PE Adviesvaardigheden Vereniging voor Gereformeerd Schoolonderwijs Vuren, 9 februari 2017 Rob Hulleman
Programma Welkom, programma en kennismaking Theorie rondom adviseren Praktijkopdracht / flip-over / interview 2-tallen Ken je zelf: persoonlijkheidstypen (DISC) Communicatie met verschillende persoonlijkheidstypen Luistervaardigheden en oefening in tweetallen Adviesstijlen: introductie Werkopdrachten, evaluatie en afsluiting
Elementen bij adviseren Omgeving Organisatie Adviseur Geadviseerde(n) Adviesaanpak Inhoud
Elementen bij adviseren Omgeving Organisatie Adviseur Geadviseerde(n) Adviesaanpak ----- Notulen (06-11-14 10:52) ----- Benadrukken dat de ADVISEUR het belangrijkste instrument is bij EFFECTIEF ADVISEREN. Natuurlijk moet je je vakkennis op orde hebben maar jouw GEDRAG (verbaal/non verbaal) is doorslaggevend. Inhoud
Niveaus van persoonlijk functioneren situatie ROLLEN gedrag vaardigheden POSITIE overtuigingen persoonlijkheid ZELF ANDER waarden normen
De moderne (payroll)professional VERANTWOOR- DELIJKHEID ZELF -STURING -INZICHT
Realistisch zelfbeeld? Leergang Situationeel Leidinggeven Najaar 2011 Realistisch zelfbeeld? D I S C ??!!
Elementen bij adviseren Omgeving Organisatie Adviseur Geadviseerde(n) Adviesaanpak Inhoud
Voorbereidende opdrachten (deel 1) Geef verdeling werk in percentages weer tussen uitvoerend en advisering (breed) Geef, in trefwoorden, voorbeelden van eigen adviezen Lees in reader ´Contact leggen` en maak het testje
Opdracht Zoek een gesprekspartner en wissel de uitkomsten van jullie opdrachten eens uit: Wat herken je? Waar zitten verschillen? Bespreek na afloop: - in hoeverre jullie écht contact hadden? - hoe merkte je dat? - hoe werd er geluisterd door de ander? - ervaarde je échte aandacht? Tijdbestek: 2 x 10’ Succes! ----- Notulen (06-11-14 10:52) ----- Bij deze eerste opdracht aangeven dat het vandaag erg belangrijk is om op META-COMMUNICATIENIVEAU naar mensen en processen te gaan kijken (Flip over). Dit is dus meer dan alleen INHOUD!!
Effectief adviseren in 7 stappen
Wat is DISC? D I S C Een hoog gevalideerd instrument (90%) Maakt gedragspatronen zichtbaar Gemakkelijk te begrijpen Voorkeursgedrag in een context Geen label voor mensen D I S C
Onze DISC-stijl geeft duidelijkheid over? Hoe we gemotiveerd worden Welke omgeving onze voorkeur heeft Wat onze persoonlijke doelen zijn Hoe we communiceren met anderen Hoe we graag behandeld willen worden D I S C
Principes Wanneer we verschillen en overeenkomsten in mensen waarderen, leggen we ‘fout’ en ‘goed’ labels gemakkelijker terzijde Als een ander aansluit op jouw communicatievoorkeuren, ga je haast automatisch beter luisteren en positiever reageren D I S C
DISC: de basis D Daadkracht I Interactie S Stabiliteit C Conformeren
D I S C DISC: de basis Daadkracht Interactie Stabiliteit Conformeren Snel tempo Veranderen Producten D Daadkracht I Interactie S Stabiliteit C Conformeren Taakgericht Resultaten & ratio Mensgericht Gevoelens & emoties Rustig tempo Behoudend Procedures
Deelnemer 1 workshop Laten we samen werken op een rustige en effectieve manier D I S C
Deelnemer 1 workshop Laten we samen werken op een rustige en effectieve manier D I S C
Deelnemer 2 workshop Voordat we aan de slag gaan wil ik de voors en tegens afwegen om zeker te zijn dat we het juiste doen! D I S C
Deelnemer 2 workshop Voordat we aan de slag gaan wil ik de voors en tegens afwegen om zeker te zijn dat we het juiste doen! D I S C
Ik wil hoe dan ook met enthousiaste en interactieve mensen werken. Deelnemer 3 workshop Ik wil hoe dan ook met enthousiaste en interactieve mensen werken. D I S C
Ik wil hoe dan ook met enthousiaste en interactieve mensen werken. Deelnemer 3 workshop Ik wil hoe dan ook met enthousiaste en interactieve mensen werken. D I S C
Geef me een uitdaging en laat me mijn gang gaan! Deelnemer 4 workshop Geef me een uitdaging en laat me mijn gang gaan! D I S C
Geef me een uitdaging en laat me mijn gang gaan! Deelnemer 4 workshop Geef me een uitdaging en laat me mijn gang gaan! D I S C
Mijn motto: adviseren is luisteren in ‘t kwadraat
4 (of 5) niveaus van luisteren Niet luisteren Doen alsof Selectief Aandachtig en samenvatten “ “ “ “ (inhoud en emotie)
Luisteren = AANDACHT GEVEN (Open) vragen stellen (inhoud en emotie) Hoe? (Open) vragen stellen (inhoud en emotie) Samenvatten en doorvragen Onthullen (kwetsbaarheid tonen) Effecten? Relatieversterkend, vergroten vertrouwen Informatievergarend Reflecterend, aanzetten tot nadenken
Werkopdrachten dag 2 Mail me in een korte, concrete uitwerking (max. half A4) een voor jou lastige situatie in een adviesgesprek. Verzamel in je werk- en/of privé-situatie voorbeelden van typisch D-, I-, S- en of C-gedrag. Lees de PPT-sheets en handout ‘Verdieping empathie’ door. Succes en tot 4 april!