KRITISCH DENKEN 2 Groeperen © Kritisch Denken.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
TimeManagement Coaching
Advertisements

Moeten we af van het Benelux-merkenrecht?
Leren in vijf dimensies
Rekenproblemen en Dyscalculie
INTERACTION DESIGN Week 3.
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Het is zo simpel dat het eigenlijk stom zou zijn als je niet meedoet! Template livegang-document t.b.v. CrowdBEAT.
Het oude egypte (deel 2) Goden in Egypte.
Beleidsregel vervanging archiefbescheiden Provincie Zuid-Holland 2008
Workshop Onderzoeksvaardigheden
Gepersonaliseerd leren
Annie M.G. Schmidt.
De neurale basis van structuur in taal Gideon Borensztajn
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
MedMec 04 Engagement The Game Called Life
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Meten bij marktonderzoek
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Hoofdstuk 12 Beoordeling en ontwikkeling van medewerkers
Inleiding Wetenschapsfilosofie
PRESENTEREN.
‘Als iets écht is, is het onveranderlijk’
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Moet ‘t misschien anders..?. Wat vraagt deze tijd van een school?
Instructietechnologie Hans van der Meij Tim Post
Klassieke benadering ‘Theory of classical management’ Henry fayol:
Joep Lobée 31 oktober 2013 De 7 principes en mijn ervaring.
Thema 1. Vier rijken vergelijken
Databases I Het Entity-Relationship Model
Introductie Systems Engineering
Week 23 aug-3 sept Info voor 2 lessen. Les 1 Ophalen kennis 2 e jaar mbv foto presentatie /character-design-by-brett-bean-via.html.
Thema 1: Beelden van onderwijs Thema 1 Beelden van onderwijs Elk thema bestaat uit een onderzoeksdeel (taakgroep) en een theoriedeel (colleges)
Rotterdam, 00 januari 2007 Project 3 Vrijdag 21 november 2014 Verzamelen, analyseren en presenteren van gegevens.
Kritisch denken ‘vertaald’
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
Rekenen en Redeneren met Oneindig Jeroen Spandaw NWD, 5 februari 2016.
Wat is een goede onderzoeksvraag?
Ouderatelier de hardop-denk methode - 26 januari - Anneke Videler Docent economie.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 6 Onderdeel : personeelsinstrumenten.
Expertiseteam Toetsenbank 1. Doel van vragen stellen 2. Welke soorten vragen zijn er 3. Veel voorkomende fouten 4. Zelf een vraag maken 5. Zelf een vraag.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 3 Onderdeel : LEIDING GEVEN.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
1 Herman Schalk TREKKEN EN DUWEN VOOR KWALITEIT. 2 Begrip opbouwen Reflecteren op kwaliteit van onderzoek Uitvoeren van onderzoek interactie (m.n. taal)
3 Geavanceerd groeperen
8 Samengestelde Redeneringen identificeren
KRITISCH DENKEN 9 Een Betoog schrijven © Kritisch Denken.
KRITISCH DENKEN 10 Co-premissen I © Kritisch Denken.
1. Wat gaan we vandaag doen ?
3 Geavanceerd groeperen
5 Grondslagen van Redeneren II
18 Evalueren van Beweringen en Redenen. Scenariotest
1 Introductie Kritisch Denken
KRITISCH DENKEN 13 Deductieve redeneringen
KRITISCH DENKEN 11 Co-premissen II © Kritisch Denken.
Rob Goossens Het Werkplan.
16 Evalueren Introductie & Overzicht
Een vergadering organiseren
Hoofdstuk 5 Les 2: Markten.
Wat doe ik hier vandaag? Ik zie dat christenen van alle tijden en alle plaatsen zich verbonden voelen met dezelfde God. Ik denk na over de manier waarop.
1 Korintiërs 12: Een lichaam bestaat uit veel verschillende delen.
De juiste route naar het juiste doel
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
NSCCT Instructie groep 5
NSCCT Instructie groep 6
Historisch redeneren in combinatie met Taalgericht vakonderwijs
Les 1: - Schrijven Spreken en gesprekken
Excelsior naar de 100 – en verder
Diersoortverdieping Overige Zoogdieren
NSCCT Instructie groep 5
NSCCT Instructie groep 6
Transcript van de presentatie:

KRITISCH DENKEN 2 Groeperen © Kritisch Denken

Groep Een groep is een verzameling elementen (items) die op een of andere manier bij elkaar horen.

Groepen kunnen uit van alles bestaan auto’s kevers woorden principes ideeën redeneringen etc.

Groeperen = het maken van een groep. Groeperen houdt in: vaststellen van een bruikbaar groeperingprincipe vaststellen van de items die tot de aldus gedefinieerde groep horen, en op een ordelijke manier presenteren van het geheel Groeperen kan zowel goed als slecht worden gedaan.

‘….. dat de dieren onderverdeeld zijn in Uit een oude Chinese encyclopedie met de titel Hemels emporium van welwillende kennis : ‘….. dat de dieren onderverdeeld zijn in (a) die de Keizer toebehoren, (b) gebalsemde, (c) tamme, (d) speenvarkens, (e) meerminnen, (f) fabeldieren, (g) zwerfhonden, (h) die in deze indeling voorkomen, (i) die trillen alsof ze gek zijn, (j) ontelbare, (k) die met een fijn kameelharen penseeltje zijn getekend, (l) andere, (m) die juist een kruik gebroken hebben, (n) die vanuit de verte op vliegen lijken.’ Jorge Luis Borges

Groeperingprincipe Een expliciete bewering over de essentie van de groep, d.w.z. aangeven onder welke voorwaarden de onderdelen bij elkaar horen. Kortom, het volgende aanvullen: “Iets hoort tot de groep als het een ... is.” Groeperingprincipes moeten helder en nauwkeurig zijn. “…de Kever van VW..” “….kevers..? ”

Coherente groepen Een groep moet weldoordacht zijn en helder worden gepresenteerd – d.w.z. coherent

Voorbeeld: logisch groeperen. Hoe het dierenrijk te ordenen? Inzoomen, concreet voorbeeld

Uit een oude Chinese encyclopedie met de titel Hemels emporium van welwillende kennis : ‘Op die vervlogen bladzijden staat geschreven dat de dieren onderverdeeld zijn in (a) die de Keizer toebehoren, (b) gebalsemde, (c) tamme, (d) speenvarkens, (e) meerminnen, (f) fabeldieren, (g) zwerfhonden, (h) die in deze indeling voorkomen, (i) die trillen alsof ze gek zijn, (j) ontelbare, (k) die met een fijn kameelharen penseeltje zijn getekend, (l) andere, (m) die juist een kruik gebroken hebben, (n) die vanuit de verte op vliegen lijken.’ Jorge Luis Borges

MECE bij McKinsey “MECE…is een noodzakelijke voorwaarde voor het aanpakken van problemen bij McKinsey. Iedere nieuwe medewerker krijgt MECE in het hoofd gestampt. Elk document (ook interne memo’s), elke presentatie, elke e-mail en voice-mail die een McKinseyiaan maakt moet MECE zijn. Vraag een willekeurige voormalig werknemer van McKinsey wat hij zich herinnert over de manier waarop problemen werden opgelost bij het bureau, en hij zal zeggen: “MECE, MECE, MECE.” Rasiel, E.M. The McKinsey Way. McKinsey is een toonaangevend management consulting bureau. The McKinsey Way is een boek, geschreven door iemand die er heeft gewerkt, over de manier waarop McKinsey werkt.

MECE “MECE” is een manier om vast te stellen of een groep weldoordacht is. “Onderling onderscheidend (ME mutually exclusive), en gezamenlijk uitputtend (CE collectively exhaustive)” Is deze groep MECE? Nee – hij is niet ME, omdat ‘s Gravenhage en Den Haag dezelfde stad zijn. Nee – hij is niet CE, omdat Rotterdam ontbreekt.

Is MECE zelf MECE? Hoeveel verschillende soorten incoherentie zitten in deze groep? Zijn er vormen van incoherentie die geen MECE fout zijn? Als het groeperingprincipe is “steden die tot de G4 horen” dan is de groep noch ME noch CE. Bovendien is de groep niet minimaal – een element hoort er niet in (Tilburg) niet op een zinnige manier geordend Omdat er fouten zitten in deze groepsindeling die niet in strijd zijn met MECE, is MECE zelf niet CE (gezamenlijk uitputtend); maw: er zijn meer regels nodig om te kunnen bepalen of een groep coherent is.

Coherentie principes Coherentie principes Volledig Minimaal Geordend Onderling onderscheidend Volledig Minimaal Geordend Geen buitenstaanders Geen gaten Geen overlap Kloppend De elementen van de groep zijn werkelijk verschillend van elkaar Er zit niets in dat er niet in hoort De elementen zijn op een natuurlijke en juiste manier gepresenteerd Alles dat tot het groeperingprincipe hoort, komt in de groep

Hiërarchische groepering Een voorbeeld van hiërarchische groepering.

Abstractie Hoger = meer algemeen of abstract Lager = meer specifiek of concreet Hiërarchische groepering moet, in het algemeen, voldoen aan het abstractieprincipe.

Niveauconsistentie Items zijn van het zelfde abstractieniveau Items op een bepaald niveau – zelfs in verschillende takken – moeten ongeveer het zelfde abstractieniveau hebben – dus consistent zijn in hun mate van algemeenheid.

Huiswerk: specificeer deze groep op een coherente manier.

Sleutelbegrippen: Groep Groeperen Groeperingprincipe Coherentie Volledig, onderling onderscheidend, minimaal, geordend Hiërarchisch groeperen Abstractie Niveauconsistentie