Grote vraagtekens bij Dordtse Kil IV

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 3A: Wonen in de stad
Advertisements

Leefbaarheid & wonen en voorzieningen Anders organiseren in West Brabant.
Vragen van burgers Twee jaar Marga Jacobs 17 juni 2009.
Stad en streek duurzaam verbonden Antwerpen, 25 september 2009 ir Huibert Crijns Stad ‘s-Hertogenbosch Fondsenwerver directie Stadsbedrijven.
Werk(ver)Delen NovaWork
Presentatie Recreatie & Toerisme Datum 9 juni 2005.
Expertmeeting 3 Kansen en initiatieven tussen regionale en locale economie.
Milieu in de Drechtsteden 2008 Martijn van den Bosch (IKC) Jan Schalk (OCD)
Collecte Doelen 2013.
Haalbaarheid Overslagterminal of multifunctionele binnenhaven omgeving Almere.
Invloed maquiladora’s op verschillende schaalniveaus
Hoofdstuk 6. Een duurzame aarde..
Landschap beschermen en ontwikkelen
EER Economische Effect Rapportage
Centraal Planbureau en Planbureau voor de leefomgeving Plannen voor de stad Een multidisciplinaire verkenning van de effecten van verstedelijkingsprojecten.
Hoofdstuk 4 Nederland: stedelijke gebieden Paragraaf 1 t/m 4
Kenmerken van de concept contextbenadering
Ronde 5 van de Ad Hans Daale Leido. De Ad in ons land  Wat is de Ad  Koppeling aan NLQF  Eerste stap in het hbo – dus hoger onderwijs  MBO-4 / Ad.
Krimp: hoe belangrijk zijn verandering en verplaatsing voor ons? Frans Thissen Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies.
1 woensdag 2 november 2011 Meetmethode landbouwverkeer Resultaten N358 – Fryslân dr.ir. Geertje Hegeman – DHV ir. Harm Dijkstra – Provincie Fryslân.
Raadscommissie gemeente Maasdriel 11 november 2009
Globalisering.
Openbaar Vervoer Agenda DS
30 januari 2013 Leegstand en regionale samenwerking Henk Ovink wnd. DG Ruimte en Water Ministerie van Infrastructuur en Milieu.
Vooraf: van - naar.
Informatieavond 30 juni 2010 Programma Opening door burgemeester Jeroen Staatsen Stand van Zaken door Wethouder Freddy Blommers PAUZE Vragen uit de zaal.
Rudy Stroink Monumenten in tijden van overaanbod.
Molenstraat – Muldersweg - Groeneweg
H 2 Bronnen van energie.
1. Agenda Waarom scenario’s? Stuwende krachten Vier scenario’s voor de wereld in 2030 Van scenario’s naar… Kennis & Economisch Onderzoek.
Een wereld van verschil
 Vier groepjes, elk groepje werkt één typologie of trekbenadering uit.  Dit uur en volgend uur de tijd voor.  22 November voorstellen aan de rest van.
Samen wonen in Holland Rijnland Van visie tot woonruimteverdeling Leiden, 27 mei 2014.
DOOR REGIONALE AFSPRAKEN De klant centraal Kwaliteit belangrijker dan kwantiteit?! Jan Doorakkers, 3 december 2014.
Welkom.
Presentatie aardrijkskunde
1 Thema 3 Mens en milieu B1 en B2.
Duurzame ontwikkeling in Haarlemmermeer Nurullah Gerdan, beleidsadviseur Duurzaamheid Presentatie Gemeente Lansingerland.
PERSLANCERING Streekpact RESOC Antwerpen.
Oplossingsrichtingen onderwijshuisvesting Reek.. Ontwikkelingen Stichting Maashorst ambieert naast uitbreidingsmogelijkheden van de Vlinder, ook.
Klimaatadaptatie en stedelijk waterbeheer: tegen vervlakking en verstening Hugo Gastkemper directeur Stichting RIONED Dag van de openbare ruimte,
` Thema avond gemeenteraad Neder-Betuwe Bestemmingsplan Waalwaard en mogelijke verplaatsing De Beijer BV Patricia van Eijndthoven 29 maart 2011.
Werkconferentie economische vitaliteit, 1 november 2012Jan Sijtsma outube.com/watch?v=S9ISlgCG3bA ‘de KUNST van het VERBINDEN’
Krimp in de gemeente Sudwest Fryslan en de gemeente Leeuwarden.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Verstedelijkingsafspraken Drechtsteden presentatie t.b.v. bezoek minister Van der Laan d.d. 9 februari 2009.
Tussenstand Westelijke Dordtse Oever mei Inhoud presentatie Historie Westelijke Dordtse Oever (WDO): doelen, maatregelen, financiële afspraken anno.
Kaderstellende discussie Provinciaal Verkeers- en Vervoersplan Commissie EMG,19 maart 2004.
Duurzaamheidbalans Oisterwijk Wat waren we van plan? 2006: Resultaten meten van deze coalitieperiode: beginstand en eindstand.
Gaswinning en aardbevingen Historie 50 jaar gaswinning Groningenveld Slochteren – Loppersum Nog circa 50 jaar voor de boeg.
ZWEEFVLIEGEN een zegen voor de BOKSENBERG?? IVN ASTEN-SOMEREN.
Boeren en tuinders zijn en blijven betekenisvol voor de samenleving! Hans Huijbers VVD bijeenkomst Bernheze 21 mei.
©Deloitte © 2009 Deloitte Touche Tohmatsu Bevindingen jaarrekeningcontrole 2010 Gemeente Dordrecht Dordrecht Rein-Aart van Vugt JaapJan Visser 1 Auditcommissie.
Welkom FLOW Arbeidsmarktonderzoek Woningcorporaties 2016; highlights
Scholingsvouchers voor werkzoekenden
Behoefteraming bedrijventerreinen Zuid-Holland
Verhoogde CO2 uitstoot is niet alleen slecht voor de opwarming van de aarde, maar ook schadelijk voor mens en milieu.
Groenstrook In 1995 geen plaats voor 2e Tol bij logistieke bedrijven
1.2 De wereld wordt steeds kleiner
Welkom FLOW Arbeidsmarktonderzoek Woningcorporaties 2016; highlights
Convenant Stedelijke ontwikkeling.
De Pauw Oriane Silber Magali
Bronnen van energie Hfd 1: Energie in Nederland
Groenstrook In 1995 geen plaats voor 2e Tol bij logistieke bedrijven
Opleiding en Campus voor Kunst, Cultuur en Oude Ambachten
Financiële positie Grondbedrijf
Schouwen van de openbare ruimte
Is een ramp te voorkomen?
Migratie en Grensverkeer
ECCO is een initiatief van Nationaal Landschap Het Groene Woud
Transcript van de presentatie:

Grote vraagtekens bij Dordtse Kil IV Milieudefensie Drechtsteden Sprekersplein 30 mei 2017

Vraagtekens bij DKIV Het programma past niet binnen de veranderde economische situatie rond logistiek en duurzaam transport. Ook structurele vraagtekens van de Provincie, behoefte en fasering. STEC prikt behoefte aan DKIV door. Ongewenste verkeerstoename. Verslechtering luchtkwaliteit en geluid. Betekenis voor toename werkgelegenheid slechts beperkt. 4. Het specifieke landschap en de verhouding stad – landschap wordt aangetast. Ook natuurverbindingen staan onder druk. Een dijk te ver! 5. Armoedige presentatie naar de A16, nog meer imago-schade.

Rijkswegen door/langs stedelijke agglomeraties naar 80km/u Voordelen: - minder lawaai - veiliger - minder vervuiling - minder brandstofgebruik - en voor Schultz: meer wegcapaciteit !! Nadeel: 1 à 2 minuten tijdverlies

Landschap versus stad Een dijk te ver?

Randverschijnselen op het grensvlak van stad en landschap

Locatie Dordtse Kil IV Omringende landschappen (buro Zandvoort)

Landschappelijke continuïteit op regionale schaal. (buro Zandvoort)

Impressie van de effecten op de visuele presentatie van logistieke bedrijven langs de A16

Wat te doen met het dreigend tekort van € 35 miljoen? Toch stoppen, omdat: Het verlies bij afblazen is geen reden om door te gaan met een slecht plan.  Het is ook verliesgevend om door te gaan. Er worden nog meer kosten gemaakt met het meest waarschijnlijke scenario van een zwaar verliesgevende exploitatie.  Een deel van de kosten kunnen alsnog worden teruggehaald door aangekocht vastgoed/grond weer af te stoten en door betere, bij voorkeur “groene”, bestemmingen te zoeken.