xxxxxxxxxxxxxxx Leergang mbo 30 mei 2017 Elly de Bruijn 2/7/2018 De pedagogisch-didactische aspecten van het opleiden tot beroepsuitoefening Leergang mbo 30 mei 2017 Elly de Bruijn xxxxxxxxxxxxx
Even voorstellen
Waar hebben we het over? Opleiden tot beroepsuitoefening Voorafgaande of tijdens de beroepsloopbaan binnen een opleidingskader Bestuderen van de interventies die gezamenlijk het opleidingskader vormen: curriculum (alle aspecten van het plan van leren) & het handelen van opleiders Onderliggende vraagstuk: Leerprocessen Socialiseren en personaliseren; betekenisgeving en zingeving Contextualiseren; conceptualiseren en concretiseren Bijbehorend vraagstuk: Resultante van het leren en opleiden Beroepscompetentie, beroepsmatig handelen Persoonlijke professionele theorie (kennis)
Beroepscultuur als kader xxxxxxxxxxxxxxx 2/7/2018 Beroepscultuur als kader “Beroepsonderwijs opent de deuren naar de kennis, zienswijzen, vaardigheid, opvattingen en houdingen die horen bij de toekomstige beroepspraktijk van de student en draagt zorg voor de verwerving van een startpositie daarbinnen. Dat vraagt van “de opleiding’ om de kleur en geur van een sector of functiedomein te verweven in het eigen zijn, denken en doen.” xxxxxxxxxxxxx
Beroepsdidactiek is gericht op… xxxxxxxxxxxxxxx 2/7/2018 Beroepsdidactiek is gericht op… Startend beroepsbeoefenaar Verdere ontwikkeling beroepscompetentie Beroepen van de toekomst xxxxxxxxxxxxx
Logica’s dragen plan voor leren xxxxxxxxxxxxxxx 2/7/2018 Logica’s dragen plan voor leren Beroepslogische principes: leerbaar in relatie tot aard van de beroepspraktijk Leerpsychologische principes: leerbaar in relatie tot hoe mensen leren Didactische principes: leerbaar in relatie tot hoe je leren kunt ondersteunen Pedagogische principes: leerbaar in relatie tot persoonlijke betekenisgeving xxxxxxxxxxxxx
xxxxxxxxxxxxxxx 2/7/2018 Beroepskennis? xxxxxxxxxxxxx
Dimensies van beroepsmatige kennis (Guile & Young, 2003) Tacit & situated: gesitueerde kennis onderdeel van contexten maar kan geëxpliciteerd worden, maar tacit kennis is onderdeel van activiteiten en kan niet geëxpliciteerd worden Situated & codified: gesitueerde kennis verworven door participatie want is onderdeel van contexten terwijl gecodificeerde kennis is opgeslagen in regels die geldig zijn in meerdere situaties Corporate, disciplinary & pedagogic: verschillende vormen van codificering: organisatiekennis (regels/procedures), wetenschappelijke, onderzoeksmatige kennis, kennis voor instructie/schoolvakkennis
Kennis als sociale praktijken Beroepskennis is dan: Van de beroepsgroep Van de beroepssituatie Onderdeel van gereedschappen Onderdeel van mensen Onderdeel van de context
Beroepskennis van een persoon Persoonlijke beroepsmatige kennis is de resultante van de individuele route door een x aantal situaties (Eraut) Die kennis verschilt daarmee van persoon tot persoon Passend binnen bandbreedte van de kennis van een beroepsgroep (sociale praktijk) Kennisontwikkeling is daarmee ingroeien in die sociale praktijk (beroepsgroep) zodat je verstaanbaar bent, gehoord wordt, kan bijdragen (Vygotsky).
Persoonlijke professionele theorie Synthese en verinnerlijking van kennis uit verschillende bronnen (disciplinekennis, boeken, situaties, personen). Omvat zowel ‘hardere’ kanten (1 plus 1 =2) als ‘zachtere’ (normen en waarden en overtuigingen – zo doen wij dat hier, zo zien wij dat hier en mijn positie is). Is een unieke categorie, eigenschap van een persoon/beroepsbeoefenaar maar wel zodanig dat het past binnen de groep (de collectieve professionele theorie) Richt het gedrag en is referentiekader voor de duiding van nieuwe ervaringen en kennis.
Persoonlijke kennisontwikkeling xxxxxxxxxxxxxxx 2/7/2018 Persoonlijke kennisontwikkeling Oeps en aha https://www.youtube.com/watch?v=ec9Ibo9age8&feature=youtu.be 2.24 Betekenisgeving en zingeving https://www.youtube.com/watch?v=-PCEZUYD7yI&feature=youtu.be 2.54 xxxxxxxxxxxxx
Kijkend naar plan voor leren Om welke kennis gaat het dan? Wat is de relatie met het beroep als sociale praktijk? Is er een relatie met het persoonlijk ingroeien (verder groeien) in een beroep? Welke aandacht is er voor synthese en verinnerlijking c.q. totstandkoming van een eigen theorie/kennisgeheel? Welke aandacht is er voor het benutten van de persoonlijke theorie/kennis om nieuwe kennis, ervaringen betekenis te geven en gedrag te richten?
Docent in het beroepsonderwijs xxxxxxxxxxxxxxx 2/7/2018 Docent in het beroepsonderwijs https://www.youtube.com/watch?v=CW5r24ouj_0 0.29 Ontwikkeling van een beroepsgerichte kennisbasis Ondersteunen bij het integreren van kennis, vaardigheden en attitudes tot uiting komend in beroepsmatig handelen op de werkplek Concreet vormgeven aan leerarrangementen gericht op leren aan/van de beroepspraktijk Deelnemers leren reflecteren gericht op het opbouwen van zelfregulatievaardigheden voor verder leren in opleiding of beroep Leveren van maatwerk op deelnemersniveau van inhoud en begeleidingsvorm xxxxxxxxxxxxx
Kerntaken en perspectieven xxxxxxxxxxxxxxx 2/7/2018 Kerntaken en perspectieven xxxxxxxxxxxxx
Pedagogisch-didactisch handelen xxxxxxxxxxxxxxx 2/7/2018 Pedagogisch-didactisch handelen xxxxxxxxxxxxx
Om verder te lezen en kijken xxxxxxxxxxxxxxx 2/7/2018 Om verder te lezen en kijken https://www.onderzoek.hu.nl/Kenniscentra/Leren-en-Innoveren/Beroepsonderwijs/Kenniscirculatie/Flipping-het-onderzoek Bakker, A., Zitter, I., Beauseart, S., & de Bruijn, E. (redactie) (2016). Tussen opleiding en beroepspraktijk. Het potentieel van boundary crossing. Assen: Koninklijke van Gorcum. de Bruijn, E. (2013). Docent zijn in het middelbaar beroepsonderwijs. TH&MA Tijdschrift voor Hoger Onderwijs & Management, 20(2), 53-58. xxxxxxxxxxxxx