Opdracht 3.3.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verantwoord volgen.. De woorden van een leider bepalen met hun regels het karakter, de sfeer en de mentaliteit van de groep Soms gaat dat fout, doordat.
Advertisements

Praktisch verkeersexamen
Veilig naar school een zorg voor ons allemaal
Marjolein Willemse Postvakje in oost Dinsdag, woensdag en donderdag.
De werking van de Synaps in relatie met MSG
Thema 6 Gedrag Paragraaf 1 Gedrag
Basisstof 4: Hoe wordt gedrag bepaald?
o.a. bij deelname in het verkeer
TOEGEPASTE BIOLOGIE Workshop 21: Zeker weten aangeleerd! De clickermethode gebruiken in de klas.
Kennis - Intelligentie
Leren op organismeniveau
Superfietser Moeilijk punt 10. Uit onze brochure Het oprijden van het marktplein is gevaarlijk. Wij stoppen, moeten het tegenliggend verkeer voorrang.
De verkeersborden.
Gedragsleer.
Conditionering Sander Slootman, Christian Mesman, Tom den Ouden.
Bewustzijnstoestanden bij hypnose
Model-leren.
Natuurkunde Paragraaf 5.1 & 5.2 Gemaakt door: Martijn van den Berg
De dag vóór het examen Schrijf de data en uren waarop je examen moet doen op een groot vel papier en hang het goed zichtbaar op! Leg alles wat je voor.
Boek: biologie voor jou HAVO A
Verkeerssituatie rond onze school
Verkeerssituatie rond onze school Knelpunten volgens ouders en kinderen.
Verkeersveilige Schoolomgeving
Kind in ontwikkeling A Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Kind in ontwikkeling B Intern vs. Extern.
Ontwikkeling van het jonge kind
Dieren, gedrag en leefomgeving
Week 3 Casus oefenen Docent: Madeleine Meurs Opvoedrelaties onder spanning B.
WAARNEMIING, REGELING EN GEDRAG
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Stromingen in de psychologie Werkcollege 3
Gedrag.
Kind in ontwikkeling B Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Psychologieles 11 lesweek 1
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 3
Sheets: Kamer: ML
Gedrag.
Gedrag.
Dagdeel 3 conflicthantering
 Actief lid zijn van de KBO Nu en in de toekomst In gesprek met de leden Ellen van Troost van Moveo Training & Advies.
Charpentier ( ) Te Deum Geleid luisteren © Pieter Seuren.
CKO werkdag Halverwege de cyclus Kijken naar eigen werk en werk van anderen Aanpak uitwisselen Werkbladen maken in mixgroepen.
INHOUD LES: “LEREN” Wat is leren? Hoe kunnen we leren? Verschillende leertheorieën; Klassieke conditionering Operante conditionering Leren door imiteren.
Een toekomstige stad onder water
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Leer weer jezelf te zijn
Psychologie van het leren
De auto heeft snelheid. Je wil stoppen..
Voorleesverhaal Joep op de stoep.
Uitkijken voor vrachtwagens
Welkom bij onze PowerPoint presentatie
Werken met verslavingsproblematiek. Les 3
Psychologie Conditioneren
Lotgenoten Bijeenkomst 2.
Nog enkel begrippen..
Feedback H3, blz 115 Is informatie van iemand over de effecten van het gedrag van een andere persoon op hem of haar Beschrijf waarneming Geef geen oordeel.
Psychologieles 11 lesweek 1
De vergelijking compleet
Hoofdstuk 4 Schrijven en formuleren
Regeling 3 VMBO - BB.
Ll W A C H T ! JULIE SIKKING Wil je blijven leven, wacht dan even.
Aangeboren & Aangeleerd gedrag
Gedrag en Wetenschap Afleveringen 1 t/m 16.
Verzekeren Risico verzekeren
Hoofdstuk Hoofdstuk 8 Licht Wat gaan we vandaag doen? Opening
Interactieve powerpoint
‘ANWB-fietsverlichtingsactie… …bij jou op school’
Klantgericht werken StudyEvent Mobiliteit in Beweging
Transcript van de presentatie:

Opdracht 3.3

Vraag 1 Ga het belang na (voordelen en nadelen) van reflexen in het verkeer.

Voordeel: Doordat een reflex sneller is dan een bewuste handeling kan een ongeluk worden vermeden. Nadeel: Gezien het onbewuste, automatische karakter van een reflex kan dit tot andere gevaarlijke situaties leiden.

Film Pavlov

Vraag 2 Leg uit wat het verschil is tussen een geconditioneerde en een ongeconditioneerde reflex.

Een ongeconditioneerde reflex is van nature aanwezig Een geconditioneerde reflex wordt aangeleerd

Vraag 3 Geef een voorbeeld van een ongeconditioneerde reflex in het verkeer.

Bijvoorbeeld: je knippert met je ogen of je houdt je adem in, als je plotseling schrikt, doordat er iets op je afkomt. Andere voorbeelden: het wijder worden van de pupillen een versnelde hartslag.

Vraag 4 Geef een voorbeeld van een klassiek geconditioneerde reflex in het verkeer.

Je knippert met je ogen enz Je knippert met je ogen enz., maar nu schrik je doordat de remlichten van de auto vlak voor je ineens aangaan. Van nature zijn remlichten geen sleutelprikkel om met je ogen te gaan knipperen, maar het is een sleutelprikkel geworden doordat je geleerd hebt, dat het gevaar inhoudt.

Film Thorndike

Vraag 5 Thorndike voerde de term instrumentele conditionering in. Is die term ook van toepassing op automobilisten? Licht je antwoord toe.

Ja, want bij het leren autorijden, leer je wat je wel of niet moet doen. Het ene wordt beloond, het ander afgestraft (je haalt je examen niet). Door dat telkens te herhalen, slijpen bepaalde bewegingen in en worden er volgens Thorndike bepaalde reflexachtige verbindingen in het zenuwstelsel versterkt en andere juist afgezwakt.

Film Skinner

Vraag 6 In tekstblok 2 wordt de proef van Skinner besproken met duiven die reageren bij lichtvensters van verschillende kleuren. Trek een vergelijking met een bestaande verkeerssituatie.

In de proef van Skinner leerde de duiven dat, als het lichtvenster rood was, ze niet hoefde te pikken, omdat er toch geen graankorrel kwam. Bij groen licht gingen ze juist wel pikken, want dan kwamen de graankorrels. Automobilisten stoppen doorgaans voor rood en rijden door, als het groen is. Ze stoppen voor rood, omdat ze geleerd hebben dat ze gestraft kunnen worden (ongeluk, bekeuring), als ze door rood rijden. Net als bij de duiven gaat het om operante conditionering. Het omgekeerde komt ook voor. Als blijkt dat er niet gestraft wordt, dan gaan mensen weer door rood. Dat is met name bij voetgangers en fietsers het geval. We noemen dit uitdoving van het gedrag.

Vraag 7 Is het remmen voor iemand, die plotseling oversteekt A: een ongeconditioneerde reflex, B: een geconditioneerde reflex of C: een bewuste handeling? Licht je antwoord toe.

Het is geen ongeconditioneerde reflex, want van nature duwen we niet met onze voet een rempedaal naar beneden, als iemand plotseling voor onze auto oversteekt. Het kan wel een geconditioneerde reflex zijn. We hebben geleerd te stoppen in zulke gevallen en dat doen we door het rempedaal in te drukken. Doen we dat niet, dan hebben we een probleem. Ook inzicht zal hierbij een rol spelen, omdat we geleerd hebben te anticiperen op een naderende verkeerssituatie.

Vraag 8 Noteer in welke gevallen van vraag 3 tot en met 7 alcohol invloed kan uitoefenen.

In feite in alle gevallen, want in alle gevallen gaat het om zenuwcellen en dus om impulsoverdracht. In het geval van vraag 3 (c) zal het effect niet zo groot zijn. In geval 7 (g) zal het effect het grootste zijn. Waarschijnlijk komt dat, doordat hier veel meer zenuwcellen in het geding zijn, dus meer synapsen en dus een grotere vertraging.