Agenda Strategische personeelsplanning Suppression des tokens papier

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Nieuwe organisatievormen Nieuwe medezeggenschap?
Advertisements

Taskforce Strategische Personeelsplanning
Introductie POP-applicatie (MLB) Loopbaanbegeleiding
De elektronische identiteitskaart Denis Van Melsen.
La part des Femmes reste trop faible dans l’action syndicale.   Affiliées : 42 %  Militantes : 28 %  Permanentes : 20 % chiffres au niveau de la Confédération.
De elektronische identiteitskaart
Afschaffen handtekeningen en digitaal tekenen bij de stad Antwerpen
Comité van de gebruikers
HRM beleidsplan & Strategisch competentiemanagement
© 2008 Universitair Ziekenhuis Gent1 DIVERSITEIT EN GELIJKE KANSEN: projecten 2012 Commissie Emancipatiezaken19 maart 2013Geerte Van den Driessche.
UNIEK JAARVERSLAG VAN DE POD MI. I.Doelstelling 1.Administratieve vereenvoudiging van subsidiemaatregelen  Minder papier: webapplicatie  Minder kosten.
Het elektronische zorgplan Aanmeldprocedure
A16 Aanmaken en communiceren van glossarium Composer un glossaire et le communiquer Comité consultatif : BPR van het Federaal Agentschap voor.
Erik Weytjens CEO - Certipost
Het E-loket ® burgerzaken
Instructie eBook Pack via ELO.
Welkom Het eID Stelsel maakt het mogelijk om online te zaken doen met de overheid en het bedrijfs-leven, met één of meer inlogmiddelen. Marije Jurriëns,
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Verkenning Strategische personeelsplanning voor [uw organisatie]
TV-spot.
DEMO: Hoe werkt de nieuwe registratieprocedure van BEA?. De demo loopt automatisch, u moet niet klikken om verder te gaan.
Sterke authenticatie via SURFconext Eefje van der Harst 24 maart 2015.
Ronde tafel ADR-C Ronde tafel ADR-C Impartial Consumer Mediation Ivan Verougstraete en Hans De Coninck, experten justitie en mediatie Brussel, 24 april.
. De demo loopt automatisch, u moet niet klikken om verder te gaan.
DEMO MIJN BIBLIOTHEEK GEBRUIK VAN MIJN BIBLIOTHEEK.
Strategische Personeelsplanning
La plateforme de coordination Het coördinatie- platform Valérie STOOP Sous-division Eau et Grandes Entreprises Bruxelles-Environnement.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Gebruikerscomité van het Rijksregister - Comité des utilisateurs du Registre national
Werkgevers houden niet van AC/DC of toch ? Kurt Boelens, directeur ADMB HR Services.
“video op Youtubekanaal” Doeworkshop voor arbeidsconsulenten Sofie, ICT-verantwoordelijke.
Aanvraag van eHealth-certificaten Aanvraag procedure voor de eHealth- certificaten om de eHealth box te gebruiken in het kader van de TDI-registratie Brussel,
Registreren van centrum op eHealth en connectie tot TDI 1. Aanvraag tot benoeming van een Verantwoordelijke Toegangen 2. Activeren de correcte hoedanigheid.
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
Informatiseringscentrum Marijke Vandecappelle Tormo van Schuppen 5 december 2012 UvA IDM in 15 minuten.
Instructie eBook Pack via Entree-account (met activeringscode)
Levensfasebewust personeelsbeleid en PROS 2007 Impuls voor het binden & boeien van medewerkers.
@FrRobben MOBIELE AUTHENTICATIE.
Klassikale opleiding 01/03/2016
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
Stappenplan Toegang tot eBook Pack via ELO/schoolportaal.
@FrRobben Mobile health.
@FrRobben AUTHENTICATIEMIDDELEN OP MOBIELE DEVICES.
Gids door Doccle Doccle. De Cloud 2 1.Wat is de Cloud? 2.Voordelen van de Cloud 3.Nadelen van de Cloud 4.Doccle is geen cloudapplicatie.
© snvl.be 2014 Veilig internetbankieren € €€€. Doel van de Workshop  Waarom bankieren via het internet?  Overzicht brengen van de mogelijkheden en de.
Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Management- informatie Data- beheer Behoefte- management Contract-
Printen bij de UM en bestellen van gedrukte readers en blokboeken
Het Nieuwe Werken en ééngemaakte communicatie
Kennisbehoud Strategische personeelsplanning
Instructie Deze presentatie geeft, samen met de demo van het Strategisch Ontwikkelingsplan, leidinggevenden een goed beeld van de verschillende stappen.
Presentatie voor OR/medewerkers
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategische Personeelsplanning
Orgadon: vers une solution électronique sécurisée pour l’enregistrement des dons
Digitaal wedstrijd formulier
Training Aysist7 Medewerkerportaal Aysist7 Mobile App
INFORMATIEBEVEILIGING EN pRIVACY Borgesiusstichting
Webinar Onyx One voor contractoren
De krachten gebundeld HR-synergieën bij de OISZ.
De krachten gebundeld HR-synergieën bij de OISZ.
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Het Nieuwe Werken en ééngemaakte communicatie
Internet bankieren met Android smartphone en tablet.
Cybersecurity, samen staan we sterk!
MyBEnefits Voorstelling – 23/1/2019
MyBEnefits zo’n 2 miljoen burgers hebben minstens één sociaal statuut bv. laag inkomen / leefloon handicap, fysieke of mentale beperking kind met specifieke.
Internet bankieren met Android smartphone en tablet.
MyBEnefits Tool voor de toekenning van aanvullende rechten.
MyBEnefits Tool voor de toekenning van aanvullende rechten.
De krachten gebundeld HR-synergieën bij de OISZ.
Transcript van de presentatie:

Agenda Strategische personeelsplanning Suppression des tokens papier Aanpassing security policies aan EU GDPR

Strategische personeelsplanning of SPP

Uitgangspunten SPP Opmaak SPP gelet op heel wat veranderingen (fusie, regionalisering, GCloud, …) en krapte arbeidsmarkt Lange termijnvisie op personeel > 3 jaar Tijdig nodige maatregelen kunnen nemen

Keuze van methodiek en scope Eenvoudig te hanteren Gemakkelijk in onderhoud Geen kunstje van HR of P&O : Business is eigenaar

Stappenplan SPP Beïnvloedende factoren in kaart brengen (extern en intern) : Roadmap, evolutie Cloud diensten Smals, budget, operationele ondersteuning 24/7, evolutie Gcloud, …. Huidige situatie in kaart brengen : huidige bezetting : samenstelling huidige bezetting : kwaliteit huidige bezetting : dynamiek

Stappenplan SPP (vervolg) Toekomstige gewenste bezetting Toekomstig verwachte bezetting Beleidsdiscussie over Gap Cocktail van beleid, instrumenten en actieplannen

Aktieplan SPP Straks nodig 7. Nu aanwezig Nu nodig 2. 6. 1. 4. 3. 5. 7. Prospects : Recrutering (om)scholing synergie Key players : Retentie Opleiden Belonen 6. Most wanted : Recrutering (om)scholing synergie 7. 2. Onbenut potentieel : Tijdelijk uitlenen Tijdelijk flexibiliseren 2. 6. 1. 5. Tijdelijke krachten : Consultants Collegiale inleen 3 . Zorgenkindjes : Ontwikkelplan Mobiliteitsplan Outplacement 4. 4. Huidige kern : Potentieel beoordeling Ontwikkelingsplan Mobiliteitsplan Outplacement Flexibiliseren 3. 5.

Pilootproject Smals Eén werkgroep per teamleader/domein (Directeur, teamleader en HR) : Jobarchitecturen overlopen : welke verantwoordelijkheidsgebieden veranderen ? Welke competenties veranderen ? Identificatie van de functietitularis

Pilootproject Smals (vervolg) In kaart brengen actuele, toekomstige en verwachte Bezetting : Straks nodig Nu nodig Nu aanwezig

Resultaat Smals – Maart 2016 Straks nodig Nu nodig Nu aanwezig Consultants Rekrutering 8 105 37 11 13

Eindfase Start actieplan voor de medewerkers « nu aanwezig » Uitwerken mogelijke pistes voor de medewerkers « nu aanwezig maar straks niet meer nodig in de huidige functie » Actualisatie SPP

Besluit Niet het plan op zich maar wel de bewustwording en de actiebereidheid bepalen het succes

Suppression des tokens papier

Huidige authenticatiemiddelen (CSAM/FAS) Sterk eID + PIN-code met verbonden kaart-lezer eID + PIN-code met draadloze kaartlezer Beveiligingscode via mobiele app, gebruikersnaam + wachtwoord Beveiligingscode via SMS, gebruikersnaam + wachtwoord Beveiligingscode op papier (token), gebruikersnaam + wachtwoord Gebruikersnaam + wachtwoord Zwak

Vervanging papieren token door TOTP Om veiligheidsredenen (papieren token is bvb. gemakkelijk te copiëren met smartphone) is het wenselijk om de papieren token te vervangen door een veiligere digitale token (cf. ook eIDAS-verordening) TOTP-app als "digitale token" Deze overgang heeft geen impact op de toepassingen

TOTP via mobiele app Eenmalige registratie van een mobiele app via eID bootstrap Gebruiker kiest zelf een mobiele app om codes te genereren Voorwaarde: app moet compatibel zijn met het TOTP protocol (Time-based One Time Password) Voorbeelden van compatibele apps: Google Authenticator, Duo Mobile, Amazon AWS MFA en Authenticator Dergelijke apps zijn gratis verkrijgbaar in de app stores Activatie van een app: https://www.youtube.com/watch?v=5Gh0onNP0fI 01/07/2016

TOTP via mobiele app Om aan te melden Stap 1: invullen gebruikersnaam en wachtwoord Stap 2: invullen eenmalige code gegenereerd door de mobiele app (app genereert nieuwe code om de 30 sec) Aanmelden op smartphone of tablet: https://www.youtube.com/watch?v=Lw0UjKMbb5I 01/07/2016

TOTP via mobiele app Compatibel met webtoepassingen op zowel mobiele als vaste toestellen (PC, laptop) Veiliger dan een wachtwoord op zich kennisfactor = wachtwoord bezitsfactor = toestel met geregistreerde mobiele app Iets minder gebruiksvriendelijk ten opzichte van een wachtwoord eenmalige code overtypen of copy/pasten 01/07/2016

Niet-eID-houders Basis scenario A C T I V E FAS scherm SMA scherm Service desk, Gemeente, Registratiekantoor, Ambassades Identificatie op basis van procedure conform eIDAS (eventueel aanmaak van bisnummer) Creatie SMA profiel met uniek emailadres en (optioneel) mobiel numme Automatische aanmaak activatiecode (4 x 5 hoofdletters en cijfers) Versturen email met activatielink (48 uur geldig) 1 Activatie- code ________ _____ Klik activatielink in email 2 papieren kopie A C T I V E max 3 pogingen Aanmelden activatiecode FAS scherm sms wordt verstuurd indien mobiel nummer gekend is en Belgisch (+32) Kiezen gebruikersnaam en wachtwoord SMA scherm Activeren digitale sleutel: Digitaal token of mobiel app of SMS SMA scherm

Voordelen De huidige digitale sleutels (gebruikersnaam/ wachtwoord + token, of SMS, of mobiele app, of digitaal certificaat) worden voor de eID-houders en niet-eID-houders identiek aangeboden (vorm/proces) Papieren token wordt niet meer gepromoot (de niet-eID-houder kan kiezen welke sleutels hij activeert) Eénduidig en eenvoudig proces voor de registratiekantoren: werkwijze: 1) identificatie 2) overhandigen van activatiecode beperkte opleiding

Aandachtspunten ivm uitrol Bestaande registratiekantoren: 3 FODFIN registratiekantoren (incl. aanmaak bisnummers): beperkt tot TOW gebruikers 1 SZ registratiekantoor (incl. aanmaak bisnummers): beperkt tot Student@Work gebruikers VO registratiekantoren (incl. aanmaak bisnummers): beperkt tot VO gebruikers 130 gemeentes: beperkt tot niet-eID-houders die reeds een nationaal nummer hebben Fedict: beperkt tot niet-eID-houders die reeds een nationaal nummer hebben To be netwerk van registratiekantoren? Te bepalen/te organiseren ! (Alle?) Gemeentes Ambassades en consulaten Eventueel registratiekantoren opgezet door overheidsinstanties FOD BiZA definieert pilootproject …

TOTP via mobiele app https://www.youtube.com/watch?v=0EwGBbgPv0I 01/07/2016

Huidig gebruikersreglement burgers Sterk eID + PIN-code met verbonden kaart-lezer Niveau d) eID + PIN-code met draadloze kaartlezer Beveiligingscode via mobiele app, gebruikersnaam + wachtwoord Beveiligingscode via SMS, gebruikersnaam + wachtwoord Niveau c) Beveiligingscode op papier (token), gebruikersnaam + wachtwoord Gebruikersnaam + wachtwoord Niveau b) Zwak

Gebruikersreglement burgers vanaf 4/2017 Sterk eID + PIN-code met verbonden kaart-lezer Niveau d) eID + PIN-code met draadloze kaartlezer Beveiligingscode via mobiele app, gebruikersnaam + wachtwoord Beveiligingscode via SMS, gebruikersnaam + wachtwoord Niveau c) Beveiligingscode op papier (token), gebruikersnaam + wachtwoord Niveau b) Gebruikersnaam + wachtwoord Zwak

Aanpassing gebruikersreglement Voor toepassingen die vandaag geclassificeerd staan onder categorie c), moet worden beslist of ze in categorie c) blijven, of naar categorie b) worden verplaatst Voor burgers, zie artikel 3 Voor ondernemingen, zie artikel 3

Aspects techniques Classification : Avantages : Cette nouvelle classification ne demande pas de modification applicative préalable, au 4/2017 toutes les applications continueront à fonctionner comme aujourd’hui Elle permet de repositionner graduellement les applications qui utilisent le token au niveau 10 ou 30 (lors de maintenances, par exemple) Elle permet de positionner directement correctement les nouvelles applications La BCSS redéfinira le niveau des applications utilisant le token en 10 ou 30 sur base des propositions des organismes concernés

Suppression des tokens papier Communication aux utilisateurs des applications (citoyens et entreprises) : chaque institution est responsable de sa communication un message incitant à utiliser le TOTP et l’eID sera affiché lors du log in Le Comité de Gestion de la BCSS modifiera en conséquence les Règlements utilisateurs (citoyens et entreprises) pour le 3/4/2017 Utilisation actuelle des moyens d’authentification :

GDPR Aanpassing security policies Onderdeel van de goedgekeurde EU GDPR ROADMAP KSZ/BCSS

Security policies: de opdracht Nazicht op actualiteitsgehalte van de policy (beleidsdocument) Nazicht op compliance met EU GDPR (integratie van privacy in de security policy)

Status na ronde 1 op 16 Januari 2017 26/26 100%

Volgende stappen 21/12/2016 – 13/01/2017 (3 weken) : Kwaliteitscontrole door KSZ op alle draft versies 17/01/2017 – 10/02/2017 (4 weken) : Ronde 2 in de teams in review op basis van de commentaren door de kwaliteitscontrole 13/02/2017 – 28/02/2017 (2 weken) : finale kwaliteitscontrole door KSZ + nieuwe layout + vertalingen maart 2017 : formele goedkeuring op 7 maart in het Sectoraal Comité en daarna publicatie van alle vernieuwde policies op website KSZ

Opmerking Er is ook zeer sterke interesse van volgende instanties in de vernieuwde minimale normen van KSZ: Commissie voor de Bescherming van de Persoonlijke Levenssfeer Centrum voor Cybersecurity Belgium (CCB) FOD Justitie FOD Economie