De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2 Literatuur Auteur: Petersen, P. Druk: 4.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2 Literatuur Auteur: Petersen, P. Druk: 4."— Transcript van de presentatie:

1

2 Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2 Literatuur http://www.handboekonlinemarketing.nl Auteur: Petersen, P. Druk: 4

3

4 Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2 Marketing Ontwikkelingen 1. Productieconcept; producten werden steeds goedkoper, schaarte (vanaf ‘45) 2. Productconcept; Value for money (vanaf ≈’50) 3. Verkoopconcept; reclame is stimulans, aanbod is groter dan vraag (vanaf ≈ ‘60) 4. Marketingconcept; sterke en creatieve marketing strategieën nodig door meer keuze mogelijkheden consument (vanaf ≈‘80) 5. Onlineconcept; de consument heeft macht over het distributie kanaal! (vanaf ≈’00) 6. HET MARKTPLAATSCONCEPT

5 Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2 Het Marktplaatsconcept ❖ Inzet Social Media maakt product of dienst “Social Proof” ❖ De kracht van zuiver Branding neemt af ❖ Iedere “Prosumer” kiest z’n eigen curatoren

6 Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2 Marktplaats concept Consumers become Prosumers ❖ Prijsvergelijk is steeds makkelijker ❖ Internationale concurrentie steeds groter ❖ Minder tussen schakels ❖ Vraag en aanbod vinden elkaar steeds makkelijker ❖ Consumenten creeren hun eigen markt en hun eigen aanbod (Prosumer) ❖ Gemak, snelheid en relevantie, beleving, kwaliteit en merken bepalen het succes ❖ Het Marktplaatsconcept

7 Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2 Vandaag Hoofdstuk 2: “Van traditionele naar moderne marketing strategie”

8 Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2 In alle definities van Marketing Essentie: “De creatie van meerwaarde” en altijd volgende vier elementen: ❖ Marktanalyse; ❖ Afzetplan; ❖ Afzetbeleid; ❖ Verkoop.

9 Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2 Het traditionele marketing plan, Prof. Piet Pauwels https://ondernemersuniversiteit.wordpress.com/2011/12/20/presentatiemarketingpla n/

10 Wil niet zeggen dat jullie rapport er anders uitziet Denk in scenario's Zekerheden ❖ Online groeit door ❖ Individualisering Onzeker? ❖ Lukt om klanten online te binden? ❖ Lukt om klanten online te laten bestellen? Het lineaire marketingplan is dood Doelen stellen Klein proberen MetenAanpassen

11 Denk in scenario's Online binden Online bestellen Niks doen Binden Webshop ?

12 Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2 Lid worden van?! ❖ AMA; American Marketing Association ($195 p.j.) en/of volg op linkedin/nieuwsbrief ❖ NIMA; Nederlands Instituut voor Marketing (€240 p.j.) en/of volg op linkedin/nieuwsbrief ❖ DDMA: Dutch Dialogue Marketing Association (afhankelijk van… bellen met 020 – 4528413)

13 Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2 Generation C

14 Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2 Generations ❖ Gen X (‘61-81) “de verloren generatie” ❖ Gen Y (>’81) ❖ Ondernemerschap ❖ Klantgerischtheid ❖ Besluitvaardigheid ❖ Omgevingstbewustzijn ❖ Inititief ❖ Gen C (Z) https://youtu.be/qypKjzUOhBMhttps://youtu.be/qypKjzUOhBM ❖ Maar de De Connected Consumer lijk minder generatie gebonden

15 Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2 Paragraaf 2.4; De marketingmix (4P’s)

16 Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2 Nieuwe P’s Retail ❖ Parkeren ❖ Personeel ❖ Positionering ❖ Paying ❖ Etc. Organisatie  Pers  Politiek  Proces  Progress (R&D) Waarden gedreven P’s  People  Planet  Profit

17 Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2 Concurrentiestrategieën Uit Competitieve Strategie (1980) van Porter: ❖ Lage kostenstrategie (prijs) Samsung ❖ Differentiatiestrategie (product) Apple ❖ Focusstrategie (plaats) Rolls Roys ❖ Stuck-in-the-middle (Non of the above) ?

18 Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2 Matrix van Groeistrategieën

19 Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2 SWOT STRENGHTS, WEAKNESSES, OPPORTUNITIES & THREATHS Albert Humphrey maakte handige SWOT checklist: ❖ Product ❖ Proces ❖ Klant ❖ Distributie ❖ Financiën ❖ Administratie

20 Wat is geschikt om processen van een organisatie weer te geven? ❖ SWOT ❖ Business Balanced Scorecard ❖ Canvas model ❖ Value chain Wat plaatst de klant centraal? ❖ Customer journey ❖ …denk vanuit de klant!!!

21 Confrontatiematrix SWOT KansBedreiging Kopen online Mobiel zoeken Social Media Substituten Wetgeving Hackers Sterk Marktpositie Product Propositie Zwak Marketingskills Internetskills Online propositie Groei/Winst-omzet Strategie Denk in processen welke zijn STERK en welke zijn ZWAK

22 Uitdaging / Probleem ❖ Het is ALTIJD een Combinatie van intern en extern ❖ Zorg ervoor dat de op internet zoekende klant ons vindt ❖ Zorg ervoor dat de klant digitaal gebonden wordt

23 Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2 Voorbeeld Confrontatie Matrix

24 Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2 SWOT  Confrontatie Matrix ZWAKTENBEDREIGINGEN STERKTEN OFFENSIEF Sterkten uitbuiten DEFENSIEF Sterkten concurrent in de gaten houden KANSEN SCHOON SCHIP MAKEN Zwakten verbeteren OVERLEVEN Confrontatie aangaan

25 Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2 Van Matrix naar SMART Doelstellingen ❖ Analyse ❖ Zijn er KSF’en benoemd ❖ Zijn KPI’s benoemd ❖ Verbeterplan ❖ Benoem KSF’en ❖ Stel doelstellingen KPI’s vast

26 Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2 Het Business Model Canvas In kaart brengen van: ❖ Value Proposition ❖ Key Activities ❖ Market Segment ❖ Key resources ❖ Cost Structure ❖ Value Network ❖ Competition Model geeft meer focus op de essentiële zaken!

27

28 Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2 Beperkingen traditionele marketing ❖ Massamarketing-aanpak en massaproductie ❖ Beperkte ruimte voor interactie of dialoog ❖ Mix van instrumenten nodig ❖ Lage reactie snelheid/star ❖ Geen “vat:” op eind consument ❖ Standaardisatie is norm ❖ Kleinschalige distributie is te duur ❖ Organisatie niet 24/7 aanwezig ❖ Product is niet geschikt voor internet

29 Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2 Kansen van online marketing ❖ Social en contentmarketing versterken de meerwaarde, de beleving en de relatie met klant ❖ Multimedia geeft presentatie en beleving ❖ Versterken offline marketing (augmented reality) ❖ Aanboren nieuwe marktsegmenten ❖ Vergaande interactie met klant mogelijk ❖ Versterken Direct Marketing/CRM ❖ Vergaande customer analytics mogelijk ❖ Relatief goedkoop distributiekanaal/groot bereik!

30 Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2 Nieuwe Marketing De klant wil individueel en relevant benaderd worden. Vormen van mens gerichte marketing zijn volgens HOM: ❖ Relatiemarketing ❖ Databasemarketing ❖ Eventmarketing ❖ One-to-One marketing (viraal potentieel) ❖ Permissiemarketing ❖ Socialmarketing ❖ Participatiemarketing ❖ ……….

31 Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2 Discussie H2 (->FB) Per projectgroep: 1. Canvas opstellen 2. Scenario analyse voor opdrachtgever/pop-up store

32 Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2 Succes en tot ….!


Download ppt "Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2 Literatuur Auteur: Petersen, P. Druk: 4."

Verwante presentaties


Ads door Google