Cultuurvrienden De betekenis van vrienden in de cultuursector, een pilot in Tilburg Henk Vinken www.henkvinken.nl Werkconferentie Publiek! ‘s-Hertogenbosch.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De sociale draagkracht van de dorpen in Borsele Frans Thissen Universiteit van Amsterdam.
Advertisements

Introductiebijeenkomst
Moderne stadsbibliotheek én Communicatiehuis van en voor de (Nederlandstalige) gemeenschapsvoorzieningen in Brussel Gemeenschappelijk initiatief van VGC.
Bestuurlijke relevantie
EMPOWEREN VIA VRIJWILLIGE INZET Renilde Nulens Hoofd maatschappelijk werker OCMW Genk Brussel, 4 juli 2011.
BEWONERSVERENIGING GARSTKAMP Gezond oud worden KLANKBORDGROEP Donderdag 6 juni 2013 AANVANG 13:30 UUR RECREATIERUIMTE.
Visie, Missie, Speerpunten en Strategische doelstellingen
Samen maak je de vereniging ROHDA-Raalte Presentatie leden 2 november 2011.
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
Europees Jaar In de EU : leven 85 miljoen mensen in armoede;
Bunnik Beleid en Advies. Niet tellen maar wegen Over de zin en onzin van prestatieafspraken in de culturele sector.
Meerjarenbeleidsplan Kunst en Cultuur Culturalis.
Wie geef jij een glimlach?
De Sociale Draagkracht van Dorpen in Borsele Dr Frans Thissen Universiteit van Amsterdam.
Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies
Participatie en Portaal
Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter-Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut Najat Toub Arssi, CJG Eindhoven.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut.
Anders kijken naar zorgsignalen. Het is pas zorg als
Presentatie Geert Keser 5 november 2010
Werkconferentie FNV Bouw “Toekomst A-lijn” NBC Nieuwegein 25 november 2006.
Arbeidsvreugde voor iedereen
niet van nu Thema’s als ‘actief burgerschap’ stonden al voor de crisis op de agenda - “De verzorgingsstaat herwogen” (WRR 2006) - ‘Andere overheid, (kabinetsvisie.
Vrijwilligerscentrale Haarlem e.o.
Perspresentatie Gemeenteraadsverkiezingen 14 oktober 2012.
NAJAARSVERGADERING NOVEMBER KNSB en haar leden.
Echte Burgerparticipatie
Duurzame ontwikkeling & kwaliteitszorg binnen de HAN
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Les 1 Harrie Manders (sidekick Erne Thuys)
Solliciteren: wat wil ik?
SOCIAAL ONDERNEMERSCHAP COLLEGE 5 Onderzoek naar externe financiële mogelijkheden en inzet van mensen en middelen.
In samenspraak. Het gesprek tussen musea en gemeenten  Landelijk Contact van Museumconsulenten  Museumvereniging  Vereniging van Nederlandse Gemeenten.
BBM workshop Educatie & Jeugdbeleid 20 april 2015 Tilburg.
Presentatie voor KHN, Afdeling Heerenveen Alvin Sibbald, programma manager 25 januari 2016.
Erfgoed connectie Utrecht Verjonging vrijwilligers.
De maatschappelijke betekenis van musea Onderzoek, publicatie en implementatie.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
DOOR! & SIEN Inspiratiesessie culturele veld CantaYoung ervaringen Toon Peerboom 30 januari 2016 ECI Cultuurfabriek Roermond.
Sportieve omgeving / onderneming Hulsberg Jack Opgenoord Huis voor de Sport.
De verandering van Zorg en Welzijn Presentatie voor stadsbijeenkomst Zorg en Welzijn 6 oktober 2015.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Zelforganisatie: einde van instituties? 10 november 2010 Inleiding Ton van Overbeek Voorzitter Raad van Bestuur Careyn Zuwe Aveant.
Samenwerken en niet concurreren binnen SPIL Eindhoven
Tijs van Ruiten, directeur. Nationaal Onderwijsmuseum. Grootste collectie ter wereld; bezoekers in museum; bezoekers buiten museum;. Sterk.
Gemeenteplan 2025 Frank van Kooten Aron Vroomen Marouane Ahidar Chenghuan Zheng.
 Actief lid zijn van de KBO Nu en in de toekomst In gesprek met de leden Ellen van Troost van Moveo Training & Advies.
Cliëntenparticipatie: u krijgt er een partner bij! Regio Twente, 10 april
16 maart 2016 Presentatie rapport Een hele onderneming.
VAN HRM NAAR PERSONEELSZORG 7 JUNI 2016SECTORDAG FNV OVERHEID.
Jong en geborgen op de Dialoogdag Enkele boeiende themasessies – Telkens een stuk inhoud uitgelicht – Met per sessie een 15-tal deelnemers Nog vele.
JCI VLAANDEREN #EXCHANGE. INLEIDING JCI bestaat enkel en alleen door de toewijding, de ideeën, de passie en de inzet van de individuele leden.
ViaVia Info-presentatie
Crowdfunding.
Van Dordt, voor Dordt.
Forum Ondernemend hoger Onderwijs
Welke leerpunten nemen we mee van de eerste twee jaar?
Beleids plan Beleidsplan wat in het Grommertje staat is richting gevend. Bestuur wil graag uw mening weten. De uitgangspunten / keuzes van.
Wereldspelers: een verhaal
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
De 18+ Doos Concept presentatie
Workshop Voorbereiding op de Omgevingswet – hoe creëer je beweging?
gaat op weg naar een rookvrije toekomst Kinderen en jongeren spiegelen zich aan mensen waarnaar ze opkijken en kopiëren.
gaat op weg naar een rookvrije toekomst Kinderen en jongeren spiegelen zich aan mensen waarnaar ze opkijken en kopiëren.
Excelsior naar de 100 – en verder
Retail Hoeksche Waard Communicatie.
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
Bibliotheek en erfgoed
Waarderende benadering
Transcript van de presentatie:

Cultuurvrienden De betekenis van vrienden in de cultuursector, een pilot in Tilburg Henk Vinken www.henkvinken.nl Werkconferentie Publiek! ‘s-Hertogenbosch 4 november 2016

Presentatie Context, doel en opzet van de pilot Betekenis volgens vrienden en volgens de instellingen Innovatie: op weg naar nieuwe vormen van loyaliteit Vervolgstappen

Context, doel en… Vrijetijdsomnibus SCP: 9% vriend in 2012, 8% in 2014 Wat kunnen ze voor cultuursector betekenen, te mobiliseren? Pilot: wat willen en kunnen vrienden betekenen? Tilburg: veel en breed aanbod Tijd: pilot vlak na economische crisis en imagoschade

… opzet Interviews: directie v 4 instellingen en besturen v 2 vriendenclubs Theaters Tilburg en Vereniging Vrienden van Theaters Tilburg Textielmuseum en de Stichting Vrienden van het Textielmuseum Poppodium 013 (heeft geen verenigde vrienden, wel veel fans) Museum De Pont (wil geen vrienden, wel veel fans) Eerste interview 5 oktober – laatste 27 oktober 2016 Vervolgfase hopelijk nog meer

Iedereen Serieus nemen van loyaliteit, verbondenheid van publiek Basis is band met de plek en met (specifiek) aanbod (b.v. jeugd) Voortdurende vraag: waarom heb je eigenlijk (verenigde) vrienden?

Betekenis Betekenis volgens de verenigde vrienden Draagvlak voor de instelling krijgen, ambassadeurschap Aantrekken meer bezoekers Financieel bijdragen (Textielmuseum)* Ruimte bieden jong talent (Textiellab van Textielmuseum)** * Theaters Tilburg krijgt geld via ‘partners’ (educatief aanbod) en Stichting Cobra (bijzondere producties), niet via vrienden ** Textiellab fungeert als productiehuis voor textielmakers met moderne textielmachines, aangeschaft met steun van vrienden

Opmerkelijk Moeite om bestuurders te vinden en leden te activeren, om activiteiten te ontplooien, om nieuwe vrienden te vinden en ideeën over de toekomst te realiseren Hoe losser de club staat van de instelling, ergo hoe zwakker het besef elkaar nodig te hebben, des te meer moeite Recentelijk ontvlechting club en instelling; doen administratie zelf Geen beleid naar bepaalde type vrienden/doelgroepen: ‘dure’ vrienden, jonge vrienden, etc. Verwijzingen naar cultuur Tilburg: geen elitenetwerk, -cultuur

Betekenis Betekenis vrienden/fans volgens de instellingen Echte vriend = iemand die iets voor je doet zonder iets terug te verwachten, je met raad en daad bijstaat, jouw ambassadeur Uitdragen van binding, het gevoel erbij te horen, loyaliteit Lokaal netwerk mobiliseren t.b.v. instelling (ook: zaken naar buiten kan brengen die je zelf niet kan zeggen) (Bijna) Gratis enthousiasme en inzet (013 over vrijwilligers) Geen privileges voor bepaalde bezoekers; aanbod/plek is voor iedereen; moet ieder inspireren tot ambassadeurschap (De Pont)

Innovatie Terugval ledental a.g.v crisis, maar vooral sterke vergrijzing Breed gedeeld gevoel in tijd van transitie te zitten: het ‘waar-moeten-we-heen’-gesprek te moeten voeren Zet in op relaties met andere netwerken, met andere makers, bij andere sectoren binnen en buiten de cultuursector Maak werk van andere vormen van binding om jonge generaties te trekken (vergeet Vriendenborrel overdag; zondagochtendconcert) Verbind vriendschap/fandom aan deeleconomie, laat vrienden verhalen over instelling/plek, aanbod (muziek, textiel) en de stad delen

De lobbyvriend? Ook jongeren stellen de vraag ‘what’s in it for me’? Het altruïstisch overschot is beperkt, ook bij de jonge, moderne vriend De lobbyvriend, die activistisch opkomt voor belangen van de cultuursector en zich daarop laat mobiliseren, is (vooralsnog) niet aangetroffen rond de 4 Tilburgse instellingen Tot slot: Hoe organiseer je moderne loyaliteit, maar vooral ook wie doet dat? Moet de professionele instelling de vermoeide vrijwilliger te hulp schieten?