Loopbaan oriëntatie en begeleiding (SLB)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Presentatie regiobijeenkomsten vernieuwing examens vmbo
Advertisements

Praktijkleren Waarom? Ontwikkelen van competenties binnen het beroep waarvoor wordt opgeleid. Niet alle competenties kunnen op school worden ontwikkeld,
Loopbaanoriëntatie en -begeleiding
© team 3 Ouderavond 2013 Dinsdag 24 september 2013.
Op bezoek in het Nationaal Park Lauwersmeer komen jullie met de groep naar Activiteitencentrum De Bosschuur bij Staatsbosbeheer te.
Workshop ‘Competenties’
loopbaanplanning / stuurmanskunst
Leiderschap en zelfbedrog:
Competentieontwikkeling voor OR-leden
Studieloopbaanbegeleiding binnen Windesheim
LOB Loopbaan Oriëntatie & Begeleiding
LOB als doorlopende leerlijn
Baanderheren, de school voor Loopbaanleren
Kinderen en hun sociale talenten
Wat heeft TOI BLUE gebracht?
Competentiegericht leren vmbo
Loopbaanontwikkeling en begeleiding in 2014
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
VAKSCHOOL Werkmiddag
Instroom klas 3 vmbo.
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Lerend Netwerk LOB Eem vmbo-mbo 29 januari 2015 Workshop 9: ‘Teamtraining Gespreksvaardigheden’ door Gideon Hertog Lerend Netwerk Bijeenkomst 29 januari.
Help Selina’s eerste les
Mijn opleidingsbeeld.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
De N-factor, lessencyclus over netwerken
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Periode 2 Les 1: Faalangst Doelen:doe de test en check of jij misschien last hebt van faalangst.
Praktijkervaring en reflectie
LOB Motieven Wat wil ik?.
VIDEOCLIP MAKEN. Stapje voor stapje een film van een minuut.
VMBO OP DE RGO. LEERWEGEN IN HET VMBO Basisberoepsgerichte leerweg Kaderberoepsgerichte leerweg Gemende leerweg (mavo) Theoretische leerweg ( mavo)
In de rol van opleider 13 december Inhoud Taken en competenties rol opleider Leerstijlen Ontwikkelen naar zelfstandig leren Structureren en doceren.
Omix.
Rob Goossens De Werkomschrijving.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Netwerk Platform VMBO Intersectoraal
EVENTZ Nieuw profiel, nieuw voorbeeldlesmateriaal
DE TALENTENMAP Auteurs CS Vincent van Gogh Inez Barmentloo VMBO-Assen
LOB in het PTA van het VMBO
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
Coaching in regioleren
Studieloopbaanbegeleiding
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Het loopbaangesprek.
Talent in beeld.
Wat is je doel voor deze les?
Rob Goossens Het Werkplan.
Vertel me: wie ben je? Peter Berkers Summa Business Eindhoven Passionaris voor lob.
LOB als doorlopende lijn
Economische Dimensie – 3.1 Economisch burgerschap
Anne-Karine Bakx | stafmedewerker Onderwijs & Innovatie
Hoe toekomst bestendig ben jij
Instructie geven en uitvoeren
Loopbaan oriëntatie en begeleiding (SLB)
Covey trainingsavond.
Rob Goossens Wat weten we nog?.
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Vragenlijst ontwikkelt door TNO voor de groepen 7 en 8 in het PO
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
LOB Motieven Wat wil ik?.
BOM-model PV 25/03/2014.
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Les 3: regels en afspraken met de klas
Observeren, rapporteren
Kritiek geven en krijgen
School & Jobs Kesteren Netwerk voor beter voorbereidend beroepsonderwijs dat nauw aansluit bij de vraag van de plaatselijke arbeidsmarkt
Basiskennis LOB.
Samenwerking Mentoraat - LOB - Vaardigheden Educatie
Transcript van de presentatie:

Loopbaan oriëntatie en begeleiding (SLB) Les 3

Deze les Hoe gaat het? Leren doelen bepalen Reflecteren

Hoe maak je dromen waar? Niet iedereen wil hetzelfde bereiken. Iedereen heeft een eigen doel in het leven. De weg naar de toekomst moet je dus in eigen handen nemen. Hoe doe je dat? Door doelen te bepalen.

Opdracht Maak opdracht 3: doelen bereiken. Blz. 16 Wat heb je nodig: moodboards, klok Hoe: vorm een groepje van 3 personen. Vraag aan elkaar: Hoe realistisch zijn de wensen? Hoe denk je die te bereiken? Tijd: 15 minuten

Bekijk de video Kijk en luister naar de clip van Hef en broertje Crooks. Ze vertellen in hun nummer hoe je je doelen kunt bereiken. https://youtu.be/hRZgAX-Uuo4 Over welke eigenschappen rappen Hef en Crooks?

Opdracht Maak de vragen op blz. 17 t/m 19 van je werkboek.

Loopbaancompetenties De 5 belangrijkste loopbaancompetenties: Wat wil ik en waarom wil ik dat? (motievenreflectie) Wat kan ik en waar ben ik minder goed in? (kwaliteitenreflectie) Welk werk wil ik en welke vaardigheden en kennis heb ik nodig? (werkexploratie) Welke keuzes kan ik maken en wat zijn de gevolgen? (loopbaansturing) Wie kan mij helpen? (netwerken)

Competenties Definitie: ‘Een in gedrag waarneembare combinatie van kennis, vaardigheden, houding en/of persoonskenmerken (persoonlijke kwaliteiten) waarmee in een arbeidssituatie doelen worden bereikt.’ Dus: competentie is het vermogen om een taak met de juiste kennis, vaardigheden en persoonlijke kwaliteiten (houding/persoonskenmerken) goed uit te voeren.

Voorbeeld - verpleegkundige Kennis: kennis moeten hebben over ziektebeelden om werk goed uit te kunnen voeren. Vaardigheden: Kunnen injecteren. Persoonlijke kwaliteiten: zorgzaam, samenwerken, beheersing van de Nederlandse taal.

Opdracht Maak opdracht 5: mijn loopbaan op blz. 20 van je werkboek