Methodieken Les 3 “ Individuele methodieken en groepsmethodieken” thema 10.1 en 10.2.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Methodisch werken met creatief-agogische middelen
Advertisements

BattleBots The school battle.
Methodisch begeleiden
6 sleutelbegrippen lesopbouw
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Medmec04 Engagement Les 2. agenda Teams vormen Maatschappelijk thema bepalen Ontwerpprocedure opstellen Dummie Procesverslag.
Les 7 Uitvoeren gebruiksaanwijzingen van anderen
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Medmec04 Engagement Les 2. agenda teams vormen maatschappelijk thema bepalen ontwerpprocedure opstellen dummie procesverslag.
ENGAGEMENT MEDMEC 04 Les 5. Weekplanning Lesweek 1: Urban Studio Lesweek 2: Kick off en spelopdracht deel l Lesweek 3: hoorcollege gaming, geen lessen.
Medmec04 – Engagement Les 5
Voor CMI-MEDIA Engagement MEDMEC 04 Les 7 Engagement MEDMEC 04 Les 7.
Personal Branding ‘laat zien wie je bent’ Minor Active Ageing
5 Stappen Ontwerpproces
TRAINING GEVEN ALGEMEEN Tafeltennistrainer 2
MEDMEC – JAAR 1 – Q1 PLANNING Les 1 - 2/9: uitleg vak medmec en kennismaking Les 2 - 9/9: creatief denken en proces Les /9: divergeren en convergeren.
Muzische vorming Les 6 Vorige lessen Deze les
First ID project Waterlant-Ydoorn
Duurzaam energie initiatief
Ik zie… Ik zie… wat jij niet ziet
Hoe bereid je lessen voor?
Speciale Activiteiten Startweek-end 25/26 september Zaterdag: Startschot in teken van sport en spel / inleiding 40 DD programma Zaterdag: Startschot in.
Les 2 Sociale Hygiëne Jan-Willem Poelma.
Les 2 Sociale Hygiëne Jan-Willem Poelma.
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
Strategic Interaction: Spreken met scripts 3 Programma Wat zijn scripts? Wat zijn de ingrediënten van een goed script? Hoe gebruik je scripts in de les?
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Communicatie 2 – kw 2 Les 3. Wat gaan we doen? Herhaling vorige week Feiteninterview Stagegesprekken Opdracht voor volgende week.
Leerplankader kunstzinnige oriëntatie
schpa.  Projectmatig werken  Opzet module  Opdrachten  Projectgroepen vormen  Wat verder nog ter sprake komt.
Plancyclus les 3 Actualiteit Quiz over de stof tot nu toe
Communicatie 2 – kw 2 Les 2. Wat gaan we doen? Korte herhaling van vorige week. Het kennismakingsgesprek Casussen uit je stage Afsluiting van de les:
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Retrospective.
Week 6 Docent: COMMUNICATIE. Huiswerk Opdracht 3 Hoe is het gegaan? Wat viel je op? Vragen over de theorie.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Huisregels opstellen en handhaven
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Les 2 Sociale Hygiëne / 2-12 Jacob van Wieren. Hoe kun je er als ondernemer voor zorgen dat gasten zich goed gedragen jouw horeca-gelegenheid?
E EN VERSTANDELIJKE BEPERKING … TOCH NAAR DE “ GEWONE ” BASISSCHOOL. Een kans of een bedreiging?
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Bijeenkomst 1.2 Vakdidactiek. Inhoud bijeenkomst 1.2  Themabijeenkomsten vanmorgen  Doelen voor vandaag  Einddoelen  Uitleg leertaak 1 + opdrachten.
Welkom! Informatieavond september en 17 januari schooljaar Groep 3.
Werken met verslavingsproblematiek. Les 5
‘’DOOR MIDDEL VAN EEN CULTUREEL GENOGRAM VAN KRACHTEN EN KWALITEITEN, EEN TIJDSLIJN EN DROMEN VOOR DE TOEKOMST.’’
Communicatie 5e les.
Module Evalueren Moduleweekend Regio Scouting Zeeland | Versie 1.0.
Wedstrijdanalyse formulier
Les 2 “Drie methodieken” thema 9.3. en 9.4.
Les 1 “Drie methodieken” thema 9.1. en 9.2.
Wedstrijdanalyse formulier
Het 24 spel.
Kwaliteitszorg Les 4.
Visie ontwikkeling
Trainingsvoorbereidingsformulier
Trainingsvoorbereidingsformulier
Wegwijs Groep 8 Thema 5 Reizen en verkeer Introductieles: 30 minuten
PowerPoint Taal Bijeenkomst 5: Onderwijsaanbod uitvoeren/evalueren
Mens & Maatschappij D-Toets
14 december 2017 bijeenkomst 5.
Mens & Maatschappij D-Toets
Edward de bono; 6 denkhoeden
accom- moderende divergerende stijl stijl convergerende assimilerende
Kwaliteitzorg Les 5.
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Les 3: regels en afspraken met de klas
SHOWTIME EARTH ROCKS.
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Coaching.
Transcript van de presentatie:

Methodieken Les 3 “ Individuele methodieken en groepsmethodieken” thema 10.1 en 10.2

Lesprogramma Thema 10.1 Individuele methodieken Opdracht: Genogram maken Thema 10.2 Groepsmethodieken Opdracht: Tekenen op muziek

10.1 Individuele methodieken Psychodynamische benadering Overdracht Tegen-overdracht Drie fases Cognitieve gedragstherapeutische benadering ABC van het gedrag A = Aanleiding B = Het gedrag wat opgeroepen wordt C = Gevolgen van het gedrag

Taakgerichte benadering Er is een model ontwikkeld voor deze methodiek waarin je een aantal fases doorloopt. Onderzoeken van het probleem Selecteren van het probleem Bepalen van het doel Maken van expliciete afspraken Selecteren van taken Uitvoeren van de taken Evalueren en afsluiten

Systeembenadering Genogram als hulpmiddel

Opdracht: Genogram maken Je gaat een Genogram maken van je eigen familie. Nodig: Papier en een stift(en) Hulpmiddelen: Internet (symbolen)

10.2 Groepsmethodieken Muzisch agogische methodieken Onderdelen: Dramatische expressie Taal expressie Beeldend vormen Sport en spel Dans Jouw rol: Creatief Agogisch Coachen

Opdracht: Tekenen op muziek