De vergelijking compleet

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Advertisements

Transport en Infrastructuur
Schema en synthese van een zakelijke tekst
Paragraaf 1 – Mondiale patronen: welvaart en welzijn
Hoofdstuk 4 Azië en globalisering (voortdurend proces van wereldwijde economische, politieke en culturele integratie)
Aantekening §1 B-nummers.
Hoofdstuk 5 Werelden van verschil
Conflicten tussen kapitaal en arbeid
Zakelijk lezen Nederlands.
Kenmerk 4: De ontwikkeling van wetenschappelijk denken en de ontwikkeling van het denken over burgerschap en politiek in de Griekse stadstaat Les 1: Graecia;
Kenmerk 4: De ontwikkeling van wetenschappelijk denken en de ontwikkeling van het denken over burgerschap en politiek in de Griekse stadstaat Les 4: Griekenland,
Hst 2: ZOA: Een regio in beweging
Hst 2: ZOA: Een regio in beweging Ifugao, een inheems volk op de Filipijnen. Kolossale rijstterrassen die dreigen te vervallen doordat boeren wegtrekken.
Samenvatting: hoofdstuk 1
Hoofdstuk 1 Patronen op de wereldkaart: arm en rijk Paragraaf 6 t/m 8
Hoofdstuk 1 Patronen op de wereldkaart: bevolking Paragraaf 9 t/m 11
Ontbossing.
Vogelgriep en vervuiling
Verzuiling en ontzuiling in Nederland
Hoofdstuk 3 Gebieden: Indonesië Paragraaf 7 t/m 12
Hoofdstuk 2 Patronen op de wereldkaart: wereldbeeld Paragraaf 1 t/m 4
Hoofdstuk 1 Koude Oorlog en dekolonisatie in Indochina
Terra Tweede Fase havo © Wolters-Noordhoff bv
HOOFDSTUK 11 GLOBALISERING.
Hoofdstuk 2 Patronen op de wereldkaart: wereldbeeld Paragraaf 1 t/m 4
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Toerisme in Zuidoost Azië
Hoofdstuk 2 Arm en rijk in Nederland en Europa.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
8.4 Hoe help je een ontwikkelingsland?
Paragraaf 4,3 Centrum van de wereld!
Samenvatting Havo 5.
Veranderend wereldbeeld, 1300 – 1600
Inhoud deze les Kort herhalen vorige les
7.3: Trampolinebed of hangmat?
Chronologisch/Opsommend/tegenstellend/vergelijkend
Oic even weken..
Groep 8, Hoofdstuk 6: Samenwerking in de wereld. In welk jaar begon de Tweede Wereldoorlog in Nederland? En in welk jaar eindigde hij ?
Centraal Examen Nederlands
 Sophie  27 jaar  Fitnesscoach  € netto / maand  Steven  27 jaar  Fitnesscoach  € netto / maand.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
HFD3: CHRONOLOGISCH/OPSOMMEND/ TEGENSTELLEND/VERGELIJKEND HFD4: CONCLUDEREND/VOORWAARDELIJK/ OORZAKELIJK/REDENGEVEND Verbanden in een tekst.
LEZEN 2.4 INFORMATIEVE TEKSTEN, INTERVIEWVERSLAG, INLEIDING EN SLOT EN FUNCTIES DAARVAN.
Paragraaf 1 De agrarische revolutie. Kenmerkende aspecten bij deze paragraaf: De levenswijze van jagers-verzamelaars Het ontstaan van landbouw en landbouwsamenlevingen.
Leesvaardigheid Lezen en leestoetsen. ▪ 1. Gouden tip voor leestoetsen ▪ 2. Hoe pak je leestoetsen aan? ▪ 3. Wat doe je bij onbekende woorden? ▪ 4. Hoe.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Welkom havo 4..
De vergelijking compleet
De vraag is je beste vriend
Een beoordeling schrijven
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Grote economische groei in Zuidoost- Azië.
Lezen 1.2 Leesstrategieën, tekstverband/signaalwoorden onderwerp en hoofdgedachte.
Een beschouwing schrijven
De vergelijking compleet
Hoofdstuk 3 Bronnen van energie: Brazilië
Nee Zeggen!.
Tekstverbanden en signaalwoorden
Vmbo 2 economie Ben jij een kritische koper ?
Political Communication & Journalism
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
Posters voor in het geschiedenislokaal
teksten Een tekst vormt een samenhangend geheel
Niet alleen op de wereld
Niet alleen op de wereld
Niet alleen op de wereld
Hoofdstuk 3 Eerlijke handel
Duurzaamheid C en D Hoofdstuk 2 People.
Transcript van de presentatie:

De vergelijking compleet Het kunnen herkennen van vergelijkende geografische vragen Het goed lezen van een vergelijkende geografische vraag Het goed kunnen formuleren van een antwoord op een vergelijkende geografische vraag Het kunnen reviseren van een antwoord op een vergelijkende geografische vraag

Bijna alle bodems op het vasteland van Zuidoost-Azië zijn weinig vruchtbaar. Uitzondering daarop vormen enkele dichtbevolkte kustgebieden. Wat is de oorzaak van de geringe vruchtbaarheid van de bodems op het vasteland van Zuidoost-Azië? Waarom zijn enkele dichtbevolkte kustgebieden wel vruchtbaar? In Zuidoost-Azië is er grotendeels sprake van een tropisch klimaat, hierdoor is de grond onvruchtbaar. Sommige kustgebieden zijn in tegenstelling tot het vasteland wel vruchtbaar doordat er in de deltagebieden bij overstromingen vruchtbaar slib wordt afgezet. Goed: Gebruik signaalwoord: in tegenstelling tot Tweede redenering compleet en volledig Fout: Onvolledig omdat het niet het vasteland noemt Redenatie is niet afgemaakt: tropisch klimaat onvruchtbaar: waarom? Vinden jullie dit een goed antwoord op de vraag? maximumscore 2 • de grote uitspoeling van voedingsstoffen / de aanwezigheid van een laterietlaag 1 • In deltagebieden wordt bij overstromingen vruchtbaar slib afgezet Vb van een antwoord bedenken op een vergelijkende vraag waar niet alles in zit Redenatie, signaalwoorden, onvolledig

In deltagebieden wordt bij overstromingen vruchtbaar slib afgezet Wat is de oorzaak van de geringe vruchtbaarheid van de bodems op het vasteland van Zuidoost-Azië? Waarom zijn enkele dichtbevolkte kustgebieden wel vruchtbaar? de grote uitspoeling van voedingsstoffen / de aanwezigheid van een laterietlaag 1 In deltagebieden wordt bij overstromingen vruchtbaar slib afgezet In Zuidoost-Azië is er grotendeels sprake van een tropisch klimaat. Dit betekent dat er veel regen valt en dat zorgt er voor dat er weinig voedingsstoffen in de bodem zitten. Dit geldt zeker voor het vasteland. Sommige kustgebieden daarentegen zijn wel vruchtbaar doordat ze in een delta liggen waar er bij overstromingen vruchtbare slib wordt afgezet.

Vergelijkende vragen Herkend dat het om een vergelijkende vraag gaat Je weet wat er wordt vergeleken en waarop Je kent de verschillen/overeenkomsten Maar hoe schrijf je dit nou goed op? Drie manieren: Punt voor punt: de eigenschappen Clustering van overeenkomsten en verschillen Onderwerp voor onderwerp punt voor punt (i.e. eigenschappen), clustering van overeenkomsten en verschillen: deze zul je niet zo snel gebruiken bij het beantwoorden van een toetsvraag doordat er maar beperkt aantal verschillen/overeenkomsten worden gevraagd. Meer een vorm die voor komt bij het schrijven van een essay Onderwerp voor onderwerp (Hammann & Stevens, 2003)

Punt voor punt: eigenschap waarop wordt vergeleken Politiek: Zuid-Korea is door zijn welvaart waarschijnlijk politiek stabieler dan Vietnam. In Zuid-Korea zijn de fases van armoede en opstanden al voorbij terwijl dat in Vietnam nog niet het geval is. Economie: Zuid-Korea was het eerste land dat van de periferie naar semi-periferie ging. Door het Ganzen Model groeide het land steeds meer door naar een Centrum Land. In Vietnam komt de verandering nu pas op gang en zijn ze dus nog een stuk armer dan Zuid-Korea. Sociaal: Door de welvaart in Zuid-Bevolking groter en ouder (o.a. door medicijnen en betere omstandigheden). In Vietnam is de bevolking arm en slecht ontwikkeld We hebben een tijdje terug de vraag behandeld over het vliegende ganzen model

Onderwerp voor onderwerp: wat wordt er vergeleken In Zuidoost-Azië is er grotendeels sprake van een tropisch klimaat, hierdoor is de grond op het vasteland onvruchtbaar. Sommige kustgebieden zijn in tegenstelling tot het vasteland wel vruchtbaar doordat er in de deltagebieden bij overstromingen vruchtbaar slib wordt afgezet. Vaak zul je van deze vorm gebruik maken Je bespreekt

Signaalwoorden Overeenkomst: Verschil: Net als, overeenkomen, met elkaar gemeen hebben, evenals, eveneens, evenzeer, op dezelfde wijze, hetzelfde is het geval,hetzelfde als Verschil: onderscheid, afwijken, verschillen, enerzijds/anderzijds, niettemin, toch, echter, maar, daarentegen, integendeel, in plaats van, in tegenstelling tot, daar staat tegenover, desondanks, ten opzichte van Signaalwoorden geven, zoals de naam als zegt, een signaal, dat er iets bepaalds ‘gebeurt’ in een zin

Redenatie logisch: “Oorzaak: Doordat de Amerikanen chemische middelen gebruikte om de Vietnamezen de jungle uit te krijgen, werden ook onschuldige kinderen getroffen. Gevolg: Amerikanen kregen de foto ook te zien toe hij werd gepubliceerd en ze waren het er niet mee eens dat er zo wreed om werd gegaan met dit gebied. Zo heeft het indirect gezorgd voor stagnatie van de Vietnamese economie”

Redenatie afmaken: “Oorzaak: Thailand is een redelijk verwesterd land (gezien in ZOA) met een democratie en is internationaal verbonden met de rest van de wereld. Myanmar is een periferie met een dictatuur die in het verleden geen hulp toeliet omdat ze geen pottenkijkers wilden. Gevolg: Er wordt meer geld ingezameld voor Thailand dan voor Myanmar.” Niets mag impliciet blijven

Opdracht: Beantwoord individueel de uitgedeelde vraag Schrijf het antwoord volledig uit Denk aan: Welke vorm is het handigst: onderwerp voor onderwerp/punt voor punt Gebruik signaalwoorden Redenering logisch (oorzaak-gevolg) Redenering afgemaakt (volledigheid)

Vergelijkende vragen Je hebt je antwoord opgeschreven en dan? Open deur, maar zo belangrijk: Nog één keer de vraag lezen. Wat is nou precies de vraag? Nog één keer het antwoord lezen. Geef ik daar antwoord op? Staat alles erin? Dan kunnen veel fouten worden voorkomen

De vraag goed gelezen en beantwoord? Waar letten Westerse bedrijven op bij de keuze van een gebied om hun producten zo goedkoop mogelijk te laten produceren? Noem drie belangrijke comparatieve voordelen. Antwoord: staat alles erin? Antwoord op de vraag? Lonen Democratische regering Opleidingsniveau

De vraag goed gelezen? Waar letten Westerse bedrijven op bij de keuze van een gebied om hun producten zo goedkoop mogelijk te laten produceren? Noem drie belangrijke comparatieve voordelen. Antwoord: Lage Lonen Politiek stabiele omgeving, regeringsvorm is van minder belang. Democratie soms zelfs nadeel Laag opleidingsniveau

- Beoordeel het antwoord van je buurman/vrouw en bespreek het - Herschrijf je eigen antwoord Let op: Redenering; volledigheid; signaalwoorden Per juist voordeel dat genoemd word voor Lent’s uiterwaard afgraving t.o.v. de noodoverloop van de Ooijpolder 1 punt: ___ 1 punt: De uiterwaard is, in tegenstelling tot de Ooijpolder, niet bewoond. ___ 1 punt: De uiterwaardafgraving heeft bij iedere hoogwatersituatie effect op de waterstand en de inrichting van de Ooijpolder als noodoverloopgebied alleen bij zeer extreme hoogwaterstanden.