PE Adviesvaardigheden Vereniging voor Gereformeerd Schoolonderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Lessen uit het Noorden 2 februari 2011 “Op weg naar huis bijeenkomst”
situationeel leiderschap
2. Beïnvloedingsstijlen
Vaardigheden van de coach Bijeenkomst 2
Bij de bijeenkomst over Functionerings- & Beoordelingsgesprekken
Hoe ik verander Shirine Moerkerken
Hogescholen in Dialoog
Het geven van een workshop
Theorie Stappen in hulpverleningsproces: 1 Inventarisatie probleem
Professioneel-kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
Op weg naar een beter samenspel Angela van den Nieuwenhuizen C o ö r d i n a t o r V r i j w i l l i g e r s V i t a l i s z o r g g r o e p Yvonne de.
Competentieontwikkeling voor OR-leden
WELKOM Bij de workshop Communiceren Haal meer resultaat uit je relatie met anderen.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Leren: wat houdt ons soms tegen...?
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
met studievaardigheden
Lerend Netwerk LOB Eem vmbo-mbo 29 januari 2015 Workshop 9: ‘Teamtraining Gespreksvaardigheden’ door Gideon Hertog Lerend Netwerk Bijeenkomst 29 januari.
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Volksuniversiteit Zwolle
Gespreksvaardigheden Gelukkig nieuwjaar!!!. urele_gespreksvoering.html?id=HjQ9lxA4Qm MC&redir_esc=y
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Rotterdam, 00 januari 2007 Project 3 Vrijdag 21 november 2014 Verzamelen, analyseren en presenteren van gegevens.
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Dorien `t Hart Med.hro.nl/hardo
gespreksvaardigheden
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Jennifer de Vries med.hro.nl/vrije
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Zin!Ja Hasselt 21 april  Informatie die de ontvanger aan de zender overdraagt in reactie op de communicatieactiviteit van de zender  Een.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Thema Roos van Leary in de klas
BB - Theorie Donderdag 22 september. Vandaa g Aanwezigheid Terugblik vorige week Theorie les Begeleidingsmethoden in de gehandicaptenzorg Afsluiting.
DISCDISC Meer inzicht in je gedragsfactoren en gedragspatronen!
WELKOM! Workshop … een bok op de haverkist 18 maart 2016
Training 3 Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier), Binnen verschillende.
Anders kijken, anders doen
Draagvlak vergroten bij collega’s
PE Adviesvaardigheden
PE Adviesvaardigheden Vereniging voor Gereformeerd Schoolonderwijs
Coachen Bewust worden van wie je bent, op weg naar wie je wilt zijn
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
PE Adviesvaardigheden Gevorderden
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
Gejanna de Haan Petra Buist Geesje Fokkens
Master Practitioner Coach
Het verschil tussen werkomschrijving en bestek?
Praktijk Opleiders Cursus
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Activernde didactiek & passende werkvormen
Jij als werkplekbegeleider!
Jij als werkplekbegeleider!
Communicatie 7e les.
Loopbaan en burgerschap les 3
Bijeenkomst 2 Identity Authenticiteit als docent
Besturen en Communiceren
Les 5: Verbale communicatie
Reflecteren op ambities en kwaliteiten
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

PE Adviesvaardigheden Vereniging voor Gereformeerd Schoolonderwijs Vuren, 9 februari 2017 Rob Hulleman

Programma Welkom, programma en kennismaking Theorie rondom adviseren Praktijkopdracht / flip-over / interview 2-tallen Ken je zelf: persoonlijkheidstypen (DISC) Communicatie met verschillende persoonlijkheidstypen Luistervaardigheden en oefening in tweetallen Adviesstijlen: introductie Werkopdrachten, evaluatie en afsluiting

Elementen bij adviseren Omgeving Organisatie Adviseur Geadviseerde(n) Adviesaanpak Inhoud

Elementen bij adviseren Omgeving Organisatie Adviseur Geadviseerde(n) Adviesaanpak ----- Notulen (06-11-14 10:52) ----- Benadrukken dat de ADVISEUR het belangrijkste instrument is bij EFFECTIEF ADVISEREN. Natuurlijk moet je je vakkennis op orde hebben maar jouw GEDRAG (verbaal/non verbaal) is doorslaggevend. Inhoud

Niveaus van persoonlijk functioneren situatie ROLLEN gedrag vaardigheden POSITIE overtuigingen persoonlijkheid ZELF ANDER waarden normen

De moderne (payroll)professional VERANTWOOR- DELIJKHEID ZELF -STURING -INZICHT

Realistisch zelfbeeld? Leergang Situationeel Leidinggeven Najaar 2011 Realistisch zelfbeeld? D I S C ??!!

Elementen bij adviseren Omgeving Organisatie Adviseur Geadviseerde(n) Adviesaanpak Inhoud

Voorbereidende opdrachten (deel 1) Geef verdeling werk in percentages weer tussen uitvoerend en advisering (breed) Geef, in trefwoorden, voorbeelden van eigen adviezen Lees in reader ´Contact leggen` en maak het testje

Opdracht Zoek een gesprekspartner en wissel de uitkomsten van jullie opdrachten eens uit: Wat herken je? Waar zitten verschillen? Bespreek na afloop: - in hoeverre jullie écht contact hadden? - hoe merkte je dat? - hoe werd er geluisterd door de ander? - ervaarde je échte aandacht? Tijdbestek: 2 x 10’ Succes! ----- Notulen (06-11-14 10:52) ----- Bij deze eerste opdracht aangeven dat het vandaag erg belangrijk is om op META-COMMUNICATIENIVEAU naar mensen en processen te gaan kijken (Flip over). Dit is dus meer dan alleen INHOUD!!

Effectief adviseren in 7 stappen

Wat is DISC? D I S C Een hoog gevalideerd instrument (90%) Maakt gedragspatronen zichtbaar Gemakkelijk te begrijpen Voorkeursgedrag in een context Geen label voor mensen D I S C

Onze DISC-stijl geeft duidelijkheid over? Hoe we gemotiveerd worden Welke omgeving onze voorkeur heeft Wat onze persoonlijke doelen zijn Hoe we communiceren met anderen Hoe we graag behandeld willen worden D I S C

Principes Wanneer we verschillen en overeenkomsten in mensen waarderen, leggen we ‘fout’ en ‘goed’ labels gemakkelijker terzijde Als een ander aansluit op jouw communicatievoorkeuren, ga je haast automatisch beter luisteren en positiever reageren D I S C

DISC: de basis D Daadkracht I Interactie S Stabiliteit C Conformeren

D I S C DISC: de basis Daadkracht Interactie Stabiliteit Conformeren Snel tempo Veranderen Producten D Daadkracht I Interactie S Stabiliteit C Conformeren Taakgericht Resultaten & ratio Mensgericht Gevoelens & emoties Rustig tempo Behoudend Procedures

Deelnemer 1 workshop Laten we samen werken op een rustige en effectieve manier D I S C

Deelnemer 1 workshop Laten we samen werken op een rustige en effectieve manier D I S C

Deelnemer 2 workshop Voordat we aan de slag gaan wil ik de voors en tegens afwegen om zeker te zijn dat we het juiste doen! D I S C

Deelnemer 2 workshop Voordat we aan de slag gaan wil ik de voors en tegens afwegen om zeker te zijn dat we het juiste doen! D I S C

Ik wil hoe dan ook met enthousiaste en interactieve mensen werken. Deelnemer 3 workshop Ik wil hoe dan ook met enthousiaste en interactieve mensen werken. D I S C

Ik wil hoe dan ook met enthousiaste en interactieve mensen werken. Deelnemer 3 workshop Ik wil hoe dan ook met enthousiaste en interactieve mensen werken. D I S C

Geef me een uitdaging en laat me mijn gang gaan! Deelnemer 4 workshop Geef me een uitdaging en laat me mijn gang gaan! D I S C

Geef me een uitdaging en laat me mijn gang gaan! Deelnemer 4 workshop Geef me een uitdaging en laat me mijn gang gaan! D I S C

Mijn motto: adviseren is luisteren in ‘t kwadraat

4 (of 5) niveaus van luisteren Niet luisteren Doen alsof Selectief Aandachtig en samenvatten “ “ “ “ (inhoud en emotie)

Luisteren = AANDACHT GEVEN (Open) vragen stellen (inhoud en emotie) Hoe? (Open) vragen stellen (inhoud en emotie) Samenvatten en doorvragen Onthullen (kwetsbaarheid tonen) Effecten? Relatieversterkend, vergroten vertrouwen Informatievergarend Reflecterend, aanzetten tot nadenken

Werkopdrachten dag 2 Mail me in een korte, concrete uitwerking (max. half A4) een voor jou lastige situatie in een adviesgesprek. Verzamel in je werk- en/of privé-situatie voorbeelden van typisch D-, I-, S- en of C-gedrag. Lees de PPT-sheets en handout ‘Verdieping empathie’ door. Succes en tot 4 april!