Lesbrief Markt & Overheid

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties

Advertisements

Vraag en aanbod.
Marktvormen.
Vandaag.
Het prijs- of marktmechanisme
Marktvormen Economie.
Monopolistische concurrentie
Markt en marktvormen.
10.1 Functies factor prijs (p. 164)
Oplossingsstrategieën
Welvaartsverlies Pareto-efficiëntie.
Winstmaximalisatie monopolist
Kenmerken Veel aanbieders Vrije toe- en uitreding Homogene goederen
kosten break-even-analyse grafisch
gemiddeld & marginaal…
De omstandigheden waaronder de prijsvorming op een markt plaatsvindt
Hoeveelheidsaanpassing I
Hoeveelheidsaanpassing II
Markt & Overheid Economie Havo
Hoofdstuk 11 De Break-Even Afzet (BEA). Wat kost internet ? Vroeger moest je internetkosten betalen per minuut. Dat ging via een vorm van bellen. Joep.
HOOFDSTUK 9. TO, GO EN MO Totale opbrengst (TO) = Het aantal verkochte producten (afzet) x prijs (excl. btw) Gemiddelde opbrengst (GO) = Totale opbrengst.
De optimale productiegrootte (bij een markt van volkomen concurrentie)
Constante kosten / variabele kosten. Ondernemer zijn Waarom ben je ondernemer? Om geld te kunnen verdienen. Voordat je kunt beginnen: Ga je:
Samenvatting Lesbrief Vraag en aanbod Hoofdstukken 1-6.
Lesbrief Markt en Overheid
Welkom VWO 5..
Welkom VWO 5..
Ingrijpen in de prijs minimum- en maximumprijzen
Lesbrief Vervoer H2.
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Welkom VWO 5..
verwarring begrippen omzet of winst
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
H1 & H2: Hoe werkt de markt, vraag en aanbod
Lesbrief Marktgedrag Hoofdstukken 1-3.
Hoofdstuk 11 De Break-Even Afzet (BEA) Les
Lesbrief Vervoer H 4.
Markt & Overheid Les 1. Oligopolie Leerdoelen
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Hoofdstuk 5 Les 2: Markten.
Wanneer er maar één aanbieder is
HUISWERK: Boek M&O hoofdstuk 11, opgave (4 dus nog niet!)
Inhoudsopgave Sheet 2: Planning Sheet 3: H1: schaarste en ruil Sheet 4: H2: de markt: vraag en aanbod Sheet 5: H2, de vraaglijn Sheet 6: H2: de aanbodlijn.
Samenvatting Lesbrief Vraag en aanbod
Economie Vraag & aanbod : winst voor hoeveelheidsaanpassers
Economisch experiment 16 mei 2013 Marianne Lindner en Livia Mazzali
Welkom VWO 5..
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Welkom VWO 5..
Welkom Havo 5..
Welkom Havo 5..
Welkom havo 3..
Welkom havo 3..
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Huiswerk: Hoofdstuk 11 m&o boek, opgave 1 Oefenopgave 2 (stencil)
Welkom 8 mei 2018.
Break-Even Hoofdstuk 11 M&O.
Wat we bereid zijn om te betalen, maar niet hoeven te betalen.
Welvaartsverlies Pareto-efficiëntie.
Marktvormen.
Vraag en aanbod.
Overheidsinterventie
Het verschil tussen de marktprijs en de maximale betalingsbereidheid
Prijszetter binnen grenzen
Afzet is hetzelfde als de verkochte hoeveelheid
Extra uitleg H4 Domein Markten
Marktgedrag.
Vraag en aanbod.
Marktgedrag.
Transcript van de presentatie:

Lesbrief Markt & Overheid

Par.2.1. Monopolie Kenmerken monopolie 1 één aanbieder 2 veel vragers 3 monopolist kan zelf zijn prijs kiezen 4 Toetreding concurrenten is moeilijk door bijv. hoge opstartkosten, wettelijke regeling, patent http://nos.nl/artikel/2022707-dijksma-komt-in-actie-tegen- patenten-op-groenten.html http://nos.nl/artikel/589227-mexico-liberaliseert- oliewinning.html

Moeilijk,abstract, über, deeleconomie Video internetpokeren en monopolist halland casino http://nos.nl/video/226913-pokeren-op-internet-mag.html Moeilijk,abstract, über, deeleconomie http://www.schooltv.nl/video/tegenlicht-in-de-klas-hoezo- samen-delen/ Consumentensurplus monopolist https://www.youtube.com/watch?v=nA7rZrOw9Ww&list=PL3 68837C5A53E9D46

Par.2.1. Afzetlijn monopolist=vraaglijn De monopolist kan zelf de prijs kiezen maar:…. Hoge prijs: weinig mensen kopen het product Lage Prijs: veel mensen kopen het product De monopolist is dus afhankelijk van de betalingsbereidheid van consumenten Betalingsbereidheid zie je in de vraaglijn Verkopen van monopolist=aankopen van consument Dus: afzetlijn monopolist= vraaglijn consument

Afzetlijn = vraaglijn Hoe liep een vraaglijn?

Vergelijking met volkomen concurrentie Volkomen concurrentie: de prijs was niet beïnvloedbaar door een bedrijf en werd vastgelegd op de collectieve markt door oplossing van Qa= Qv Monopolie: de monopolist kiest zelf de prijs op de vraaglijn=afzetlijn

TO bij monopolie TO = prijs x Q Nu is Q anders als p verandert.

MO= extra TO bij één extra product

Tk is hier gegeven MK is de Verandering van TK bij één extra product

GTK= TK/q TW=totale winst= TO- TK

Mogelijke doelen monopolist Maximale omzet: Te vinden door de q te kiezen waarvoor geldt: MO=0 of door de q te kiezen waarbij de TO op zijn hoogst is. Break-even afzet: Te vinden door de q te kiezen waarvoor geldt: TO= TK TW=0 GO= GTK P=GTK Maximale winst: Te vinden door de q te kiezen waarvoor geldt: MO=MK

Doelstelling 1: Maximale winst Maximale winst wordt behaald als: MO = MK Want: Een monopolist(en ander bedrijf ook) zal er steeds één extra product bij blijven maken zolang dat product meer MO oplevert dan MK heeft. Als MO= MK en breidt hij de productie niet meer uit !!

Monopolist: grafisch snijpunt MO = MK Indien MO > MK, dan verwerft de monopolist meer winst bij uitbreiding van de productie. Indien MO < MK, dan verwerft de monopolist meer winst bij inkrimpen van de productie. Indien MO= MK, dan is de winst voor de monopolist maximaal.

Bepaling winst in de grafiek 1 Bepaal bij de gegeven hoeveelheid q aan de hand van de collectieve vraagcurve welke prijs de monopolist voor zijn product zal vragen. 2 Bepaal tevens de gemiddelde totale kosten(GTK) bij die gegeven q P=GO 3 TW= (GO - GTK) x q

1 Bepaling prijs bij de gegeven q=4(hier ook bij MO=MK, hoeft niet)

3. Bepaling winst monopolist in grafiek

Winst, break-even en verlies herkennen in de grafiek A De monopolist maakt winst indien de prijs > GTK (zie slide hiervoor) B De monopolist lijdt verlies als prijs < GTK C De monopolist speelt break even als: prijs= GTK

B Break even bij een monopolist in grafiek

C Verlieslijdende monopolist

Kanttekening Een monopolist die winst maakt kan besluiten om met een lagere prijs genoegen te nemen om toetreding tot de markt te ontmoedigen

Privatisering Privatisering : een overheidsbedrijf komt in particulier bezit. Voordelen: minder kosten voor de overheid Door concurrentie mogelijk meer efficiënt bedrijf en lagere prijs consument Nadelen: Door concurrentie minder geld voor onderhoud en service Als de concurrentie niet voldoende is: hogere prijzen

Invloed op de prijs: Volkomen conc: 0, monopolist: veel Hoeveelheids- aanpasser Prijs- zetter

Prijsdiscriminatie Prijsdiscriminatie: voor een gelijk product aan verschillende prijzen vragen aan groepen klanten Voorwaarden om prijsdiscriminatie te laten lukken: Duidelijk te scheiden klantengroepen Doorverkoop moet onmogelijk zijn De klanten die een hogere prijs moeten betalen moeten ook een hogere betalingsbereidheid hebben en een minder prijselastische vraag.