Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Business mapping Business model canvas.
Advertisements

Marketing voor ZZP-ers
Marketing voor verkeerskunde
MULTICHANNELING CE / SPM week 3.
Retailmarketing hoofdstuk 1, paragraaf 1.7
Verandermanagement Hoofdstuk 1 Verandermanagement; een rondleiding in en buiten het vakgebied.
Hoofdstuk 2 - Strategy Wat is een strategie?
4 P´s en 3 R-en MK01.
Stap 1. Waarom een marketingplan?
MULTICHANNELING CE / SPM week 2.
Marketingmix Saskia Best, 9 oktober 2008
Opdracht Strategieontwikkeling
[ Business Model Generation. ]
Marketing Werkgroep 6.
Nieuw relatiemanagement, SCRM
Kennismaking NCOI Wie ben je, wat doe je, wat wil je leren?
Inleiding tot marktonderzoek
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
Marketing vandaag en morgen
Marketingplanning en strategie
Retailmarketing hoofdstuk 1, paragraaf 1.7
College 4, jaar 2, Winter 2009 Inzoomen op Businessmodellen Aangepast programma Deeltijd Jaar 2 Docent Toine Nagel.
Marketing Organisatie Marketing Product product TW positionering Klant doelgroep Promotie promotie Omzet.
Marketing voor verkeerskunde Ir Adriaan Walraad MBA.
Marketing vandaag en morgen
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Marketing Marketingoriëntatie
[Productnaam] Marketingplan
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Marketing H1 Marketing Junior Accountmanager.
Visie Missie Analyse fase SWOT analyse Strategische fase Operationele
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
4. Online strategie Internet scorecard
DMK – week 4. Onderwerpen week 5 deel 1 Tio Onderwerpen DMK: Digitale marketingtoepassingen vervolg Webcare: wat is webcare en waar doe ik daar mee? Mobile.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 1
Strategische Businesspartner
Informatie management HC2
Het proces ► Analyse ► SWOT totaal ► Selectie SWOT
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Marketing voor Starters HOOGEVEEN, 2 DECEMBER 2010 Welkom! 1.
OWE ILSAeM613 Marketing “Verdieping van de markt” door Maurice Straatmans Principes van Marketing Hoofstuk11.
Hoofdstuk 1 Wat is marketing? § 1.1De betekenis van marketing § 1.2Commerciële economie of marketing? § 1.3Het marketingconcept § 1.4 De rol van marketing.
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Positionering SEACRET SPA Catherine, Janne & Tessa.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Created by BM|DESIGN|ER Business model Schoonmaakrooster.com default 2e.
Presentatie voor de Soester Zakenkring - Organisatie & Innovatie - Waarde Winst Inspiratie.
Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2 Literatuur Auteur: Petersen, P. Druk: 4.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Ara & Social Media.... Debriefing Probleemstelling 1.Hoe zou social media effectief ingezet kunnen worden voor ARA als merk? 2.Welke netwerken zijn voor.
De marketing van kennis
Kansen en bedreigingen Interne analyse
Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 3
2/6/2018 Marketingplan Uw naam.
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
[Productnaam] Marketingplan
Indeling van hoofdstuk 2
Direct 2. Marketing 1.0, 2.0 en /07/2018 Direct 2. Marketing 1.0, 2.0 en 3.0.
Direct 2. Marketing 1.0, 2.0 en /07/2018 Direct 2. Marketing 1.0, 2.0 en 3.0.
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
SWOT-analyse = kijk naar de sterke en zwakke kanten in je plan
Les: Online Marketing Keuzevak Marketing.
Hoofdstuk 8 De juiste marketingmix
International Business Practice
Hoofdstuk 3 Je verkoopkanalen
Hoofdstuk 3 Waarom ondernemen?
Transcript van de presentatie:

Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2 Literatuur http://www.handboekonlinemarketing.nl Auteur: Petersen, P. Druk: 4 Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2

Marketing Ontwikkelingen Productieconcept; producten werden steeds goedkoper, schaarte (vanaf ‘45) Productconcept; Value for money (vanaf ≈’50) Verkoopconcept; reclame is stimulans, aanbod is groter dan vraag (vanaf ≈ ‘60) Marketingconcept; sterke en creatieve marketing strategieën nodig door meer keuze mogelijkheden consument (vanaf ≈‘80) Onlineconcept; de consument heeft macht over het distributie kanaal! (vanaf ≈’00) HET MARKTPLAATSCONCEPT Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2

Het Marktplaatsconcept Inzet Social Media maakt product of dienst “Social Proof” De kracht van zuiver Branding neemt af Iedere “Prosumer” kiest z’n eigen curatoren Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2

Marktplaats concept Consumers become Prosumers Prijsvergelijk is steeds makkelijker Internationale concurrentie steeds groter Minder tussen schakels Vraag en aanbod vinden elkaar steeds makkelijker Consumenten creeren hun eigen markt en hun eigen aanbod (Prosumer) Gemak, snelheid en relevantie, beleving, kwaliteit en merken bepalen het succes Het Marktplaatsconcept Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2

Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2 Vandaag Hoofdstuk 2: “Van traditionele naar moderne marketing strategie” Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2

In alle definities van Marketing Essentie: “De creatie van meerwaarde” en altijd volgende vier elementen: Marktanalyse; Afzetplan; Afzetbeleid; Verkoop. Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2

Het traditionele marketing plan, Prof. Piet Pauwels https://ondernemersuniversiteit.wordpress.com/2011/12/20/presentatiemarketingplan/ Het traditionele marketing plan, Prof. Piet Pauwels Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2

Denk in scenario's Zekerheden Online groeit door Individualisering Het lineaire marketingplan is dood Zekerheden Online groeit door Individualisering Onzeker? Lukt om klanten online te binden? Lukt om klanten online te laten bestellen? Doelen stellen Klein proberen Meten Aanpassen Wil niet zeggen dat jullie rapport er anders uitziet

Denk in scenario's ? Binden Online binden Webshop Niks doen Online bestellen

Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2 Lid worden van?! AMA; American Marketing Association ($195 p.j.) en/of volg op linkedin/ nieuwsbrief NIMA; Nederlands Instituut voor Marketing (€240 p.j.) en/of volg op linkedin/ nieuwsbrief DDMA: Dutch Dialogue Marketing Association (afhankelijk van… bellen met 020 – 4528413) Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2

Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2 Generation C Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2

Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2 Generations Gen X (‘61-81) “de verloren generatie” Gen Y (>’81) Ondernemerschap Klantgerischtheid Besluitvaardigheid Omgevingstbewustzijn Inititief Gen C (Z) https://youtu.be/qypKjzUOhBM Maar de De Connected Consumer lijk minder generatie gebonden Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2

Paragraaf 2.4; De marketingmix (4P’s) Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2

Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2 Nieuwe P’s Retail Parkeren Personeel Positionering Paying Etc. Organisatie Pers Politiek Proces Progress (R&D) Waarden gedreven P’s People Planet Profit Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2

Concurrentiestrategieën Uit Competitieve Strategie (1980) van Porter: Lage kostenstrategie (prijs) Samsung Differentiatiestrategie (product) Apple Focusstrategie (plaats) Rolls Roys Stuck-in-the-middle (Non of the above) ? Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2

Matrix van Groeistrategieën Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2

Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2 SWOT STRENGHTS, WEAKNESSES, OPPORTUNITIES & THREATHS Albert Humphrey maakte handige SWOT checklist: Product Proces Klant Distributie Financiën Administratie Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2

Wat is geschikt om processen van een organisatie weer te geven? SWOT Business Balanced Scorecard Canvas model Value chain Wat plaatst de klant centraal? Customer journey …denk vanuit de klant!!!

Confrontatiematrix SWOT Kans Bedreiging Social Media Hackers Sterk Propositie Zwak Strategie Denk in processen welke zijn STERK en welke zijn ZWAK

Uitdaging / Probleem Het is ALTIJD een Combinatie van intern en extern Zorg ervoor dat de op internet zoekende klant ons vindt Zorg ervoor dat de klant digitaal gebonden wordt

Voorbeeld Confrontatie Matrix Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2

SWOT  Confrontatie Matrix ZWAKTEN BEDREIGINGEN STERKTEN Sterkten uitbuiten Sterkten concurrent in de gaten houden KANSEN Zwakten verbeteren Confrontatie aangaan Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2

Van Matrix naar SMART Doelstellingen Analyse Zijn er KSF’en benoemd Zijn KPI’s benoemd Verbeterplan Benoem KSF’en Stel doelstellingen KPI’s vast Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2

Het Business Model Canvas In kaart brengen van: Value Proposition Key Activities Market Segment Key resources Cost Structure Value Network Competition Model geeft meer focus op de essentiële zaken! Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2

Beperkingen traditionele marketing Massamarketing-aanpak en massaproductie Beperkte ruimte voor interactie of dialoog Mix van instrumenten nodig Lage reactie snelheid/star Geen “vat:” op eind consument Standaardisatie is norm Kleinschalige distributie is te duur Organisatie niet 24/7 aanwezig Product is niet geschikt voor internet Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2

Kansen van online marketing Social en contentmarketing versterken de meerwaarde, de beleving en de relatie met klant Multimedia geeft presentatie en beleving Versterken offline marketing (augmented reality) Aanboren nieuwe marktsegmenten Vergaande interactie met klant mogelijk Versterken Direct Marketing/CRM Vergaande customer analytics mogelijk Relatief goedkoop distributiekanaal/groot bereik! Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2

Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2 Nieuwe Marketing De klant wil individueel en relevant benaderd worden. Vormen van mens gerichte marketing zijn volgens HOM: Relatiemarketing Databasemarketing Eventmarketing One-to-One marketing (viraal potentieel) Permissiemarketing Socialmarketing Participatiemarketing ………. Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2

Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2 Discussie H2 (->FB) Per projectgroep: Beschrijf relevante customer journey Welke klantsegmenten (persona’s) bedienen? Welke waarde propositie(s)? Albert Hein V&D, Blokker Boll Facebook Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2

Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2 Succes en tot ….! Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2