‘Analysis of Dutch urban mobility policy’ Dutch plans SUMP proof? Teije Gorris 11-11-2016 SUMP CGM, Brussels fietsen en lopen innovatie internationaal milieu mobiliteits- openbaar openbare ruimte parkeren procesbegeleiding verkeerslichten verkeers- verkeers- management vervoer management veiligheid Workshop
Dutch urban mobility policies 390 administrations Long history of planning: Urban Traffic and Transportation plans (GVVP) Participation Accessibility, safety, liveability >> How does Dutch practise compare to the SUMP methodology?
10 administrations Hardinxveld-Giessendam Bladel Goirle Horst aan de Maas Heusden Emmen Ede ’s-Hertogenbosch Amersfoort Nijmegen 09-06
SUMP Assessment Tool 100 questions, of which 13 ‘essential’ and 15 ‘excellent’ *De SUMP Self-Assessment Tool is een resultaat van het EU-project SUMP-Challenges. De tool is gratis beschikbaar voor niet-commercieel gebruik en is onderhavig aan de Creative Commons licence (“attribution, non-commercial, no derivatives”). Deze tool is door CIVINET Nederland/Vlaanderen vertaald naar het Nederlands. De tool (Engelstalig) is hier beschikbaar. 09-06
Avg score on the aspects No/little attention for scenario development and CBA ITS and urban freight under highlighted 09-06
SUMP-Classification 09-06
6/10 GVVP’s lack 1 or 2 essential questions Long term vision Cooperation horizontal Cooperation other authorities Alignment of policies Link measures - objectives Draft plan for review Results 6/10 GVVP’s lack 1 or 2 essential questions 1. Bestaand lokaal mobiliteitsbeleid evalueren op sterke en zwakke punten. 2. Het ontwikkelproces van het mobiliteitsplan afstemmen op de ontwikkeling en implementatie van ander beleid. 3. Mobiliteitsplan afstemmen op ander lokaal beleid en plannen (bestaand of in ontwikkeling). 4. Selecteren van relevante belanghebbenden, bepalen wat hun invloed is en welke rol zij spelen in de voorbereidingsfase van het 5. Een samenwerking opzetten met naburige autoriteiten over de geografische dekking van het mobiliteitsplan. 6. Regelmatig betrekken van beleidsterreinen die nauw verwant zijn aan mobiliteit (bijvoorbeeld ruimtelijke ordening, milieu, gezondheid). 7. Uitvoeren van een probleemanalyse naar de huidige verkeerssituatie en daaraan gerelateerde problemen. 8. Verschillende beleidsscenario's en de gevolgen daarvan bespreken met de belangrijkste stakeholders. 9. Een lange-termijn visie op stedelijke mobiliteit in het mobiliteitsplan opnemen. 10. Een duidelijk omschreven doelstelling in het mobiliteitsplan opnemen. 11. Een duidelijke beschrijving in het mobiliteitsplan opnemen van hoe de gekozen maatregelen bijdragen aan het bereiken van de visie, 12. Een definitief concept van het mobiliteitsplan aan belanghebbenden en burgers voorleggen om hen de mogelijkheid te geven daarop te reageren. 13. Het mobiliteitsplan officieel door de gemeenteraad vast laten stellen. Scores: 42 - 64 09-06
Basiseisen 1. Bestaand lokaal mobiliteitsbeleid evalueren op sterke en zwakke punten. 2. Het ontwikkelproces van het mobiliteitsplan afstemmen op de ontwikkeling en implementatie van ander beleid. 3. Mobiliteitsplan afstemmen op ander lokaal beleid en plannen (bestaand of in ontwikkeling). 4. Selecteren van relevante belanghebbenden, bepalen wat hun invloed is en welke rol zij spelen in de voorbereidingsfase van het 5. Een samenwerking opzetten met naburige autoriteiten over de geografische dekking van het mobiliteitsplan. 6. Regelmatig betrekken van beleidsterreinen die nauw verwant zijn aan mobiliteit (bijvoorbeeld ruimtelijke ordening, milieu, gezondheid). 7. Uitvoeren van een probleemanalyse naar de huidige verkeerssituatie en daaraan gerelateerde problemen. 8. Verschillende beleidsscenario's en de gevolgen daarvan bespreken met de belangrijkste stakeholders. 9. Een lange-termijn visie op stedelijke mobiliteit in het mobiliteitsplan opnemen. 10. Een duidelijk omschreven doelstelling in het mobiliteitsplan opnemen. 11. Een duidelijke beschrijving in het mobiliteitsplan opnemen van hoe de gekozen maatregelen bijdragen aan het bereiken van de visie, 12. Een definitief concept van het mobiliteitsplan aan belanghebbenden en burgers voorleggen om hen de mogelijkheid te geven daarop te reageren. 13. Het mobiliteitsplan officieel door de gemeenteraad vast laten stellen.
To get the best of both worlds Starting point: current practice Gestures for Scenario analysis Indicators Impact analysis Evidence Check Essential questions Conduct Self-Assessment Common focal points Check Guidelines Reference material Steps Checklists Dutch translation
Conclusion Large overlaps between practices Specific attention on Essential questions Guidance necessary to use and exploit available tools Guidance necessary to use SUMP guidelines With regard to the self assessment tool Questions leave (too) much room for interpretation Some questions are multi aspect – difficult to answer with a yes/no Difficult to use as self-assessment (language, knowledge on SUMP guidelines, interpretation of the questions)