doorgaan met (regionale) lobby Haalbaarheidsonderzoek precarioheffing bovengrondse leidingen met terugwerkende kracht Activeren groot onderhoud wegen