‘waarnemen hoogwater rivierkering’ ‘Naam waterschap’
programma Welkom/kennismaken met elkaar Wat gaan we leren? Wat zijn je taken? Dijktaal Schadebeelden herkennen Schaderegistratieformulier Hoe loop je over de kering Schadebeelden monitoren Naar buiten
Kennismaken Trainer Aan de hand van vijf vingers Duim: vertel waar je goed in bent? Wijsvinger: Waar spreek je anderen op aan? Middelvinger: Waar heb je lak aan? Ringvinger: Wie inspireert jou? Pink: Waar wil je in groeien? Ook persoonlijk voorstellen van de trainer.
Beschrijf de afbeelding. Deze dia mag de groep niet zien. 1 dijkwacht moet deze foto beschrijven. Pas bij de volgende dia mogen alle deelnemers weer kijken en moeten ze raden welke afbeelding is beschreven.
Welke afbeelding is net beschreven?
Leervragen Wat verwacht je te leren tijdens deze bijeenkomst
Wat kun/weet je aan het eind van deze module? Je weet wat er van je wordt verwacht tijdens een calamiteit. Je weet welke schadebeelden er aan een dijk kunnen ontstaan. Je kunt schadebeelden herkennen en de juiste benaming geven. Je weet hoe je schadebeelden registreert. Je kunt schadebeelden monitoren.
Wanneer kom je in actie? Sfeerimpressies waar kun je last van hebben, waar moet je voor oppassen. Verkeer op de dijk (veiligheid)
Bij extreme weersomstandigheden zul je je werk ook goed moeten doen Bij extreme weersomstandigheden zul je je werk ook goed moeten doen. Kou, storm en regen. Je mag dan ook geen schadebeeld over het hoofd zien.
Filmpje Klik op de afbeelding om het filmpje te openen
Wat zijn jou taken. Essentie van de wacht moet naar voren komen: - Patrouilleren over de kering - Schadebeelden waarnemen. - Schadebeelden doorgeven - Monitoren van schadebeelden.
De oren én OGEN van het waterschap Een ramp voorkomen Signaleren van problemen Doorgeven van problemen Jij kunt Nederland redden. Ben je bewust van die taak!! 60% kans van slagen van noodmaatregelen is afhankelijk van jouw waarnemening.
Dijktaal Welke begrippen die met een dijk te maken hebben ken je allemaal al?
Welke naam hoort bij de pijlen? Indien het een smartboard is, kun je de juiste tekst erboven schrijven. Anders kun je de foto uitprinten met de pijltjes en de deelnemers de namen erbij laten schrijven.
Schematische weergave Binnendijks Binnendijks Kruin Buitentalud Binnentalud Voorland Binnenteen Steunberm Buitenteen teensloot Watervoerende zandlaag
Schadebeelden signaleren Beschadiging Constructies Drijfvuil Menselijke- of dierlijke activiteit Overloop of golfoverslag Scheuren Uittredend water Vervormingen
Welk schadebeeld hoort bij welke foto’s? Noteer het nummer van de foto. Schrijf daarachter welk schadebeeld je denkt dat het is. Waarom kan dit schadelijk zijn voor de kering?
Foto 1 Welk schadebeeld? Beschadiging Constructies Drijfvuil Menselijke- of dierlijke activiteit Overloop of golfoverslag Scheuren Uittredend water Vervormingen Waarom kan dit gevaarlijk worden? Waarom kan dit gevaarlijk worden is een belangrijke vraag. Hierdoor leren de deelnemers de gevolgen, waardoor ze de essentie van het doorgeven leren. Hier komen ook de faal- en bezwijkmechanisme ter sprake.
Foto 2 Welk schadebeeld? Beschadiging Constructies Drijfvuil Menselijke- of dierlijke activiteit Overloop of golfoverslag Scheuren Uittredend water Vervormingen Waarom kan dit gevaarlijk worden?
Foto 3 Welk schadebeeld? Beschadiging Constructies Drijfvuil Menselijke- of dierlijke activiteit Overloop of golfoverslag Scheuren Uittredend water Vervormingen Waarom kan dit gevaarlijk worden?
Foto 4 Welk schadebeeld? Beschadiging Constructies Drijfvuil Menselijke- of dierlijke activiteit Overloop of golfoverslag Scheuren Uittredend water Vervormingen Waarom kan dit gevaarlijk worden?
Foto 5 Welk schadebeeld? Beschadiging Constructies Drijfvuil Menselijke- of dierlijke activiteit Overloop of golfoverslag Scheuren Uittredend water Vervormingen Waarom kan dit gevaarlijk worden?
Foto 6 Welk schadebeeld? Beschadiging Constructies Drijfvuil Menselijke- of dierlijke activiteit Overloop of golfoverslag Scheuren Uittredend water Vervormingen Waarom kan dit gevaarlijk worden?
Schadebeelden registeren In tweetallen: Kies het juiste schaderegistratieformulier. Vul het schaderegistratieformulier helemaal in. Extra info: patrouillevak 2B. Dijkpaal: HB054 + 10 Bij de nabespreking aandacht voor het volgende: Waar ben je tegenaan gelopen bij het registreren van de schade. Wat maakt het moeilijk. 0,90 cm 4,10m 0,60 cm
Functie schaderegistratieformulier Waarom? Aan wie? En dan? Door deze vragen leren ze aan wie ze rapporteren en wat het belang is van juist registreren. Nauwkeurigheid is belangrijk. De juiste locatie is belangrijk.
Hoe loop/rijd je over de waterkering? Op welke locaties bij een waterkering komen schadebeelden voor? Vul in tweetallen werkblad 1 in. Geef op de waterkering (hieronder op de foto) aan hoe jij met je collega’s over de kering loopt.
Hoe loop/rijd je over de waterkering? Geef op de waterkering (hieronder op de foto) aan hoe jij met je collega’s over de waterkering loopt. Hierbij krijg je waarschijnlijk discussie. Wat doe je als er een hond in de tuin loopt. Tot hoever loop je in het achterland. Waar kun je schadebeelden verwachten.
Hoe loop/rijd je over de waterkering? Geef op de waterkering (hieronder op de foto) aan hoe jij met je collega’s over de waterkering loopt.
Hoe loop/rijd je over de waterkering? Geef op de kering (hieronder op de foto) aan hoe jij met je collega’s over de waterkering loopt?
Schadebeelden monitoren Kijk op werkblad 2. Monitoor het schadebeeld in tweetallen. Patrouillevak 1C Dijkpaal ND060 Hoogte verschil: 3cm Laten invullen. Vervolgens bespreken waar ze tegenaanlopen. 12 m 8 cm Diepte: 40 cm
Schadebeelden monitoren Waarom moet je monitoren Hoe meld je een monitoringszaak Hoe vind je de juiste locatie van de monitoringszaak
Naar buiten (Locatie beschrijven, waar moeten ze heen) (1 locatie waar je gemakkelijk kunt positioneren om te patrouilleren) (1 locatie waar je lastig kunt positioneren om te patrouilleren)
Slot Leerwensen Leerdoelen Wat neem je mee van vandaag? Wat moet je nog leren? Tips & Tops Het geleerde moet verankerd worden. De leerdoelen terughalen. Zijn deze behaald? Wat heb je nog nodig om ze nog te behalen? Wat heb je geleerd? Doordat ze hier over nadenken blijft het beter hangen. Het slot is een belangrijk deel van de opleiding.