KUNST EN MASSAMEDIA POP ART
In het naoorlogse Europa staat Amerika voor alles wat nieuw, modern en appealling is. dit komt door: De rol van de Amerikanen bij de bevrijding. Am. Econ. Hulpprogramma’s die hielpen bij het herstel en de koopkracht van Europa. De Koude oorlog die de West-Europese landen aan Amerika bond.
Kort na 1945 verschijnen de tv.’s in de huiskamer
In het begin wordt de kracht van de massa media nog wel eens onderschat. Fragment war of the worlds – orson welles http://www.youtube.com/watch?v=QUBisKB5l98
Televisie werd als bron van informatie gezien, maar vooral van vermaak Fragment batman, 1965 http://www.youtube.com/watch?v=YamEZ_d4eNs
Naast tv programma’s komen er met de bevrijding in 1944 ook verschillende andere zaken overgevlogen uit Amerika…… ….zoals coca cola,
kauwgom,
nylon panties en
pin ups
het was de tijd van filmsterren als Marilyn Monroe en James Dean en de tijd van popsterren als bijvoorbeeld Elvis Presley die zich als pin ups aan het publiek toonden en nu nog als stijliconen te boek staan Marilyn Monroe 1926-1962
James Dean, 1931-1955 James Dean, 1931-1955
http://www.youtube.com/watch?v=_1Qo1eaWF8c Elvis Presley, 1938-1977
Het was de tijd van strips en reclame.
The independant group jonge groep kunstenaars uit Londen die in 1954 een tentoonstelling openen: “this is tomorrow” centraal in hun werk: Allerlei elementen van de moderne wereld hierdoor kon de massa worden bereikt
Richard Hamilton Zijn uitgangspunten van wat kunst moet zijn: Populair; begrijpelijk voor iedereen Vergankelijk, t.o. de eeuwigheidswaarde die het kunstwerk tot dan toe had gehad Goedkoop; d.w.z. betaalbaar Aansprekend voor een jong publiek Niet zwaar, maar grappig en luchtig en als het even kan sexy
Richard hamilton visualiseert zijn ideeën in “just what is it that makes today’s homes so different, so appealing”.
Popart in Amerika opkomst begin jaren zestig voorstelling en uitvoering voelt afstandelijk ………..Alles is bereikbaar, veel betaalbaar, maar tevens toont zich het inhoudsloze, weinig laat nog iets zien van het individu niet maatschappij kritisch door de mogelijkheden die ontwikkelingen bieden voor de toekomst
Robert Rauschenberg - scenarios
Stop - 1963
Jasper Johns - Three flags - 1958
Roy Lichtenstein – m –maybe - 1963
Blam - 1962
James Rosenquist – president elect – 1960-61 228 x 366 cm
World’ s fair mural – 1964 240 x 240 cm
Andy warhol Reclameontwerper Schilder Beeldhouwer Schrijver Oprichter popgroep Filmer Noemde zijn atelier een fabriek om de onpersoonlijkheid van het vervaardigen en de mogelijkheid tot massaproductie te benadrukken
Gold Marilyn Monroe - 1962
Bloemen - 1970
Campbell’s soup – 1968 Serie van 10 , oplage van 250, 91.8 x 61.3 x 3.8
“gebeuren er nou meer dingen in de 60er jaren omdat men langer wakker is -vanwege de hoeveelheid amfetamine die mensen gebruiken- of beginnen mensen dit te gebruiken omdat er zoveel te doen is en ze dus wakker willen blijven.” “ Iedereen zo wakker te zien deed me denken dat ‘slaap’ iets absoluuts (obsolete) is en dat snel een film over een slapend persoon moest maken.” fragment ‘sleep’ met John Giorno -1963 http://www.youtube.com/watch?v=dWNUDvaCtBs
3 dimensionale pop art en environmental art Het verlegt de grenzen van de kunst door de kijker iets als kunstwerk te ervaren, dat er allerminst als een kunstwerk uit ziet. Wanneer ruimte deel neemt als beeldend middel is het alsof het voortgaan van de tijd in leegte gebeurt.
Claes Oldenburg – floor burger - 1962
klokhuis
Edward Kienholz – thebeanery - 1965
Nieuw realisme De Europese vertegenwoordigers van de popart deze kunstenaars zetten zich –net als de Eng. en Am. Kunstenaars- af tegen de benadering waarbij het individu van de kunstenaar voorop staat meer een beeldende ingreep op het object
Christo – Le Diablo - 1963
surrounded in Miami, Florida - 1983
Yves Klein – S.E. (Sculpture Eponge) - 1957
Daniel Spoerri – prose poem – 1959-60