xxxxxxxxxxxxxxx Leergang mbo 30 mei 2017 Elly de Bruijn

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Advertisements

Praktijkonderzoek in zorg en welzijn: over afstand nemen en groeien
Samen werken aan een duurzame civil society
een didactiek voor opleiden op school
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
‘t Schrijverke Zoetermeer
Elly de Bruijn Zaal 3 Tijdstip 11.00
Nederlands Curriculum ? Samen bouwen aan een Nederlands curriculum voor de kinderopvang (okt 2005)
Ben jij bekwaam in 2013? Onderzoek van het Ruud de Moor Centrum naar bekwaamheden van de mbo docent. Magda Bruin.
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Hoe competentiegericht is uw opleiding?
Professionaliteitsontwikkeling
Betrokkenheid als kwaliteit van leerprocessen en leerresultaten
Aantoonbaar competent in Leren, Loopbaan en Burgerschap
Kennis borgen Kennis integreren
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
Passend Onderwijs MBO en professionalisering
Nieuwe opleiding leidsters stelt kinderen centraal
Het opleidingsprofiel:
Verrijkte Content Helicon Studiedag 2013, Velp John Hanswijk.
Leren in de regio Marc van Rooden, 26 mei Wat is RegioLeren Regio Leren is het ontwikkelen, uitbouwen en onderhouden van een regionale kennisinfrastructuur.
“Passend onderwijs op maat”
Kom verder. Saxion. Kijk op de praktijk! HSN- Brugge -15 november 2014 Maaike Vervoort.
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Leeromgeving als katalysator voor leren voor duurzame ontwikkeling Het Groene Onderwijs & LvDO NRO 14 november 2014 Stan Frijters
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
BBL een apart verhaal Etalageconferentie
Johan van der Sanden TU/e TULO Fontys PTH-Eindhoven
MBO PERSPECTIEF 1 Diverse afdelingen met diverse specialisaties/ technische takken MBO ers laten leren vanuit concrete ervaringen Nieuwsgierigheid van.
Algemene Sociologie PA – B1
Plan van aanpak Ondersteuning Leerbedrijven
Klik hier om ondertitel te maken Klik hier om een titel te maken.
Meer innovatieve professionals
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
Onderwijsvernieuwingen: onderwijskunde, innovatietheorie en maatschappelijke context LA
Van receptuur naar referentie Nieuwe kwalificatiedossiers bieden houvast en ruimte Peter Cras, procesmanager kwalificatiestructuur, mei 2006.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Natuurwetenschappelijke vakken en beroepsonderwijs Marco Mazereeuw en Dirk Penninga Tweedegraads lerarenopleiding biologie, natuurkunde en scheikunde.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Werken met de koppelkaart pendelen tussen theorie en praktijk Astrid Wijnands Hannah Wielenga 21 april 2016.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Hogescholen en Kennisvalorisatie
Gepersonaliseerd en persoonlijk leren Visie en praktijk bij HU
Kansen implementatie vakwedstrijden
Beroepsgericht onderwijs (BGO)
Resultaatgericht Samenwerken
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Begeleiding bij Werkplekleren
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Klik om te starten Visie op toekomstige professional 2017
Kennisontwikkeling van studenten in het beroepsonderwijs op het grensvlak van school en de beroepspraktijk Presentatie Zorgpact- Leren in de praktijk-
Leren reflecteren op binnen- en buitenschoolse burgerschapservaringen
Theorie.
Themagroep ICT en de lerarenopleider
Toekomstgericht personeelsbeleid
Ethiek in de branche social work
Ouders en school samen Maart 2016
14 december 2017 bijeenkomst 5.
Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement
JEUGDzorg - voor wie?.
Academie voor Bouw & Infra
Van receptuur naar referentie
Flexibel programmeren van onderwijs en toetsen
Transcript van de presentatie:

xxxxxxxxxxxxxxx Leergang mbo 30 mei 2017 Elly de Bruijn 2/7/2018 De pedagogisch-didactische aspecten van het opleiden tot beroepsuitoefening Leergang mbo 30 mei 2017 Elly de Bruijn xxxxxxxxxxxxx

Even voorstellen

Waar hebben we het over? Opleiden tot beroepsuitoefening Voorafgaande of tijdens de beroepsloopbaan binnen een opleidingskader Bestuderen van de interventies die gezamenlijk het opleidingskader vormen: curriculum (alle aspecten van het plan van leren) & het handelen van opleiders Onderliggende vraagstuk: Leerprocessen Socialiseren en personaliseren; betekenisgeving en zingeving Contextualiseren; conceptualiseren en concretiseren Bijbehorend vraagstuk: Resultante van het leren en opleiden Beroepscompetentie, beroepsmatig handelen Persoonlijke professionele theorie (kennis)

Beroepscultuur als kader xxxxxxxxxxxxxxx 2/7/2018 Beroepscultuur als kader “Beroepsonderwijs opent de deuren naar de kennis, zienswijzen, vaardigheid, opvattingen en houdingen die horen bij de toekomstige beroepspraktijk van de student en draagt zorg voor de verwerving van een startpositie daarbinnen. Dat vraagt van “de opleiding’ om de kleur en geur van een sector of functiedomein te verweven in het eigen zijn, denken en doen.” xxxxxxxxxxxxx

Beroepsdidactiek is gericht op… xxxxxxxxxxxxxxx 2/7/2018 Beroepsdidactiek is gericht op… Startend beroepsbeoefenaar Verdere ontwikkeling beroepscompetentie Beroepen van de toekomst xxxxxxxxxxxxx

Logica’s dragen plan voor leren xxxxxxxxxxxxxxx 2/7/2018 Logica’s dragen plan voor leren Beroepslogische principes: leerbaar in relatie tot aard van de beroepspraktijk Leerpsychologische principes: leerbaar in relatie tot hoe mensen leren Didactische principes: leerbaar in relatie tot hoe je leren kunt ondersteunen Pedagogische principes: leerbaar in relatie tot persoonlijke betekenisgeving xxxxxxxxxxxxx

xxxxxxxxxxxxxxx 2/7/2018 Beroepskennis? xxxxxxxxxxxxx

Dimensies van beroepsmatige kennis (Guile & Young, 2003) Tacit & situated: gesitueerde kennis onderdeel van contexten maar kan geëxpliciteerd worden, maar tacit kennis is onderdeel van activiteiten en kan niet geëxpliciteerd worden Situated & codified: gesitueerde kennis verworven door participatie want is onderdeel van contexten terwijl gecodificeerde kennis is opgeslagen in regels die geldig zijn in meerdere situaties Corporate, disciplinary & pedagogic: verschillende vormen van codificering: organisatiekennis (regels/procedures), wetenschappelijke, onderzoeksmatige kennis, kennis voor instructie/schoolvakkennis

Kennis als sociale praktijken Beroepskennis is dan: Van de beroepsgroep Van de beroepssituatie Onderdeel van gereedschappen Onderdeel van mensen Onderdeel van de context

Beroepskennis van een persoon Persoonlijke beroepsmatige kennis is de resultante van de individuele route door een x aantal situaties (Eraut) Die kennis verschilt daarmee van persoon tot persoon Passend binnen bandbreedte van de kennis van een beroepsgroep (sociale praktijk) Kennisontwikkeling is daarmee ingroeien in die sociale praktijk (beroepsgroep) zodat je verstaanbaar bent, gehoord wordt, kan bijdragen (Vygotsky).

Persoonlijke professionele theorie Synthese en verinnerlijking van kennis uit verschillende bronnen (disciplinekennis, boeken, situaties, personen). Omvat zowel ‘hardere’ kanten (1 plus 1 =2) als ‘zachtere’ (normen en waarden en overtuigingen – zo doen wij dat hier, zo zien wij dat hier en mijn positie is). Is een unieke categorie, eigenschap van een persoon/beroepsbeoefenaar maar wel zodanig dat het past binnen de groep (de collectieve professionele theorie) Richt het gedrag en is referentiekader voor de duiding van nieuwe ervaringen en kennis.

Persoonlijke kennisontwikkeling xxxxxxxxxxxxxxx 2/7/2018 Persoonlijke kennisontwikkeling Oeps en aha https://www.youtube.com/watch?v=ec9Ibo9age8&feature=youtu.be 2.24 Betekenisgeving en zingeving https://www.youtube.com/watch?v=-PCEZUYD7yI&feature=youtu.be 2.54 xxxxxxxxxxxxx

Kijkend naar plan voor leren Om welke kennis gaat het dan? Wat is de relatie met het beroep als sociale praktijk? Is er een relatie met het persoonlijk ingroeien (verder groeien) in een beroep? Welke aandacht is er voor synthese en verinnerlijking c.q. totstandkoming van een eigen theorie/kennisgeheel? Welke aandacht is er voor het benutten van de persoonlijke theorie/kennis om nieuwe kennis, ervaringen betekenis te geven en gedrag te richten?

Docent in het beroepsonderwijs xxxxxxxxxxxxxxx 2/7/2018 Docent in het beroepsonderwijs https://www.youtube.com/watch?v=CW5r24ouj_0 0.29 Ontwikkeling van een beroepsgerichte kennisbasis Ondersteunen bij het integreren van kennis, vaardigheden en attitudes tot uiting komend in beroepsmatig handelen op de werkplek Concreet vormgeven aan leerarrangementen gericht op leren aan/van de beroepspraktijk Deelnemers leren reflecteren gericht op het opbouwen van zelfregulatievaardigheden voor verder leren in opleiding of beroep Leveren van maatwerk op deelnemersniveau van inhoud en begeleidingsvorm xxxxxxxxxxxxx

Kerntaken en perspectieven xxxxxxxxxxxxxxx 2/7/2018 Kerntaken en perspectieven xxxxxxxxxxxxx

Pedagogisch-didactisch handelen xxxxxxxxxxxxxxx 2/7/2018 Pedagogisch-didactisch handelen xxxxxxxxxxxxx

Om verder te lezen en kijken xxxxxxxxxxxxxxx 2/7/2018 Om verder te lezen en kijken https://www.onderzoek.hu.nl/Kenniscentra/Leren-en-Innoveren/Beroepsonderwijs/Kenniscirculatie/Flipping-het-onderzoek Bakker, A., Zitter, I., Beauseart, S., & de Bruijn, E. (redactie) (2016). Tussen opleiding en beroepspraktijk. Het potentieel van boundary crossing. Assen: Koninklijke van Gorcum. de Bruijn, E. (2013). Docent zijn in het middelbaar beroepsonderwijs. TH&MA Tijdschrift voor Hoger Onderwijs & Management, 20(2), 53-58. xxxxxxxxxxxxx