Dramadriehoek.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loverboys alles over loverboys.
Advertisements

Wie heeft de stickers van de juf gepakt?
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
De Drama Driehoek.
Verborgen vormen van pesten
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Schoolplein Rachelle Lisa Chantal Xian Leroy.
….een korte presentatie
levenslessen 7 % Steeds even klikken om verder te gaan !
Ik voel me zo alleen !.
Herkennen en omgaan met levensvragen door verzorgenden
De theorie van de dramadriehoek
Waarom kijkt een ambtenaar thuis niet uit de ramen? Omdat hij anders op zijn werk niets meer te doen heeft.
Waarom kijkt een ambtenaar thuis niet uit de ramen?
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Iedereen coach naar Jef Clement.
Lees aandachtig deze boodschap, heel belangrijk !
Welkom op onze thema-avond
Les 3 Deze les duurt 90 minuten
PATIËNTGERICHT COMMUNICEREN
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Mindfulness.
© Wilma de Hond 2015.
Muziek: Percy Sledge - Ave Maria
Reclame Masters | Ik en reclame!
In een jeugdgevangenis
Grenzen Eerlijk communiceren over wat je denkt, ook als je iets niet wilt. Mag dat?
Training: Effectief communiceren op de werkvloer
Kies voor respect | Presentatie Eerbied voor God, respect voor elkaar.
In raden of commissies van een kerkelijke gemeente, als er conflicten dreigen.
Fides-methode Sociale weerbaarheid Zelfvertrouwen
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Martha, Martha…! Vrijwilligers Salem.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
‘Tot morgen. ’ roept de juf
Humorsplinters Een man gaat met zijn varken in de trein.
Kan je zien of iemand holebi is?
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Hypnose.
Communicatie 7e les.
Waarom kijkt een ambtenaar thuis niet uit de ramen?
Vijwilligerswerk met vreugde volhouden
LOB zeven stappen naar succes
Fouten en alledaags leiderschap
Romeinen 8:1,2 De mensen die bij Jezus horen, krijgen geen straf van God.
Lucas 15: Een vader had twee zonen..
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 2e ouderbijeenkomst PP1
Covey trainingsavond.
Efeziërs 4: Lieg niet meer tegen elkaar, maar wees eerlijk.
Waarom kijkt een ambtenaar thuis niet uit de ramen?
Start Aandacht voor levensvragen en liefdevolle zorg in uw organisatie
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Nee Zeggen!.
Jongeren en seks Plaatje.
Loopbaan en burgerschap les 2
Lucas 19: Jezus kwam de stad Jericho binnen.
Verhage, H. (2005). Coachend opvoeden. Soest: Uitgeverij Nelissen.
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Behandelgroep voor mensen met beginnende dementie
Online workshop relatieverslaving en codependentie
Een bijeenkomst voor helpende vrijwilligers
Iedereen in de dramadriehoek
Images avec sagesse Ppsx-meta.
Quiz ‘Ik ben van mij!’.
Transcript van de presentatie:

dramadriehoek

https://www.youtube.com/watch?v=VumFX3j2tR8

Dramadriehoek slachtofferdriehoek Visuele weergave van communicatiepatronen Je wordt als ware gevangen en neemt een keuze in de drie rollen Geen effectieve manier van communicatie Deze patronen komen vaak weer terug.

Slachtoffer Roept `help’ maar wil niet gered worden. Stelt zichzelf machteloos en afhankelijk op. Gelooft niet in eigen kracht en wil geen verantwoordelijkheid. Hierdoor zal hij de pogingen van anderen naar beneden halen. Basisemotie: Verdriet (depressie)

Uitspraken: Ik kan er niets aandoen”. “Arme ik”. “Ik weet het niet/ik kan het niet”. “Ik geef het op, hoor”. “Is het niet vreselijk”. “Ja, maar......”. Antwoordt niet, neemt geen standpunt in. Is meester in het gebruik van schuldgevoel. Is ‘super-gevoelig’. Doet zich incompetent voor maar is het niet. Is onverantwoordelijk. Accepteert geen ‘nee’ als antwoord (heeft geen respect voor iemands grenzen).

Aanklager Geeft de redder of het slachtoffer de schuld dat het niet goed gaat. Basisemotie: Boosheid Boosheid kan zich uiten naar alle mensen. Haalt graag anderen naar beneden.

Uitspraken: “Nu heb ik je ellendeling”. “Als jij er niet was”. “Jij ook altijd”. “Kijk eens wat je mij aandoet”. Ziet alleen maar fouten, is kritisch, meestal slecht gezind. Voelt zich meestal niet goed in zijn vel. Etaleert leiderschap door te dreigen, te bevelen en geen flexibiliteit toe te laten. Kan zowel luidruchtig als kalm zijn. Accepteert geen ‘nee’ als antwoord (heeft geen respect voor iemands grenzen).

redder Wil redden. Gevraagd of ongevraagd Neemt het probleem over Creëert een probleem. Maakt anderen afhankelijk van zijn hulp Denkt voelt en handelt voor een ander. Maakt zich uiteindelijk onmisbaar, hier ontleent de redder zijn status uit. Basisemotie: Triomf

Uitspraken:  “Laat mij het maar even doen”.  “Ik probeer je alleen maar te helpen”.  “Waarom doe je niet…...”.  “Wat zou je zonder mij moeten.…..”.  “Ze zullen blij zijn dat ze mij……”.  “Ik zal eens laten zien hoe goed ik ben”.  Werkt zich steeds uit de naad om anderen te ‘helpen’, is druk bezig.  Is vermoeid, soms eenzaam, heeft geen 5 minuten voor zichzelf.  Kan luidruchtig zijn of een stille martelaar.  Kan zeer subtiel omgaan met schuldgevoelens of schaamte.  Meestal een stalen hand in een fluwelen handschoen.  Accepteert geen ‘nee’ als antwoord (heeft geen respect voor iemands grenzen).

3 rollen in 1 minuut https://www.youtube.com/watch?v=mGqCWLPKTwo

Waarom is dit een `drama’? In eerste instantie is iedereen erbij gebaar: Slachtoffer: Hoeft niet na te denken, hoeft geen verantwoordelijkheid te nemen en er wordt voor hem gezorgd. Aanklager: Treft geen blaam, is niet verantworderlijkheid Redder: Maakt zichzelf belangrijk, kan laten zien hoe goed hij is.

Er wordt niet op gelijkwaardige manier gecommuniceerd. Elke rol ziet iets niet goed. Redder en aanklarer: Miskent anderen Slachtoffer: miskent zichzelf Niemand wordt er beter van. Niemand wordt op eigen verantwoordelijkheid aangesproken  geen zelfontplooiing en persoonlijke groei.

Hoe doorbreken? Realisatie van de dramadriehoek Nagaan welke rol jij speelt en welke rollen de anderen spelen. Let op wat en hoe je iets zegt en hoe iets gezegd wordt. Stel volwassen vragen en geef volwassen antwoord. Laat je niet uitnodigen tot dit rollenspel, ga na wat de ander echt wil en reageer hier volwassen op. Reageer positief en stimuleer de ander zijn verantwoordelijkheid te nemen. Spendeer geen tijd aan roddelen of ‘tactisch’ gedrag, maar aan wat je bereiken wil. Doe geen dingen voor iemand die dat best zelf kan. Heb respect voor de ander en spreek mensen aan op hun gedrag en niet op de persoon als het een negatieve eigenschap betreft. Spaar geen zegeltjes, spreek ergernis direct uit.

Rollen zijn inwisselbaar! Voelt de Redder zich niet gewaardeerd, dan neemt hij de rol van Slachtoffer aan of van Aanklager. Nou zeg, ik wil alleen maar helpen hoor. Wil de Aanklager het goed maken, dan schuift hij op naar Redder of wordt zelf Slachtoffer. En als het Slachtoffer vindt dat hij niet goed geholpen is dan schiet hij in de rol van Aanklager. Ik dacht dat je me zou helpen, maar wat schiet ik hier nu mee op. De rollen zijn inwisselbaar maar ook complementair, de een kan niet zonder de ander.

Maandagochtend bij het koffiezetapparaat Maandagochtend bij het koffiezetapparaat. Er staan wat mensen te klagen (Aanklagen) over de manier van leidinggeven van Liesbeth, de collega die nu afdelingshoofd is. Op het moment dat ze aan komt lopen, stokt het gesprek en valt het groepje uit elkaar. De een pakt z’n koffie, mompelt ‘goedemorgen’ en verdwijnt. Twee anderen veranderen snel van onderwerp en de man die juist zijn koffie stond te tappen vraagt of ze een leuk weekend heeft gehad. Liesbeth weet wel dat ze het over haar hadden, ze heeft ‘t al eerder gemerkt. Maar toen ze het wilde bespreken, kreeg ze alleen ontwijkende antwoorden. Ze voelt zich niet serieus genomen (Slachtoffer) en klaagt er over tegen de directeur. De directeur (een echte Redder) gaat eens serieus met de afdeling praten. Hun gedrag is onacceptabel en dat laat hij ze weten ook. De afdeling voelt zich vervolgens onheus behandeld, want ze doen toch niets verkeerd. Van Aanklager schuiven zij in de rol van Slachtoffer. En wat doet Liesbeth als ze dit van ‘haar’ mensen hoort? Zij zegt: Hij had zich hier helemaal niet mee mogen bemoeien (Redder) en dat zal ze hem wel eens even vertellen ook. Van Slachtoffer wordt ze Redder van haar team en Aanklager van de directeur, die wordt uitgenodigd in de Slachtoffer rol te stappen.

Een vader en moeder hadden een zoon die drugs gebruikte Een vader en moeder hadden een zoon die drugs gebruikte. Ze wilden er alles aan doen om hem op het goede pad te brengen. Ze hadden gemerkt dat hij geld stal en in huis rookte ondanks het verbod. Hij beloofde steeds beterschap. Het kostte vooral de moeder bakken met energie en ze was ten einde raad. Zij hadden al vaak gesprekken met hun zoon gehad waarin ze tot afspraken voor verandering waren gekomen. Maar keer op keer ging het mis en ontdekten ze dat hij toch weer gebruikte.

Tijdens intervisie bracht een student een conflict in dat hij met zijn collega had. Deze bemoeide zich steeds met zijn werk. Een groot deel van de groep droeg suggesties en adviezen aan. Ondanks dat deze goed waren, zei de cursist telkens dat hij zoiets weleens tevergeefs geprobeerd had. Bij elke advies benadrukte hij waarom het niet werkte. Het gevoel dat je op dat moment krijgt, is onmacht. De man had vaker om hulp in de groep gevraagd, maar nooit was er iets wezenlijks veranderd.

Wie kan een eigen voorbeeld noemen?